Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slapen in eigen bed een ramp

Mijn zoontje is inmiddels 6 jaar en slaapt al geruime tijd bij ons in bed...........
Ik heb van alles geprobeerd, kadootjes (klein en groot) bij hem blijven liggen of zitten tot hij slaapt ,in ons bed in slaap vallen en dan overleggen, midden in de nacht terugleggen, hij in zijn bed en ik in de mijne n boekie lezen tot hij slaapt, sinterklaas al 2x ingeschakeld ..... ik weet het niet meer.

Duidelijk is dat hij bang is om alleen te gaan slapen, want dat is elke avond drama, mama ik krijg nachtmerries, mama ik droom slechte dingen etc etc dikke tranen.

Er staat nu een boedha in zijn kamer om de slechte dromen weg te halen maar ook dat werkt niet.
De koran (mijn man is moslim) staat boven op de kast om het kwade tegen te gaan, ook niet.
Nachtlampje in het stopcontact en een die werkt op batterijen aan de muur, zodat hij deze als hij wakker wordt zelf kan aan doen, ook niet.
Ganglicht blijft aan, werkt ook niet.
"dreigen" dat als ze he top school te weten komen, maakt hem niks uit.
Juf ingeschakeld, ook geen succes.

Ik weet het niet meer..........wie o wie heeft DE gouden tip voor ons?

gula


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

17-10-2008 om 21:39

Gula

Hier (gelukkig) geen ervaring maar wel een paar vraagjes. Valt hij dan elke avond in jullie bed in slaap, terwijl er niemand bij is? En wat gebeurde er toen je op de kamer bleef zitten, ging hij toen wel slapen? Wordt hij dan na een tijdje heel bang wakker? Is hij overdag ook bang op zijn kamer, of alleen met slapengaan? Droomt hij ook echt eng?
Volgens mij hebben jullie al enorm veel geprobeerd. Ik denk dat ik in jouw situatie zijn bed al lang op mijn slaapkamer erbij had gezet!
Of is een intercom een idee, dat hij wel op zijn kamer slaapt maar elk moment kan roepen of jullie zelfs kan horen terwijl jullie in de woonkamer zijn?

-Wendy-

-Wendy-

17-10-2008 om 21:51

Gula

Onze dochter durfde/wilde ook nooit alleen gaan slapen, we bleven er altijd naast zitten. Alleen was ik dat op een gegeven moment zó zat! Het duurde soms wel drie kwartier voordat ze sliep. Ik heb toen gezegd dat ze alleen moest gaan slapen, dat we haar beneden konden horen en vice versa en dat we steeds zouden komen kijken.

De eerste paar keer gingen we al na een minuut kijken en eigenlijk ging het vrijwel meteen goed. Overigens was mijn dochter toen net vier, wel iets jonger dan jouw zoon dus. Inmiddels is ze vijfenhalf en gaan we na een minuut of vijf kijken. Een enkele keer vergeten we het en dan valt ze gewoon in slaap.

Halverwege de nacht komt ze wel nog steeds bij ons in bed. Gewoon omdat wij daar nog nooit iets aan gedaan hebben. Want zoveel is me inmiddels wel duidelijk; wat je ook probeert, het lukt alleen als je het echt 100% wil!

Wendy

gula

gula

17-10-2008 om 21:52 Topicstarter

Guinevere

N logeerbed of matras heeft al bij ons op de kamer gestaan, zelfs dan kruipt hij nog bij ons in bed.

Als ik hem naar bed breng, is het n kus en knuff, nog ff wat praten en dan moet ik mijn hele schema met wat ik die avond nog ga doen,uitleggen voordat hij in slaap valt.
Tis met veel morren en af en toe n traan maar hij valt alleen in slaap.
Meestal in ons bed en heel soms in zijn eigen bed.
Maar toch... snachts kruipt hij er weer bij, geen idee. Hij zegt zelf dat hij het niet weet, maar als ik het wel opmerk en ik stuur hem terug, krijg ik wel n hoop commentaar van hem

Eerlijk gezegd is hij overdag niet alleen boven, dat durft hij niet maar hij durft ook niet alleen op de gang.
Moet hij naar het toilet dan blijft de deur open, de huiskamerdeur ook en vertelt hij hele verhalen waar je op moet reageren zodat hij je hoort.

