Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Chippie

Chippie

07-11-2010 om 20:50

Sinterklaascadeau voor slimme kinderen

Ik wil onze kinderen (2 jongens, 8 en 6, HB/dyslectisch en versneld-hoogstwaarschijnlijk-H ook iets geven om hen uit te dagen. Ik heb alleen geen idee wat. Lego, Kapla, K'nex is hier in grote getale. Rushour spelletjes hebben we, maar hier spelen ze nooit mee, bovendien op school hebben ze een hele kast vol. Oudste is dol op proefjes, maar ook daar hebben ze genoeg van inclusief microscoop. Spektro heb ik gezien maar vind ik behoorlijk prijzig voor wat je krijgt.
Het liefst iets waar ze samen mee kunnen spelen. Niet té duur omdat ze ieder al een groot cadeau krijgen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Niny

Niny

07-11-2010 om 21:06

Boek?

Wat dacht je van een boek? Waanzinnig om te weten heeft veel delen, over leuke onderwerpen.
Niny

Chippie

Chippie

07-11-2010 om 21:16

Niny

De oudste is dyslectisch, die maak ik dus niet blij met een Waanzinnig te Weten boek. Voor de jongste is dat echt nog te hoog gegrepen (is eigenlijk voor kinderen van 10+).

Voor de oudste wil ik misschien wel Een kleine geschiedenis van alles (Bill Bryson) kopen als voorleesboek, geen idee of dat kan.

Niny

Niny

07-11-2010 om 21:25

Te snel gepost, sorry

Hoi Chippie,
Ik had over de dyslexie heengelezen. Een kleine geschiedenis van bijna alles is ontzettend leuk, hebben wij onze oudste ook gegeven.
Nog een mogelijkheid: een schaakbord?
Niny

Chippie

Chippie

07-11-2010 om 21:52

Niny

Voor welke leeftijd is "Een kleine geschiedenis" geschikt?

Annet

Annet

07-11-2010 om 22:04

Toch waanzinnig om te weten

Er staat inderdaad op dat het voor 10+ is. Mijn zoon is er met net 7 jaar mee begonnen.
Kijk die boeken anders eens in bij de bieb. Ze bestaan uit heel veel korte stukjes, tekeningen, grapjes. Ook een dyslectisch kind is redelijk vlot klaar met zo'n kort stukje. Voorlezen kan natuurlijk ook.

Mijn kinderen (8 en 13) zijn niet van die bouwers maar wel slim. Kapla en playmobiel zijn hier favoriet.

Heb je al goochelspullen, die zijn momenteel weer in trek. En natuurlijk diverse bordspellen, Kolonisten van Catan bijvoorbeeld. Maar een barricade-spel doet het ook altijd goed.

Hier

2 hb jongens (9 en 7) die dol zijn op spelletjes,
zoals:
Monopoly, schaken, dammen, Cluedo, Phase10, Galgje, Scrabble, Vier op een rij, Stratego, bridge

Voor sint krijgen ze o.a. een nieuw monopoly spel en Risk.

Kobalt

Kobalt

07-11-2010 om 22:32

Gadgets

Als je gaat zoeken naar gadgets, kom je op grappige websites met originele slimme of gekke kadoos. Hier bijvoorbeeld:
http://www.ultragadgets.nl/contents/nl/d23_toy.html

Over spektro

Vorig jaar hadden ze dat in goedkope uitvoering bij Lobbes, betaalbaar en verschillende niveaus. Heb er verder geen ervaring mee.

Chippie

Chippie

07-11-2010 om 23:11

Annet en anneque

Annet, ik ken de WtW boeken. Leuk, inderdaad maar ik zoek iets anders. Iets wat helemaal niets met lezen of spelling te maken heeft.

Anneque, toevallig zag ik ook net bij Lobbes zo'n set. Lijkt me leuk, zeker voor de oudste.

