Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en buurkinderen

Hoi
Er is ongetwijfeld al vaker een onderwerp over geweest maar die heb ik dan gemist. Ik vraag me af wat normaal/gemiddeld is op speelafspraak/buurkinderen-over-de vloer gebied. Mijn kids, 6 en 8, spreken gemiddeld 2 x per week af met een vriendje of vriendinnetje. De overige 3 schooldagen gaan ze naar de opvang. Nu is het zo dat er natuurlijk ook nog buurkinderen zijn die ook graag nog even aanbellen en binnen komen waaien. Vreemd genoeg kiezen de meeste kinderen, incluus de mijne, dat ze maar hier gaan spelen in plaats van elders. Aan de ene kant vind ik dat knotsgezellig maar aan de andere kant, ik wil ook weleens een beetje rust in de tent. Op een vrije middag zijn er soms gerust vijf of zes kinderen binnen. Het valt me zo op dat alles altijd hier aan komt waaien. Soms ben ik het ineens helemaal zat en gooi ze allemaal naar buiten, natuurlijk zijn ze dan altijd weer binnen een half uur terug. Ik wil dat mijn kinderen de vrijheid hebben om hier met vriendjes te spelen. Dat komt omdat ik in mijn jeugd bijna nooit vriendjes mee naar huis mocht nemen en daar heb ik geen goede herinneringen aan. Maar ik blijf me maar afvragen wanneer die andere moeders eens gaan bedenken dat het ook weleens andersom mag. Dat zij ook eens de kinderen bij hun laten spelen. Ik mis de wederkerigheid hierin. Is het nu naief van mij om dat te verwachten? En ook vraag ik me af of ik niet gewoon teveel een softie ben door het allemaal maar wél goed te vinden. Hoe gaat het bij jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

30-09-2009 om 10:40

Goed weer slecht weer

Hier is de regel dat er bij goed weer buiten gespeeld wordt met de buurtkinderen en bij slecht weer mogen er wel 1 of 2 binnen. Maar ik stimuleer absoluut de wederkerigheid. Maar ik ben dan ook zo'n moeder die niet alles goed vind en echt geen zin heb ik 7 dagen per week kinderen van anderen over de vloer. Want ook hier blijkbaar een populair huis en als ik even neit oplet zitten er ook een stuk of 5/6 binnen

Hanne.

Hanne.

30-09-2009 om 10:47

Kinderen kiezen

Hier is het ook regelmatig de zoete inval. Soms prima, en soms stuur ik ze gewoon weg. (en als ze na een half uur terug zijn stuur ik ze weer weg)

Ik geloof niet dat de moeders daar heel veel over te zeggen hebben. De kinderen zijn buiten aan het spelen, vormen een groepje en gaan dan ergens spelen. Dat bepalen ze echt helemaal zelf. Enige voorwaarde is (wat mij betreft) dat iedereen thuis even meldt waar hij/zij is. En als mijn kind komt melden dat hij bij de buurjongen is ga ik ook echt niet zitten turfen of het nu wel 'evenwichtig' is.

Daarbij geldt denk ik ook dat sommige kinderen graag elders spelen en sommigen graag thuis, als jouw kind toevallig een thuisspeler is zal je waarschijnlijk vaker kinderen over de vloer hebben.

Hillary

Hillary

30-09-2009 om 13:45

Playstation of wii

Heb je misschien interessant speelgoed binnen? Hier in de straat veelal wat jongere kinderen waar de ouders niet zo van dat soort speelgoed houden. Regelmatig staan ze hier dus aan de deur (en dan zijn ouders er opeens niet meer principieel op tegen). Een jongetje komt altijd vragen: "mag ik met X spelen?" Hij bedoelt dan dat hij met mijn zoon wil playstationnen. Ik roep dan altijd: "X, Y vraagt of je komt buiten spelen"
We zeggen wel eens tegen elkaar dat hij eigenlijk bedoelt: "mag ik bij jullie op de playstaion" en dat als ik zou antwoorden: "nee X is er niet hoor, maar je mag wel playstationnen" dat hij dat gewoon zou doen ook nog.

Daar

heb ik laatste jaren wat draadjes over versleten. Over andermans kinderen die hier dus spelen, niet andersom en de onrust die ik ervaar etc.

Ik hou tegenwoordig vooral aan wat ik prettig vind. Als ik geen zin heb dan zeg ik dat ik het vandaag niet kan of niet wil. Als ik dus in het weekend geen buurkinderen in huis wil dan zeg ik dat dus ook aan de deur.

En ik heb ook gewoon geaccepteerd dat ons hib'je (half inwonend buurmeisje) niet bij haar thuis mag spelen en dus altijd hier is.

Ik merk aan mijn dochter (6,5 jaar) dat het ook goed voor haar is om af en toe niet te spelen na schooltijd. Dan zit ze wat met haar eigen speelgoed te spelen, kijken wat ze ook al weer allemaal heeft of kan ik gezellig wat met haar aan keuvelen en samen iets doen (zoiets banaals als de was opruimen) en dat is heel gezellig.

Paal en perk

Ik ben wat strenger geworden omdat het hier wel eens te veel werd. Veel kinderen over de vloer, gepaard met veel herrie, trap op en af rennen enz enz.
Nu mogen er geen kinderen boven spelen als mijn jongste slaapt, want zij wordt wakker van de kinderen die de trap op en af rennen. Kinderen mogen dan wel in de woonkamer als ze rustig zijn. Worden ze te wild, moeten ze of naar buiten, of bij ander kind binnen spelen. Willen ze dat niet of kan dan niet dan moet buurkind weg en mag mijn eigen kind uiteraard thuis blijven.
Maar goed, dit is alleen als dochter slaapt. Anders gaan ze maar hun gang als het maar niet uit de hand loopt.

