Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Moontje

Moontje

27-08-2011 om 20:00

Slimme dwarse dochter

onze jongste is nu 10 en net begonnen in groep 8. Ze heeft groep 2-3 in één jaar gedaan en er zijn op school geen problemen noch met de beheersing van de stof als sociaal emotioneel, dat gaat allemaal prima.
Ze zit lekker in haar vel. Maar ze heeft ontzettend lange tenen, is zeer snel beledigd, heel bang om fouten te maken, ze vindt dat wij "overal boos om worden" terwijl het meestal alleen een kleine opmerking is (pas op, dat gaat niet goed zo bijv.), en de laatste tijd zegt ze op alles NEE!
Wil je even je rommel opruimen NEE, kom je aan tafel NEE, ga je tanden poetsen NEE verzin het maar.
Alles is een gevecht, uiteindelijk gebeurt er wel wat wij willen, maar van al dat verzet word ik dood- en doodmoe. Ook is ze erg lui, commandeert ons en haar oudere zus een slag in de rondte. Vaak zijn we daar ingetrapt, maar de laatste tijd stuit ze op verzet, we hebben geen zin om steeds haar knechtje te zijn.
Het is een heel slim meisje. Op school voelt ze zich prima, ze krijgt denk ik voldoende uitdaging, ze is niet hoog begaafd of zo.
Hoe kun je een kind helpen wat minder lange tenen te hebben, wat meer zelfspot, wat minder serieus te krijgen in die dingen?
Ik ben zelf iemand die juist erg hard om zichzelf kan lachen en om mijn streken. Zo ook onze oudste dochter. Ik weet gewoon niet goed hoe ik met haar om moet gaan.
Ik denk steeds dat we haar te veel hebben verwend, in het altijd beschikbaar zijn (ze eist ook aandacht op, als ik nog aan het praten ben blijft ze roepen en wordt pissig als ik niet snel genoeg reageer).
Ze is nu 10, en nu valt er nog wat aan te sleutelen denk ik dan. Volgend jaar gaat ze naar de middelbare school, ik zou graag dit jaar nog gebruiken om er constructief aan te werken, maar ik moet bekennen, ik heb geen flauw idee.
Ze heeft vaak moeite met woorden gebruiken voor haar emoties. Ik geef haar die woorden soms (schat, als je nu gewoon zegt mam ik trek het ff niet meer, ik ben zo moe, laat je me ff met rust), maar vaak komt er alleen maar gegrom uit en is ze (alweer) beledigd.
Tips??? Zucht..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

27-08-2011 om 20:27

Wat jij hier schrijft, klinkt als een puber

ook al is ze nog maar 10. Gezien de oudere kinderen om haar heen, is ze met die groep meegegroeid ( is heel normaal).
Dat wordt zoeken naar meeveren en grenzen stellen....

Tirza G.

Tirza G.

27-08-2011 om 23:51

Dit heeft niets

met slimheid te maken Dit is puberrrrrrrrr. Heerlijk Die van mij zijn inmiddels beiden, helaas, ervaren debaters. Fijn, die moderne tralala op school. Men men men men. Daar is niet tegenop te praten, echt niet. Dáár ze ik wel hun slimheid. Maar in NEE en commanderen zie ik gewoon puber. En ach, die hebben het toch zo zwaaaaaar........

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2011 om 08:20

Ja hoor

Mijn kinderen begonnen alledrie rond die leeftijd zalig te puberen. Heel herkenbaar dus..

ikke

ikke

28-08-2011 om 10:23

Puber? moah, gewoon verwend

sorry hoor, maar mij klinkt ze nogal verwend in de oren.
Ik zou haar eens wat strenger aanpakken. Niet zeuren maar doen, zo zit het leven niet in elkaar!

marie-laure

marie-laure

28-08-2011 om 10:35

Herkenning

Herkenning, het zou mijn dochter kunnen zijn wat betreft het snel beledigd zijn, heel snel boos worden. Terwijl ze roept dat wij steeds boos zijn. Ook groep 2 en 3 in een jaar gedaan, ook een slimme meid.
Ik ben behoorlijk streng, maar mijn kind heeft deze buien al sinds haar peutertijd en ze is nu 8 jaar. Bij mijn dochter heeft het niets te maken met pubertijd.
En verwend, echt niet.

Tineke

Tineke

28-08-2011 om 11:00

Puber

Volgens mij heeft iedere leeftijd zijn eigen puberteit. En op iedere leeftijd moet je daar even opnieuw de gebruiksaanwijzing voor vinden. De ene keer kan dat dus zijn: een goed gesprek en de teugels wat laten vieren, een andere keer is het botweg strenger worden en de grenzen heel scherp aangeven.
Maar ik heb weleens een nee-verbod ingesteld. Op 'nee' reageerde ik niet meer, en kind moest gewoon andere antwoorden verzinnen. Zoiets eenvoudigs eigenlijk, maar na een paar dagen volhouden was kind een stuk beter aanspreekbaar.

Tirza G.

Tirza G.

28-08-2011 om 12:43

Fases inderdaad

Als het niet uit het kind zelf komt, dan komt het wel door de omgeving. Ieder begin van het schooljaar moet opnieuw een evenwicht gevonden worden, ieder begin van de vakantie......De maand december levert in de regel ook een hoop drukte en gedoe op. En dat dan ook nog een gecombineerd met ontwikkelingen in het kind zelf of dingen die gebeuren in zijn of haar leven: dan heb je zo om de zes-acht weken een periode waarin je denkt: pfffffff. Is dit normaal.......

Tirza

May

May

28-08-2011 om 13:50

Heb je het over mijn dochter?

Ruim 10, vaak dwars, altijd boze gezichten als ze niet NU aandracht krijgt... En als ik wat tegen haar zeg, is het 'altijd boos'. Ik doe 'altijd boos' tegen haar..

Maar aan de andere kant helpt ze me als ik het net even niet verwacht, komt ze weer bij me knuffelen als ze boos is geweest en zei ze gisteravond nog dat ze 'van niemand zoveel houdt als van mij, pappa en broertje...'

Dus ach, ik probeer voet bij stuk te houden en haar gedrag af en toe te negeren... Als ze het al te bont maakt, gaat ze naar boven..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.