Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ceveetje

ceveetje

16-05-2009 om 10:28

Spelen bij klasgenootje, echter moeder draagt alcohollucht bij zich

Ja de titel zegt het misschien al. dochter vraagt al een tijdje om bij een klasgenootje te gaan spelen en tot nu toe kon ik het afhouden, omdat moeder rookt kon ik zeggen, kan niet, want je kan niet tegen rook....maar mijn slimmerd heeft moeder dat gezegd, en moeder zegt dat ze niet binnen rookt omdat haar kind er ook niet tegen kan....mijn hoofdmotivatie echter is de steeds maar om haar heen hangende alcohollucht....of het nu ochtend of middag is....ik wil niet dat mijn kinderen daar mee geconfronteerd worden, zelf opgegroeid tussen 2 ouders die steeds maar dronken, wil ik mijn kinderen dat niet aandoen of laten zien....Maar ja, hoe ga ik dit nu inkleden naar dochter toe? Kan niet zeggen, moeder klasgenootje drinkt, want kinderen zijn goudeerlijk en ze zal dat echt tegen moeder gaan zeggen....maar wat dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rosa

rosa

16-05-2009 om 11:08

Nee

Ik zou mijn kind er niet laten spelen. Heb het ooit aan de hand gehad en toen ik kind op kwam halen lag de moeder slapend op de bank. Kinderen waren 6. Dat was mijn kind wel uit te leggen toen, maar er was al iets gebeurd. Bij ons spelen of niet heb ik toen gezegd. In jouw geval is dat moeilijker, maar ik zou denk ik gewoon zeggen dat het niet mag - dan maar zonder uitleg. Komt moeder jou er op aanspreken, tja dan zul je het toch uit moeten leggen.

rosa

liora

liora

16-05-2009 om 11:53

Slapen

Hoi,

Ik heb ook weleens geslapen als hier een vriendje was, ook zes jaar. Als ze lief spelen in zoons kamer, moet ik dan per se wakker zijn? Alles is hier gelijkvloers en ik hoor alles.

Dus eventjes slapen, vind ik niet zo erg.

De alcohollucht vind ik echter zorgelijk, dan slaap je misschien ook niet licht...

Liora

ceveetje

ceveetje

16-05-2009 om 12:10

Dochter

is 5 jaar oud....erg jong nog dus.....

mirreke

mirreke

16-05-2009 om 13:45

Vraag vriendinnetje dan bij jou

dan kan je kind toch met het klasgenootje spelen. Verzin maar een excuus, dat je geen tijd hebt om heen en weer te rijden oid.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je echt een alcohollucht ruikt, kan het geen zwoele parfum zijn, of een wierrooklucht? Een beetje alcoholverslaafde weet die geur echt wel te verbergen. Ga anders eens mee met je dochter, om het vriendinnetje op te halen of zo. Ik zou eerst wat meer willen weten voordat ik mijn kind niet ergens laat spelen.

ceveetje

ceveetje

16-05-2009 om 14:08

Ik weet helaas

maar al te goed hoe een alcohollucht ruikt en niet alle alcoholverslaafden weten dat daar zo'n lucht bij hoort....hij komt overigens duidelijk uit haar mond als ze praat....de geur maakt mij misselijk, omdat ik hem maar al te goed herken (zie mijn 1e posting). Het is overigens een jongen, dat klasgenootje, dat had ik nog niet duidelijk gemeld geloof ik

Maylise

Maylise

16-05-2009 om 14:35

Hmmm

Ik ben het met Fladderbeestje eens dat je op moet passen met iemand te beschuldigen van alcoholisme zonder bewijzen.

Maar goed zelfs al zou ze alcoholiste zijn betekend dat nog niet dat het onverantwoordelijk zou zijn om je kinderen daar te laten. Niet elke alcoholist zit de hele dag dronken op de bank. Misschien drinkt ze gedurende de hele dag door een kleine hoeveelheid en is ze helder genoeg om op de kinderen te letten.

