Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slaapoorlog

Onze dochter van 4,5 heeft met ons al meerdere slaapoorlogen uitgevochten, maar nu is het echt niet meer te harden.
Het resultaat van al die "gevechten" is dat de deur bij haar open staat, er twee nachtlampjes branden en 's avonds het licht op de overloop aan is. Maar nu gaat ze ook eisen dat 1 van ons boven op zolder moet zijn, zodat ze niet alleen boven is.
Ik dacht eerst nog dat het kwam door de komst van haar broertje, maar ik twijfel steeds meer.
Als ze in de gaten heeft dat het verhaaltje ten einde loopt, begint het gesim al. "Huilen" en drammen, ze is bang ( waarvoor weet niemand), ze heeft ineens buikpijn, ze kan niet slapen etc.
Dit alles gaat ook niet met een normaal volume, maar de hele straat lijkt op de hoogte te moeten zijn.
Van alles hebben we al geprobeerd, maar niks houdt stand. Stickers plakken..gaat een week goed. Boos worden...ze krijst nog harder. Deur dicht..idem.

Ik weet dat er veel kleuters zijn met inslaapproblemen, maar mijn partner en ik worden zo langzamerhand tureluurs van dit gedram en willen een rustige avond samen.
Ik wil er vanaf!
Ik kan ook niet tegen dat gesim en ik wil geen krijsend kind boven met het risico dat de kleinste ook wakker word.
Tips en adviezen zijn erg welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

22-01-2009 om 21:53

Hier

Hier hebben we bij 2 van de 3 jongens bij het slapen gaan op een bepaald moment dezelfde methode gebruikt (oudste toen hij peuter was, bij jongste toen hij 4 was) - voor de duidelijkheid: Jongste ging wel lief naar bed, maar ging dan uiteindelijk alle trukendozen open gooien om aandacht te krijgen: spelen, boekjes lezen (evt hiervoor het licht weer aan doen), behang lostrekken, lawaai maken etc.
Het houdt het volgende in:
Je brengt je dochter naar bed en zeg dat als ze lief gaat proberen te slapen en stil is, dat je dan na 5 minuutjes nog even komt kijken. (De eerste keer zul je hierin nog wat minder stringent moeten zijn misschien, maar hier werk je naar toe). Na 5 minuten kom je even kijken, een kus, een knuffel "wat lig jij lief te proberen te slapen, over 5 minuten kom ik weer even bij je kijken". En dan na 10 minuten, even kijken hoe je dit kunt uitbouwen. Telkens even héél kort contact en beloven dat je zo nog even komt kijken. (Bij het introduceren van deze 'methode' ging ik eerst elke 5 minuten).
De eerste avonden zal je dochter wakker blijven om je steeds te zien komen, maar het geeft je zelf al rust (ook al loop je steeds naar haar toe) dat het rustig is in huis.
Na verloop van tijd zal ze zelf aangeven dat je niet meer hoeft te komen - dit overigens pas als je al een tijdje met de methode bezig bent.
Voor ons is het in ieder geval een uitkomst geweest naar goed gedrag. In feite beloon je je kind met deze methode ook met positieve aandacht als hij zich goed gedraagt.
Jesse

Inge M

Inge M

22-01-2009 om 22:24

Ligt het niet aan de zolder?

Ik weet niet hoe lang ze al op zolder ligt. Broertje/zusje is in ieder geval nog klein en die ligt wel op de 1e etage. Dichter bij jullie dus......
Je zou een deal kunnen maken: oudste mag in jullie bed inslapen maar dan mag er helemaal geen geluid van haar zijn, anders wordt jongste wakker. Ze is dan dichter bij jullie en kan misschien geluiden van beneden horen.

Maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat jullie, als je alles al geprobeerd hebben, overgaan op de methode van Jesse en als dat ook niet helpt overgaan op negeren.

Mamvantwee

Mamvantwee

23-01-2009 om 09:02

Negeren

Ik zou je dochter duidelijk maken dat het vanaf vandaag afgelopen is met het gezeur. Na het avondritueel kom je eventueel nog 1 keer terug (na 5 of 10 minuten) en daarna wil je haar niet meer horen. Bij opstandig gedrag komje na 5 minuten weer boven en herhaal je kalm dat ze moet slapen en dat je haar niet meer wilt horen. Meer niet. Ga dan weer weg. Blijf zelf kalm, maar heel duidelijk. Natuurlijk gaat ze dit niet meteen accepteren. Dat kan best een week gaan duren.

