Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anja

Anja

09-09-2009 om 16:08

Slecht eten en hevige buikpijn

Onze zoon van 10 is altijd een slechte eter geweest. hij lust niet veel. Ik zorg dat hij bruin brood krijgt en voldoende fruit en hij lust bijv. graag rauwe paprika's, wortels etc omdat hij nooit groenten eet, geef ik hem dat. Hij eet ook geen wit brood. Hij is verder nooit ziek en groeit goed.
Nu heeft hij steeds erge buikpijn na het eten en na het trainen of sporten. Zo erg dat hij echt huilt van de pijn. Ben al naar huisarts geweest en die zegt dat hij bijna geen darmbewegingen hoort en zodra hij gaat eten of sporten dan komen de darmen in beweging en dat doet pijn. op vakantie ook verstopte darmen gehad. Wat moeten we doen? Weer naar de huisarts? (krijgt-ie weer een laxeermiddeltje) of toch maar eens laten doorverwijzen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

09-09-2009 om 16:48

Voldoende vet

Grappig dat je zegt dat hij nooit groente eet, maar wel paprika en wortel. Hij eet dus wél groente. Vergeet vooral de vetten niet, ook heel belangrijk!

Guinevere

Guinevere

09-09-2009 om 18:35

Ja, vet

Daar klaagde mijn zoon ook over. Buikpijn, geen verstopping. Hij eet iets gevarieerder dan jouw zoon, dat wel. Maar het menu van je zoon klinkt wat vezels betreft verder wel prima.
Wat hier dus hielp was elke keer extra olijfolie over zijn eten gooien. Echt een flinke scheut.

auw

auw

09-09-2009 om 18:46

Doorverwijzen

Mijn zoon is erg goed geholpen door de poeppoli. Het buikpijn probleem was hier enorm uit de hand gelopen. Op de poeppoli hebben ze er echt veel meer verstand van dan de huisarts. Kinderen kunnen van de laxeermiddelen namelijk ook weer krampen krijgen.
En natuurlijk is het ook belangrijk dat het kind voldoende vetten binnenkrijgt. Olijfolie over het eten zou helpen, maar mijn zoon eet het dan echt niet meer. Bij hem hielp het wel om hem tussendoor in plaats van groente en fruit, ook vleeswaren en stukjes kaas aan te bieden. En hij is melk met chocopops gaan eten. (maar van chocolade kan je schijnbaar ook weer buikpijn krijgen)
Wat ik vooral moeilijk vond waren alle etensadviezen die we kregen. Wel tomaten, geen tomaten, wel melkproducten, geen melkproducten, wel suiker, geen suiker.... Als je kind slecht eet, komt er een moment waarop je dolblij bent áls hij iets eet. En dat kon het me echt niet meer schelen wat het was.

ayla

ayla

10-09-2009 om 08:50

Zei de ka ook

Dat zei de kinderarts bij ons ook. Dochter heeft al jaren obstipatie en vaak vooral tijdens het sporten of tijdens het eten buikpijn. Ik vond het erg opvallend. Volgens de kinderarts logisch. Als je eet gaan je darmen bewegen, als hier ontlasting inzit, vooral hardere ontlasting dan doet dat pijn. Oplossing zou dan zijn om ervoor te zorgen dat zijn darmen leeg zijn, je kunt het eens een tijdje proberen met lactulose of naar de ha gaan en vragen voor iets van een laxeermiddel.

Hier ook

Ik lees mee. Mijn dochter van 8 klaagt ook al tijden over buikpijn tijdens eten en sporten. Zij is ook een slechte eter. Zo houdt ze bijvoorbeeld niet van brood, maar eet daarentegen wel veel fruit en rauwkost. Ik hoop dat ze daardoor wel voldoende vezels binnenkrijgt. Ze heeft gedurende 4 weken laxeermiddel gekregen van de huisarts. Dit hielp wel enigszins, maar sinds we zijn gestopt, is de buikpijn weer gewoon terug. Moet ze dan haar hele leven laxeermiddelen gebruiken?

Misschien moet ik ook maar eens op vet gaan letten. Ze houdt niet van boter en ook niet van kaas of vleeswaren. Ze houdt wel van vlees (worstjes!) en ook van jus over haar eten. Krijgt ze hiermee voldoende vet binnen?

Groet,
Pina

Welke noten?

Welke noten geef jij aan je kinderen? Mijn dochter houdt niet van walnoten, maar wel van pinda's en cashewnoten. Wellicht een goed idee om die mee te geven naar school.

Dank en groet,
Pina

Marie L

Marie L

10-09-2009 om 13:44

Genoeg drinken en de tijd voor de wc nemen

Het is naast alle nuttige advizen die hier al voorbij komen ook belangrijk dat een kind voldoende vocht binnen krijgt.