Nora, de meeste spelletjes hebben we. Een nieuwe Monopoly is wel een leuk idee.

marina

marina

08-11-2010 om 00:17

Iets heel anders

nerf-pistolen: ze schieten pijltjes van foam en ze zijn vrij sterk (overleven mijn zoon en zijn vrienden). Dan zijn je zoontjes op een andere manier bezig. Verder een voetbal, hockeystick, frishbee etc. De jeugdversie van de kolonisten van Katan, ik dacht dat dat de kinderen van Katan heette. Om voor te lezen: Lang geleden (oid), een boek over optische illusies (gezichtsbedrog, zeg maar) of juist luisterboeken: kan je zoon toch het verhaal volgen zonder zelf te lezen. Dat is wat me zo even op dit tijdstip te binnen schiet.

Chippie

Chippie

08-11-2010 om 00:30

Marina

"Dan zijn je zoontjes op een andere manier bezig."

Uhm, als je ze zou kennen zou je weten dat ze eerder teveel dan te weinig buiten spelen etc.

Kolonisten van Catan hebben we, vinden we een saai spel, misschien hadden we beter de volwassenenversie kunnen nemen.

Lang geleden is inderdaad zijn lievelingsboek. Het is zo vaak voorgelezen dat hij het nu ook zelf kan lezen. Luisterboeken... nee, ik wil echt iets waarmee ik hem uitdaag, waar hij zelf mee aan de slag moet.

Rafelkap

Rafelkap

08-11-2010 om 09:34

Cuboro

Knikkerbaan van cuboro (weet niet of het al genoemd is), maar dat is echt geweldig speelgoed. Voor slimme en ook iets dommere kinderen

Fransien

Fransien

08-11-2010 om 10:00

Fisher techniek

Daar heeft mijn man vroeger vanaf een jaar of 8 heel veel mee gespeeld (en vreselijk leuk gevonden, hij heeft het nog).

ayla

ayla

08-11-2010 om 10:59

Hier

wil slimme dochter niet echt speelgoed meer. Ze wil graag spellen, doolhof staat hoog op haar lijstje. Verder spullen voor haar kamer. Maar ja meisje he, dat is toch anders. Verder wil ze graag boeken, Fantasia deel 3 vooral. Ze krijgt nog een encyclopedie weet ik.
Waanzinnig om te weten maar ik haar nu niet blij mee, het leesniveau is denk ik nog iets te lastig en ze heeft het proefjesstadium weer even gehad. Is een abonnement op iets misschien niet leuk, donald duck, kidsweek of zoiets? Verder zou ik denken aan een MP3 speler, draagbare radio voor op de kamer. Ik merk echt aan dochter dat ze niet meer echt geinteresseerd is in het speelgoed voor haar leeftijd.

Janna3

Janna3

08-11-2010 om 11:37

Cluedo, stratego, professor layton

Hier spelen onze mannen van 10 en 7 al een paar jaar Cluedo. Wij hebben de Harry Potter versie omdat daar geen moord wordt gepleegd (daar vonden we ze wat jong voor). Het is een spel waarin logisch denken wordt gestimuleerd, knap lastig en uitdagen voor kinderen. Het is leuker om het met meer personen te spelen, maar samen kunnen ze er ook wel wat mee. Verder spelen ze hier graag Stratego, schaken, professor Layton spellen op de ds etc. De laatste is waanzinnig leuk, een spannend verhaal doorspekt met zo'n 150 puzzels, een aantal knap lastig!

Chippie

Chippie

08-11-2010 om 11:41

Reacties

Blijkbaar hebben mijn kinderen alles al. Nee, wij hebben alleen die dingen gekocht waarvan we zeker wisten dat ze ermee zouden spelen.

Gewone cadeaus (CD-speler, gewone spelletjes zoals Triominos , buitenspeelgoed, Donald Duck, Fisher, Kapla, Lego, boeken) hebben ze allemaal en hier spelen ze ook wel veel mee.

Ik zoek nu echt iets dat dat (kleine) deel in hun aanspreekt. Dus niet zomaar een spelletje, boek, oid maar echt iets waardoor ze uitgedaagd worden.

Chippie

Chippie

08-11-2010 om 11:42

Knikkerbaan

Cuboro. Heel erg mooi, heel erg duur. Maar ook al iets te kinderachtig voor onze jongens.

Chippie

Ik zou ook de knikkerbaan van Cuboro doen. Hier brengt Sint de tweede uitbreiding.

