Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

19-07-2010 om 21:06

Sorry nog 1 keer, welke leesboeken?

zoals ik in een ander draadje schreef mag dochter door naar groep 4. Ze is afgelopen weken enorm vooruit gegaan met lezen en kan nu denk ik E3 makkelijk aan. probleem is dat ze nog niet heel vloeiend leest waardoor ze bij het avi lezen onderuit gaat. Juf vermoed dat het puur een kwestie van oefenen is en heeft ons aangeraden in de zomervakantie als dochter zin heeft te lezen. IB'er van school kwam met een hele stapel boeken aan die we voor de zomer mochten lezen. Bolleboosserie, Toen ik echter met dochter vanavond las, had ze na 3 regels er genoeg van. AVI 7 en 8. Er ws voor de bolleboosserie gekozen omdat dochter die misschien wat interessanter zou vinden dan de gewone avi boeken. Dit is qua niveau echter nu nog echt te moeilijk. Ik dnek dat ik boeken Avi 5 zou moeten hebben. Wie heeft leuke ideeen waar ik in de zomer eens zou mee kunnen beginnen zonder dat dochter na drie regels al de moed verliest. Ze is zelf dol op geronimo stilton, heeft een hekel aan dolfje weerwolfje.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

19-07-2010 om 21:23

Ellie en nellie

De serie over Ellie en Nellie, kent ze die al? Van Rindert Kromhout, ik denk dat dat wel ongeveer AVI 4 is. Ze zijn wel gemeen trouwens, die Ellie en Nellie, maar het loopt altijd goed af. Veel liever, en ook tamelijk grappig, is de serie Jubelientje van Hans Hagen. Is ook een kijkje waard.

Hoho ayla, nix met avi!

Cobi is me krap voor, maar ik heb inmiddels een vaste riedel die ik nu niet terug kan vinden over hoe onzinnig al die avi-boeken zijn. Zeker voor kinderen met een voorsprong. Mijn oudste begon meteen aan boeken voor kinderen van 10 jaar en ouder (ik noem geen titels want dat voelt snoeverig). De mevrouw bij de kinderboekhandel is aan mij een goede klant kwijtgeraakt omdat ze zei dat mijn kind alleen maar dat soort boeken las omdat ik impliciet aangaf dat hij dat moest doen.. Bleehhh...

Hij las dus helemaal niet als het te makkelijk was, alleen retemoeilijke boeken. Langzaam maar gestaag. Aanvankelijk pikte hij ze uit mijn kast met mijn oude leesboeken (Tonke Dragt, Beckman).

Donald Duck heeft hier ook voor de leeskilometers gezorgd. En het gaat vanzelf over want nu zegt ie al dat ie Asterix eigenlijk leuker vindt (hij is nu acht).

Gewoon naar de bieb en tien boeken lenen uit de A of de B kast. Strips erbij. Verder natuurlijk melkpakken en tandpastaverpakkingen, verkeersborden, en tsja, waar vind je nog meer letters?

Avi is een systeem om de ontwikkeling van het technisch lezen te volgen. Voor sommige kinderen moge het handig zijn om in stapjes moeilijker te gaan lezen, maar als de factor tijd wegvalt kunnen heel veel kinderen veel hogere avi-niveau's aan dan wat ze kwa tempo kunnen halen.

Verder grote, grote tip: kinderencyclopedie van Winkler Prins, de "E-encyclopedie", ligt voro 14,99 bij de Slegte. Kan je dochter in korte onderwerpjes met heel veel plaatjes zich lekker inlezen op haar interessegebieden.

Alsjeblieft geen avi-dingen meer. Zonde van je tijd!!

ayla

ayla

19-07-2010 om 22:02

Reactie

ja er is een avi toets gedaan, ze hebben E3 geprobeert en de techniek beheerst ze maar het tempo nog niet zo. De juf vermoed echter dat dit maar een kwestie van een paar weken is.
Ik ben bij het bolleboosboekje niet verder dan 4 regels gekomen, toen zag ze het niet meer zitten.
Ze hoeft ook niet perse te lezen deze zomer echer als ze het wel wil dan is het mooi meegenomen. Dochter vind het ook prima zolang ze het gevoel heeft dat ze ook vooruit komt.

