Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

01-02-2022 om 05:10

Snoep weggeven ideeën


Pinokkio schreef op 01-02-2022 om 15:26:

En natuurlijk is er een link tussen toegevoegde suikers en diabetes. Niet voor niets werkt suikerarm/ -vrij erg goed bij diabetes.

Suikervrij werkt bij diabetes, omdat je lichaam geen suiker meer kan verwerken. 

Dat wil niet zeggen dat veel suiker ervoor zorgt dat je diabetes krijgt! 

Nu leg jij hele rare verbanden. 

Hier mochten ze 1 keer per dag iets uit de grote snoeptrommel. Mijn ervaring is dat kinderen die niet mogen snoepen bij andere families gaan bedelen...

Haaknaald schreef op 01-02-2022 om 15:44:

[..]

Suikervrij werkt bij diabetes, omdat je lichaam geen suiker meer kan verwerken.

Dat wil niet zeggen dat veel suiker ervoor zorgt dat je diabetes krijgt!

Nu leg jij hele rare verbanden.

Een te hoge suikerconsumptie leidt natuurlijk wel tot obesitas en dat is weer een oorzaak van diabetes. 

Ted68 schreef op 01-02-2022 om 15:50:

Hier mochten ze 1 keer per dag iets uit de grote snoeptrommel. Mijn ervaring is dat kinderen die niet mogen snoepen bij andere families gaan bedelen...

Dat geloofde ik vroeger ook, nu niet meer zo. Ik mocht altijd (eerst van mijn ouders, daarna van mezelf) snoep (dus incl koek en chocolade enz) en mijn behoefte bleef onverminderd groot. Pas nu ik het nauwelijks meer eet is die behoefte te beteugelen. 
Op een bepaald moment ben ik ook gewoon opgehouden met het aanbod aan mijn kinderen. Ze mochten wel nog altijd alles vragen en dan zou ik het kopen. Soms ging ik zelfs onmiddellijk naar de winkel om dan nog iets te kopen, maakte me niks uit. Maar de vraag is niet toegenomen maar enorm afgenomen. De laatste jaren (pubers nu) is de vraag er nooit meer. (Of 1x per jaar ofzo)

Ja oké maar daar is met voor nodig dan dagelijks een snoepje en een koekje.  Dan praat je over zakken snoep en pakken koek per persoon per week.  Jonge kinderen zijn nog zo beweeglijk die krijgen geen overgewicht van een koekje bij de thee zonder suiker, echt niet. 

De inactieve oudere heeft een groter risico maar dan nog krijgen die niet allemaal diabetes.  De actieve oudere met overgewicht kan bijvoorbeeld een groot deel van die suiker nog verbranden met fietsen of wandelen. 

Pinokkio schreef op 01-02-2022 om 16:00:

[..]

Een te hoge suikerconsumptie leidt natuurlijk wel tot obesitas en dat is weer een oorzaak van diabetes.

Dat is wel heel erg kort door de bocht want dat heeft met een combinatie van heel veel factoren te maken en zeker niet een rechtstreeks verband met de hoeveelheid suiker die je eet. Zelfs obese mensen ontwikkelen niet allemaal diabetes, het is een risicofactor maar niet direct een oorzaak. 

Ysenda schreef op 01-02-2022 om 16:11:

[..]

Dat is wel heel erg kort door de bocht want dat heeft met een combinatie van heel veel factoren te maken en zeker niet een rechtstreeks verband met de hoeveelheid suiker die je eet. Zelfs obese mensen ontwikkelen niet allemaal diabetes, het is een risicofactor maar niet direct een oorzaak.

Bovendien hebben we het hier over kinderen. Die krijgen zelden type2 en type1 heeft niets, maar dan ook niets met suikerinname te maken.

juist, niet elke persoon met overgewicht heeft dm2. Suikerpieken leiden al helemaal niet tot dm1 of dm2 en alle andere varianten.
Waarom Google? Alle info is gratis en simpel te vinden,  ook voor TS en die zou het kunnen weten met aanleg in de familie, dat hoef ik hier toch niet allemaal uit te leggen omdat een ander daar te "lui" voor is? Zo blijven fabels rondgaan. Als je dan bang bent dat je kind dm ontwikkelt door een (bv)dagelijks snoepmoment, zoek dat op, vraag het een deskundige, dan weet je dat het onzin is.

Ik eet als diabeet met dm2 produceer te weinig insuline, verder eet ik helemaal niet suikerloos/koolhydraatarm, wel koolhydraatbeperkt.

