Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marianne0507

Marianne0507

14-08-2011 om 22:07

Slaapprobleem - verlatingsangst (6)

Omdat ik vroeger goede tips kreeg op dit forum, onder andere naam, dacht ik weer een poging te wagen.

Dochter heeft serieuze inslaapproblemen. De waarschijnlijke oorzaak hiervan is bekend: ik ben gescheiden, daardoor enkele verhuizingen. Langer dan een jaar is zij niet op een vast adres geweest, daarbij ook de nodige schoolwisselingen. Na de eerste verhuizing begonnen de problemen. Ze wil niet alleen zijn, het licht moet aan, ze heeft geen slaap, er ligt een knuffel verkeerd, kortom, het nodige wordt uit de kast getrokken om de tijd te rekken. Ik heb een vast bedritueel, even tijd samen, verhaaltje voorlezen, toilet, tanden poetsen.

Ze heeft vooral veel rust en geduld nodig, en een regelmatig patroon. Ik probeer voldoende aandacht te geven buiten school en werk. Zodra het bedritueel is gedaan en ik naar beneden loop wordt ze angstig. Het is wisselend, maar in het meest extreme geval uit zich dat in hard krijsen, huilen, stampen, met deuren gooien, en naar beneden komen. Dit duurt dan zeker tot een uur of half elf. Ik probeer altijd rustig te blijven. In het verleden heb ik gemerkt dat boos worden en straffen niet werkt.

Naast het lampje op de kamer heeft zij altijd de deur open, en staat de babyfoon in haar kamer. Ze wil de zekerheid dat ik er ben, en dat ik haar hoor. Na advies van een opvoedkundige heb ik het bed van haar broertje (4) op haar kamer gezet. Dit is bij vader ook zo, en zo is zij niet alleen. Broertje gaat eerst naar bed, zij een half uur later. Ook heb ik een beloningssysteem ingevoerd, met stickers. Ze krijgt een sticker als ze zonder problemen in haar eigen bed in slaap valt, bij een bepaald aantal stickers krijgt zij een beloning.
Zij heeft ook bij mij in bed gelegen, maar al snel ging ze daar ook dezelfde problemen vertonen. Ze heeft last van verlatingsangst, wil niet alleen zijn. Het is een denkertje, en laat weinig los uit zichzelf. Daarbij is ze erg sensitief, ze kan bijvoorbeeld erg overstuur raken van een dode hommel, die wil ze verzorgen.

Ik heb sinds de kort ondersteuning van een opvoedkundige en tevens heb ik JZ erbij betrokken wegens privéproblematiek uit het verleden. Ik ben alleen en heb praktisch geen steun van de vader. Dochter start dit schooljaar in groep 2, wat an sich niet eens zo erg is. Qua niveau redt ze groep 3 niet, en onder de omstandigheden is een jaar doorkleuteren geen slecht idee, is de mening van school en mijzelf, omdat zij dan anders teveel op haar tenen moet lopen. Zij heeft een redelijk pittig karakter. Haar broertje heeft dat ook, maar heeft nauwelijks problemen met het bedritueel en in slaap vallen. Bij vader lijken geen problemen te zijn, echter, hij is niet alleen en de kinderen verblijven er eens in de twee weken.
Heeft iemand ervaring met een redelijk soortgelijke situatie? Het gaat me te ver dit bij Zorgenkinderen te zetten, want zover bekend zijn er geen medische of psychische problemen. Wel is zij qua ontwikkeling (lopen, zindelijk worden) aan de langzame kant geweest, in tegenstelling tot haar broertje.
Groet, Marianne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jessica 5

jessica 5

15-08-2011 om 00:21

Wat zwaar voor je

Zo te lezen ben je nu al zeer goed bezig. Hulp van buitenaf enz.
Wat je zou kunnen proberen is b.v tick-tack (van die snoepjes) of een smartie aan haar geven en erbij vertellen dat dit goed helpt tegen haar angsten. Het is dan wel een placebo maar misschien werkt het bij jouw dochter ook wel. Hier werkte het wel.
Sterkte ermee.

Evanlyn

Evanlyn

15-08-2011 om 00:43

Dromenvanger?

Hier hielpen dromenvangers goed. En verder inderdaad "slaapdrank" (kruidenthee). En toen ze iets ouder werden: zelf wat lezen in bed. Verder probeer ik ze zich te laten voorstellen dat het ochtend is en dat ze er weer uit moeten. Maar ze mogen dan van mij nog heel even blijven liggen...(de hele nacht dus). Dat hielp bij de een wel, bij de ander niet.

