Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Els db

Els db

15-07-2010 om 14:14

Softe ouders [wordt vanavond gearchiveerd]

ik was gisteren in de speelgoedwinkel en voor mij stond een moeder met een jengelend kind van vijf. hij bleef maar aandacht vragen. ik wil dit, ik wil dit, ik moet dit. moeder kocht alles om geen gezeur te hebben

zijn we bang voor onze kinderen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
buzz

buzz

15-07-2010 om 14:43

Bang?

wat je schrijft is wel extreem.
ik denk altijd goed na is het nee dan blijft het nee.
Maar soms geef ik ook toe omdat ik anders een bui verwacht van heel lang en ik geen zin heb in dat gedoe. Maar ik denk altijd goed na van te voren nee word door jengelen nooit ja.
En een ja terwijl ik liever nee heb geld bij, niet dit rokje aan maar dat, of een snoepje terwijl het niet de bedoeling is maar ik een bui verwacht, zelf een kort lontje heb (ei sprong of moe of zo)
Dat is nang niet altijd natuurlijk. En nee bang ben ik niet maar soms heb ik geen zin in vechten. Het gaat nooit in winkels om kadootjes of zo dat gaat wel ver.
Ach wie weet zat mams er ook eens doorheen of was ze toch al vanplan wat nieuw speelgoed te kopen, of had ze het verjaardagsgeld van opa en oma opzak en was het kind jengelig door de verjaardagsdruk die er net geweest was. Wie weet moest het kind wel de dag er na na het ziekenhuis voor het een of ander, was er net iets ernsitgs gebeurd in de famillie.
Je kan erg moeilijk oordelen als je het verhaal er achter niet weet.

Jesse_1

Jesse_1

15-07-2010 om 14:59

Nee

Maar als we allemaal zo goed konden opvoeden als jij, dan waren er alleen nog maar perfecte kinderen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-07-2010 om 15:03

Els

Ik zou het niet weten Els want ik heb zelf dit soort situaties nooit meegemaakt met mijn zoon. Zijn er dan echt zulke ouders???? Hoe is het mogelijk; de wereld gaat ten onder. We moeten terug naar de kostscholen waar je met de plak en de zweep krijgt en met je handjes boven de dekens moet slapen!!

Lou

Lou

15-07-2010 om 15:09

Don't feed...

... the trolls. Ik vind dit nu echt een trollenvraag. Wil de moeder 'geen gezeur' of is ze 'bang'? Zijn toch twee heel verschillende dingen. En wie zijn 'we' - iedereen behlave Els db kennelijk? En: welke moeder koopt nu 'alles' in een speelgoedwinkel voor een kind van 5? 'Wij moeders die alles kopen in een speelgoedwinkel omdat we bang zijn voor onze kinderen of omdat we van het gezeur af willen zijn' nee, ik denk niet dat dit een grote groep is. En nee, ik geloof er ook niets van dat dit een serieuze vraag is. Dus daarom: don't feed the trolls.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-07-2010 om 15:13

Lou

Ach, had me nog niet gerealiseerd dat dit een troll is. In dat geval ben ik het roerend met je eens. Negeren die hap!

Vic

Vic

15-07-2010 om 15:15

Heel af en toe

kom je wel eens zo'n ouder tegen. Vorig jaar tijdens mijn vakantie was er een vader die werkelijk werd gedrild door zijn zoontjes (4 en 6). Die trokken alles uit de kast om vader boos te krijgen, maar hij bleef even vriendelijk en aardig. Mijn oudste dochter merkte op een gegeven moment op dat ze hem een beetje eng vond, want hij bleef altijd zo aardig. We gingen op een gegeven moment met een groepje ouders en kinderen naar een strandje. De kinderen wilden op een springkussen. Ik vond dat te warm, te gevaarlijk en te duur (7,50 p.p.), en na een kwartier zeuren werd ik boos. Die vader gaf na dat zelfde kwartier zeuren toe aan zijn kinderen. Waarop mijn jongste opnieuw ging protesteren ('zij mogen wel!'). Nou ja, en jij niet. Toen bood die man aan dat hij ook wel een kaartje voor mijn dochter kon kopen. Ja echt! Helaas voor mijn kinderen ging ik daar ook niet in mee (want te gevaarlijk, warm, en bovendien, ik had toch 'nee' gezegd).
Overigens leek die vader niet bang voor zijn kinderen. Het was gewoon een ontzettend aardige man die iedereen te vriend wilde houden.