Als ik zo lees denk ik toch dat er iets van angst in zit he?
binnenkort weer n afspraak bij de homeo, eens kijken of zij iets weet wat kan helpen...........

We zijn vorig jaar verhuisd en vanaf dag 1 had hij het hier naar zijn zin, misschien dat er toch iets in het huis hem bang maakt?

gula

Jesse_1

Jesse_1

17-10-2008 om 22:58

Vind je het zelf een probleem?

Vind je het zelf vervelend, of denk je 'dat het gewoon niet zo hoort'?
Jesse

Hierboven

Hoi Gula,

Ik reageer net op het draadje hierboven en nu lees ik dit probleem.
Kan het meespelen dat je zoontje bang wordt doordat bijv. zo'n film later toch in zijn hoofd gaat rondmalen? Als het nacht wordt worden veel dingen opeens enger, en dan is hij alleen en zit jij niet naast hem zoals in de bios. Mijn oudste kon op die leeftijd toch meer onder de indruk zijn van iets dan ik soms verwachtte.
Op deze site staan wat aardige tips:http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/16568-slaapproblemen-bij-kinderen.html .

Wat ik met de jongste altijd doe is na het verhaaltje lezen en voordat hij gaat slapen altijd even de dag doornemen.( dat hoeft niet zo lang te duren hoor, soms maar een minuutje of 2)Vandaag zei hij bijvoorbeeld dat ik onterecht boos op hem was geweest om iets wat zijn vriedje had gedaan, moest ie toch nog ff kwijt ..

Sterkte,
groetjes Damajo

gula

gula

18-10-2008 om 08:56 Topicstarter

Dank jullie wel

voor de reacties.
Jesse_1, Tuurlijk is het lekker om hem naast je te hebben en smorgensvroeg gelijk zijn armpjes om je heen en goedemorgen te horen
Maar hij is 6! Straks doet ie dat ook nog als ie 12 is LOL.
Tis niet zo zeer dat ik vind dat het niet hoort maar meer dat ik bang ben dat ie er straks mee gepest wordt, als andere kindjes op school bijv het te weten komen.

Damajo, tis niet van de film want het speelt al langer maar ik ga op die site kijken, wie weet staat er voor ons de gouden tip tussen!
Denk dat het voor hem zelf ook veel prettiger is als ie in zijn eigen bedje slaapt.

Zowaar gisteravond in zijn eigen bed in slaap gevallen, weliswaar moest ik wel boven blijven maar goed dat maakt niet uit. En toch weer gaan wandelen naar ons bed
Ja maar dat weet ik niet hoor mama want toen slaapt ik nog, is zijn reactie dan , grapjas

gula

gula

gula

18-10-2008 om 08:58 Topicstarter

Wendy

Als hij bij ons kruipt sta ik niet voor de volle 100% op om hem terug te brengen..... dat is ook n onderdeel van het probleem denk ik.
Maar ja, 9 van de 10 keer merk ik het niet eens tot het al weer te laat is en dan is het midden in de nacht, de wekker gaat ook wer vroeg dus ben ik niet consequent om hem terug te leggen
Misschien moet daar ook maar eens verandering in komen.....??

gula

angel3

angel3

18-10-2008 om 09:55

Iets van een lange adem

volgens mij ligt het probleem -zo te lezen- in dat hij zijn kamer geen fijne plek vindt en een beetje bangig is. Ik zou me eerst eens richten op overdag. Laat het slapen even los en kijk of je overdag kan zorgen dat hij zijn kamer veilig gaat vinden. Ik zou denk ik samen met hem dit gewoon bespreken en dan afspreken dat hij mag meedenken hoe zijn kamer fijn kan zijn dat hij daar graag is dus wellicht opnieuw inrichten samen met hem? Vervolgens hem overdag daar vaker laten spelen. Missch eerst samen met jou of dat jij op de gang de was vouwt ofzo. Dan ook de avondrituelen in zijn kamer doen. En vervolgens overschakelen op daar slapen. Ik zou het denk ik gewoon zeggen dat je vindt dat het nu anders moet maar dat je dat samen met hem wil doen en dat je hem niet zal dwingen maar dat hij mee moet denken en het wel moet proberen. Zoiets?