Veiligheid

Sinds een stage in een binnenland van een exotisch land heb ik ervaren hoe veilig zijn een oerinstinct is dat eigenlijk alleen op te lossen is met andere mensen om je heen. In andere werelddelen is het dan ook heel gewoon om je kinderen bij je te houden of bij je kinderen te zijn. Met als gevolg dat ik wat avonden bij mijn kinderen was tot ze in slaap gevallen waren.
En veel gewoon samen geslapen heb. Dan nam ik maar vast een boek mee op kinderbedtijd of op een gegeven moment hadden we een tv op de kamer die ik zonder geluid aan had. Inmiddels zou ik dan mijn laptop meenemen.
Het is allemaal voorbij gegaan en ze zijn nog geen eens 18 jaar.

Clementine

Clementine

15-08-2011 om 12:04

Elke 10 min komen kijken

Mijn dochter is ook bang als ze naar bed moet en ik naar beneden wil gaan. Dan klampt ze zich helemaal aan me vast, heel zielig. Bij ons is het ontstaan sinds er brand is geweest bij de buren, dat was nogal heavy voor ons, dus ik snap het wel.
Ik doe het nu zo: Ik blijf eerst nog even bij haar en als ik naar beneden ga laat ik haar slaapkamer deur open en beneden de deur van de woonkamer, zodat we elkaar altijd kunnen horen (maar dat doe jij dus al, met babyfoon).
Verder spreek ik af dat ik elke 10 minuten even zal komen kijken, en ik zet dan beneden ook een wekkertje. Hier helpt dat wel, de zekerheid dat ik nog even zal komen kijken. Eerst duurde dat een aantal keer, maar nu is het al vaak dat ze na 10 minuten al in slaap is gevallen.

Snuggle's

Snuggle's

15-08-2011 om 17:18

Veiligheid

Het lijkt mij in dit geval belangrijk om eerst de basisveiligheid weer op te bouwen. Dus inderdaad zoals iemand al zei gewoon bij haar blijven tot ze slaapt en/of samen slapen. Pas als ze zich weer veilig kan voelen afbouwen.
Daarnaast denk ik dat deze angst niet alleen 's avonds een rol speelt, alleen dat deze angst op dat moment extra naar boven komt. Dus die basisveiligheid in haar zelf moet opgebouwd worden. Maar ik denk dat je al heel goed bezig bent met alle hulp die je ingeroepen hebt!

Snuggle's

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-08-2011 om 20:54

Luisterboek

Ik herken het verhaal van je dochter wel een beetje in mijn zoon. Hij is ook een slechte inslaper en ook bangig. Hier zet ik altijd een luisterboek aan, zodat hij lekker kan luisteren en zich daarop kan concentreren. Daarnaast ga ik regelmatig even bij hem kijken en mag hij altijd het licht aan op zijn kamer. Hij heeft ook een zaklamp om in donkere hoekjes 'monsters weg te jagen'.

Sterkte, het klinkt behoorlijk zwaar zo voor jou!

Marianne0507

Marianne0507

16-08-2011 om 20:47

Reactie

Bedankt voor de reacties en ideeën tot dusver.
Omdat dit probleem al langer bestaat heb ik verschillende dingen al geprobeerd: de dromenvanger, bij haar blijven, een slaapspray. Die slaapspray was gewoon een spray die je op je kussen kunt spuiten, met een lichte lavendelgeur. Die dingen helpen allemaal maar tijdelijk. Ze heeft nu sinds vandaag weer een zaklamp bij zich, omdat dat eerder ook heeft geholpen.
Bij haar blijven werd op een gegeven moment een drama. In het begin hielp het wel, op advies van de opvoedkundige in de kamer op de grond zitten, rug naar haar toe, geen contact maken. Ik zat dan stil een boekje te lezen. De eerste avonden ging dat goed, maar ze bleef steeds langer wakker. Met als gevolg dat ze na een uur nog met wijdopen ogen lag, en zei dat ze toch echt niet kon slapen. Misschien is het luisterboek een idee, al is dat momenteel lastig omdat haar broertje bij haar op de kamer slaapt.
Soms gaat het redelijk, zoals de laatste twee avonden. Dan is het even morren, maar valt ze toch behoorlijk snel in slaap. Maar vanavond had ze beslist dat ze in mijn bed wilde liggen, en dan is ze daar met geen mogelijkheid vanaf te krijgen. Als ik er een strijd van maak ben ik tot een uur of tien, elf bezig, en ze heeft ook haar rust nodig in verband met school. Nu ligt ze dus in mijn bed, maar slaapt ze wel.
Het is inderdaad niet makkelijk, en soms is het moeilijk geduld te bewaren, al lukt dat meestal wel. Ik verwacht deze week meer te horen van JZ, dus dat wacht ik even af. Nogmaals bedankt!
Groet, Marianne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.