Nadja90
08-06-2026 om 12:23
Slaapfeestje
Hee hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 7 en roept al twee jaar dat ze heel graag een slaapfeestje wil. Dit jaar gaat het ervan komen. In eerste instantie mochten er twee kindjes komen, maar dit aantal is na afstemming met de ouders opgevoerd naar 3. Leek me achteraf ook wel slimmer qua even aantal. Ik heb een goed gevoel bij de ouders- en kindjes. Zij (denk ik) ook bij ons, want ik heb uiteraard van tevoren gevraagd of de betreffende kindjes dit mogen én willen. Iedereen reageerde hier positief en enthousiast op. Hun kinderen zijn makkelijke slapers en hebben ervaring met logeren. Mijn eigen dochter nog niet, dus het zal me benieuwen. Maar oke!
Het idee is als volgt; om 17.00 beginnen met cadeautjes en pizzarette. Erna de matrassen, slaapzakken, kussens en knuffels schikken. Beetje spelen, en wellicht wat tutten met gezichtsmaskertjes en nagellak. Vervolgens popcorn en film, en erna tandenpoetsen en naar bed. Ik realiseer me dat het wat later wordt dan gebruikelijk, maar hoop toch wel dat het om 23.00 uur stil is. Het plan leek me best prima en overzichtelijk.
De volgende ochtend een lekker ontbijtje, en dan héél gauw naar huis!
Maar online en op forums als deze lees ik veel schokkende reacties, en ook als ik het mensen om me heen vertel zeggen ze wauw, gewaagde keuze. Ik merk dat ik hier wat zenuwachtig van word..
Kan iemand me geruststellen, of zie ik nou echt iets enorm over het hoofd?
Uiteraard, heimwee en dat soort situaties kan ik me goed voorstellen. Ik heb mijn dochter er al op voorbereid dat het best zou kunnen dat de kindjes bij het slapen gaan toch wat bang worden en misschien opgehaald moeten worden.
TineWinkel
09-06-2026 om 21:39
Miepjecody schreef op 09-06-2026 om 17:43:
[..]
Maar de zon komt een groot deel van het jaar toch niet om 6 uur op?
AI zegt dat de zon in Nederland op ca. 85 dagen op of voor 6 uur opkomt en op 81 dagen per jaar gaat de zon na 21.30 uur onder. Kortom - die frequenties zijn vrijwel gelijk.
Miepjecody
09-06-2026 om 21:43
TineWinkel schreef op 09-06-2026 om 21:39:
[..]
AI zegt dat de zon in Nederland op ca. 85 dagen op of voor 6 uur opkomt en op 81 dagen per jaar gaat de zon na 21.30 uur onder. Kortom - die frequenties zijn vrijwel gelijk.
Ja precies maar haar redenering dat ze altijd met de zon op wil klopt gewoon niet
MMcGonagall
09-06-2026 om 22:10
Nou ja, wij zijn nu eenmaal geen ochtendmensen. Momenteel zijn voor mij de zwaarste dagen van het jaar. Om 23.00 uur is het nog niet compleet donker, dus ik zie het elke nacht 1 uur worden voor ik in slaap val. Dan is de wekker om 7 uur erg vroeg
Sowieso beschouw ik alles voor 7 uur als nacht, en soms ontkom ik er niet aan om echt op zo’n tijdstip op te staan. Zelfs toen de kinderen nog baby/peuter waren, ging ik echt niet om 6 uur ‘s morgens op de bank zitten. Gelukkig sliepen ze snel door en konden ze ook als peuter tot minstens 8 uur slapen in het weekend. Vanaf de kleutertijd ging ik ook echt niet meer vroeg op voor ze, dan mochten ze zelf ontbijt pakken en bleef ik liggen. Niet tot half 11, maar 9 uur echt wel.
Kimdekim
10-06-2026 om 07:24
MMcGonagall schreef op 09-06-2026 om 22:10:
Nou ja, wij zijn nu eenmaal geen ochtendmensen. Momenteel zijn voor mij de zwaarste dagen van het jaar. Om 23.00 uur is het nog niet compleet donker, dus ik zie het elke nacht 1 uur worden voor ik in slaap val. Dan is de wekker om 7 uur erg vroeg
Sowieso beschouw ik alles voor 7 uur als nacht, en soms ontkom ik er niet aan om echt op zo’n tijdstip op te staan. Zelfs toen de kinderen nog baby/peuter waren, ging ik echt niet om 6 uur ‘s morgens op de bank zitten. Gelukkig sliepen ze snel door en konden ze ook als peuter tot minstens 8 uur slapen in het weekend. Vanaf de kleutertijd ging ik ook echt niet meer vroeg op voor ze, dan mochten ze zelf ontbijt pakken en bleef ik liggen. Niet tot half 11, maar 9 uur echt wel.