Els db

Els db

15-07-2010 om 15:21

Takketrol

je doet me denken aan mijn 8 jarige zoontje Lou dat noemde mij laatst ook een trol takke-takke trol. wat kinderachtig om iemand die misschien anders denkt dan jij als trol af te schilderen.

dit bericht is hier omdat ik me erover verbaas. ik zie het om mij heen. bijvoorbeeld laatst was ik bij een gezin 's avonds en de dochter wilde niet naar bed. die zat uiteindelijk nog op toen ik weg ging. moeder durfde niet op te treden en het kind naar bed te sturen.

ik ben echt niet zo'n heks of trol als je me probeert af te schilderen maar ik verbaas me steeds meer over de ruimte die kinderen gegeven wordt. zie ik hier in het forum ook wat voorbeelden van.

kunnen we daar een open gesprek over voeren?

Lou

Lou

15-07-2010 om 15:28

Nee

"kunnen we daar een open gesprek over voeren?"

Nee. Je nodigt niet uit tot een open gesprek. Zie mijn motivatie voor het noemen van het woord trol. Wat iets anders is dan het scheldwoord van je zoontje, maar dat weet je denk ik wel? Het is in elk geval ongeveer het tegenovergestelde van een open gesprek voeren.

En bovendien: nee, ik zie dit totaal niet om mij heen. Dus ik heb er eigenlijk ook niets over te zeggen

Trol

Een trol (mv.: trollen, uit het Engels: troll (mv. trolls)) in een internetomgeving is een persoon die op forums, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare reacties van andere mensen uit te lokken.

Zoals bijv. "Luiers werken gemakzucht in de hand". Zodat iedereen wiens kind iets mankeert waardoor het luiers nodig heeft, afgeschilderd wordt als gemakzuchtig. Elke andere uitleg of mogelijkheid of verzachtende omstandigheid is niet ter zake doende.

Zoals bijv. de mogelijkheid dat een kleuter van iemand verjaardagsgeld ontvangen heeft, en samen met moeder uitzoekt wat hij graag wil hebben. Of de mogelijkheid dat het moeder helemaal niet is, maar tante die de kleuter eens wilde verwennen. Of dat moeder of kind net een zware periode achter de rug hebben, en nu eens lekker uit de band willen springen om te vieren dat ze het achter zich laten.

Maar nuanceringen zijn voor een trol niet interessant. Alles moet vooral simpel blijven. Dus als een kind vraagt, en de ouder geeft, is de ouder soft. Klaar. Laat maar komen die voorspelbare reacties, kun je weer lol aan beleven.

Martine

Els db

Els db

15-07-2010 om 15:46

Woest

bedankt voor de uitleg martine. ik dacht dat ik uitgescholden werd voor heks. nog steeds niet leuk om trol genoemd te worden.

ik beleef eerlijk gezegd weinig lol aan dit forum als ik nieteens mijn mening mag fentileren en verduidelijken.

misschien het je gelijk met de kleuter en verjaardagsgeld maar is het niet de verantwoordelijkheid van ouders om kinderen te leren dat er ook nog iets is als matigheid of niet altijd je zin krijgen als je dat wilt? En ik zie hier ook verschillen in ons denken. Waarom zou je een kind belonen als het iets doet dat verwacht wordt. Zoals kado's na tandartsen/dokter bezoek e.d. dat regelmatig voorkomt. Ik vind dat soft gedoe. dat woord zal hier ook wel weer verkeerd vallen.

