Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

13-01-2022 om 07:16

Speelafspraken etiquette


Apiejapie schreef op 13-01-2022 om 14:04:

[..]

Ergens snap ik je wel. Maar wat doe je als een kind gepoept heeft op jouw wc en om hulp roept? Zeg je dan echt nee? Het idee dat dat kindje dan met vieze billen op onze bank gaat zitten zou ik nog veel smeriger vinden.

Het is nog nooit voorgekomen. Op school worden kinderen hier ook niet geholpen op de wc en dat wordt duidelijk gecommuniceerd naar ouders bij de aanmelding. 
Inmiddels zit dochter in groep 3 dus het gaat nu al helemaal niet meer gebeuren.

Hier regelt dochter ook zelf haar speelafspraakjes hoor. Maar ik wil wel een telefoonnummer hebben van de ouders voor het geval dat. Andersom wil ik ook dat andere ouders een van ons kunnen bereiken als er wat is. Of dat ze even kunnen bellen/appen als dochter uit school mee gaat. Ze gaat sinds ze in groep 3 zit zelfstandig naar school. Wij hebben trouwens ook een sticker in dochter haar schooltas geplakt met naam, adres en telefoonnummer.

Bij een eerste keer afspreken zou ik het proberen wat korter te houden. Als je het kind een paar keer op bezoek hebt gehad en je weet dat ze prima samen spelen dan kan je de afspraakjes langer maken. Op zich ben ik er wel een voorstander van om ze de hele middag te laten spelen, dan heeft de andere ouder ook nog iets aan zijn/haar middag en volgende week kan je het dan andersom doen en dan heb jij een vrije middag (of tijd met de andere kinderen.) Maar dan moet het wel lekker lopen tussen de kinderen en niet te veel gedoe geven. Zeker de eerste keer dus wat korter afspreken om te kijken hoe het gaat.

Halverwege de middag brengen en ophalen kan ivm de BSO lastig zijn maar dan kan je misschien op een middag afspreken dat ze langer school hebben. Ik laat mijn kinderen zelf niet op woensdag ergens voor twee uurtjes spelen (behalve als het echt hier in de straat is) want dat is logistiek te onhandig. Maar op andere middagen als ze later vrij zijn is dat minder een probleem. 

Bakblik schreef op 13-01-2022 om 12:03:

[..]

Zo herkenbaar, mijn dochter had ook zo'n vriendinnetje. De moeder van dat meisje was eens achterom mijn tuin in gekomen op het moment dat ik in de keuken fruit aan het schillen was voor de kinderen. Bij de volgende speelafspraak kreeg ik een hele instructie van haar.

  • Als je fruit schoonmaakt dan pak je een bord waar je het fruit op legt. Als je het fruit zomaar op het aanrecht legt dan komen er bacteriën op waar Pietje buikloop van krijgt. (Alsof ik mijn aanrecht niet schoonmaak als er een stukje kipfilet van de plank is gegleden tijdens het eten koken.)
  • Aardbeien moeten afgespoeld worden met heet water, anders krijgt Pietje pukkeltjes.
  • Pietje moet een hele kiwi eten iedere dag dan weet ik zeker dat hij voldoende vitamine C binnen krijgt.
  • Als Pietje een grote boodschap moet doen bij jou, dan moet je wel even "navegen" om te controleren of hij het goed gedaan heeft.

Dit waren de belangrijkste, de rest laat ik maar weg ivm de privacy van het kind, is heel herkenbaar.

het begint er bijna op te lijken dat jouw Pietje en mijn Pietje hetzelfde kind zijn. al heb ik geen achterom waar mensen zomaar binnen kunnen lopen. maar het was van hetzelfde micromanagementniveau. Nu kan ik er smakelijk om lachen. 

Moxxie schreef op 13-01-2022 om 13:25:

[..]

Voor mij is vroeger nog langer geleden, toen er nog helemaal geen moeders aan te pas kwamen om af te spreken. Woensdagmiddag was je vrij en dan vroeg je aan Truusje of ze bij jou wilde komen spelen. Als ze zin had vroeg je allebei aan je moeder of het goed was en klaar. Telefoonnummers hoefde je niet te vragen, kinderen wisten die uit hun hoofd en anders keek je in het telefoonboek.

En nu... voel ik me heel heel oud.

Bij ons zitten alle moeders in de whatsappgroep van de klas. Daarin staat dat je niet moet vergeten een leeg potje mee te geven, dat morgen de schoolfotograaf komt, er een studiedag is, er iets geknutseld moet worden voor een cadeau voor juffendag of dat Juultje een broertje heeft gekregen. Ideaal voor warhoofden, en je hebt meteen alle telefoonnummers.

wolkewitje schreef op 13-01-2022 om 15:17:

[..]