Suk6

-Wendy-

-Wendy-

18-10-2008 om 21:24

Precies

Bij ons gaat dat net zo. Ik heb er totaal geen last van als mijn dochter erbij ligt, merk vaak niet eens dat ze erbij komt. En zolang dat zo is, zal ze echt niet in haar eigen bed blijven!

In jouw geval lijkt er inderdaad wel sprake van angst te zijn. Wat zegt hij als je ernaar vraagt? Misschien kan je eens op zoek naar boekjes over dit onderwerp?

Wendy

gula

gula

19-10-2008 om 09:28 Topicstarter

Toch angst?

wordt n stuk duidelijker voor mij nu ik het hier zo zie
T gekke is we zijn dan verhuisd maar hij heeft zelf zijn kamer uitgekozen, zelf meegedacht met n nieuw bed, de verf voor op de muren etc.
Juist omdat we zoiets hadden van als hij daaraan meeewrkt en meehelpt wordt t gelijk eigen.

Werkt toch nog niet echt maar ik ga jullie tips proberen, zeker die van het boven spelen en dan zelf ook boven iets doen.

Dank jullie wel weer, ga t deze week proberen, kijken of t wat helpt.

Wordt vervolgt

gula

snappie

snappie

19-10-2008 om 16:15

Bij ons ook ramp

Hoi,

Ik reageer meteen op jouw bericht, mijn dochter is tot 4 jaar toe bijna iedere nacht wakker geworden en wilde dan niet gaan slapen. Ze heeft niet bij ons in bed gelegen, maar ik kan me zo voorstellen dat je dat doet. Slapen en een goede/lange nachtrust is erg belangrijk. Wij hebben vanalles geprobeerd. Hele "nany taferelen" hebben we gehad met schreeuwen tot gooien met deuren aan toe. (Ze ging wel slapen na het naar bed brengen, dus dat is anders dan bij jou.)
Toen waren we het zo zat dat we een matras op de grond tegen ons bed hebben gelegd. En zo gebeurde het dat mijn dochter 's nachts naar onze kamer kwam en in dat bed ging liggen. Ik weet niet meer precies hoelang dat geduurd heeft en wat de reden was dat ze wakker werd. Maar wij konden in ieder geval weer slapen. We zijn op vakantie gegaan en daarna sliep ze de hele nacht in haar eigen bed.... Verandering wil weleens helpen heb ik gehoord. Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Wilma

Wilma

22-10-2008 om 09:39

Ha die gula

(goed je weer te zien!)

Ik heb misschien een sprankje hoop voor je. Mijn zoon van nu tien jaar is net zo als jouw zoon. Gaat eigenlijk nogsteeds alleen maar alleen naar boven als 't persé moet, maar liever nog lokt hij zijn jongere zusje met een smoesje mee, dan hoeft ie niet alleen. Wc gaat pas sinds kort met de deur dicht, da's al heel wat. Ook toen hij zes was, net als bij jou, hele verhalen zodat ik 'm maar hoorde. Prima, hij zal er zijn redenen wel voor hebben gehad.
Toen hij zes was ging hij ook niet alleen naar boven, nog niet als we 'm weet ik wat beloofden (snoepje, ietsje langer opblijven, etc). Dus prima, hij wilde/durfde gewoon kennelijk écht niet. Hebben we nooit een punt van gemaakt. Mij maakte 't niet uit.

Hij sliep dus ook bij ons in bed. En toen ie zeven was of acht ging ie ineens wél in zijn eigen bed. Even later zusje erbij op zijn kamer, dat wel. Nu heeft ie sinds gister eindelijk zijn eigen kamer met eigen bed enzo, op zolder. Het zal me benieuwen. We zijn zo slim geweest om zowel op zusjes kamer als op zijn eigen kamer zo'n bed neer te zetten wat je heel makkelijk uitschuift tot twee persoonsbed, onder 't mom van "als zusje dan bij jou op je kamer wil logeren, dan kan dat en als jij bij je zusje op de kamer wil logeren dan kan dat ook". Ben écht benieuwd hoe 't gaat, hij zégt dat ie vanavond boven wil slapen ...