Zelda

Zelda

15-07-2010 om 15:49

Els

Je gaat nu in op een moment opname. Wie weet heeft kind geld gekregen en mocht kiezen wat hij wilde. Of gaf moeder eenmalig toe aan gezeur. Gaat het altijd zo in dat gezin dan?

als de dood. Ben bang dat mijn dochter me gaat slaan of schoppen of nog erger als ze haar zin niet krijgt. Dan maar liever mijn beursje weer trekken. Zij blij, ik blij

Maar

ze noemt me in ieder geval geen takketrol ))

buzz

buzz

15-07-2010 om 18:10

Sharon

haha ik moest lachen om je post.
niet gemeen bedoelt maar gewoon leuk. je reactie

buzz

buzz

15-07-2010 om 18:21

Els

ik vind dat je niet mag oordelen op zoiets, je hebt helemaal geen achtergrond zoals ik al schreef je weet helemaal niet hoe wat of waarom, of dat het altijd zo gaat of voor 1 keer.
en dan maar concluderen dat iemand bang is voor zijn kind?
Ik heb trouwens naar die griep inenting ze allebij een potje klei gegeven en de 2e keer nieuwe stiften.
Ze hadden allebij een gezwolle arm en pijn er aan, en afleiding is dan hardstikke fijn met een leuk troost kado.
Ik vind daar helemaal niets mis mee, gewoon handig en zelf vond ik het zelfs best slim!
Bij verjaardag van de ene krijgt de andere ook een kadotje, het is toch feest! waarom mag een broertje of zusje niet ook verwent worden (een beetje). Niet als troost en niet om jaluzie te voorkomen, maar gewoon voor de gezellig, en om die gezellige pretoogjes te zien daar geniet ik van. De kadootjes zijn dan inderdaad klei, knutselpapier, zwemband, bellenblaas (vaak dingen die op waren of kapot en toch aangevuld moeten worden.
Niets mis mee, beter dat het leven een feestje is zonder 10000000001 standpunten en regeltjes. Mijn dochter kust me van top tot teen en roept daar bij ahhh lieve mama, en mijn zoontje is verliefd op me, heerlijker kan het niet.

Ach

dit forum is zo grappig, de laatste jaren boeit het mij steeds minder dus ik lees deze draad en moet er dan eigenlijk alleen om lachen.

Ach ja en ik erger mij wel eens aan mijn buurvrouw en de manier waarop ze opvoed en zij ergert zich wel eens aan mij, we doen het nogal anders.

Maxime.M

Maxime.M

15-07-2010 om 19:05

Nee

Nee ik herken dit niet en vind de meeste ouders die ik tegenkom helemaal niet soft.

Maxime

Ik wel dus

ik kom regelmatig ouders tegen die over 1 of ander onderwerp mij te soft zijn, te snel het kind tevreden stellen met snoep of kadootjes, te snel toegeven aan wat dan ook.

Maar diezelfde ouders reageren op andere dingen waar ik dan wellicht soft in ben weer veel strenger en consequenter.

het is nooit alleen maar zwart wit, dat is mij afgelopen 7,5 jaar als moeder wel duidelijk geworden.

Manda

helemaal eens. Als iemand anders het anders doet, of slechter in jouw ogen valt het op, maar zelf kun je ook dingen anders (of slechter) doen, maar misschien zie je dat niet. Een beetje splinter en balk verhaal.
Niemand voedt perfect op, echt niet. Gelukkig maar een gezin is geen computerprogramma waar je een anti-virus software op kunt loslaten.

Guinevere

Guinevere

15-07-2010 om 20:52

Els db

Els, ik geloof dat je iets nog niet begrijpt aan dit forum. We houden hier van onderbouwing, feiten en nuanceringen.
En nu naar je beginvraag: Ja, ik ben soft. Maar niet altijd.