Ze leest nu inderdaad alles, kalender, krant, ondertitels en ga nog maar even door. Donald duck is en goeie, volgens mij ligt er bij oma en opa nog een hele stapel. Boven heb ik trouwens nog tig suskes en wiskes liggen.

Ik denk dat ik de bolleboos morgen terug breng naar school en met de bibliothecaresse van de schoolbieb eens overleg wat leuker voor haar is.

Lou

Lou

19-07-2010 om 22:40

Maar

Ayla kan haar dochter toch ook wel op ideeën brengen? Even los van avi-niveaus en bibliothecaresses? Daarom noemde ik gewoon twee boekenseries die denk ik wel leuk zijn. Ik heb via dit forum ook af en toe leuke boekentips doorgegeven aan mijn dochter.

Verder ben ik het overigens wel met voorgaande schrijfsters eens dat je niet naar avi-niveau hoeft te kijken en dat Ayladochter vooral zelf moet kijken wat haar leuk lijkt.

Nasha 1st

Nasha 1st

19-07-2010 om 23:23

Eens

ik heb geen HB kinderen, maar dochter bepaalt zelf wat zij wil lezen. Nadat het kwartje afgelopen jaar bij haar viel is ze gewoon de boeken gaan lezen die ik ook al voorlas, zoals bijv 365 verhaaltjes voor het slapen gaan. Over kabouters, of apen. Verder de boeken van de Disneyclub die wij ooit op boekenmarkten gescoord hebben. Dochter is net van groep 3 naar groep 4 overgegaan met avi E4....Dmv zelf uitgekozen boeken dus...

alberta

alberta

19-07-2010 om 23:36

Iid zelf kiezen

Ik heb mijn kinderen ook weleens wat aangedragen, maar vaak ´was` het dat helemaal niet, of niet helemaal. En het is niet zo dat ik niks meer aandraag, maar het moet vooral iets van henzelf zijn, en dat is het toch wel. Boeken genoeg hier in huis, en ze zoeken ze zelf uit. Oudste bijv ging alle voorleesboeken nog eens lezen, die ik allemaal al voorgelezen had.
Lezen is leuk, ik zou er niet zo krampachtig mee omgaan. Ik zou die boeken lekker laten liggen, de vakantie is nog niet eens begonnen. Wie weet kijkt ze er niet naar om, wie weet pakt ze ze een keertje. Of ze pakt iets anders. Wil je je kind aan het lezen krijgen dan is het vooral zaak zelf te lezen, een slim kind doet de rest vanzelf. (of niet, maar dat mag toch ook?) Maar dat is mijn mening.

Bastet

Bastet

20-07-2010 om 08:41

Zelf kiezen

Ik heb mijn dochter altijd laten kiezen.Ze las op haar vijfde,ik heb haar gewoon losgelaten op de A afdeling.Ze kiest nog steeds,ze is nu tien,heel andere boeken dan ik zou kiezen.alleen al daarom ben ik voor zelf kiezen,ze kan wel een heel andere smaak hebben dan jij.Het geeft niks als ze een keer iets te moeiljks kiest.Mijn dochter begon op haar zevende aan Harry Potter,uit de boekenkast van haar broer.Was nog iets te lastig,maar ze legde het gewoon weer weg na twee hoofdstukken.
Bastet

Zoveel

keuze. Ik zou inderdaad ook niet teveel naar die avi's kijken. En die bolleboos boekjes heb ik ooit eens in mijn hand gehad en meteen terug gezet (niet leuk, saai).

Wat je wel kan doen is een dik boek met veel korte tekstjes. Dochter hier leest regelmatig stukjes uit het Guiness book of records -gewoon avi 9 maar korte stukjes of andere encyclopedie-achtige boeken.

En vroeger las ze ook Ellie en Nellie (avi 4/5): leuk en heel overzichtelijke bladsindeling.