Maylise

Maylise

30-09-2009 om 19:44

Wederkerigheid

Wederkerigheid maakt mij niet zo veel uit. Er spelen hier vaak kinderen. Ook kinderen waarbij mijn kinderen nooit spelen. Bij sommige kinderen weet ik wel waarom daar niet gespeeld wordt. Bij anderen geen idee. Het maakt mij ook niks uit. Ze mogen best hier spelen. Ze hoeven niet daar te spelen.

Echter ik ga wel altijd uit van mijn eigen grenzen. Als ik geen zin heb/moe ben/andere plannen heb dan gaat het gewoon over.

Als buurkind dan komt vragen of hij/zij mag komen spelen geef ik aan dat het nu niet kan Ik geef geen uitleg maar zeg gewoon dat het vandaag niet kan.

Daarom erger ik me ook zelden aan hier spelende kinderen. Ik geef gewoon heel duidelijk mijn eigen grenzen hierin aan.

Waarom ze vooral hier spelen komt denk omdat wij vrij veel speelgoed hebben, niet moeilijk doen met snoep vergeleken met veel ouders en omdat er redelijk vrij gespeeld kan worden. Verder weet ik ook wel dat een paar thuissituaties niet echt optimaal zijn waardoor die kinderen liever hier spelen.

Als ik met mijn zoontje praat over waarom ze liever bij X spelen dan bij ons of liever bij Y dan bij Z of liever bij ons dan bij Y dan krijg ik ook antwoorden als: "grote speelzolder", "ze hebben een poppenkast", "ze hebben een betere PC" of weet ik veel. Ze zijn vaak heel practisch, die kinderen

Maylise

Niet moeilijk doen met snoep?

Nou precies, hier krijgen ze geen snoep want dat is nooit in huis.

Met de vriendinnetjes op school is het wel wederkeriger, ik ben dat meer aan het sturen want ik had dus vlak voor de zomervakantie (toen ik nog hoogzwanger was) het gevoel een makkelijk opvangadresje te zijn. Het komt dus vaker voor dat dochter niet speelt omdat ik dan niet wil dat het bij ons is en zij niet gevraagd wordt.

Maylise

Maylise

30-09-2009 om 22:24

Verduidelijking

Echt snoep heb ik ook niet zo vaak in huis (meer omdat de kinderen er niet om vragen dan uit principiële redenen want ik wil best een haribo zakje meenemen) maar als ik snoep heb mogen ze rustig pakken. Ik heb wel altijd koekjes en zo in huis en ik ben daar vrij makkelijk in.

Veel vriendjes van mijn zoon mogen alleen maar 1 snoepje of zo per middag. Ik heb mijn kinderen altijd redelijk vrij gelaten met snoep en koekjes en zo. Veel vriendjes vinden dat interessant want dat is bij hun niet zo.

Bij mijn eigen kinderen heb ik het vrij gelaten omdat ik wil dat ze zelf die innerlijke discipline ontwikkelen om te stoppen uit zichzelf & omdat ik niet wil dat snoep/koekjes iets heel bijzonders worden.

Bij vriendjes merk ik dat ik wel eens stop moet zeggen omdat ze echt door blijven eten.

Maylise

Maxime.M

Maxime.M

01-10-2009 om 11:30

Geen innerlijke dicipline helaas

Hoi,

Hier is dat niet gelukt met de innerlijke dicipline. Heb nooit echt moeilijk gedaan over snoep maar nog steeds moet het het liefste dezelfde dag nog leeg die zak. Tja.. en dan is er dus niets over voor de rest van de week. Als ik meer dan genoeg snoep zou halen zouden ze meer en meer eten denk ik (heb het soms over van verjaardagspartijtjes en dan wordt het ook zo snel mogelijk opgegeten) ze zijn inmiddels 11 en 14 hier.
Dus die vlieger gaat helaas niet bij ieder kind op. Ik haal een keer per week een zakje en op is op.

Maxime

Wederkerigheid

Zorra ik denk dat je best veel verwacht ja, als je ervan uitgaat dat moeders in de gaten houden hoe vaak en bij wie hun kinderen binnenlopen bij het buitenspelen.
Kijk een speelafspraakje vind ik wat anders: daar zorg ik toch voor een beetje evenwicht. De ene keer bij ons, de andere keer bij vriendje of vriendinnetje.
Maar om nou een lijst bij te houden wanneer, hoe lang en bij wie mijn buitenspeelkind allemaal binnenloopt... nee. Ik trek zelf mijn grens bij de kinderen die hier komen aanwaaien en ik verwacht/hoop dat andere ouders dat ook doen.
n@nny

Manda

Je schreef:
'Het komt dus vaker voor dat dochter niet speelt omdat ik dan niet wil dat het bij ons is en zij niet gevraagd wordt.'

Zo leer je dus inderdaad je vrienden kennen (oftewel de ouders van de speelkameraadjes). Niet aardig, vind ik.

Vonda

Ja dat is ook

zo maar ik denk ook dat het mede komt omdat ik geen oudere kinderen heb en we dus ook vaker kunnen. En ik vind het fijn voor dochter als ze kan spelen dus ben ik misschien ook wat makkelijker. Hier mogen ook altijd meer kinderen mee, dus het komt ook wel voor dat ze 2 vriendinnetjes mee neemt tegelijkertijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.