Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
08-06-2026 om 12:23
Hee hoi allemaal,
Mijn dochter wordt binnenkort 7 en roept al twee jaar dat ze heel graag een slaapfeestje wil. Dit jaar gaat het ervan komen. In eerste instantie mochten er twee kindjes komen, maar dit aantal is na afstemming met de ouders opgevoerd naar 3. Leek me achteraf ook wel slimmer qua even aantal. Ik heb een goed gevoel bij de ouders- en kindjes. Zij (denk ik) ook bij ons, want ik heb uiteraard van tevoren gevraagd of de betreffende kindjes dit mogen én willen. Iedereen reageerde hier positief en enthousiast op. Hun kinderen zijn makkelijke slapers en hebben ervaring met logeren. Mijn eigen dochter nog niet, dus het zal me benieuwen. Maar oke!
Het idee is als volgt; om 17.00 beginnen met cadeautjes en pizzarette. Erna de matrassen, slaapzakken, kussens en knuffels schikken. Beetje spelen, en wellicht wat tutten met gezichtsmaskertjes en nagellak. Vervolgens popcorn en film, en erna tandenpoetsen en naar bed. Ik realiseer me dat het wat later wordt dan gebruikelijk, maar hoop toch wel dat het om 23.00 uur stil is. Het plan leek me best prima en overzichtelijk.
De volgende ochtend een lekker ontbijtje, en dan héél gauw naar huis!
Maar online en op forums als deze lees ik veel schokkende reacties, en ook als ik het mensen om me heen vertel zeggen ze wauw, gewaagde keuze. Ik merk dat ik hier wat zenuwachtig van word..
Kan iemand me geruststellen, of zie ik nou echt iets enorm over het hoofd?
Uiteraard, heimwee en dat soort situaties kan ik me goed voorstellen. Ik heb mijn dochter er al op voorbereid dat het best zou kunnen dat de kindjes bij het slapen gaan toch wat bang worden en misschien opgehaald moeten worden.
10-06-2026 om 18:23
rutiel schreef op 10-06-2026 om 13:08:
Klinkt als een superleuk feestje en volgens mij ben jij wel zo relaxt dat je gedoe over maskertjes op een bril en nagels die niet perfect gelakt zijn aankunt.
Ik zou wel uitkijken met al teveel suiker 's avonds. Zo'n toetje is hartstikke leuk, maar als dat pas om 21 uur genuttigd wordt zullen ze vast niet allemaal om 23 uur slapen.
Veel plezier en laat je nog even weten hoe het gegaan is?
Ik zou mij eerder zorgen maken over de cafeïne. Van Cola worden het stuiterballetjes. Maar als dat het ergste is wat kan gebeuren een nachtje niet slapen, leven wij in een goede wereld.
13-06-2026 om 12:47
Hartstikke leuk! Ik denk dat de mensen die negatief reageren vooral bang zijn voor drukke nachtelijke taferelen? Ik denk dat dit vooral te maken heeft met een gebrek aan zelfvertrouwen in en/of bereidheid te begrenzen. Ik heb met slaapfeestjes, met wat oudere kinderen, gezegd: jullie mogen nog x tijd kletsen en dan moet het stil zijn. Na de gegeven tijd ook melden dat het nu tijd wordt om te gaan slapen. En vooraf aankondigen: als het niet stil is, kom ik erbij zitten. Ik heb dat ook bij een kamp wel eens gedaan, met een boek op een stoel gaan zitten midden in de ruimte. Als jij meeluistert, hebben ze echt geen zin meer om met elkaar te kletsen en als het stil is, vallen ze vanzelf in slaap. Met zevenjarigen kun je zelfs nog beginnen met voorlezen, dan een half uurtje de tijd geven, ze welterusten wensen, even afwachten en er daarna stil bij gaan zitten met het licht uit als het nodig zou zijn.