ayla

ayla

20-07-2010 om 09:45

Dank

Dochter is nogal van het makkelijke type, lezen heel leuk maar jij moet vooral zeggen wat ik moet lezen. Ze begint nu wel dingen uit zichzelf te lezen, bijvoorbeeld in de informatieboeken maar dat is echt iets van de laatste weken. Volgens mij ziet ze nu pas dat ze er ook iets mee kan. Tot nu toe kostte het haar echt te veel moeite, waarom moet ik het doen als jij evengoed het mij kunt voorlezen
Maar ik heb de moeilijkste bolleboosboekjes teruggebracht en uitgelegd dat Avi9 toch echt nog wat hoog gegrepen was. In plaats daarvan heb ik wat andere boekjes gekregen, onderdelen van series heb ik begrepen, ook 1 van ellie en Nellie. Ik laat het haar eens doorneuzen en dan kan ze zo kijken wat ze leuk vindt. Daarbij gaan wij iedere week wel een keer naar de bieb en kan ze zich daar ook nog wat uitzoeken

alberta

alberta

20-07-2010 om 09:58

*nu pas*

´Volgens mij ziet ze nu pas dat ze er ook iets mee kan.`
Maar ayla, je dochter is toch ook maar een beginnende lezer, logisch dat er een fase is waarin ze er nog niet veel mee kan. Pas op dat je dat ongeduld niet uitstraalt naar haar. (faalangst en perfectionisme!, sowieso valkuilen bij slimme kinderen) Ze is dus niet makkelijk volgens mij, maar gewoon heel gewoon. Volgens mij kan het geen kwaad alles eens los te laten en gewoon plezier met haar te maken. Laat haar *voelen* dat ze zelf een boek kan pakken als ze dat wil, maak haar verantwoordelijk. Dat hoef je haar niet letterlijk te zeggen, gewoon achterover leunen is genoeg, dan krijgt zij de ruimte zelf initiatieven te ontwikkelen. Ik dacht ook echt dat de schoolbieb iets voor kinderen was, niet voor ouders. (hier zou ik eruit gegooid worden geloof ik)

Guinevere

Guinevere

20-07-2010 om 09:59

Vakantieboeken

Is het een goed idee om een paar vakantieboeken te halen? Spelletjes, puzzels, verhalen, strips, van alles wat. En er is veel keuze in.

kersenbloesem

kersenbloesem

20-07-2010 om 10:41

Of wat van die tijdschriftjes. Ik weet niet of het nog bestaat maar de Okki of zo. Is ook gericht op die leeftijd. Vlgs mij kun je die ook bij de bieb lenen, dat was vroeger tenminste zo.
In ieder geval niet teveel pushen. Dat kan bij slimme kinderen juist averechts werken (perfeectionisme gecombineerd met faalangst, ik heb zo'n exemplaar).
Ik zou lekker eens naar de bieb gaan en je dochter daar eens rond laten kijken.

T&T

T&T

20-07-2010 om 10:45

De krant

Mijn dochter leest al vanaf haar 6e of zo de krant mee. Gewoon de leuke dingen natuurlijk, ze krijgt iedere ochtend bij het ontbijt het deel met de strips en het weer, en leest ons dan het weerbericht voor (erg handig), daarna blijven de stripjes het leukst, en suske en wiske is hier erg gewild! Handig , want wij hadden ook nog zo'n stapel van vroeger ))
Mag ik verder nog heel even zeuren Ayla; je dochter is al heel slim, ze is al ver vooruit... laat het schoolwerk even voor wat het is, of laat het in ieder geval niet op schoolwerk lijken (geen avi boekjes dus). Ze leert vanzelf, en van alles wat ze ziet, ook suske en wiske. Verder is mijn dochter ook gek op puzzeltjes; zweedse puzzels, sudoko's, woordzoekers, dat soort dingen, is ook heerlijk om mee te nemen op vakantie.
Ik zag ergens dat je ook uit het zuiden komt, dus fijne vakantie binnenkort (zijn we allemaal wel aan toe), en wat heerlijk dat je dochter een leuke school heeft gevonden, dat maakt de start na de vakantie een stuk prettiger!
groetjes, Tess

ayla

ayla

20-07-2010 om 10:55

Alleen als ze zin heeft

Nee ik ga niet pushen, als ze niet wil wil ze niet. Ze heeft haar vakantie dik verdient vind ik. Na de vakantie wordt ook gewoon bekeken hoever ze is en het programma daarop aangepast. Er is ons echter wel aangeraden te blijven lezen, omdat ze pas sinds twee weken echt vooruit gaat en de juf de oefening nu belangrijk vindt. Maar dan heb ik het over een paar minuten als ze zin heeft. We krijgen namelijk ook nog schrijfwerk mee naar huis. Met dat schrijfwerk leek het mij leuk om briefjes en kaarten te gaan schrijven aan al haar vriendinnetjes en dan die samen met haar op de bus te doen. Toen ik dat zei was ze bijna in staat om meteen naar de brievenbus te rennen.

