Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
MarleenTY

MarleenTY

04-06-2009 om 11:20

Slaapproblemen bij 10 en 12 jarige

Hallo,

Sinds enkele weken zijn de nachten bij ons niet rustig meer. Allebei onze jongens kunnen om een of andere reden de slaap niet vatten of worden midden in de nacht wakker en slapen daarna met heel veel moeite weer in. Soms is het eens in de week, maar soms ook om de nacht. Niet echt om blij van te worden. Komt iemand dit bekend voor of (nog beter) weet iemand de gouden tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
picobello

picobello

04-06-2009 om 11:51

Helaas erg bekend

hier ook 10 jarige ( en ook 3 jarige) met het zelfde probleem. Manlief komt altijd laat thuis van werk en zit dan soms nog een uur met 2 kids op de bank, wat drinken kletsen ect, wel met gevolg dat ze 's morgens natuurlijk niet wakker te krijgen zijn.

De oudste hebben we luisterboeken en een cd speler gegeven. Die zet nu zelf een verhaal aan en gaat luisteren en valt dan in slaap uiteindelijk.
Dit doen we zelf ook vaak als wij niet kunnen slapen.

MarleenTY

MarleenTY

04-06-2009 om 11:55

Geen zorgen ofzo...

ik heb al aan de jongens gevraagd of ze ergens zorgen over maken of juist ergens zin in hebben, maar ze zijn zelf ook verbaasd dat het niet lukt. Bij de een kan ik inderdaad eens proberen een luisterboek aan te zetten, maar 's nachts lijkt me dat toch een probleem. De ander zal meer baat bij hebben bij Chill-muziek denk ik. Gelukkig hebben ze allebei een muziek-torentje op hun kamer.

Guinevere

Guinevere

04-06-2009 om 12:14

Ontspanning

Zijn ze misschien te gespannen om weer in slaap te vallen? Bijvoorbeeld doordat ze wakker worden uit een heftige droom en het niet kunnen loslaten? Je zou ze wat ontspanningstechnieken kunnen bijbrengen. Zelf concentreerde ik me op die leeftijd eerst op het ontspannen ("zwaar maken") van mijn linkervoet/been, daarna rechts, daarna de linkerhand/arm enz. enz. Tegen de tijd dat ik bij mijn romp was aanbeland sliep ik meestal weer.

Tirza G.

Tirza G.

04-06-2009 om 16:12

Geen tv

Ik heb af en toe TV-vrije weken, meestal in de periode voor een vakantie. Dan is het ook erg druk op school (vooral in december en juni). Beter slapen is één van de dingen die we na een dag merken

Tirza

MarleenTY

MarleenTY

05-06-2009 om 08:54

Vanacht weer problemen

Ja hoor, zoon (11) heeft vanacht weer lopen spoken. Ik had hem in bed gestopt en mocht hij nog een half uur naar een ontspannend audio-boek luisteren, maar om 22 uur kwam hij alweer beneden dat slapen niet lukte. Toch weer naar boven gestuurd met een yoga-cd, maar toen we naar bed gingen stond hij alweer naast zijn bed. Verteld dat het zijn probleem was en dat hij het alleen zelf kon oplossen en niet het hele huis wakker moest houden. Hierop ging hij gefrustreerd huilen en na een half uur is hij toch in slaap gevallen. Het zit hem echt tussen de oren.
Vanavond probeer ik hem met een warme douche/bad, eventueel warme melk en de yoga-cd maar in slaap te krijgen, maar ik word er eigenlijk niet goed van. Gelukkig heeft hij een verjaarsfeestje (survival) tot 21.30 uur dus hopelijk valt hij nu wat sneller in slaap.

Marleenty

Wees voorzichtig met het toevoegen van rituelen bij het naar bed gaan. Daarmee geef je gedeeltelijk aan dat het inderdaad een probleem is. Maak hem duidelijk dat rustig liggen/lezen in bed ook uitrusten is en dat het inderdaad zijn probleem is. Probeer geen tijd te stellen aan het luisteren naar een luisterboek, de cd houdt er vanzelf mee op als hij afgelopen is, anders ligt hij alsnog op de tijd te letten en ik denk dat je dat juist moet vermijden. Succes, want vervelend is het natuurlijk wel.

MarleenTY

MarleenTY

05-06-2009 om 11:35

Iemand ervaring met melatonine van sleepzz?

