Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 07:16

Speelafspraken etiquette


Spelen zonder telefoonnummer vind ik echt niet ok, dat moet er altijd wel zijn.

Wat ik echt raar vind, is dat kinderen eerst thuis gaan lunchen op de woensdagmiddag. Onnodig gewissel, zet gewoon een pot pindakaas op tafel of druk een paar tosti's in het ijzer, net zo makkelijk. Het verbaast me hoeveel mensen hun kind op woensdag al. 15u laten halen, het fijne van de woensdag is juist dat ze lekker lang kunnen spelen terwijl ze nog niet zo moe zijn. Ik zorg wel altijd dat iemand kind kan ophalen als het niet lekker gaat.

Ik weiger geen kind omdat ik het niet leuk vind, maar er komt ook geen kind spelen dat mijn dochter niet leuk vindt. Zij mag altijd zelf bepalen en zegt ook geregeld nee.

MamaE schreef op 13-01-2022 om 16:06:

[..]

Ik wil het beide niet doen. Controleren sowieso niet, vegen ook niet. Misschien als ik op een bepaald moment voor de situatie was komen te staan dat ik het wel had gedaan, maar dan met de mededeling naar de ouders dat ze hun kind dat eerst zelf moeten leren voordat het weer hier kan komen spelen. Als ze het vooraf zouden melden, dan had ik al meteen gezegd dat ik dat niet zou doen.

Serieus?! Ik vind dat echt lullig voor je kind als het wel een vriendje is waar je kind gek mee is. Wat is nou een beetje (kinder)poep afvegen, je doet het toch niet met je blote handen.

Fiorah schreef op 13-01-2022 om 19:51:

Spelen zonder telefoonnummer vind ik echt niet ok, dat moet er altijd wel zijn.

Wat ik echt raar vind, is dat kinderen eerst thuis gaan lunchen op de woensdagmiddag. Onnodig gewissel, zet gewoon een pot pindakaas op tafel of druk een paar tosti's in het ijzer, net zo makkelijk. Het verbaast me hoeveel mensen hun kind op woensdag al. 15u laten halen, het fijne van de woensdag is juist dat ze lekker lang kunnen spelen terwijl ze nog niet zo moe zijn. Ik zorg wel altijd dat iemand kind kan ophalen als het niet lekker gaat.

Ik weiger geen kind omdat ik het niet leuk vind, maar er komt ook geen kind spelen dat mijn dochter niet leuk vindt. Zij mag altijd zelf bepalen en zegt ook geregeld nee.

Waarom zo'n oordeel? Mijn kind vindt het fijn om na school eerst even rustig te eten thuis. Genoeg ouders die geen moeite hebben met later gebracht worden. Daarnaast is voor veel kleuters 2-3 uur spelen vaak lang genoeg waardoor je op woensdag als ze direct meekomen rond 15 uitkomt. 

Hmmm ja het staat er een beetje raar, ik heb er geen oordeel in het algemeen over, maar ik vind het zo onpraktisch en onrustig. Half 9 kind brengen, werken. Sta je om half 1 voor de school, kinderen eruit, overleggen over spelen, kind mee naar huis, lunchen, kind wegbrengen naar speelafspraak, daar nog even een babbeltje voor de overdracht, terug naar huis, kind weer ophalen, je blijft heen en weer fietsen met je kind. 

Ik doe dat zelf ook niet. Als mijn kinderen ergens uitgenodigd worden om te spelen dan gelijk mee uit school. Als die ouders dat niet willen dan wordt er niet gespeeld die dag (behalve als het echt bij ons in de straat is.) Ik vind het anders logistiek te onhandig. Andersom vind ik het meestal wel ok als de kinderen later gebracht worden maar ook niet altijd, want soms heb ik al plannen om die middag iets te gaan doen en dan mag er best een vriendje mee (naar de kinderboerderij of de speeltuin) maar dan wel gelijk na school. Als we gewoon thuis zijn mag je prima de kinderen later brengen natuurlijk.

1 speciaal jongetje gehad die wilde spelen prima maar eerst naar huis om om te kleden en wat te eten (school is 5 dagen 14:00 uit) uiteindelijk kwam hij pas 15:15 ofzo......en ging 17:00 weer naar huis. Dan vind ik waardevolle speeltijd verloren want mijn kind gaat na school gelijk spelen en dan zit hij midden in zijn spel en komt dat kind alsnog binnen.

Overigens was dit sowieso een raar geval, die jongen zei op een gegeven moment dat zijn moeder mijn zoon maar een raar kind vond. 

Met mijn zoons verjaardagsfeestje stond op de uitnodiging of ouders even wilden laten weten of hun kind zou komen. 3 dagen ervoor maar even moeder gevraagd of hij zou komen, o ja hij komt hoor was het antwoord. Tja dan is het dus lullig als.hij niet op komt dagen en moeder zegt dat hij bij de oppas zit. 

Fiorah schreef op 13-01-2022 om 19:55:

[..]

Serieus?! Ik vind dat echt lullig voor je kind als het wel een vriendje is waar je kind gek mee is. Wat is nou een beetje (kinder)poep afvegen, je doet het toch niet met je blote handen.

