Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Moeder van enig kind

Moeder van enig kind

19-06-2011 om 14:48

Spelen met andere kinderen - in hoeverre toestaan?

Bij gebrek aan broertjes en zusjes is mijn insteek altijd geweest dat er onbeperkt kinderen over de vloer mogen komen (tenzij het me slecht uitkomt, natuurlijk, maar dat is zelden). Partner heeft al een paar keer gezegd dat dit helemaal niet goed is en dat een kind ook zichzelf moet leren vermaken. Dat lukt meestal prima, wel een een lichte overdosis computerspelletjes maar kind zit ook weer niet "alleen maar achter dat ding".

Om een beeld van de situatie te krijgen: kind is door van 8.30 tot 17.00 omringd door leeftijdgenootjes (school, lunch, bso met knutselactiviteiten) maar wil dus ook daarná nog graag met iemand spelen. Als ik er een beetje achterheen zou zitten, zou dat bijna elke dag wel lukken. Er is geen pleintje met kinderen of speeltuin in de buurt dus ik moet altijd actief beslissen of X mag komen spelen of dat ze naar het huis van Y mag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nely

Nely

19-06-2011 om 15:04

Ook enig kind

onze zoon mocht/mag regelmatig met andere kinderen spelen na schooltijd maar elke dag vind ik niet nodig. De ene week speelt hij 3 keer maar de week erna soms maar 1 keer. Nu is hij inmiddels 12 dus ligt het allemaal wat makkelijker (niet meer brengen of halen bijv).

merene

merene

19-06-2011 om 15:38

Na het eten

Ik lees in je bericht niet dat je kind ook speelafspraken heeft. op de woensdag- of zaterdagmiddag. Ik lees alleen school en bso. Ik zou het kind wel de kans geven om eens een speelafspraak te hebben, maar kan dat pas na het eten? Hoe oud is hij?

Hier spreken onze kinderen na school en op woensdagmiddag vaak af. Na het eten worden er geen afspraakjes meer gemaakt. Ik vind het goed dat mijn kinderen de kans krijgen om zich te kunnen vervelen. Worden ze creatief van . Dan komen de tekenspullen en de boeken te voorschijn. Anders zouden ze daar niet naar omkijken.

koentje

koentje

19-06-2011 om 15:56

Is het zo

dat je je schuldig voelt over gebrek aan zusjes en broertjes? Het heeft nu eenmaal voors en tegens.

Ik zou het evengoed niet overdrijven. Behalve dat het goed is dat hij zich zelf leert vermaken, zijn ook rustmomenten belangrijk. IK zou na het avondeten geen kinderen meer in huis halen. Of bedoel je dat ook niet? En het weekend? Zijn er dan momenten dat hij alleen speelt?

dihanne

dihanne

19-06-2011 om 17:24

Niet helemaal duidelijk maar...

Hoi moeder van enig kind,

wij hebben ook een (1) kind, dochter nu 11, hoe oud is jullie dochter?

Het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel dagen per week er nu daadwerkelijk na de BSO gespeeld wordt. En wat de wens is van jouw dochter, en jullie wens als ouders.

Ik denk dat je moet proberen te achterhalen hoe het zit met die wensen. En dan afspraken maken (hangt ook wel af van de leeftijd van je dochter).

Het lijkt erop dat het spelen met anderen van jouw partner niet zo hoeft, en dat jij de beslissingen neemt en dochter moet halen/brengen (of klopt dat niet?). Iets om in de afspraak mee te nemen, het moet ook voor jou leuk blijven.

Klopt het dat jij nu een beetje in de verdrukking zit tussen de wens van je dochter (veel spelen) en de wens van je partner (voor hem hoeft het niet zo vaak)?

Dat beeld komt bij mij boven.