Als je wilt uitdagen - nou, dan zit je goed met Cuboro! Ik denk dat je die baan flink onderschat. Hier wordt er veel door volwassenen mee gespeeld.

Het mooie is dat ie echt voor iedereen een uitdaging biedt. Het is speelgoed dat al met een beperkt aantal blokken zo ontzettend veel mogelijkheden biedt dat je op heel veel lagen bezig kunt zijn, zowel simpel als supermoeilijk. Je kunt bijvoorbeeld bij een toren de knikker tig keer onder zichzelf door laten rollen, dan moet je echt van beneden naar boven superzorgvuldig en met heel veel ruimtelijk inzicht werken.

maar goed, ik ga niet iemand overhalen om zoiets duurs te komen als ie dat niet ziet zitten.

Overigens krijgt mijn zoon vanavond een schandalig dure chemiedoos... heerlijk... het goedkopere model was uitverkocht, jammer hoor

Ik denk trouwens bij uitdagen eerder aan museumbezoek of uitjes dan aan speelgoed. Je moet iets in handen hebben om het vonkje te laten spatten, dan gaat het vuur vanzelf branden. Randvoorwaarden scheppen. En speelgoed is daarvoor nu eenmaal vaak te "af".

Hermiena

Hermiena

08-11-2010 om 13:16

Cuboro

Je onderschat inderdaad de knikkerbaan.Zoon hier (8 en hb) krijgt voor de sint ook weer een uitbreiding. Het is alleen niet te betalen, maar ik vind het zelf ook geweldig om te bedenken hoe je die blokken nu moet neerzetten. Met Kerst krijgen ze altijd een spel en dat is dit jaar Khet. Een museumjaarkaart is ook een leuk kado.

Irene

Irene

08-11-2010 om 13:19

Spelletjes

Wat ze (9 en 6 jaar, hb) hier erg leuk vinden is het spel stratego. Dat doen ze echt heel vaak en dat gaat erg goed. Verder zijn monopoly, schaken en het bewegende doolhof populair.
Een erg leuk boek (ja toch een boek, maar dit is vooral ook kijkboek) is "wow", een soort encyclopedie maar heel mooi vormgegeven.
Maar met stip op 1 de meest gebruikte items hier in huis, zijn en blijven de Donald Ducks. Dus als je nog geen abonnement hebt: doen! Blijft leuk tot ze het huis uit zijn, en daarna.

Chippie

Chippie

08-11-2010 om 13:55

Irene

Ik moet wel lachen om je posting. Lees maar mee...

De WOW encyclopedie is dé hit hier vooral voor mijn dyslectische zoon (we lezen het samen). Geweldig, bij bijna elk schoolthema halen we het uit de kast. Vorig jaar heb ik school een exemplaar cadeau gegeven.

Monopoly (Junior) is hier het populairste spel, het wordt tijd voor een volgend spel.

Enne, Donald Ducks slingeren hier overal. Het enige wat mijn dyslectische zoon uit zich zelf pakt (dus yep, ze krijgen allebei een stripalbum...). Jongste is er verslaafd aan, juist hem zou ik wel eens wat anders aan willen bieden (DD is nou niet heel erg uitdagend).

Dus als jij nog meer tips hebt... graag!

Chippie

Chippie

08-11-2010 om 13:57

Hermiena

Ik rak steeds enthousiaster over de knikkerbaan. Maar, jeetje wat duur! Museumjaarkaart hebben we. Ik zal eens kijken naar Khet.

cqcq

cqcq

08-11-2010 om 13:59

Spelletjes..

Tantrix: erg leuk ,en kan zowel alleen als samen worden gespeeld (de versie die je het beste kunt kopen heet: game pack).

Set (pas nog besproken in het nieuwe huishouden)

Khet (erg leuk spelletje, heeft wel iets weg van schaken, maar werkt met laserstralen en spiegels)

Dammen voor vier

Blokus 3D (volgens iedereen hier veel leuker dan de 2D versie).

Veel leuke spelletjes bestel ik bij denkspellen.nl.

Irene

Irene

08-11-2010 om 14:02

Ja oeps

Nou, reden te meer om stratego aan te schaffen zou ik zeggen!

