Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Julie

Julie

02-04-2009 om 13:32

Spelen kinderen van 10 nog op de hooizolder?

Beetje rare vraag misschien. Ik schrijf kinderboeken en die waar ik nu mee bezig ben gaat over twee meiden van tien jaar. Ze gaan op de hooizolder een hut maken van hooi en vinden het geweldig. Maar twijfel bekruipt me: is dat niet veel te kinderachtig? Toen ik zelf 10 was vond ik dat geweldig, maar ik denk dat ik niet representatief ben

Verdere vragen: wat vinden deze kinderen geweldig om op hun verjaardag te krijgen? Mijn eigen dochter is 4, heb dus nog niet zoveel referentie.

Alvast bedankt.

Julie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
hutjemutje

hutjemutje

02-04-2009 om 13:41

Met twaalf jaar.

Mijn oudste maakt nog steeds hutten (van doeken, in de kamer). Ze is twaalf en zit al op het vo. (dus niet verder vertellen) Gelukkig voor haar hebben we een groot gezin, dus ze kan net doen of het voor de kleintjes is. (en dan heel erg boos worden als zo'n uk de hut laat instorten)
Jammer genoeg hebben wij geen hooizolder in de buurt, want dan zou ze het daar zeker ook hutten bouwen.

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

02-04-2009 om 15:06

Gaaf

Gaaf toch? Ik weet nog dat ik elf was en het nog werelds vond.Dat gat in het midden. Super gevaarlijk (werd ons gezegd)Salto´s maken lekker gymen zonder je eigen pijn te doen. Ik heb een zoon van 10 en die zou het ook super vinden. Mijn dochter van 9,5 ook. Maar helaas, ze hebben geen vriendjes van de boerderij. Dus ze weten niet eens wat het is. Gebrek aan opvoeding hahaha

mijnkinderenzijnmnalles

mijnkinderenzijnmnalles

02-04-2009 om 15:07

Aanvulling

O haha ik had het over de hooiberg maar voor hooizolder hetzelfde verhaal. Spannend toch?

koentje

koentje

02-04-2009 om 21:29

Nee joh,

Nog lang niet te kinderachtig. Maar kinderen zijn zo verschillend; voor sommigen zal dat nooit wat zijn.

Nee niet kinderachtig, maar geen realiteit

Ik weet niet, het is beslist niet kinderachtig, hier een 11-jarige die nog vollop hutten bouwt (in huis, in de bosjes, onder de trampoline, in de boom...etc.).
Maar hooizolders bestaan niet meer hoor! Al járen niet meer....(of er moet ergens een verdwaalde 'vergeten' bergje zijn dat al jaren oud is..) En hier genoeg vriendinnen op de boer. Hooi gaat op het land al in zo'n stuk lichtgroen-plastic gewikkeld en dan haal je die 'balen' mét plastic eromheen op en legt ze in de schuur (gestapeld) of op de deel of bij het paard in de stal. En zo'n baal is echt niet genoeg voor een hut. het is misschien een bergje heuphoogte. En als je 'm openmaakt (dus plastic eraf/kapot) dan heb je al een deel nodig, dus misschien dan nog maar ergens tot halverwege je heup. Dus echt niet genoeg voor een 10 jarige om een hut te maken. Ze passen er niet eens in. Misschien opgerold wel eronder (om te verstoppen).
Nee hooi op zolder of in een hooiberg is al zeker 15 jaar verleden tijd (en misschien zelfs wel 20 jaar)...Tenminste wel in een nog werkend boerenbedrijf.
sorry.
groeten albana
p.s. die balen hooi zijn wel uitermate geschikt om op te springen, als valbreker en om achter te verstoppen. Verslepen zijn ze te zwaar/onhandelbaar voor.