Dus volgens mij moet je er niet teveel een punt van maken als je er zelf geen moeite mee hebt, 't gaat over. En gepest is mijn zoon eigenlijk nooit, 'k zou niet weten waarom ook.

Succes !!

Groetjes, Wilma

Wilma

Wilma

22-10-2008 om 09:42

Oh ja, dat boven spelen

gebeurt hier ook niet, wél met vriendjes, dan is 't prima. Eerlijk gezegd hoeft ie van mij niet in zijn eentje op zijn kamer te spelen, kom maar gezellig in de huiskamer .

Als JIJ 't echt wil, moet je inderdaad er consequent mee omgaan, maar bedenk goed of je 't echt zelf wilt of dat 't vanwege je angst om pesterijen is, want dat laatste zal écht in de praktijk wel meevallen. Je hoeft 't toch ook niet rond te bazuinen ?

Groetjes, Wilma

Geen tip

wel herkenning, ik was als kind ook zo bang. Als ik naar de wc moest wachtte ik tot ik beneden iemand hoorde, die riep ik met een smoes naar boven, ging gauw plassen en dan snel weer in bed. ben er pas op m'n 16e achter gekomen dat ouders en broers wel wisten dat het een smoes was
Ik vond mezelf heel slim namelijk!

Het is later overgegaan, maar volgens mij pas toen ik een jaar of 10 was. Ik was gewoon BANG!
veel sterkte en moed voor je zoontje

O trouwens

ik sliep niet bij mijn ouders in bed, maar ik was wel bang om alleen te zijn, dus greep alle smoezen aan om iemand zo lang mogelijk bij me te houden, overal moest licht aan etc.

Broer /zus?

Is er ook nog een broertje of zusje? Dan kun je die misschien samen laten slapen. Mijn kinderen sliepen apart, maar waren ook vaak bang en vonden het niet fijn om alleen te slapen. We hebben ze samen op een kamer gezet en sindsdien gaat het goed. Ze vinden het gezellig samen en zijn niet meer bang.

Groet,
Pina

gula

gula

24-10-2008 om 16:27 Topicstarter

Heee wilma!

leuk n reactie van jou, tijd gelee weer he.....tja ineens toch weer het gemist van ool

Even voor Pina, nee er is geen broer of zus, misschien had dat wel handig geweest in dit geval maar ja...helaas.

En wilma, ik ben 'blij' dat het niet alleen bij ons zo is. Tuurlijk ga ik het niet rondbazuinen, ik ben alleen bang voor hem, dat als het ooit uitkomt, bijv door er op school over te praten of wat ook, dat hij er dan mee gepest kan gaan worden.
Boven spelen hoeft niet perse want er is benee n extra kamer waar ook zijn speelgoed staat.
Grenst aan de huiskamer dus als daar de deur open staat, kan hij me zien en horen maar nee, ook dat durft hij niet.
Toch echt angst maar voor wat???? Ze zeggen wel eens dat kinderen gevoelig zijn voor het bovennatuurlijke maar daar heeft hij het nooit over????

Deze week is het weer niet gelukt in zijn eigen bed, ga er ook geen drama meer van maken. Blijf de hoop houden dat het vanzelf ooit goed komt.

Wel heeft meneertje het plan om een pijamafeestje te houden voor zijn verjaarspartijtje (waar je al niet mee bezig kan zijn als je pas in juli jarig bent! LOL), dus ik zeg nog heel droog "hoe had je dat in gedachten? Je vriendjes in jouw bed en jij bij papa en mama?"
Vol verontwaardiging, neeeeee want dan gaat ie wel in zijn eigen bed.

Heel gemeen van mij, maar heb gezegd dat hij dan wel eens mag gaan oefenen met in zijn eigen bed slapen. Ja , als school weer begint mama....
Zou het dan toch volgende week.......??

gula

Wilma

Wilma

27-10-2008 om 14:21

Een wonder

Hier hebben ze dus van't weekend allebei op hun eigen kamer geslapen, in hun eigen bed. Zoon dus boven op zolder.

Dus Guul, 't komt écht goed !

En ja, als ie een pyamafeestje wil, moet ie eerst oefenen. Kun je 'm wel mee "belonen" zeg maar, als ie weet ik veel hoeveel nachtjes in zijn eigen bed heeft geslapen dus. Leuk !