MRI

MRI

15-07-2010 om 22:20

Eens met zelda

Ja Els, hoe weet jij nou of die moeder iets geeft omdat ze bang is voor gezeur? Dat is maar een aanname van jou.
Maar los daarvan: als ik zo naar mezelf en om me heen kijk, zie ik dat iedereen wel een gebiedje heeft waarin ze grenzeloos is. De een met snoep, de ander met cadeaus, de volgende met niet weg kunnen gaan als je kind het ergens leuk heeft (mijn makke). En voor mij is het nog maar de vraag of dat pedagogisch onverantwoord is. Ik bedoel, een ouder die op alle gebieden de teugels in handen heeft en nooit eens wat grensoverschrijdend gedrag kan accepteren. Is dat menselijk?

MR

T&T

T&T

16-07-2010 om 08:47

Softie

Ik ben erg van de structuur en vaste regels (waar ook aan vastgehouden wordt). Vaste dagindeling, vaste afspraken, veeeel vooruit plennen... zelfs op vakantie! nee, het gaat er hier bepaald niet "losjes" aan toe
Maar als er een kind valt, huilt of pijn heeft, heel moe is, of ziek, of anderszinz niet lekker in zijn vel... dan zit ik er zo snel mogelijk naast. Ik ben nogal een troostende tuttel moeder, haal ook altijd mijn kindjes zelf van school, en zorg dan voor iets lekkers en even samen iets drinken, ik werk alleen onder schooltijden, verder ben ik er heel veel voor de kinderen. Zij bepalen dus voor een hel groot deel mijn leven, daar ben ik dan weer echt een softie in ))
Oh ja, en ik ben ervan overtuigd dat IEDEREEN wel een keer met een gillend kind door een winkel heeft gelopen (en anders komt dat allicht nog wel) er zijn wel meer oplossingen voor; mijn dochter sleurde ik brullend mee, ik was zelf toch al oostindisch doof voor haar gehuil. Mijn zoon heb ik eens gewoon laten liggen in de winkel... krijsend op de grond. Dat vonden omstanders dan ook wel weer zielig. Ja he?! je denkt toch niet dat ik dat aan ga horen, ik kom wel terug als hij klaar is. (ben trouwens niet ver weg gegaan hoor )
Nu zijn ze wat groter, en nee ik ben niet bang, maar ja, ze kunnen nog steeds wel eens zeuren. De beste oplossing: gewoon omdraaien en naar huis. Of de boel voorkomen, ga dan geen speelgoedwinkel in als een kind niks mag kopen! dat is toch vragen om problemen?!
groetjes Tess

Massi Nissa

Massi Nissa

16-07-2010 om 10:17

Ik ben doodsbang

Ik ben zo bang voor mijn kind dat ik ademhalingsoefeningen moet doen voor ik haar van het kinderdagverblijf ophaal. Ze zit zoveel mogelijk in de opvang en voor de momenten thuis heb ik betablokkers. Ik geef het kind trouwens ook wel eens een halve Valium door haar avondeten, dan slaapt ze voor twaalf uur 's nachts en hebben wij ook een keer rust.
Ik heb haar al een keer gratis af te halen op marktplaats gezet (ingeent en ontwormd), maar niemand reageerde. Misschien had ik het woord 'straalverwend' eruit moeten laten.
Ons kind krijgt trouwens altijd alles. Altijd. Alles. We hebben een stuk of wat pl-etjes lopen om het leegkopen van Bart Smit te kunnen financieren - afbetalen gaat niet lukken, trouwens, want er komen steeds weer nieuwe uitgaven en leningen bij. Tenslotte mag ons prinsesje ook niet voor schut lopen, dus draagt zij uitsluitend merkkleding - de nieuwste versies natuurlijk, een Jottumjurk van vorig jaar kan echt niet.
Ik vind dat je nooit te soft kunt zijn naar je kinderen toe, het zijn toch unieke wezens? Bovendien is mijn dochter hoogsensitief, hoogbegaafd en (natuurlijk) een nieuwetijdskind. Dat vergt een verfijnde aanpak. Niet iedereen is in staat om hierin met ons mee te denken (er zijn nogal wat minderbegaafden in onze omgeving). Zo zijn onze directe buren onlangs verhuisd. De buurman heeft namelijk onze dochter tijdens een krijsbui een keer bij haar arm gepakt, ze had rode plekken op haar bovenarm. Niet bijzonder verfijnd. Mijn man heeft toen de buurman een beetje verbouwd, dat begrijpt u.
Hoe dan ook, ik sta volledig achter onze opvoeding. Het is loodzwaar, een kind gelukkig grootbrengen. Ga er maar eens aan staan.
Groetjes
Massi (binnenkort geridderd voor effectief moederschap)

