Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slim maar ongeïnteresseerd

Onze zoon is 7 jaar en het gaat goed op school. Echter buiten school vergeet hij veel dingen en komt hij ongeinteresseerd over. Net of alles hem geen biet interesseerd. Wat kan dit toch zijn? We hebben geprobeerd met hem te praten en de oplossing te vinden, maar we komen er niet uit. Ook jokt hij vaak of 'vergeet' dingen te vertellen. We hebben hem al een keer huisarrest gegeven, maar helpt dit wel? Heeft er iemand een goed advies?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

09-03-2009 om 20:29

Beetje herkenning

Mijn zoon heeft dit ook een beetje. Hij is acht jaar. Slimme knul maar soms zeg ik wel eens tegen hem: Heb je je hersenen op school laten liggen. Daar haal je zulke goed cijfers en hier vergeet je alles en doe je soms van die domme dingen. Ik weet niet wat het is maar ik hoop dat het snel voorbij gaat.

beso

beso

09-03-2009 om 20:37 Topicstarter

Reactie

Bedankt voor de snelle reactie, maar hebben jullie al dingen geprobeerd en heeft dit gewerkt (of in ieder geval een beetje)?

Ilva

Ilva

09-03-2009 om 23:04

Niet echt

Nee, niet echt. Het is verder echt een hele lieve jongen waar bijna nooit problemen mee zijn. Ik heb een boek dat heet: Jongens, hoe voed je ze op. Ik zal dat er weer eens bijhalen. Misschien is het heel normaal op deze leeftijd. Hij is ook altijd langzaam met aankleden, schoenen aan doen en eten. Hij is altijd de laatste. Hoe is dat bij jouw zoon? Oh ja, je had het ook over liegen maar dat doet hij niet (dacht ik tenminste, ik heb hem nog nooit betrapt). En eh, hij is wel (weer) verliefd, misschien heeft dat er ook mee te maken.

Geen straf

Ik zou geen straf geven, ik denk nl dat ze het echt niet expres doen!
Volgens mij heeft die zoon van jou in zijn vrije tijd gewoon echt lekker vrij! Dan moet er even niet van alles zoals op school. IK denk dat intelligentie hier los van staat ( denk aan de verstrooide professor).

Ilva

Ilva

10-03-2009 om 22:15

Zoon

Vanmiddag weer zoiets. Mijn zoon kon de afstandbediening van de tv niet vinden (tv moest even uit). Ligt gewoon voor hem maar hij ziet het gewoon niet. Dus ik zeg lachend dat ik op het internet met iemand sprak die een zoon had die ook van dit soort dingen had. (En erger maar dat zei ik dus even niet). Moest 'ie lachen: He, die laat z'n hersenen zeker ook op school.

De laatste tijd is hij ook weer erg bewegelijk. Hij springt bij constant op en neer. Het ging lang goed maar het is weer helemaal terug. Volgende week 10 min. gesprek en even vragen hoe het nu op school gaat.

Herkenning

Als ik jullie berichten zo lees, is er zeker veel herkenning. Hier een 12 jarige die het goed doet op school (nu), ongeïnteresseerd overkomt, van alles en nog wat vergeet, chaotisch is, vaak iets kwijt is, etc. etc. Maar onze zoon heeft sinds een jaar of 3 de diagnose add. Hiermee wil ik niet zeggen dat jullie kinderen het ook hebben en zolang er geen "echte" problemen zijn niet te veel zorgen over maken. Misschien is het gewoon een stukje karakte of een fase (één van de velen voordat ze volwassen zijn).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2009 om 10:25

Paar vragen

Beso, als ik afga op wat jij schrijft, zie ik eigenlijk niet zo veel problemen. Maar misschien weten we gewoon nog te weinig over jouw zoon. Je schrijft dat 'het hem geen biet interesseert'. Wat interesseert hem precies niets? Hoe brengt hij zijn vrije tijd door? Wat vindt hij wel leuk?
En dat jokken: hoe gaat dat in zijn werk? Hoe vaak jokt hij? Over welke onderwerpen?
En dat vergeten. Wat vergeet hij precies? En hoe vaak is dat?

Net als maggietel

Ik wilde het niet zeggen, maar dacht gelijk ook aan mijn ADD-dcohter....