Wat vind jij zelf van het aantal speelafspraken per week? Misschien is het een eerste stap om daar je eigen mening over te vormen, dan weet je waar zelf voor staat. En dan overleg met je gezinsleden.

groetjes,
Dihanne

Moeder van enig kind

Moeder van enig kind

19-06-2011 om 18:35

Nog wat extra uitleg.

Op woensdag is kind ook tot vier, vijf uur in clubverband bezig. Schuldgevoel speelt een beetje mee maar ik offer mezelf niet erg op voor speelafspraakjes, ik vind het wel gezellig, een vriendje over de vloer, en halen/brengen vind ik geen punt, de meeste kinderen wonen op loopafstand. Heb ik geen zin gedoe, dan houd ik echt de boot wel af. Kortom: ik ben makkelijk, partner is moeilijk, en vermoedelijk is zijn "ze moet zelfstandig leren spelen" ook en manier om te verhullen dat hij geen zin heeft in het lawaai en de chaos want zijn protesten komen vaker voor als iemand bij ons komt spelen dan andersom. Weekenden worden niet volgepropt, zaterdagen en zondagen waarbij maar wat in huis wordt aangekeuteld zijn eerder regel dan uitzondering.
Er speelt trouwens nog een ander soort schuldgevoel mee: ik ben geen gezellige spelletjesmoeder en besteed het creatieve speeldeel van de opvoeding graag uit aan haar leeftijdgenoten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-06-2011 om 19:12

Hier

mag er altijd gespeeld worden, geen probleem. Maar niet na het avondeten en niet op zaterdag- en zondagochtend. Dan is het huis voor ons.

Dendy

Moeder van enig kind.

Moeder van enig kind.

19-06-2011 om 20:28

Niet na het avondeten.

Hier ook niet na het avondeten, tenzij (bij wijze van uitzondering) het van tevoren is afgesproken.

Fianna

Fianna

19-06-2011 om 20:54

Tja

als je kind zo pak he beet 5 dagen door de week 'bezet'is et bso en/of clubjes, snap ik op zich wel dat je kind misschien na het avond eten nog wil afspreken. Wat ik begrijp is vrij spelen, dus buiten school/bso heel anders. Als je kind genoeg slaapt, dus geen problemen heeft met na avondeten nog even af te spreken, zou ik er in elk geval niet zo veel problemen mee hebben.
Overigens mijn oudste van 8, heeft 2 broertjes en 1 zusje en wil ook altijd afspreken en we laten het zo veel mogelijk toe.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-06-2011 om 20:57

Na het avondeten

mag er natuurlijk nog wel gespeeld worden, maar niet meer in huis of tuin. Dan zijn ze tot een uur of 8 op straat.

Dendy

Moek

Moek

19-06-2011 om 23:30

Hier

mag het altijd, tenzij ik een goede reden heb om het niet te doen. Maar mijn partner vindt het ook wel gezellig, dat speelt wel mee. Ik heb 4 kinderen, dus dat aantal verdubbelt nogal eens; daar zit helemaal niemand mee. Mijn zorgenkindje leert er ongelooflijk veel van en heeft voldoende gelegenheid om zich terug te trekken (heeft als enige een eigen kamer, omdat dat nodig is voor hem). Wel verdwijnt iedereen weer voor het eten, tenzij er afspraken over het eten zijn/worden gemaakt. Maar het weekend is hier wel altijd relatief rustig, of althans: alleen voor het gezin, dus religieuze en sociale gezinsactiviteiten, en samen de natuur in. Ik vind dat een prettige balans.

*bella*

*bella*

20-06-2011 om 12:43

Haha

Vind het wel grappig hoor, wat je partner beweert. Zie het zo al voor me, hoe hij dat voor elkaar zou willen krijgen in een groot gezin waarin goed gematcht wordt. Daar ook verplichte uurtjes alleen-spel? Kinderen allemaal af en toe verplicht op hun eigen kamer, geen contact, om zelfstandig te leren spelen? Haha.