Moek

Moek

20-07-2010 om 11:42

Strips

donald duck, asterix, de Penny. Asterix heeft mijn zoon van Avi nul in een vakantie naar Avi 3 gebrach. Het kwartje moet even vallen. Of zelf iets schrijven waar zij in voor komt en met haar interesses, heeft bij dochter wonderen gedaan - ze heeft het stukgelezen. En dan hoef je echt geen Astrid Lindgren te zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-07-2010 om 13:15

Tja, oefenen

Ik heb ook geprobeerd om mijn jongens aan het lezen te krijgen. Want ja, oefenen is belangrijk. Maar avi-boeken hebben ze amper aangeraakt. Ze hadden gewoon helemaal geen zin in verhaaljes.
Atlassen, encyclopedieen etc. vonden (en vinden) ze daarentegen wel interessant. En puzzelboekjes ook. En ze hebben er prima door leren lezen, beiden avi uit in groep 4 (maar nog steeds lezen ze nauwelijks 'gewone' boeken).

Lees wat je leuk vindt!

Inderdaad niet teveel in dat AVI-gedoe blijven hangen. AVI is voor school . Thuis lees je lekker wat je zelf wilt. Stripboeken, tijdschriften, de tekst op de pindakaaspot, het maakt niet uit wát, als je maar leeskilometers maakt zoals dat heet.
Er zijn naast leesboeken ook ontzettend veel leuke informatieboeken, er is vast wel een onderwerp bij dat haar interesse heeft, en iets wat je interessant vindt lees je bijna als vanzelf.
Ga maar eens bij de bieb langs en vraag of ze je even goed uitleg willen geven waar wat staat, je zult nog verbaasd zijn . Tijdschriften (zoals Okki bijvoorbeeld) worden inderdaad ook uitgeleend.

Overigens, de Bolleboos serie is juist bedoeld voor kinderen die vooruit zijn met lezen. Qua onderwerp nog niet toe aan de B-boeken (9-12 jaar) maar leestechnisch wel toe aan moeilijker materiaal.

Dat brieven schrijven is een leuk idee, zo maak je het speels ipv. het op oefenen voor school te laten lijken . Boodschappenlijstjes maken vindt ze misschien ook wel leuk.

Oh, enne

... als ze dol is op Geronimo Stilton kan ze vooruit, daar is inmiddels een hele serie van . Vergeet ook niet Thea Stilton (er is een hele muizenfamilie) en ook de boeken van Oscar Tortuga. Die zijn in dezelfde stijl geschreven, ook met een heleboel plaatjes, en gaan over een bende katten die dan weer jaagt op Geronimo. (Als ik in onze bieb op 'Stilton' zoek, vind ik al 77 titels!)

Ken je Hanna Kraan? De verhalen van de boze heks? Vinden ook veel kinderen leuk. En Roald Dahl, Paul Biegel, ook veel leuke titels.

Oja en voor ik het vergeet, als je toch in de bieb bent, vraag dan ook of ze een Makkelijk Lezen Plein hebben. Daar staan boeken (verhalen en informatief) die speciaal geselecteerd zijn voor kinderen met allerlei soorten leesmoeilijkheden. Dus boeken met meer plaatjes, wat grotere letter, elke zin op een nieuwe regel, dat soort dingen.
Zie ook http://www.makkelijklezenplein.nl/

zomaar een naam

zomaar een naam

21-07-2010 om 21:36

Pony boeken

Je dochter houdt veel van pony's toch?? Er zijn heel veel verschilende pony boeken geschreven op allerlei Nivo's. Als ik me goed heriner is er een serie die de roskam heet die een niet zo hoog avi nivo heeft.
Ook ponyclub in galop is erg leuk en de serie over wampie leest ook vrij makelijk.
Iets moeilijker om te lazen maar erg mooi is aurea de wilde pony

ayla

ayla

23-07-2010 om 09:19

Dank

We hebben ondertussen een hele stapel boekjes van school, ze heeft namelijk ook nog negen leerweg boekjes gekregen met bijbehorende vragen voor het begrijpend lezen. Ze heeft ze echter binnen 10 minuten uit. Ik sta weer iedere dag met verbazing te kijekn, binnen 3 weken leest ze opeens avi4 en 5. niet heel snel maar ze kan het wel. Ook kreeg ze van de moeder van een vriendinnetje een hele stapel stilton boeken. We kunnen er dus weer even tegenaan de komende weken. Donald duck wilde ze trouwens niet, doe me dan maar suske en wiske zei ze. Wel krijgt ze sinds kort de kidsweek, en vooral de strips en grapjes daarin vind ze erg leuk en hoera ze kan ze zelf lezen. Ik denk dat ik een moppen en raadselboek ga kopen, dat zou wel in de smaak vallen.