Bastet

Bastet

11-03-2009 om 12:19

Hoge verwachtingen

Ik vind dat je erg hoge verwachtingen hebt van een zevenjarige...Een dag school is best intensief,en dat je even moet bijkomen en dan even geen interesse toont,snap ik best.Kinderen moeten veel,soms wil je niks moeten.Ik vind het best vreemd overigens dat er naar aanleiding van de startposting al over ADD gesproken wordt,eigenlijk,ik ken kinderen met ADD,daar komt toch veel meer bij kijken dan een beetje desinteresse en slordigheid.
Groetjes,Bastet

Bastet

Ik schrijf ook dat ik helemaal niet hiermee wil zeggen dat het hier ook aan de orde is, maar het zou kunnen. Waarschijnlijk zijn er in de startposting ook maar een paar voorbeelden van de velen genoemd. Zoon is ondertussen 12 en vergeet nog steeds vééééééél meer dan onze 7 jarige dochter (en dat er veel meer komt kijken bij add is mij ook bekend). Daarom voegde ik ook toe dat het ook een stuk karakter kan zijn of een fase, ik stelde uitdrukkelijk géén diagnose.

Bastet

Bastet

12-03-2009 om 07:20

Maggietel

Nee,ik weer dat je geen diagnose stelt,tuurlijk.Het verbaasd me alleen dat op basis van een paar kleine dingen er gelijk zo'n zwaar label aan wordt gehangen.Kijk,het kan een symptoom zijn van ADD,maar ook gewoon een karaktertrekje.Niet iedereen die vergeetachtig en warrig is,heeft toch ADD...dat bedoel ik eigenlijk.
Groetjes,Bastet

Bastet, ik dacht dat ik dat ook schreef

Volgens mij schreef ik dat ook al in mijn eerste bericht. Maar dat maakt niet uit, als er maar aandacht komt voor het feit waar dit vandaan komt bij het jochie. Wij hebben nl. vrij lang gewacht met onderzoeken bij onze zoon en door een slechte combi leerkracht/zoon liep hij van het een op het andere moment helemaal vast op school. En mede daardoor zag hij eigenlijk het nut van zijn hele leven niet meer zo in. Maar je hebt gelijk, niet ieder kind met deze symptomen heeft add gelukkig.

Bastet

Bastet

12-03-2009 om 09:33

Maggietel

Ik snap dat je met dat gegeven in gedachten je reactie schreef.Hoe gaat het nu met je zoon?
Groetjes,bastet

Bastet (ot)

Het gaat redelijk goed met onze zoon. Hij is echt helemaal aan het vo toe heb ik de indruk. Een goede eindcito gemaakt, hij heeft 540 gescoord dus daar zijn we zeer tevreden mee. Hij helemaal blij want hij kan nu met de meeste van zijn vrienden mee naar dezelfde school. Ons maakte het niet veel uit welke vo school het zou worden maar hij had zelf sterk voorkeur (op gevoel en dat is héél belangrijk voor hem) voor deze. We hopen alleen dat hij op een redelijk grote vo school het overzicht kan houden en dat het voortdurend wisselen van klaslokaal niet te veel concentratie (dus energie) gaat vragen, maar de tijd zal ons dat leren. Ook het plannen en organiseren zullen we hem goed in moeten begeleiden maar we begrepen op de info avonden eigenlijk dat dat toch nog wel voor heel veel brugpiepers geldt dus ook daar probeer ik me maar niet teveel zorgen om te maken.

Bastet

Bastet

12-03-2009 om 18:34

Maggietel(ot)

Dat is zowiezo altijd spannend,maar ik kan me voorstellen dat het nog spannender is in dit geval.Onze tweede brugpieper gaat in sept beginnen op vmbo-t,hij gaat naar de school waar zijn broer zit,dus dat is wel fijn.
Groetjes,bastet

Ilva

Ilva

13-03-2009 om 13:58

Beso?

Jij had het ook nog over liegen. Nu had ik het eerst over m'n oudste maar de middelste begint nu ook te liegen of dingen stiekum te doen. Voorbeelden: Zeggen dat hij z'n tanden heeft gepoest maar dat is niet zo (ik check het natuurlijk altijd). Zeggen dat hij z'n handen heeft gewassen maar de fontein is helemaal droog (toevallig achter gekomen) en vanochtend zag ik ineens dat hij z'n korstjes van het brood in de vuilnisbak gooide. Zijn het bij jouw zoon ook dit soort dingen of is het erger. Het zijn misschien geen extreme dingen, maar ik begrijp niet waarom het dat doet. We zijn heus niet super streng en als hij een keer z'n korstjes niet wil eten mag dat heus wel eens (maar niet iedere keer). Oh ja, hij is bijna 7.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.