Het is nooit gebeurd en aangezien mijn kind inmiddels in groep 3 zit hoef ik het ook niet meer te verwachten. School en BSO geven hier heel duidelijk aan dat kinderen zelfstandig naar het toilet moeten kunnen gaan, anders zijn ze nog niet welkom.
Bij een ongelukje krijgen ze een setje reservekleding van school en moeten ze zichzelf omkleden. Als een kind op school zelfstandig naar de wc kan, kan het dat hier ook. Maar ik vind het eerlijk gezegd niet iets heel normaals om bij kinderen in de basisschoolleeftijd nog van andere ouders te vragen om billen te vegen.

Met corona vind ik het niet zo fijn dat andere kinderen meelunchen. Dus ik heb wel eens aangegeven dat het dan na de lunch kan. Ik bood dan wel aan het kind weer thuis te brengen. 

Als het geen leuk kind is en je niet wilt dat deze lang blijft kun je ook aangeven dat je het kind wel thuis brengt als ze uitgespeeld zijn, met wel een uiterlijke tijd dat je het kind weer thuis brengt.

Caroline80 schreef op 14-01-2022 om 10:56:

Met corona vind ik het niet zo fijn dat andere kinderen meelunchen. Dus ik heb wel eens aangegeven dat het dan na de lunch kan. Ik bood dan wel aan het kind weer thuis te brengen.


Deze snap ik niet? Van samen brood eten krijg je geen corona hoor. 

Fiorah schreef op 13-01-2022 om 19:55:

[..]

Serieus?! Ik vind dat echt lullig voor je kind als het wel een vriendje is waar je kind gek mee is. Wat is nou een beetje (kinder)poep afvegen, je doet het toch niet met je blote handen.

Nou idd. Genoeg kleuters die wel kunnen afvegen maar soms nog moeite hebben met het navegen. Bv bij plakpoep. Juf doet dat ook. Ik op de BSO ook. Dus ja ik help speelvriendjes gewoon.

Dochter heeft een darm ziekte. Ze kan zelfstandig naar de wc en afvegen. Maar soms lukt het niet goed. En als je niet goed afveegt krijg je pijnlijke kont. Zou het niet waarderen als een ouder mijn kind niet even helpt als ze dat vraagt. 

Overigens zeg ik wel altijd tegen een kind: eerst zelf proberen af te vegen lukt het niet help ik jou. 

PinkFlower schreef op 14-01-2022 om 10:58:

[..]

Deze snap ik niet? Van samen brood eten krijg je geen corona hoor.

Wel als ze alles aflikken en daarna weer in potjes stoppen. Maar goed, word erg moe van dat spastische gedoe. Hoop dat mijn (nu nog baby) zoon dit bespaart blijft

dan

dan

14-01-2022 om 11:43

Due-scimmie schreef op 13-01-2022 om 21:13:

[..]

Waarom zo'n oordeel? Mijn kind vindt het fijn om na school eerst even rustig te eten thuis. Genoeg ouders die geen moeite hebben met later gebracht worden. Daarnaast is voor veel kleuters 2-3 uur spelen vaak lang genoeg waardoor je op woensdag als ze direct meekomen rond 15 uitkomt.

Ik denk dat zoiets per gezin verschillend is, de een vindt het handiger gelijk na schooltijd mee op woensdag en dan iets eerder opgehaald worden, de ander vindt dat juist niet fijn. 

Hier was het op woensdag, en in de onderbouw ook op vrijdag, wel gelijk na schooltijd mee en dan hier eten, of kind elders. 

Aviendha schreef op 14-01-2022 om 11:36:

[..]

Wel als ze alles aflikken en daarna weer in potjes stoppen. Maar goed, word erg moe van dat spastische gedoe. Hoop dat mijn (nu nog baby) zoon dit bespaart blijft

Ooh zo. Daar had ik nog niet bij nagedacht. Maar dat is sowieso vies. Corona of niet. Tja dan gooi je een keer een pot weg. Of smeer een keer zelf. Ik ben ook niet van het spastische gedoe. Vorige week heeft dochter nog haar kinderfeestje gevierd met 6 andere kleuters. Tafelpatat gegeten. Ook vies zeker dan? 

Aviendha schreef op 14-01-2022 om 11:36:

[..]

Wel als ze alles aflikken en daarna weer in potjes stoppen. Maar goed, word erg moe van dat spastische gedoe. Hoop dat mijn (nu nog baby) zoon dit bespaart blijft

Dat is heel eenvoudig op te lossen door vantevoren een stapeltje boterhammen te besmeren met boter en ze als ouder aan tafel te beleggen. Ik vond het altijd gezellig als kinderen mee aten dus ik zou dat zeker hebben opgelost. Als je daar minder enthousiast over bent, kun je het natuurlijk ook als ‘excuus’ gebruiken. 

dan schreef op 14-01-2022 om 11:43:

[..]

Ik denk dat zoiets per gezin verschillend is, de een vindt het handiger gelijk na schooltijd mee op woensdag en dan iets eerder opgehaald worden, de ander vindt dat juist niet fijn.

Hier was het op woensdag, en in de onderbouw ook op vrijdag, wel gelijk na schooltijd mee en dan hier eten, of kind elders.

Ik denk zeker dat dit voor iedereen anders is. Het ging me om het benoemen als raar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.