Het klinkt alsof zij nu de baas is bij jullie thuis, en dat moet weer even rechtgezet worden. Dus volhouden daarna. Negeer haar geschreeuw, ga niet in op al haar onderhandelingen (1 nachtlampje en geen licht op de overloop lijkt mij meer dan voldoende). Laat je vooral niet op de kast jagen, want kleuters hebben heel goed in de gaten wanneer zij een gevoelig punt hebben geraakt! En ook een tip: zeg niet tegen je dochter dat ze met haar geschreeuw de jongste wakker maakt: dat is namelijk ook een strijdmiddel voor haar!

Als jij voelt dat je tegen het plafond gaat, stuur je je man naar boven, en andersom. Plan maar even niets de komende avonden, maar richt je hierop. Het is lastig, dat weet ik, maar toch volhouden hoor!

Mamvantwee

liora

liora

23-01-2009 om 10:02

Hoi,

Wat ik altijd doe: als je stil bent kom ik nog een keertje kijken, maar als ik je hoor, kom ik niet.

Werkt perfect, maar heb dan ook een makkelijke slaper altijd gehad.

Sterkte ermee!

Liora

En hier

Hier ook zelfde probleem met ons zoontje (4) gehad. Bij ons speelde het met gaan slapen 's avonds en 'snachts ook een paar uur. De eerste tijd liep ik elke keer naar hem toe, maar werd wel steeds bozer. Het duurde gerust van 2 tot half 5 dat ik zo'n 10 keer naar hem toe moest lopen. Op een gegeven moment begon hij ook 'savonds met het gaan slapen steeds meer uit te proberen. Slokje water, nog een keer instoppen, buikpijn, rare lichtjes op de muur enz enz Kortom, niks aan de hand behalve dan de "macht" die hij over ons had en ons dus steeds weer aan zijn bedje had. Op een gegeven moment waren we het zo zat dat we het in 1 keer rigoreus hebben aangepakt.
Overdag uitgelegd dat als hij 'snachts roept, wij 1 keer komen kijken. Als hij daarna weer gaat roepen komen we niet meer.
Ik kan je vertellen dat ik er ontzettend tegenop zag, maar het is me meegevallen. De eerste nacht heeft hij een kwartier lang hysterisch liggen gillen/krijsen. Daarna nog een paar keer, maar niet meer zo hysterisch. Het kwartje is heel snel gevallen. Af en toe roept hij nog, maar dan blijft het bij mama, mama, MAMA? En stil is het weer.
's avonds hetzelfde idee. Als hij na het bedritueel nog roept, komen we 1 keer kijken, dan is het afgelopen en moet hij gaan slapen.
Kost strijd, maar inmiddels leert hij dat wij ook echt volhouden en niet komen!
En babyzusje? Die is er nog nooit wakker van geworden. Dit hebben we overigens nooit als argument gebruikt, want dat zou hem weer een "machtsmiddel" in handen geven. Oh, baby wordt misschien wakker als ik lig te roepen? Hmmmm... dan komen ze dus echt wel weer naar me toe om te zorgen dat ik niet zo hard ga roepen!
Succes, uitleggen en DOEN wat je hebt verteld is het devies.

san72

san72

23-01-2009 om 10:50

Jesse

Hoi Jesse,

Bij ons werkte dat ook uitstekend. Steeds even komen kijken, beloven en ook doen.
Nu zeg ik alleen nog dat ik kom kijken als ze slaapt
en dat doet ze binnen 5 minuten (bofkont die ik ben)

Succes Ingrid!

Omgekeerde psychologie

"Wij komen naar jou toe, dan hoef jij niet naar ons" werkte bij ons goed. Onze oudste had rond de 3,5 jaar dit probleem. Veel roepen, enfin, hoop drama rond het naar bed gaan. Dus hebben we het omgedraaid. Inderdaad, in bed leggen, zeggen dat je na vijf minuten komt kijken. Kijken, zeggen dat je weer na vijf minuten komt kijken. Eventueel blijven herhalen, maar dan de tijd wat langer laten. 6, 7, 8 minuten. Werkte bij ons prima, eigenlijk nooit meer problemen gehad.

Linda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.