Zelf laten uitzoeken

en hier wordt er momenteel steeds minder op school afgesproken, dat gaat blijkbaar in fases, nu speelt mijn oudste weer veel in de straat, met alle perikelen die daarbij horen (zucht).

mijn oudste is tot 6,5 jaar zonder zusje geweest en zodra ze hier thuis is met zusje wordt zusje erg enthousiast belaagd wat ik ook niet altijd prettig vind.

Binnen spelen heb ik met mooi weer liever niet, dat schijnt wat anders te zijn dan bij andere ouders, ik stuur ze zeker als ze met meer kinderen zijn de straat op.

Sera

Sera

20-06-2011 om 16:35

Bijna elke dag

Wij hebben wel meerdere kinderen maar we wonen een eindje buiten het dorp waardoor er hier niet spontaan op straat wordt gespeeld. Er zijn wel een paar kinderen die niet heel ver weg wonen maar vanaf een jaar of 7/8 kunnen ze daar pas zelfstandig heen. Voor die tijd zijn ze dus 'afhankelijk' van speelafspraakjes.
Van mij mag bijna elke dag worden afgesproken. Als ze naar de BSO gaan kan het niet maar daar spelen ze dan met andere kinderen. Na de BSO is het te laat om nog af te spreken. Het komt een enkele keer voor dat na de BSO een ander kind met ons meegaat om bij ons te eten maar dat is meestal omdat de ouders over moeten werken of iets dergelijks en ze wat langer opvang nodig hebben.
Verder spreken we na de BSO nooit echt af.
Op de dagen dat ze niet naar de BSO gaan en ik geen andere afspraken heb staan mogen vriendjes altijd komen. In het weekend komen er ook regelmatig vriendjes spelen.

Natuurlijk hebben mijn kinderen elkaar dus alleen spelen hoeft zelden maar in de praktijk zijn ze thuis ook vaak wel apart van elkaar met iets bezigs.

Kinderen die komen spelen mogen ook blijven eten. Dat is vooral bij de bovenbouw de gewoonte.

Zomerbries

Zomerbries

20-06-2011 om 16:46

Net als sera

mogen ze hier ook afspreken als ze willen. Mits het mij niet uitkomt maar dat meld ik van te voren. Ze gaan ook nog 2x in de week naar de BSO. Oudste speelt ook praktisch altijd als het kan. Jongste is hierin wat behoudender in en speelt ook het liefst nog thuis. Gewoon lekker laten gaan.

Moeder van enig kind

Moeder van enig kind

20-06-2011 om 23:55

Zomerbries en bella

Zomerbries, zo denk ik er dus ook over: lekker laten gaan. Het ene kind heeft nu eenmaal meer behoefte aan gezelschap dan het andere.

En Zomerbries, dat schiet ook altijd door me heen, als je in-house speelmakkertjes hebt ga je die natúúrlijk niet elk naar hun eigen kamer sturen om "je in je eentje leren te vermaken".

koentje

koentje

21-06-2011 om 12:42

Moeder van enig kind

Zet je schuldgevoel eens uit de deur! We hebben allemaal sterke en minder sterke kanten als moeder. (of als wat dan ook)
Je bent een knutsel moeder, een actieve fiets moeder of wat dan ook. Maakt niet uit. Als je maar zorgt dat je wel dingen doet met je kind. Zeker een enig kind dat heb ik wel.De neiging om te denken dat je dan meer metje kind moet doen. Maar ja, wat zou je hebben gedaan als je er meer had. Je zult het niet weten.
Is jouw partner de vader van het kind? In dat geval houdt hij zich wel erg afzijdig, krijg ik het idee. Dat is op zich niet erg, maar het wordt wel vervelend als hij alleen maar kan mopperen als het niet naar zijn zin is.

Ouwe zeur

Op mij komt het over alsof het voor je man af en toe te druk is. Is hij misschien een wat oudere vader?
En inderdaad zoals iemand hierboven al schreef: hoe moet een groot gezin dat dan doen met "jezelf leren vermaken"?