Enneh, vandaag zijn ze weer naar school .... is 't gelukt om in zijn eigen bed te blijven ??

Groetjes, Wilma

gula

gula

04-11-2008 om 11:37 Topicstarter

Helaas wilma

nog steeds niet....
Maar goed, zoals al eerder gemeld moeten we er zelf ook meer aan doen en dat doen we niet, eigen schuld dikke bult.
Tis elke keer zo'n strijd met huilen en al, zit nu zelf ook niet lekker in mijn vel, dus geen zin in die strijd.
EN zo is er elke keer wel n ander excuus gula

Heb wel n lekker gesprek gehad met de homeopaat en daar wat tips van gekregen, zoals bijv, hem zijn enge dromen laten beschrijven via n tekening. Dus de monsters en trollen en al op papier zetten zodat ik ze ook kan zien en dan n 'oplossing' bedenken samen om ze ergens anders heen te laten gaan zodat ze hem niet meer komen storen.
Ben ook echt van plan, de nieuwe week volgende week, hem in zijn eigen bed te laten inslapen. Komt ei dan snachts, pech, dan werken we daar later wel aan, moet toch ergens beginnen.

HEbben ze bij jou verder nog in hun eigen bed geslapen of was het eenmalig

guul

Wilma

Wilma

06-11-2008 om 15:28

Ja, hier wel

Maar wel sámen op één kamer, maar dat vind ik al heel wat. En zolang ze elkaar niet wakker houden vind ik 't ook prima zo.

Balen zeg, dat 't even niet zo loopt zoals je wilt, tuurlijk heb je zelf ook even de fut niet voor zulke dingen als je niet zo lekker in je vel zit. En da's al heel wat toch, als ie 't begin van de nacht in zijn eigen bed slaapt. 's Nachts komen, ach ja, dat zie je later wel .

Succes ermee in elk geval !

Groetjes, Wilma

mammie

mammie

11-11-2008 om 21:31

Wauw, herkenning!

Ik lees nu pas dit draadje en wat 'heerlijk' dat wij niet de enige zijn.

Bij ons slapen maar liefst 2 kinderen in ons bed (ons bed is uitgebreid met 1 kinderbed ernaast)

Oudste is ook heel erg bang, durft niet alleen naar boven/beneden (alleen met kleine broer (4) samen en inderdaad die wordt met smoes erbij geroepen) Hij stampt ook naar boven/beneden als wij zeggen dat hij nu toch zelf iets moet halen (als hij iets vergeten is)
Manlief is heel erg sensitief (voelt aan als ik pijn/emotioneel ben etc. en heeft dit in extreme mate bij onze oudste) Ik heb het vermoeden dat mijn zoontje dit ook heeft. (dat bovennatuurlijke daar heb ik ook aan gedacht maar kan ik niet achterkomen)

Wij hadden vroeger op het consultatiebureau een hele leuke verpleegkundige en die maakt hier nooit een issue van (allemaal op 1 kamer slapen en ja, ik heb ook vanalles geprobeerd maar ik heb gewoon de energie niet meer als ik ook nog moet werken) Zij riep altijd: vroeger sliepen hele families in 1 bedstee. Dus daar denk ik iedere keer maar aan, ik laat het en hoop inderdaad dat ze ooit wel op hun eigen kamer gaan slapen (want ook zij hebben deze zelf uitgezocht en mogen er zelfs samen slapen...)

groetjes,
mammie

Wilma

Wilma

12-11-2008 om 15:42

Mammie

Wij zeiden/zeggen hier ook vaak dat ze in heel veel landen met hele families op één kamer slapen, dus waarom zou dat persé hier niet mogen ? En zolang je zelf wél kunt slapen met één of twee (of meer) kinderen bij je in bed vaart iedereen er wel bij toch ??

Wij zagen een keer op teevee iemand die de hele slaapkamer van de ouders vol met bed had, twee tweepersoonsbedden naast elkaar en verder heel weinig loopruimte. Daar hebben we 't heel vaak over gehad, toen de kinderen nog kleiner waren, dat we dat ook zouden gaan doen, we waren zó blij toen dat we mensen zagen die er ook geen punt van maakten !