Als ze op het moment van het school uitgaan (en dus het spelen) helder en niet aangeschoten over zou komen zouden mijn kinderen er wel mogen spelen. Ik zou het dan de eerste keren een beetje kort houden en dan merk je bij het ophalen vanzelf wel welke staat ze in is. Mocht ze aan het eind van de middag wel aangeschoten zijn dan kan je alsnog besluiten om het spelen voortaan af te houden. Mocht dat niet zo zijn dan zou ik mijn kinderen er wel laten spelen hoewel ik wel alert zou blijven.

Het kan heel goed zijn dat ze overdag alleen maar de minimale hoeveelheid drinkt die ze nodig heeft om de dag door te komen. Dat maakt haar nog niet persé tot een ongeschikte moeder of iemand bij wie je kinderen niet kunnen spelen. Ik wil niet ontkennen dat alcoholisme grote problemen ten gevolge kan hebben maar er zijn genoeg alcoholisten die redelijk goed functioneren in het dagelijks bestaan.

Maylise

Emmawee

Emmawee

16-05-2009 om 21:12

Als je alcoholisme van dichtbij hebt meegemaakt...

Dan vertrouw je je kind niet aan een alcoholist toe. Het gaat om vertrouwen en dat vertrouwen is er niet. Hoe goed ze ook kunnen doseren, functioneren zoals Maylise schrijft, ik vertrouw ze niet. Misschien is dat in sommige gevallen onterecht, maar ik ga het mijzelf nooit vergeven als er in zo'n geval wel iets mis gaat.

Ceveetje, als je het echt zo duidelijk ruikt, zou je eens in al je onschuld, hogelijk verbaasd kunnen vragen "Heb jij een borrel op?" (of zoiets). In een situatie als die van Fladdertje komt er dan een bevredigend antwoord. In het andere geval een alcoholistenverhaaltje dat jij uit duizenden kunt herkennen.
En verder zou ik tegen je dochter zeggen dat je niet wilt dat zij daar speelt, omdat je dat geen prettig idee vindt. Waarom? Dat vind ik moeilijk uit te leggen, maar ik wil het gewoon niet hebben. Komt moeder om tekst en uitleg vragen, kun je haar altijd nog vertellen dat je haar naar alcohol vindt ruiken en dat je daarom geen vertrouwen erin hebt dat het goed zal gaan. Een keihard ik-boodschap, zeg maar. Niet leuk, maar wel waar.
En Liora, een dutje doen mag wel hoor. Hoewel.... ik maak me eigenlijk altijd pas zorgen als het stil is! Dan ga ik even polshoogte nemen. Maar jij zal in al je nuchterheid waarschijnlijk goed kunnen inschatten wanneer een tukkie geoorloofd is. Juist dat inschattingsvermogen dicht ik een alcoholist niet toe.
Groeten, Maw.

Maylise

Maylise

16-05-2009 om 21:40

Emmawee

Juist omdat ik alcohilsme van dichtbij ken weet ik dat niet elke alcoholist hetzelfde is of hetzelfde reageert. Daardoor heb ik juist een genuanceerde beeld. Ik weet dat niet elke alcoholist de hele dag laveloos op de dag hangt of in de kroeg. Die zijn erbij maar er zijn ook genoeg alcoholisten die redelijk functioneren.

Maylise

Emmawee

Emmawee

16-05-2009 om 22:06

Niet laveloos

Maylise, het lijkt me evident dat je je kind niet meegeeft aan een laveloze. Dat is lekker makkelijk en helder en geen dilemma, lijkt mij. Juist de alcoholisten die het zo goed onder controle hebben en zo 'redelijk functioneren', vertrouw ik voor geen meter. Ik heb geen beeld van agressie of laveloze ellende, maar van alcohol als sluipend gif en een persoonlijkheid die de verantwoordelijkheid voor welke tegenslag dan ook altijd bij een ander zal leggen.
Het gaat er mij niet eens om wat er precies mis zou kunnen gaan. Het gaat er mij om dat _ik_ het niet vertrouw. Al zou zo'n moeder alleen maar een sterk emotioneel verhaal op gaan lepelen tegen mijn kind... Bllll... Ik zou trouwens ook niet van haar aannemen dat ze niet in huis rookt.
Pff... er komt nu trouwens rook uit mijn oren, merk ik. Zit hier met bonkend hart te typen. Ik ken genoeg mensen die van een borrel houden en daar is niets mis mee. Maar een verslaafde is een ander verhaal.
Groeten, Maw.