ayla

ayla

23-07-2010 om 09:29

Ohja

Voordat ik opmerkingen krijg, dochter vraagt iedere dag naar haar huiswerk en wil het ook graag doen. Volgens mij is het voor haar fijn dat ze daar een routine in heeft en ze merkt dat ze het goed kan. Ik heb haar uitgelegd dat de juf het heeft meegegeven maar dat het alleen hoeft als ze zin heeft. Maar ik wil het graag zei ze toen. Ach tegen de tijd dat ze in de pubertijd zit zal dat wel verandert zijn en zal ik niet weten hoe ik haar aan het werk krijg. Dan zal ik nog met weemoed aan dat 6 jarige meisje denken dat vraagt om huiswerk en leesopdrachten

alberta

alberta

23-07-2010 om 10:57

Ach

Dochter heeft hier gister (vandaag ook laatste dag) de hele middag na school meegenomen werk voor in de vakantie gedaan. Ze komt me dan wel vanalles laten zien, maar verder speel ik daar geen enkele rol in, maar ik zal wel van het verwaarlozende soort zijn. Zoon gaf me vanochtend ook al zijn resterende spullen mee naar huis, en daarbij gaf hij aan dat er nog een paar lege werkboekjes bij zaten dus dat hij fijn in de vakantie nog iets leuks te doen had
Niet dat ik nooit iets cognitiefs met ze doe, maar zeker wat schoolwerk betreft ben ik zeer terughoudend. En niet dat het nooit spelenderwijs gaat, maar toch is het zo dat áls ik al iets met ze wil doen ik daar ook wel een soort van druk op leg zonder dat ik dat expliciet hoef te benoemen. Ik vind nl dat ze op school al veel te vaak te horen krijgen; alleen als je zin hebt hoor! Niet letterlijk natuurlijk maar die boodschap zit er altijd in. Slimme kinderen mogen vanalles maar hoeven niets. Daarmee doe je ze fors tekort vind ik, dus bij mij is het dan niet zo vrijblijvend.

ayla

ayla

23-07-2010 om 11:23

Ik denk

Dat ayladochter merkt dat ze opeens niet meer de beste is nu ze opeens in groep 3 zit. En nu wil ze graag de dingen leren die de andere kinderen ook kunnen. Ik ben daar wel blij mee, ze trekt zich echt op aan de andere kinderen. Bovendien is het samen lezen en huiswerk maken vaak ook een moment solo-aandacht, limonade erbij, crackertjes. Ze wil het namelijk wel echt samen doen, anders hoeft het niet. En we wisselen af, even wat lezen, vraagjes beantwoorden, dan een briefje schrijven en houden op als ze geen zin meer heeft.

alberta

alberta

23-07-2010 om 23:02

Oh oke

Ayla, dan zit daar denk ik al een groot verschil, dochter hier is ook competitief ingesteld en wil zeker kunnen wat anderen kunnen, op zich niet slecht maar zeker niet iets waar ik zomaar blij mee ben dus stimuleren zal ik dat zeker niet. (als mijn kind moeite had met leren misschien juist weer wel)
Overigens zou ik ook wel wat oppassen hiermee, voor je het weet loopt ze haar achterstand op deze manier razendsnel in en gaat ze weer voorlopen. Ik weet natuurlijk niet wat je precies beoogde met de versnelling, voor mij zou versnellen betekenen dat kind zich hopenlijk een tijdje minder zou vervelen op school. Je maakt nu kans dat ze start na de vakantie met weer een voorsprong. (maar misschien gaat je het ook meer om haar prestaties, dan is het oke natuurlijk)

ayla

ayla

24-07-2010 om 06:49

Alberta

dochter wordt versneld omdat ze HB is en omdat ze flink voorloopt. zowel in kennis als in gedrag. Het oefenwerk is ook geen must want we weten allemaal dat ze het toch wel gaat redden. Het maakt de overstap van 2 naar 4 wel wat makkelijker als ze snel kan lezen. daarbij leest ze pas 3 weken vloeiend dus zonder spellen en willen we het door te blijven oefenen erin houden. Niet dat ze weer opeens terug gaat naar spellen. Ze krijgt ook nog niets van groep 4 voorgeschoteld, het zijn eigenlijk basisdingen die ze in groep 3 gemist heeft en die ze nu nog wat kan oefenen in de vakantie.