Rafelkap

Rafelkap

08-11-2010 om 18:21

Bouwen

Wat mijn zoon van bijna 6 krijgt: een kasteel om zelf te bouwen: bakstenen/cement. Zoiets is misschien wat voor je jongste? En de cuboro knikkerbaan, wij nemen het later mee naar het bejaardentehuis

Rafelkap!

We moeten even uitzoeken wie van ons 2 hem moet merken, maar dan gaan we samen bouwen in het bejaardentehuis! we hebben nu de multi erbij en Sint brengt de metro.

Dan maar macaroni in het bejaardentehuis, maar als ik daar lekker met jou kan bouwen zie ik het al helemaal zitten!

Oh en chippie

De aanschaf van de Cuboro baan is inderdaad niet te verantwoorden. Ik zou zeggen ga ervoor, en doe je ogen dicht voor de factuur.

Mgoed wat ik vooral wil zeggen, je kan beter niet een probéren om een reden te verzinnen om die investering te vergoelijken, maar die is er niet. Het is gewoon een esthetische kwestie. Beukenhout, speciaal gedroogd zodat de blokken tot op de millimeter passen. Prachtig ontwerp, uitgekiende extra sets.

Kortom nergens voor nodig... gnar....

Rafelkap

Rafelkap

09-11-2010 om 09:34

O.t. rodebeuk

Dat is dan afgesproken, rode beuk!!! Wij hebben de 'standard' maar die wordt de komende jaren wel uitgebreid.
Wat goed, uitdagend en mooi speelgoed betreft heb ik een gat in de hand. Voor 'bouwkinderen'is cubero ideaal.
Als we Chippie nu nog niet bekeerd hebben weet ik het niet hoor

Nee joh rafelkapje (o.t.)

..het idee om met een verstofte stapel beuken blokken van meer dan 30 jaar oud te gaan spelen, waarbij je ook nog een kruisje op je blokjes moet zetten, met iemand die je kent van internet ?!? in een bejaardentehuis?

En je denkt dat je daar mensen mee overhaalt?

Overigens was de rugzakjuf van het rugzakkindje in de klas ook helemaal idolaat van het spul. Ik had het meegenomen op speelgoeddag. Ze vertelde vergenoegd dat ze het onmiddelijk had gekocht voor haar RT-bedrijfje, dat voelde alsof het gratis was zei ze. Zij zegt dat het erg goed werkt bij autisten. Ze begint dan met een paar blokken. Het is een model van oorzaak en gevolg. Het is oorspronkelijk ook als RT-spul ontwikkeld.

Coco

Coco

09-11-2010 om 11:36

Slimme kinderen

Met het risico nu iedereen over me heen te krijgen. Maar waarom moet er speciaal speelgoed gekocht worden voor slimme kinderen? Moeten die meer uitgedaagd worden dan andere kinderen? Vinden die "gewoon" speelgoed niet leuk?
Ik was zo'n HB kind en ik had (en heb nog steeds) een enorme hekel aan spelletjes (m.u.v. kaartspellen, ben een fanatiek bridger). Ik was een boekenwurm en las boeken voor een hogere leeftijdscategorie, of zelfs voor volwassenen, maar was ook dol op sommige onbenullige meisjesboeken (de Dolle Tweeling enzo). Ik was ook dol op tekenen en daar had ik gewoon potloden en papier voor nodig en geen speciaal "hoogbegaafdenmateriaal".
Verder kreeg ik van een tante uit Amerika (ik was toen een jaar of negen) een Barbie (mijn vader was tegen Barbies, dus dit was eigenlijk tegen het ouderlijk gezag in) en die koesterde ik met heel mijn hart.
Ik weet niet of ik er blij mee was geweest als mijn ouders alleen maar heel "uitdagend" en "educatief" speelgoed voor mij hadden gekocht.
Alle kinderen zijn anders en hebben hun eigen voorkeuren.
Ik denk dat je meer te weten kan komen over wat voor soort speelgoed je aan je kinderen moet geven door ze te observeren en te kijken wat ze leuk vinden, dan het aan anderen te vragen die je kinderen helemaal niet kennen maar toevallig kinderen hebben die in een bepaald opzicht in hetzelfde "hokje" passen als de jouwe, maar in andere opzichten waarschijnlijk volkomen verschillend zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.