Nee, het zegt weinig over een individueel kind/ mens, maar het mag toch duidelijk zijn dat we steeds meer suiker zijn gaan eten, dat dat ongezond is en als een oorzaak van de enorme obesitas- epidemie wordt gezien. 
Bij mezelf (en mijn kinderen!) merk ik trouwens een groot verschil in gewicht nu we niet meer ‘matig’ snoepen. En nee, dat waren zeker geen zakken en pakken per week. Maar alle kleine beetjes bij elkaar kan in jaren flink oplopen. Het zijn allemaal extra calorieën, die voor je gezondheid niets (positiefs) doen dus het is sowieso ‘teveel’. 

Pinokkio schreef op 01-02-2022 om 16:52:

Nee, het zegt weinig over een individueel kind/ mens, maar het mag toch duidelijk zijn dat we steeds meer suiker zijn gaan eten, dat dat ongezond is en als een oorzaak van de enorme obesitas- epidemie wordt gezien.
Bij mezelf (en mijn kinderen!) merk ik trouwens een groot verschil in gewicht nu we niet meer ‘matig’ snoepen. En nee, dat waren zeker geen zakken en pakken per week. Maar alle kleine beetjes bij elkaar kan in jaren flink oplopen. Het zijn allemaal extra calorieën, die voor je gezondheid niets (positiefs) doen dus het is sowieso ‘teveel’.

We zijn ook steeds vetter gaan eten, meer gaan eten en vooral ook minder gaan bewegen. 

Dus nogmaals stop met je kort door de bocht conclusies te ventileren want ze zijn gewoon onjuist.

Ted68 schreef op 01-02-2022 om 15:50:

Hier mochten ze 1 keer per dag iets uit de grote snoeptrommel. Mijn ervaring is dat kinderen die niet mogen snoepen bij andere families gaan bedelen...

Dit. De kinderen die het meest om snoep zeuren zijn de kinderen die de gezondste eetgewoonten van thuis opgelegd krijgen. Evenals gamen trouwens. 

Mijn kind krijgt met carnaval een enorme tas snoep. Dat stop ik in de snoeppot. Daar kunnen we met gemak het hele jaar mee doen, want ze eten bijna nooit een snoepje. Als ze er niet om vragen bied ik het ook niet aan, om te voorkomen dat we vaste “snoepmomenten” krijgen.

Verreweg de meeste kinderen die ik ken krijgen elke dag wel 1 of meerdere keren iets lekkers. Als mijn kinderen ergens gaan spelen krijgen ze eigenlijk altijd wel iets lekkers. Andersom verwachten alle kinderen die hier komen ook wel dat ze iets krijgen. De kinderen uit de paar gezinnen waar er bijna nooit snoep/koek/chocolade is vragen inderdaad veel vaker om meer snoep. Helemaal blij dat ze eens wat krijgen. 

Karakter speelt natuurlijk ook wel een rol. Ondanks dezelfde opvoeding geeft het ene kind veel meer om snoep dan het andere kind. 

TanSwallow86

TanSwallow86

01-02-2022 om 18:41

Pinokkio schreef op 01-02-2022 om 15:26:

En natuurlijk is er een link tussen toegevoegde suikers en diabetes. Niet voor niets werkt suikerarm/ -vrij erg goed bij diabetes.

Nee, koolhydraten tellen, daarna suiker. Heb zelf diabetes. 

TanSwallow86

TanSwallow86

01-02-2022 om 18:43

Haaknaald schreef op 01-02-2022 om 15:44:

[..]

Suikervrij werkt bij diabetes, omdat je lichaam geen suiker meer kan verwerken.

Dat wil niet zeggen dat veel suiker ervoor zorgt dat je diabetes krijgt!

Nu leg jij hele rare verbanden.

Nogmaals het gaat om koolhydraten. 

Max88 schreef op 01-02-2022 om 16:49:

juist, niet elke persoon met overgewicht heeft dm2. Suikerpieken leiden al helemaal niet tot dm1 of dm2 en alle andere varianten.
Waarom Google? Alle info is gratis en simpel te vinden, ook voor TS en die zou het kunnen weten met aanleg in de familie, dat hoef ik hier toch niet allemaal uit te leggen omdat een ander daar te "lui" voor is? Zo blijven fabels rondgaan. Als je dan bang bent dat je kind dm ontwikkelt door een (bv)dagelijks snoepmoment, zoek dat op, vraag het een deskundige, dan weet je dat het onzin is.

Ik eet als diabeet met dm2 produceer te weinig insuline, verder eet ik helemaal niet suikerloos/koolhydraatarm, wel koolhydraatbeperkt.

? Als diabeet met dm2 produceer je toch wel genoeg insuline, alleen reageert je lichaam er niet goed op? Of is het bij jou beide dat je dit zegt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.