gyal
11-12-2025 om 15:23
Speelafspraakjes
Wil even spuien..
Hartstikke leuk voor mn kind dat ze vriendinnetjes maakt, en meestal gaat het ook best goed. Maar het komt ook weleens voor dat mijn kind niet meer naar mij luistert en steeds maar dingen blijft doen zoals op bed springen, in mijn slaapkamer gaan terwijl ik duidelijk de regels heb aangegeven. Wat moet ik hier nou mee? Ook zo vervelend, dat ik de sibling erbij krijg omdat die ook heel graag mee wil spelen en dan krijg je dus zo n dominant kind in huis waar mn kind ook eigenlijk niet zoveel mee heeft. Dan merk ik toch weer aan mezelf dat ik dan het moeilijk vind nee te zeggen tegen zo n ouder, dat ik 1 kind wel genoeg vind. Ik ben nu echt de tijd weer aan het uitzitten. Overal aan zitten, steeds weer in de woonkamer komen pfff..
Vind toch wel vervelend als ik steeds de politie agent moet komen uithangen.
Ted68
11-12-2025 om 18:07
Oh, Ik vond dat altijd zo moeilijk….Heb geloof ik in de kleuter leeftijd van mijn kinderen ook die situatie`s beleefd… En heb ook met 3 ouders afgesproken dat hun kinderen alleen met mooi weer mochten komen, want dan mochten ze buiten spelen en niet binnen….
Werd me niet in dank afgenomen… Heb het mijn eigen kinderen wel vertelt; Pietje mag niet meer komen, is teveel gedoe , en te veel Rommel…Ik had het geluk dat ik met een groot gezin altijd wel een iemand had die de middag kwam werken. En dus ook kon kijken of het wel goed ging..
Want er zijn in enthusiastisch ook gewoon dingen die verboden zijn met vriendjes…Zoals mijn slaapkamer, de Garage, en de praktijk van mijn partner
gyal
11-12-2025 om 18:39
Ik vind het ook moeilijk, zo mijn ding niet. Ik moet wel leren om mijn grenzen beter te bewaken. Zoals vandaag had ik echt nee moeten zeggen. Ook vind ik het vervelend om andermans kinderen te moeten corrigeren, maar dat doe ik wel. Ik ben echt te introvert dus ik martel mezelf dat ik kinderen heb gekregen ![]()
MamaE
11-12-2025 om 18:45
Kinderen hebben grenzen nodig. En bij anderen liggen die niet per se hetzelfde als bij jullie. Dat moeten ze leren. Je kunt voor jezelf besluiten dat je geen broertjes en zusjes meeneemt. Je kind is vriendjes met Pietje en niet per se ook met het broertje of zusje van Pietje. Noodgevallen uitgezonderd.
Als kinderen niet luisteren, waarschuw en doe wat je zegt. Dus ook ophalen bij herhaaldelijk niet luisteren.
Hele kasten leegtrekken vind ik hoogst asociaal. Je speelt ergens mee en dan ruim je het op voordat je iets anders kiest. Op school werkt dat ook zo neem ik aan.
Na het spelen ruim je samen op.
En ook met je kind bespreken wat ze vindt van het gedrag van vriendjes. Zo leert ze ook wie leuk is om mee te spelen en wie niet. Dat hoort ook bij de leeftijd. En spelen op school is misschien ook weer anders dan spelen thuis.
yasmijn27
11-12-2025 om 20:27
Mijn kinderen werden er niet leuker van als ze iedere dag na school nog met andere kinderen moesten spelen. Dus ik beperkte dat tot 2 of 3x per week. Als ze op de andere dagen behoefte hadden aan kontact zochten ze dat buiten maar op. Sowieso was ik erg makkelijk met ze naar buiten sturen.
Broertjes of zusjes erbij krijgen vind ik gewoon gek
Rosemary00
11-12-2025 om 20:35
Mijn dochter is in de 20, dus het is lang geleden maar ik heb ook het een of ander meegemaakt. Een vriendinnetje die na een uur hier zo´n last van heimwee had dat ze in tranen uitbarsten en weer opgehaald moest worden (was gewoon 14:00). Ook een keer een meisje die het liefst met mij speelde en totaal geen interesses in mijn dochter had, ze hield ook steeds mijn hand vast. En zelfs een te iets eerlijk meisje die toen ze opgehaald werd zei dat ze nooit meer over de vloer zou komen omdat het hier saai was. De wildebrassen heeft mijn dochter er altijd op school zelf uit kunnen vissen voordat die hier kwamen gelukkig.
alhambra
11-12-2025 om 21:05
Het is ook een kwestie van ervaring op doen. Dan wordt je steeds beter in het herkennen van je eigen grenzen en wat er gebeurt tijdens het speelafspraakje.