bij het schrijven zie je bijvoorbeeld dat ze letters verkeerd om schrijft, begint onder ipv boven of rechts ipv links. Dus we hebben wat vellen met letters gekregen en nu moet ze aan de hand van de stoplichtmethode de blokletters goed om leren schrijven.

maar nu ga ik off topic

maar trouwens, over het voorlopen. omdat we 1 keer versnellen eigenlijk wel genoeg vinden zal er meteen vanaf het begin een aangepast programma komen met compacten en verrijken en zal ze iedere week naar de plusklas gaan. we hopen dat ze daarmee de komende jaren aan de slag kan

liora

liora

24-07-2010 om 07:48

Ayla

Ik verbaas me altijd zo om jouw berichtjes. Ik Ou helemaal niet zo oefenen. Toen mijn zoon zichzelf leerde lezen was dat op geen enkele manier tegen te houden, dat ging vanzelf.

Alleen als een kind vreselijk achterloopt, zou ik oefenen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ayla

ayla

24-07-2010 om 15:00

Tempo

ze beheerst de techniek van het lezen ook wel maar het tempo nog niet. Het lezen is dus ook puur bedoelt om haar tempo wat te verhogen. Het is makkelijker als ze straks in 4 instroomt met een redelijk leestempo. Maar nogmaals wil ze niet en is het niveau straks nog hetzelfde is er ook geen man overboord. Programma wordt er op aangepast.

Vic

Vic

24-07-2010 om 21:40

Heb je wel eens een gemiddelde groeper 3 horen lezen? Daar zit echt nog geen tempo in hoor. Mijn oudste was een vlotte lezer. Halverwege groep 3 las ze niveau Jip & Janneke en in groep 4 Floortje Bellefleur, Pitty, e.d. Samen lezen deden we hooguit een kwartiertje voor het slapen gaan. Om de beurt een bladzijde. Voor de leuk, niet omdat het persé nodig was.

alberta

alberta

26-07-2010 om 23:39

Je mist het punt

Versnellen doe je eigenlijk juist om hiaten te krijgen, dan heb je wat te doen nl
Je laat je gek maken door school. Scholen zijn ontzettend bang slimme kinderen *aan te pakken*. Als je zo halverwege groep 4 gaat merken dat het tijd wordt hiaten aan te gaan pakken ben je vroeg genoeg. Maar de kans dat hiaten blijven is zeer gering. Het risico op voorlopen is veel groter. Eigenlijk behandel je je dochter als een kind met een achterstand. (en bij een hoogbegaafd kind zitten daar mi wel risico´s aan)

ayla

ayla

27-07-2010 om 09:05

Reactie

Misschien hebben jullie wel gelijk, ik ben ook wel heel blij dat ze gaat versnellen maar ik ben ook bang dat het haar gaat tegenvallen terwijl ik ook weet dat ze het eigenlijk gewoon moet aankunnen. School was er heel duidelijk in, het hoeft niet het mag wel. Als ze het leuk vind mag ze lezen maar als ze geen zin heeft en ze leest de hele vakantie niet dan is er geen man overboord. Ik heb nu het ‘geluk’ dat dochter nog heel graag oefent, ze merkt dat ze goed kan lezen, de letters zijn allemaal nieuw en ik krijg iedere dag minstens drie briefjes onder mijn neus in geschoven. Alles wat ze voelt moet opgeschreven worden. Het is zo erg dat ze nu zelf haar huiswerk pakt en dan moet ik bij haar komen zitten, na een half uur heb ik dan genoeg ervan en dan wil zij nog doorgaan. Ik denk dat dit over een week voorbij is want dat is het nieuwe en spannende ervan af, dan wordt het herhaling en dan zoekt ze andere dingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.