Gr. Poezie.

Moeder van enig kind

Moeder van enig kind

22-06-2011 om 00:31

Het is niet de biologische vader.

Die was trouwens nauwelijks beter, hij moest vooral geen last van het kind hebben. Deze man is een kinderloze vijftiger en inderdaad, ik heb hem in ruzies weleens voor ouwe zeur uitgemaakt.

Merel

Merel

22-06-2011 om 08:19

Iedere dag van 8.30 tot 17.00 uur

Hij is iedere dag op school/bso/nso van 8.30 tot 17.00 uur? Of is hij ook nog een middag doordeweeks gewoon thuis?
Hier werd er sowieso maar tot 17.00 gespeeld, mijn kinderen gingen dus vanuit school om 15.00 uur (of 12.00 op woensdag) wel eens spelen met iemand tot 17.00 uur of iemand bij ons tot 17.00 uur. Na die tijd hoeft wat mij betreft niet, ik ben dan aan het koken en dan wil ik geen gedoe meer in huis, ook in de avond niet trouwens. Op zaterdag mocht er wat mij betreft in de middag afgesproken worden (zoon had vriendje die soms al om 8.00 ons uit bed belde, dus die heb ik dat echt moeten afleren ) en op zondag is het familie dag, gewoon gezellig thuis, dan wil ik geen andere kinderen over de vloer en kind gaat dan ook niet bij anderen spelen, meestal doen we als gezin gezamelijk iets leuks.

Dus over welke dagen en tijden heb jij het dan, dat er nog extra gespeeld moet worden? Ik geloof dat ik dus net als je partner denk, op een gegeven moment wil ik wel wat rust in huis.

liora

liora

22-06-2011 om 12:21

Merel

Ach Merel,

Sommige kinderen zijn 'gewoon' thuis, anderen zijn 'gewoon' op de opvang.

Sommigen hebben op zondag familiedag, 'gewoon' gezellig thuis, anderen gaan op zondag 'gewoon' leuke dingen doen met vrienden, andere kinderen, of wie maar 'gewoon' aansluit.

Liora

Moek

Moek

22-06-2011 om 16:08

Oplossing voor vader

Kan hij niet lekker in een eigen (slaap/werk)kamer achter computer / tv zitten en de deur dicht doen?

Merel

Merel

22-06-2011 om 23:52

Liora?

Wat is er Liora, mocht ik het woord gewoon niet gebruiken? Ik bedoel hier verder niets mee hoor, anders had ik dat wel geschreven.
Ik bedoel, als een kind overdag al tot 17.00 entertainment heeft gehad, waar dan ook, thuis, bij een vriendje of op de nso, dan vind ik dat m.i. wel voldoende. Dan is het thuis even een rustpunt tot het avondeten. Ik vond het juist wel prettig dat de visite kinderen dan naar huis waren, dan kon ik rustig gaan koken. Tevens wilden wij graag om 18.00 gaan eten en dan vind ik het te onrustig als er om 17.50 nog even een kind opgehaald moet worden, of sterker nog, dat ik mijn kind nog ergens anders moet ophalen.

liora

liora

23-06-2011 om 16:10

Merel

Ok ik moet het uitleggen blijkbaar: wat jij gewoon vindt, is dat niet per se. Dat was mijn punt.

Merel

Merel

23-06-2011 om 23:10

Liora

Tja, uiteindelijk snapte ik wel wat je bedoelde hoor. Alleen ik vind het niet zo aardig van je omdat op deze manier duidelijk te maken. Je kwam en komt nu ook weer nogal 'kattig' over terwijl ik alleen maar wat advies wilde geven aan de starter van het draadje. En ja dat hou je nu eenmaal, het zal vaker gebeuren hoor dat er dingen zijn die jij gewoon vindt en andersom dingen die een ander gewoon vindt, lijkt me nu niet iets om je enorm druk over te maken, mensen zijn nu eenmaal verschillend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.