Guinevere

Guinevere

16-07-2010 om 10:25

Proest

Ja, bedankt Massi, nu heb IK koffie op mijn beeldscherm!

Guinevere

Guinevere

16-07-2010 om 10:31

En massi ot

Massi, ik heb je weeeeeeeeeeeeeeeken geleden nog gemaild trouwens...

Massi

wat heb jij een bijzonder kind zeg, vooral haar lever en zenuwen!

Toen mijn moeder een keer rustig met een buitenlandse vriendin wilde praten heeft ze mijn broer en mij allebei een stukje valium gegeven. Een half uur later lagen we niet in diepe nachtrust maar stonden we "klootzak" te roepen op het balkon naar voorbijgangers beneden.

Bij jonge kinderen heeft Valium namelijk vaak de omgekeerde werking. Hihi. Gelukkig speelt zich dit af in het land van herkomst van mijn moeder dus wat klootzak was wisten de voorbijgangers niet. Mijn moeder en haar vriendin hadden het geeneens gehoord, die werden erop geattendeerd door de hotelportier.

Maar goed, die herinnering kwam even bij me op, doet natuurlijk niets af aan jouw briljante opvoedingsschets.

Niets aan veranderen verder!

buzz

buzz

16-07-2010 om 11:28

Pelle

van ons een kadootje maar echt niet van elk bezoek, onze jongste kreeg een roze outo, en de oudste zij, oh daar is ze echt heel blij mee. onze jongste kreeg een princessendekbed, de oudste was zo blij voor haar want dat wilde ze zo graag. De jongste kreeg van opa en oma een trampolien, probeer hem maar zij oma tegen de oudste, nee zij hij eerst zij, want ze is jarig en zij heeft hem gekregen dus ze mag het eerst. de jongste net zindelijk met stikkervellen de oudste zo trots als een pouw dat het stikkervel vol zat en ze een kadootje kreeg. hij verteld tegen iedereen hoe dat gegaan is. dus tot op heden geen last van hier.

ishtar

ishtar

16-07-2010 om 12:06

Maar els

hoe rijm je dan dat die moeder die niet tegen haar kind ingaat en daarom dus 'bang voor haar zou zijn' met 'mijn dochter zou het niet toelaten' (over een luier)als ze 's nachts nog in haar bed zou plassen. Ben jij bang voor je dochter? Of is zij gewoon de baas?

Oordelende omstanders

Ik stond gisteren met een van de hitte doodvermoeide dochter die jengelde en toen kreeg ze waar ze al zo lang om gevraagd had.

Alleen voelde ik toen de priemende ogen van een forummer die me vast een heel slechte toegeeflijke moeder vind.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-07-2010 om 13:18

Rodebeuk / guinevere

Grappig! Wist ik niet, dat kleintjes druk worden van Valium. Jouw moeder ook niet .
Guinevere, doe maar zo. Lach er maar weer om. Paarlen voor de zwijnen is het, je opvoedkundige geheimen prijsgeven. Ik zal je eens even terugmailen meisje, was mijn oproep vergeten (B12-tekort, doet heel vervelende dingen met je geheugen).
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.