Maylise

Maylise

16-05-2009 om 23:15

Spelend kind

Alcohol als sluipend gif, persoonlijkheid die veranderd, geen verantwoordelijkheid willen nemen klopt natuurlijk allemaal. Echter daar zal een kind wat een paar uurtjes bij een ander kind speelt niks van merken. Althans dat hangt van het geval af. Maar geen twee alcoholisten zijn hetzelfde. Het zijn net mensen Ik zou zelf het per geval bekijken en uiteindelijk toch deels inderdaad op mijn gevoel af moeten gaan. Maar het feit dat de moeder drinkt zou ik geen reden vinden om het spelen helemaal af te houden.

Het is denk ik echt een gevoel voortkomend uit eigen emotionele herinneringen waarom de vraagstelster het er zo moeilijk mee heeft. Het is niet objectief. Dat vind ik niet eerlijk tegenover die moeder en tegenover haar kind. Ik zou mijn kinderen absoluut niet aan elke alcoholist meegeven dus ik zou wel een afweging maken per geval.

Door de jaren heen hebben mijn kinderen bij zoveel gezinnen gespeeld en ook bij gezinnen waar rare dingen aan de hand waren. Vaak hoor je dat pas achteraf of zelfs jaren later. Zolang hun basisveiligheid op dat moment niet in gevaar is lijkt me er niks aan de hand te zijn.

Ik weet trouwens ook zeker dat vriendjes die vroeger bij ons thuis speelden echt niet merkten aan mijn vader dat ie al een halve fles whiskey ophad.

Maylise

ceveetje

ceveetje

17-05-2009 om 00:43

Emmawee

slaat eigenlijk de spijker op de kop....ik heb er zelf geen vertrouwen in...Ik ken haar niet zo heel goed, wel een paar maal zo bij school gesproken, maar van de week hebben we samen op school geholpen en zat ik dus op vrij korte afstand van haar....Elke keer als ze wat zei, kwam die walm dus op me af....ze is zo dun als een lantaarn, dus een dieet zal het niet zijn. Diabetes lucht is ook heel anders (ook dat herken ik uit duizenden....)...Ik heb dochter al gezegd dat ik het geen goed idee vind, de waarom vraag daarop heb ik inderdaad een beetje in het midden gelaten.....Ze ging er gelukkig niet op door, en noemde meteen een ander klasgenootje....dus wellicht vergeet ze het....en anders, tja, zit er niks anders op, als moeder verhaal komt halen, eerlijk te zijn.....

... als het niet goed voelt....

... dan gewoon niet doen, zou ik zeggen. Er zijn genoeg andere kinderen waar ze kan spelen en anders kan desbetreffende kindje toch ook bij jullie spelen?

liora

liora

17-05-2009 om 12:44

Laika

Hoi Laika,

Sinds ik zwanger ben, slaap ik heel vaak een uurtje overdag, vooral in het weekend. Dat kan mijn zoon van bijna zes echt wel hoor.

En ik heb het een keer ook gedaan toen er een vriendje speelde, gewoon omdat ik in slaap viel. Vriendje is nog een jaar ouder en ze speelden urenlang samen in de kamer van mijn zoon.

Mijn woning is gelijkvloers overigens, dus ik lig heel dichtbij en ik slaap dan heel licht.

Liora

Polly Shearman

Polly Shearman

17-05-2009 om 16:03

Ik ben niet zwanger

Maar ik val ook te pas en te onpas in slaap. Echter wel zo dat ik van het eerste verdachte geluid wakker word. Juist heerlijk uitslapen terwijl de kinderen rond scharrelen in huis.

ceveetje

ceveetje

17-05-2009 om 22:36

Oh, verplaatst

Ik denk dat ik toch maar voorlopig de boot afhou, en als dochter er niet meer over begint, dan ben ik klaar....Ik zou misschien het klasgenootje een keer hier kunnen uitnodigen, maar dan wel op voorstel van dochter, ik ga het niet zelf voorstellen (het is nu ook niet zo dat ze altijd met hem speelt, ze speelt vooral met de meiden in de klas....)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.