Bij ons zitten alle moeders in de whatsappgroep van de klas. Daarin staat dat je niet moet vergeten een leeg potje mee te geven, dat morgen de schoolfotograaf komt, er een studiedag is, er iets geknutseld moet worden voor een cadeau voor juffendag of dat Juultje een broertje heeft gekregen. Ideaal voor warhoofden, en je hebt meteen alle telefoonnummers.

Waarom alleen de moeders?? 

wolkewitje schreef op 13-01-2022 om 15:17:

[..]

Bij ons zitten alle moeders in de whatsappgroep van de klas. Daarin staat dat je niet moet vergeten een leeg potje mee te geven, dat morgen de schoolfotograaf komt, er een studiedag is, er iets geknutseld moet worden voor een cadeau voor juffendag of dat Juultje een broertje heeft gekregen. Ideaal voor warhoofden, en je hebt meteen alle telefoonnummers.

Wij hebben ook een klassenapp met alle ouders. Die staat bij mij op mute want er zijn mensen die het bij elke verjaardag van een kind nodig vinden om de ouders te feliciteren en dan komt de rest er achteraan.

Dingen als sportdag, schoolfotograaf etc. houden we zelf wel bij. Daar stuurt school namelijk ook een mail over dus zonder appgroep weten wij dat ook wel.

En je hebt wel alle telefoonnummers maar dan is het nog niet altijd duidelijk bij wie het kind hoort (sommigen hebben alleen een voornaam of kind heeft een andere achternaam dan de ouder die in de app zit en bij kinderen van gescheiden ouders moet je natuurlijk ook de ouder bellen waar het kind op die dag is.

Bakblik schreef op 13-01-2022 om 14:13:

[..]

Als een kind om hulp riep dan deed ik het wel maar controleren zoals die moeder van Pietje wilde dus niet.

Oh zo. Dat zou ik inderdaad ook niet doen. Wat een bizarre vragen kunnen ouders (moeders?) toch stellen hè. 

Jippox schreef op 13-01-2022 om 15:19:

[..]

Waarom alleen de moeders??

Bij ons moest een ouder op de lijst die vanuit school werd rondgedeeld. Dit was voor school ook het eerste aanspreekpunt dus de ouder die er het snelst kon zijn bij calamiteiten sinds op de lijst of het vaste telefoonnummer waar dan een ouder bereikt kon worden. 

Meestal waren dat moeders, ik ook. Mijn man had in die tijd een baan op 1 uur rijden, ik was altijd in ons eigen dorp (vrijwilligers)werk of vrij. Aanreistijd maximaal 15 minuten. 

MamaE schreef op 13-01-2022 om 14:41:

[..]

Het is nog nooit voorgekomen. Op school worden kinderen hier ook niet geholpen op de wc en dat wordt duidelijk gecommuniceerd naar ouders bij de aanmelding.
Inmiddels zit dochter in groep 3 dus het gaat nu al helemaal niet meer gebeuren.

Het ging erom dat een ouder gevraagd had om billen te controleren en dat daarop gereageerd werd met dat ze dat niet zou doen. Ik dacht echter dat er bedoeld werd dat ze niet zou helpen met poetsen, daar reageerde ik op. 

Zou het een topic vullen als we er eentje openen voor bizarre vragen bij speelafspraakjes?

Apiejapie schreef op 13-01-2022 om 15:47:

[..]

Het ging erom dat een ouder gevraagd had om billen te controleren en dat daarop gereageerd werd met dat ze dat niet zou doen. Ik dacht echter dat er bedoeld werd dat ze niet zou helpen met poetsen, daar reageerde ik op.

Ik wil het beide niet doen. Controleren sowieso niet, vegen ook niet. Misschien als ik op een bepaald moment voor de situatie was komen te staan dat ik het wel had gedaan, maar dan met de mededeling naar de ouders dat ze hun kind dat eerst zelf moeten leren voordat het weer hier kan komen spelen. Als ze het vooraf zouden melden, dan had ik al meteen gezegd dat ik dat niet zou doen.

Jippox schreef op 13-01-2022 om 15:19:

[..]

Waarom alleen de moeders??

Hier zit er 1 man in de groep. De mijne 😁. Ik doe oudercommissie kdv jongste, hij groepsapp oudste

Zo'n app zou zoveel rustiger zijn als er alleen maar vaders inzaten. Dan krijg je sowieso geen twintig felicitaties als er iemand jarig is.

bij ons zitten van de meeste gezinnen beide ouders in de app. Maar er is geen onnodige informatie.

Mijn man zit niet in de app. Hij leest het liever van de kalender. Bij ons worden alleen dingen gedeeld door heel plotseling zijn. Geen dingen die in de nieuwsbrief staan. Meer dingen als de juf is ziek ofzo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.