Vanuit KA ook meegekregen dat veel kinderen geen tijd hebben of nemen om op hun gemakt naar de wc te gaan.

Wel heel vervelend als je kind hier last van heeft.

Succes

Mathilde

Mathilde

10-09-2009 om 14:15

Mijn recept

Voor buikpijn door verstopping: veel drinken (elke twee uur een beker), volkoren brood (geen bruin), volop groente en fruit (vooral kiwi's), volkoren ontbijtkoek, bonen bij de avondmaaltijd, voldoende beweging overdag, op vaste tijdstippen rustig op de wc gaan zitten met een boekje (kookwekker erbij). Mijn dochter kent dit rijtje inmiddels uit haar hoofd . Met 'dat lust ik niet' heb ik weinig medelijden, dan neem je maar kleine hapjes en telkens een slok drinken erna (krijgt ze ook nog haar vochtquotum binnen).

Verder uitzoeken.

Ik zou in elk geval laten uitzoeken waardoor het komt dat het Hb-gehalte zo snel omlaag is gegaan. Komt dat inderdaad door zijn huidige eetpatroon of is er meer aan de hand.

Ik zou in eerste instantie voor de pillen gaan. Dat werkt het snelst, Daarnaast vezelrijk eten tegen de mogelijke obstipatie; lauwwarm water op de nuchtere maag 's ochtends wil inderdaad vaak ook goed helpen om naar de wc te kunnen.

Daarnaast zou ik kijken hoe je zijn natuurlijke ijzerinname kunt verhogen:
Groene bladgroente, volkorenbrood, noten en zaden en gedroogde abrikozen willen al goed helpen. IJzer zit ook in appelstroop, maar veel minder dan veel mensen denken (of het moet zijn toegevoegd). Roosvicee Ferro is inderdaad een bekende. Daarnaast vitamine C nemen om het ijzer goed op te nemen. Bijvoorbeeld in de vorm van jus d'orange. En inderdaad niet samen met melk e/o melkproducten.

Wat ik weet van onze huisarts te horen kreeg toen ik zelf aan het ijzer moest, moet tussen de inname van ijzertabletten en melk 2 uur zitten.

Een aanverwante vitamine welke een te laag Hb-gehalte kan veroorzaken is een tekort aan vitamine B12. Deze vitamine komt o.a. ook in volkorengraan voor. Maar je kunt ook tabletjes kopen bij de drogisterij. Ook deze vitamine wordt het best opgenomen in combinatie met vitamine C.

Groetjes,
Fonne

Inge M

Inge M

10-09-2009 om 19:49

Pina, welke noten?

Pinda's en cashewnoten zijn geen noten als is de naam nogal verwarrend.
Walnoten, hazelnoten, paranoten, macadamia's, pistachenoten, etc zijn wel noten.
Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe pinda's en cashewnoten werken op de stoelgang en op het ijzergehalte.

Anja

Anja

10-09-2009 om 20:09

Niet de enige dus

Fijn, al die reakties. Ben dus niet de enige zo te lezen. Mijn zoon krijgt wel voldoende drinken, hij drinkt juist heel veel, altijd al gedaan. Hij lust graag kaas, babybel, boterhamworst, misschien niet de goede vetten, en ik bak alles in olijfolie. Beweging ook veel, hij zit nooit stil.
Maar inderdaad, met laxeermiddelen moet je voorzichtig zijn en ik heb het hem alleen één keer op vakantie gegeven, een halve pil en dat was al voldoende, hij kreeg hele dunne poep.
De poeppoli klinkt interessant. Zit die bij elk ziekenhuis? Moet je daarvoor dooverwezen worden?

JanetEE

JanetEE

11-09-2009 om 23:07

Buikpijn

Dochter heeft ook veel last gehad van buikpijn. Ook begon het na het eten en ook was de conclusie: obstipatie. Van de huisarts een laxeermiddel maar ook, veel drinken, gevarieerd eten etc. Dochter had een hekel aan het laxeermiddel (poeder op te lossen in water). We hebben veel poep geteld en gekeken. Als er wel poep was en het was redelijk zacht dan hoefde het laxeermiddel niet. Nu zijn we gelukkig weer van de klachten af.

Clarice

Clarice

16-09-2009 om 13:01

Wist ik niet!

Anja, bedankt voor je topic, want het brengt mij op een idee! Mijn zoon klaagt nl ook altijd over buikpijn tijdens/na het eten, is ook geen beste eter en zou wel eens te weinig vet kunnen eten ... Ik had nooit gedacht aan obstipatie, maar dat zou dus best eens kunnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.