Hillary

Hillary

03-04-2009 om 08:55

Leuk

Hier een dochter van 9,5 en zoon van net 11. Die spelen nog volop hoor, vooral nu het langer licht is. Lekker voetballen met alle buurkinderen of buskruit. Zoon kan uren buiten zijn met vrienden en dan gaan ze hutten bouwen. Wat dochter graag wil hebben voor verjaardag, laat zich raden: mobieltje. Verder populair in deze leeftijdscategorie: De Wii, spel guitar Hero voor de Wii, I-pod, boxen voor de I-pod, Nintendo DS, digitale fotocamera. Goed tennisracket (als ze op tennis zit) of een mooi voetbaltenue van een bekende club zoals Barcelona ofzo. Maar dat laatste geldt dan voor mijn dochter omdat die op voetbal zit. Maar is misschien ook wel leuk voor je boek, beetje stoer meisje dat in het hooi speelt en voetbalt.

Julie

Julie

03-04-2009 om 10:30

Super

Bedankt voor de reacties. Albana, da's wel even eenhele goeie, dat hooizolders niet meer bestaan. Toevallig ken ik er eentje,maar dat is inderdaad geen werkend bedrijf meer, maar een boerderij waar veel paarden wonen.
En Hillary bedankt voor de kadotips, "mijn" meisje houdt toevallig ook van tennis dus dat racket is een goeie.

dank,

Julie

Klaartje

Klaartje

03-04-2009 om 12:49

Wij hebben een oude stal....

...dus wel een (niet meer gebruikte) hooizolder. Er liggen nog wel een paar oude pakken hooi op, maar er wordt verder niets meer mee gedaan. Alleen....onze kinderen mochten hier nooit, never niet op spelen. Levensgevaarlijk. Een oude hooizolder is (meestal) bereikbaar via een grote, brede ladder. Maar bescherming op de hooizolder is er niet, dus je kunt zo naar beneden kukelen, een meter of 4 de beton op. Wat vonden sommige vriendjes ons streng. Hier mocht overal gespeeld worden, behalve op de hooizolder en in de schuur, waar de trekker stond. (toen gebruikten wij de hooizolder nog wel). Misschien ook iets om rekening mee te houden??
Klaartje

Hillary

Hillary

03-04-2009 om 13:06

Vriendinnetje is eraf gevallen

Ik had vroeger een vriendinnetje die er inderdaad afgevallen is. Ze heeft het gelukkig wel overleefd, maar wel een lichte hersenbeschadiging opgelopen, heeft toen een tijd in coma gelegen. Dat is altijd het eerste waar ik aan denk als ik het woord hooizolder hoor, dat heeft toen wel een enorme indruk gemaakt.

Nostalgie...

Toen ik klein was gingen we altijd op vakantie naar de veluwe, naar een echte boerderij met een paar vakantiehuisjes erbij. Ik kan me nog steeds herinneren dat we daar in de hooiberg mochten spelen. Eentje die gewooon op de grond stond, en waar je hooguit vanaf kon rollen of zo (weet ik veel, misschien was het wel levensgevaarlijk, en deden we het stiekem...maar ik weet het nog steeds!!). En we zagen ook biggetjes geboren worden, en kregen af en toe een dreun van een vervelende bok, die aan een touw zat, maar waar we natuurlijk toch iets te dichtbij kwamen. Eigenlijk best heel romantisch allemaal!

Ingrid

MaximeM

MaximeM

03-04-2009 om 15:47

Link inderdaad

Hoi,

Wij gingen vroeger ook vaak spelen in de hooischuur van een oom. En dan sprongen we van de balen naar beneden in de andere balen hooi. (meter of 3) maar gelukkig is het nooit fout gegaan. Onder die balen was namelijk beton dus als ze weg geschoven zouden zijn, of je zou er precies tussen vallen met je benen, dan zou je je behoorlijk hebben kunnen bezeren.

Maxime.

Lezertjes ook 10?

Het hangt denk ik ook af van het lezerspubliek en hun belevingswereld. Is dat ook 10 (of ouder)? Of juist jonger?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.