Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

26-11-2009 om 14:54

Slaande kleuter

Mijn zoontje van vijf jaar (nou ja, dat wordt-ie volgende week) slaat geregeld. Hij doet dit heel bewust. Wat ik ook verzin, ik krijg het hem niet afgeleerd. Hij slaat vooral zijn jongere zus van 3,5. Tegenwoordig zegt hij doodleuk, dat hij haar even niet gezien had, dat hij het per ongeluk deed etc. Nog even en hij verzint dat zij tegen zijn hand aanliep.
Hebben jullie tips om hier mee om te gaan? Ik wil hem er gauw vanaf hebben!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

26-11-2009 om 18:31

Straf

Bij dit soort dingen hoort gewoon straf. Je moet dus iets verzinnen wat hij erg vindt als straf, bijvoorbeeld vandaag geen tv kijken. Of als hij slaat nĂ¡ tv-tijd, vandaag geen voorlezen.
Eerst meld je hem hoe het voortaan gaat.
Daarna is belangrijk dat je de straf ook echt uitvoert. Zend de boodschap uit dat slaan altijd fout is, wat hij ook voor 'goede' reden verzint.
Met lichtere problemen kun je ook kiezen voor een kruisjeslijst. Dat betekent dat na bijvoorbeeld 3x een foute actie, de straf volgt. Maar slaan lijkt me ernstig genoeg om direct een vervolg te geven. Je hebt tenslotte vaak genoeg gepraat.
Korte samenvatting: hij moet er zelf last van krijgen dat hij slaat.

judiths mama

judiths mama

27-11-2009 om 09:41

Samen overleggen

doe ik nog wel eens, over een straf/consequentie die erbij hoort. Hij snapt zelf ook wel dat het niet de bedoeling is dat hij slaat, en als hij het wel doet, wat moet hij dan doen... Naar zijn kamer, even op de trap zitten, geen t.v. kijken. Werkt hier wel goed.

Ik was een keer met de meiden boodschappen gaan doen en ze waren de hele dag al erg klierig. Ik had ze gewaarschuwd, dat ze maar even naar hun kamer moesten als ze in de winkels ook zo waren. Ja dus, en ze moesten zelf maar even bedenken hoe lang dan. Stonden ze samen naar de klok te kijken (4 en 6) en te onderhandelen. Erg schattig om te zien. Was al bijna mijn boosheid weer vergeten, maar nee, toch 10 min. naar de kamers gestuurd!

Eefyzoon en de doos

In een berichtje hierboven heb ik al verteld van de doos die wij gebruikten bij schelden. Ik zette die doos op een goed te ziene plek in kinds kamer en elke keer als hij dat woord zei moest hij een speelgoedje erin doen voor 1 week. uiteraard zocht ik de speelgoedjes uit (zei ook van te voren wat hij zou kwijtraken) en ik zocht natuurlijk wel uit waar hij aan gehecht was (dus niet die stuiterbal waar ze toch niet mee spelen). Dat heeft bij ons enorm geholpen. Je straft het kind n.l. meteen. Straf als 's avonds geen t,v, kijken vind ikzelf wat lastiger omdat 's morgens de straf uitgedeeld kan zijn en vervolgens is kind superlief de hele dag en dan krijgt ie alsnog z'n straf...? Vind ik lastig. En wat als ie dan nog een keer slaat en nog een keer.. Voor je het weet mag ie al het hele jaar geen t.v. kijken ; ) Met speelgoedjes is het lik op stuk beleid. Misschien kun je ook afspreken hoe hij ze weer terug kan verdienen. Dag niet slaan is 1 speelgoedje weer terug (?). Zou er verder geen woorden meer aan vuil maken. Ze weten best dat het niet mag. Klap is speelgoed er in en klaar, Negatieve aandacht is ook aandacht.

Sascha2

Sascha2

30-11-2009 om 10:34

Dank

Dank voor het meedenken! Het is inderdaad ook mijn idee: slaan mag absoluut niet en straffen wil ik meteen doen. Dus de doos met speelgoed erin vind ik een goede optie. We hebben het dit weekeinde ingevoerd en mijn man was zo enthousiast begonnen, dat de pasgekregen playmobil (had mijn zoon de dag ervoor gekregen) in de doos belandde. Boos dat hij was! Alleen, in de middag vierden we zijn verjaardag en kreeg hij heel toevallig eenzelfde doos playmobil van zijn oma. Maar ruilen wilde hij niet, nee hoor, hij wilde wel dezelfde playmobil want met die ander mocht hij toch niet meer spelen. Ha, wat een draakje he? Ik moest er wel om lachen, inventief ventje. Maar goed, we blijven dit doen en hopelijk gaat het snel beter.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.