Mijn zoon had enorm weinig slaap nodig. Hij was echt vaak al om 5.00 /5.30 wakker. Maakte niet uit hoe laat we hem in bed legden. Ik ben helemaal geen uitslapen maar ik vond dat verschrikkelijk. In de pubertijd veranderde dat gelukkig. Ik heb laatst een baan aangeboden gekregen. Ik zou dan om 7.00 moeten beginnen en om er op tijd te zijn om 6.20 thuis weg moeten. Alleen om die reden heb ik het niet gedaan. Ik heb er nog een trauma van denk ik.
MamaE
10-06-2026 om 07:35
Ik hoor wel eens dat 'alle kinderen ochtendmensen zijn'. Nou, de mijne niet. Wij zijn in de ochtend meestal niet op ons gezelligst, maar in het weekend kruipt ze dan bij mij in bed en liggen we samen nog even te knuffelen en doezelen voor we opstaan. Mijn man is wel ochtendmens, die heeft dan al een rondje gefietst, broodjes gehaald, ontbijt klaargezet en dan hoeven wij alleen nog maar aan te schuiven om het naar binnen te schuiven. Heerlijk.
Voor eventuele vroege vogels zou je ook in de avond de tafel al kunnen dekken, zodat ze zelf een boterham kunnen smeren. En iets te lezen of kleuren klaarleggen zodat ze zich rustig kunnen vermaken tot de rest ook wakker is.
MiniJCW
10-06-2026 om 07:47
MamaE schreef op 10-06-2026 om 07:35:
Ik hoor wel eens dat 'alle kinderen ochtendmensen zijn'. Nou, de mijne niet. Wij zijn in de ochtend meestal niet op ons gezelligst, maar in het weekend kruipt ze dan bij mij in bed en liggen we samen nog even te knuffelen en doezelen voor we opstaan. Mijn man is wel ochtendmens, die heeft dan al een rondje gefietst, broodjes gehaald, ontbijt klaargezet en dan hoeven wij alleen nog maar aan te schuiven om het naar binnen te schuiven. Heerlijk.
Voor eventuele vroege vogels zou je ook in de avond de tafel al kunnen dekken, zodat ze zelf een boterham kunnen smeren. En iets te lezen of kleuren klaarleggen zodat ze zich rustig kunnen vermaken tot de rest ook wakker is.
Is het dan echt zo'n groot probleem om een keertje vroeg op te staan? Het zijn kinderen die in een vreemd huis slapen, die laat je toch niet zo aan hun lot over?
MamaE
10-06-2026 om 08:06
MiniJCW schreef op 10-06-2026 om 07:47:
[..]
Is het dan echt zo'n groot probleem om een keertje vroeg op te staan? Het zijn kinderen die in een vreemd huis slapen, die laat je toch niet zo aan hun lot over?
Nee, ik wil best een keer wat vroeger opstaan, maar 5 uur of half zes vind ik wel wat gortig. Dan ga ik echt nog niet entertainen, zeker niet als er nog kinderen slapen.
En ik stuur ze ook niet naar de speeltuin op dat tijdstip. Dus dan kun je lezen of tekenen.
Duckie73
10-06-2026 om 08:38
Ik sliep sowieso niet goed als er vreemde kinderen in mijn huis waren. Dan sta je toch wel op een hoger standje alert zijn. Ik vind het zelf beter voor het ritme van een kind dat ze ook in het weekend vroeg opstaan. Net zoals ze dat doen op een schooldag.
Misschien vind ik kinderen die vroeg de dag beginnen wel leuker omdat ze dan ook eerder naar huis gaan. Logeerpartijen in mijn huis vond ik altijd wel een opgave. Zou het niet elke maand doen.
MamaE
10-06-2026 om 08:53
Duckie73 schreef op 10-06-2026 om 08:38:
Ik sliep sowieso niet goed als er vreemde kinderen in mijn huis waren. Dan sta je toch wel op een hoger standje alert zijn. Ik vind het zelf beter voor het ritme van een kind dat ze ook in het weekend vroeg opstaan. Net zoals ze dat doen op een schooldag.
Misschien vind ik kinderen die vroeg de dag beginnen wel leuker omdat ze dan ook eerder naar huis gaan. Logeerpartijen in mijn huis vond ik altijd wel een opgave. Zou het niet elke maand doen.
De meeste kinderen hoeven ook niet om 5.30 uur op voor school. Als ze om 7.30 of 8 uur op zouden staan, is dat vroeg genoeg om 'ritme' vast te houden.
Ik zou ook niet aan ouders vragen om hun kind om 8 uur al te komen halen. Ik zou dat zelf vreemd vinden na een slaapfeestje. Alsof je kind zodra het wakker is weer weg wil hebben.