Nu ben je overvallen maar de volgende keer zullen je anders reageren en zul je bepaalde dingen meer in de kiem kunnen smoren.
Due-scimmie
11-12-2025 om 21:39
Het went vanzelf to. Oudste is nu 8 en heeft ook vriendjes die ik liever niet in huis heb, maar die gaan tegenwoordig bij speelafspraakjes altijd naar een boomhut bij klasgenootjes dus die zie je alleen eerste en laatste half uur.
Onze jongste van 6 moet nog beetje leren welke vrienden ook echt leuk terug zijn.
Kaartje1
11-12-2025 om 21:57
Lastig he die speelafspraakjes.
Grenzen stellen is zeker goed.
Ook de tijdsduur van een speelafspraakje. Bij een jong kind is 2 uur echt meer als genoeg.
Ik heb een paar duidelijke regels.
Boven wordt er alleen gespeeld op kamer kind. En alleen met het speelgoed.
Kasten worden niet geopend.
Kinderen mogen alleen naar de badkamer als ze naar het toilet moeten. Verder mogen ze alleen op kamer van mijn eigen kind.
Bij overtreden regels. Waarschuw ik 1x. Niet vaker. Mocht kind bij mij kasten open trekken en leeghalen. Ze kunnen op een stoel of op rand bed toekijken tot kast weer netjes is ingericht. Hierna mogen ze beneden aan de eettafel kleuren tot einde speelafspraak. Ik benoem dan een paar keer dat ze schijnbaar niet met meer verantwoordelijkheid om kunnen gaan en ze meer toezicht nodig hebben.
Ik heb bij mijn beide kinderen bovenstaande 2x moeten uitvoeren. Ze hadden een vriendje of vriendinnetje mee die zich niet aan de regels kon houden. Tot op heden heeft aanpak echt effect gehad. Want daarna is het bij de desbetreffende vriendjes niet meer voorgekomen.
Kaartje1
11-12-2025 om 21:58
alhambra schreef op 11-12-2025 om 21:05:
Het is ook een kwestie van ervaring op doen. Dan wordt je steeds beter in het herkennen van je eigen grenzen en wat er gebeurt tijdens het speelafspraakje.
Nu ben je overvallen maar de volgende keer zullen je anders reageren en zul je bepaalde dingen meer in de kiem kunnen smoren.
Dit is echt zo hoor!
Ik heb ook moeten leren.
Sta bij vriendjes van kinderen wel bekend als streng inmiddels.
Kaartje1
11-12-2025 om 22:06
Bakblik schreef op 11-12-2025 om 16:00:
[..]
Je kind gaat dat ook wel leren. Mijn oudste had een vriendinnetje dat ook alles overhoop trok. Dat we echt uren werk hadden met de spelletjes uitzoeken bijvoorbeeld.
Na 2x zei dochter de derde keer in de keuken tegen mij: Mam kan je de spelletjeskast op slot doen? Dan hebben we straks niet zoveel op te ruimen.
Ook wel een leuke tip voor nu: Als die moeder ze om 17.00 komt ophalen ga je een half uur vantevoren opruimen of als het echt een enorme bende is begin je daar al een uur vantevoren mee en mogen ze nog even voor de tv als alles naar jouw maatstaven netjes is.
Ik zou persoonlijk de regel stellen. Uitgespeeld met 1 ding. Eerst opruimen dan het volgende.
Nehalennia
11-12-2025 om 22:30
Roos57 schreef op 11-12-2025 om 22:03:
Heerlijk topic 😅
Inderdaad, ik verzamel alvast informatie
Zeespiegel
11-12-2025 om 23:34
gyal schreef op 11-12-2025 om 16:25:
Fijn om te lezen hoe andere ouders het aanpakken. En je hebt gelijk, ik ben ze geen verantwoording schuldig waarom ik iets niet wil.
Beetje dramatisch bericht van mij net dat ik ze niet meer hier wil hebben maar ff serieus, je bent 6 en je maakt zo n opmerking? Ook dat ik steeds dezelfde dingen moet herhalen, niet de kat plagen, niet aanzitten, etc
Een 6 jarige heeft dus nog geen filter. Beslist geen leuke opmerking, maar een 6 jarige kan op dit gebied nog gewoon gecorrigeerd worden.