Mijn drogist raadde me dit aan om de slaap te bevorderen. Het is een lichaamseigen stof staat er op de verpakking dus onschuldig. Is er iemand die er ervaring mee heeft?

bobbit

bobbit

05-06-2009 om 12:34

Ja,

wij gebruiken het in deze periode omdat zoon in deze zomermaanden altijd moeite heeft met inslapen. Wij hebben het idee dat zijn lichaam deze stof wel aanmaakt als het s-avonds donker is (dus in de wintermaanden is inslapen geen probleem, dan juist wakker worden wel). Maar als het licht is slaapt hij moeilijk in en wordt extreem vroeg wakker. Deze pilletjes helpen daarbij heel goed ( beter dan verduisteringsgordijnen wat we ook geprobeerd hebben.)
Ik had je draadje wel gelezen, maar niet de link gelegd naar dat jij ook juist aangeeft dat de inslaapproblemen deze maand ook bij jullie spelen.

Hier sinds kort melatonine gebruik

voor onze zoon met adhd. Hij gebruikt nu 3 tabletjes van 0,1 mg per dag en het lijkt te helpen.

brenda129

brenda129

05-06-2009 om 15:01

Hier ook melatonine

Hier zoon van 10 die al jaren niet voor elven in slaap viel. Vaak was hij om 24.00 uur nog wakker. S'ochtends niet zijn bed uit te krijgen. We zijn nu 3 dagen bezig met Melatonine. Hij krijgt om 20.00 uur 4 x 0,1 mg tabletjes. De afgelopen dagen sliep hij voor 21.00 uur al in. En hij slaapt door! Hij is s' ochtends een stuk wakkerder en sneller uit bed.

Guinevere

Guinevere

05-06-2009 om 18:23

Melatonine

Melatonine in tabletvorm is bedoeld als inslapertje in de avond, voor mensen die daar een tekort aan hebben (zoals mijn zoon). Bij Marleen lijkt het eerder een doorslaapprobleem te zijn dan een inslaapprobleem. Ik zou het toch eerder op die ontspanningstechnieken gooien, natuurlijk lukt dat niet gelijk in een nacht.
Hoewel melatonine lichaamseigen is en er geen bijwerkingen lijken te zijn, is er kennelijk (volgens wikipedia) nog nooit volledig onderzoek naar gedaan.

Guinevere

Guinevere

05-06-2009 om 18:49

Aanvulling

Melatonine werkt maar een paar uur. Daar ga je dus niet op dóórslapen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-06-2009 om 20:10

Doorslapen

Ik kom toevallig net van de drogist om melatonine te kopen. Van Sleepzz hadden ze ook - NIEUW, stond er op - melatonine 'continu'. Een variant met 'geleidelijke afgifte', speciaal bedoeld voor doorslaapproblemen.

Guinevere

Guinevere

05-06-2009 om 22:12

Da's dan nieuw inderdaad....

Die kende ik nog niet, lijkt me een aardige uitvinding en een stuk gezonder dan zware slaapmiddelen.
Maar ik blijf erbij dat de jongens het beste leren om zichzelf te ontspannen en zonder hulpmiddelen in slaap te vallen. Daarbij hebben ze vermoedelijk geen tekort aan melatonine.

brenda129

brenda129

06-06-2009 om 00:34

Doorslapen

Ik zou net als Guinevere eerst andere dingen proberen.
Ontspanningsoefeningen, proberen erachter te komen waarom ze zo slecht slapen, rust voor het slapen gaan enz enz.
Melatonine vind ik echt het laatste redmiddel.
Zeker omdat ze er pas sinds een paar weken last van hebben zal een tekort aan melatonine niet waarschijnlijk zijn.

Ook op het doosje van de gewone Sleepzz staat een zin waaruit ik concludeer dat het ook voor doorslapen zou werken.
Gebruik: 1-2 uur voor het slapen gaan de slaaptabletjes met water innemen. Bij doorslapen 1/2 uur voor het slapen gaan.
Nouja, hier werkt het in ieder geval voor beide.

MarleenTY

MarleenTY

08-06-2009 om 12:25

Hoe het nu gaat...

Inmiddels heeft de jongste (degene met de meeste slaapproblemen) al 2 nachten doorgeslapen! Het patroon is doorbroken hopen wij. Gisteren om 22 uur kwam hij nog wel even naar beneden en heeft toen zelf een tabletje Melatonine genomen wat waarschijnlijk dus geholpen heeft. Hopelijk gaat het op deze manier lukken !!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.