Groetjes, Wilma

gula

gula

13-11-2008 om 11:07 Topicstarter

He gelukkig

ik ben ook blij hoor mammie, dat het dus niet alleen bij mij zo is
Misschien dan toch maar weer het logeerbed naast ons bed zetten, of zijn matras, slaapt ie toch op een eigen plekje maar wel bij ons.

Het beginnen in zijn eigen bed deze week is er weer niet van gekomen.... mamazelf (ik dus) is ook niet echt van het handhaven van nieuwe regels

Maar goed, ooit komt het goed, daar ga ik maar vanuit hihi

gula

koentje

koentje

16-11-2008 om 21:22

En...

hoe is het jullie sexleven?

gula

gula

17-11-2008 om 21:49 Topicstarter

Haha koentje

grapjas....
tja met n kind tussen je in moet je of heel creatief omgaan met andere ruimtes in huis of het even op n laagpitje zetten

gula

Inderdaad...

het staat op een lager pitje (maar sommige vrienden hebben dat ook en dan slaapt er niet eens een kind in bed )

En verder: uit logeren sturen, (net als Gula andere ruimtes,'s ochtends als ze in het weekend beneden tv kijken...creatief genoeg!

mammie

gula

gula

30-11-2008 om 19:21 Topicstarter

Nieuw plan!

Dit is met de speen en de papfles destijds ook gelukt dus wie weet nu ook.

De enge dromen zijn papier gezet, in een lege hakpot gestopt, deksel erop, briefje erbij en dan straks bij de schoen zetten.
Dan kan sinterklaas de enge dromen meenemen maar spanje en in de kelder opsluiten.
Er zal vast wel n enge dromenkelder zijn in het kasteel van sinterklaas

Die pot gaat nu bij de schoen en hij gaat in zijn eigen bed (in)slapen. Kijken hoe lang of hij daar blijft liggen LOL

Zal morgen op t werk even n briefje terugschrijven namens klaas en van de week in zijn schoen stoppen!

gula

Wilma

Wilma

03-12-2008 om 13:13

En guul?

Hoe ging 't, heeft Sint of Piet de engedromenpot meegenomen ??

Liefs, Wilma

gula

gula

03-12-2008 om 14:14 Topicstarter

Brief terug

ligt vanavond in zijn schoen
De pot was ineens weg???? heo kan dat nou???? LOL

Maar.... mag niet mopperen, zonder morren en huilen slaapt hij in zijn eigen bed, hij komt wel in de nacht bij ons maar goed, dat is de volgende stap.
Ben al blij dat we nu zover zijn!

wordt nog vervolgd dus

guul

Gula

Hoi Gula,
Val nu pas in op het draadje Maar ik heb dezelfde ervaring met mijn dochtertje van net 5.

Zij is begonnen met een jaar of drie met het bij ons in bed kruipen. Wij zijn inmiddels verhuist (6 maanden geleden) Mijn dochter speelt zelden alleen boven, het naar bed gaan was moeilijk en 'snachts kroop ze bij ons in bed (bijna elke avond)

Als ze 'savond naar bed ging was ze altijd erg verdrietig; Maar dan ben ik zo alleen.... maar dan kan ik jou niet zien... maar dan ga ik jou zo missen..... Met het naar bed gaan heb ik volgehouden..... elke avond het zelfde riedeltje (als ik daarvan afwijk of ze gaat te laat; zijn de poppen aan het dansen) drinken, koekje, plassen, tanden poetsen hup bed in, verhaaltje kroel. Vertellen dat ze veilig is dat ik wel 100000x keer kom kijken en dat ik boven ga werken. en laat het licht aan op de gang, nachtlampje aan. Dit wordt dan ook 3x gevraagd.. ga je boven werken (ik zeg dat ik dan nog zooooooveel moet strijken)? Ja dat ga ik.. okay! Dikke kus en to zo.Dit werkt tot op heden heel goed en ze gaat heerlijk slapen. 'snachts kwam ze er eigenlijk ook altijd uit. Maar wonder boven wonder..... sinds een week of vier komt ze ipv iedere avond misschien 3x per vier weken! Dus er is nog hoop!
Succes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.