Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sportclubjes en logistiek - ff meedenken

Dag allen,

Mijn zoontje (7) gaat vanaf woensdag voetballen (18-19). Voorlopig wordt dat even een lastig logistiek gedoe, want hij moet aansluitend nog zwemmen voor zijn B (19-20). Dat laatste 'moet' voor zijn veiligheid, dat is van begin af aan de afspraak geweest. Om op tijd te zijn voor zwemmen, moet hij dus eerder weg. Nou ja, tis voorlopig gewoon even niet anders, ik fiets de komende 2 maanden wel even van hot naar her.

Maar waar ik nu tegenaan loop is het volgende: wat te doen met zusje (7)? Ik vind het lastig om haar mee te zeulen (beide zijn nog beginnende fietsers) en zelf vindt ze het óók niet leuk. Maar mijn man is nl. pas om 18:15 thuis van zijn werk. Dus als ze thuis blijft zou ze een klein half uurtje alleen zijn.

Zou dat kunnen op die leeftijd? Met een btje back-up van de buren (maar ik heb het gevoel dat ik hen al zo overvraag) denk ik wel dat dat kan.

En met de wedstrijden zaterdag? Als mijn man thuis is kan ze natuurlijk gewoon thuis blijven. Maar hij is ook best vaak weg. Ik zie geen andere oplossing dan dat ze dan mee gaat.

Hoe doen jullie dat? Gaat andere kind altijd mee naar de sportclubjes van broer/zus?

Overigens moest broertje ook altijd mee als zusje naar ballet ging. Wij gingen in die tussentijd altijd even een boodschapje doen. Gelukkig wil zusje niet meer dansen, dus dat 'probleem' is opgelost (ook geen gehannes met fietsen meer).

Ben benieuwd!
Groetjes Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoek een oppas

Hoi,
Zoek een oppas puber om een uurtje bij je dochter te zijn als je haar nog niet alleen kan laten.
Of kijk of je zoontje mee kan rijden met iemand naar de voetbal.
Of zet een van de kinderen achterop bij jou op de fiets.
Of kan je man niet een half uur eerder thuis komen?
Het is neem ik aan allemaal maar voor hooguit een paar maanden tot het afzwemmen.

Persoonklijk, maar dat is met mijn kinderen in gedachte, zou een half uurje alleen best kunnen. Met duidelijke instructies om niet de deur open te doen (collecte tijd!) en goede afspraken over wat wel/niet mag. Wel zou ik een buurvrouw/bekende laten weten dat je dochter alleen thuis is. Ook je dochter leren wie ze moet bellen / waar ze heen kan gaan als er iets is.

Wiske

Diaan

Diaan

29-08-2011 om 11:41

Tja

Wiske heeft al een aantal goede mogelijkheden. Ik heb een poosje in dezelfde situatie gezeten en soms bleef dochter bij een vriendinnetje (regelde ze al snel heel handig zelf omdat ze geen zin had om langs de lijn te hangen bij grote broer), soms was man eerder thuis. Maar heel vaak ook had ze vette pech en moest ze maar gewoon mee. Ze mocht wat te spelen meenemen en kon eventueel droog en warm in de kantine van de club blijven zitten. Het zij zo. Heb ook regelmatig geroepen dat ze dan maar geen 2e kind had moeten worden .
Diaan

Ander moment zwemmen?

Is er een mogelijkheid om op een andere dag/tijdstip te gaan zwemmen? Dan kun je het meeslepen van zus spreiden of misschien anders oplossen.
Hier ook een leuke sportpuzzel met zwemmen en hockey. Ik ga proberen om oudste op maandag met iemand mee te laten rijden naar hockey zodat ik met jongste niet hoef te slepen. Later op de avond zwemmen voor de oudste maar dan is papa hopelijk thuis. Zo niet, dan heb ik nog even geen ander plan dan jongste meenemen. Is eigenlijk te laat voor haar (5). Ga ook maar eens kijken voor een oppas voor nood.
Op woensdag trainen de kinderen met een uur ertussen. Ik laat oudste dan thuis als jongste traint en als oudste traint blijft jongste thuis als papa er is en anders moet ze (weer) mee.

sjalot

sjalot

29-08-2011 om 13:55

Alleen thuis laten

Dochter is 7, het gaat om een half uurtje alleen? Ik ken je dochter niet maar die van mij zou ik gewoon alleen thuis laten, zelfs al op iets jongere leeftijd.
Als ik één of meer kinderen alleen thuis laat dan mogen ze televisie kijken: kind(eren) blij en ik kan ervanuit gaan dat ze rustig op de bank blijven zitten.
Overigens heb ik de kinderen al vroeg geleerd hoe ze mijn mobiele nummer kunnen bellen met de telefoon thuis. En als ik wat langer weg ben dan bel ik wel eens om te vragen of alles goed is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-08-2011 om 15:38

Lorwyn en linda

"Wat ik hier wel opvallend vind is dat vooral de mama's de l*l zijn met dit soort dingen."
En toch zijn het vaak de moeders die dit zelf in stand houden. Moeders zien de logistieke uitdaging het eerst, en ervaren het vervolgens als hun probleem. Een probleem dat door hen zelf moet worden opgelost, en niet door manlief (want hij heeft werk/hobby/vrienden/sport).
Linda: ik zou dochter gewoon een half uurtje alleen thuis laten, over het algemeen kan dat best op die leeftijd. En in het weekend: manlief kan dus niet meer automatisch weg. Jullie hebben samen een gezin, en daar horen allerlei verplichtingen en logistieke dingen bij. Wil hij weg terwijl er ook trainingen of wedstrijden zijn, dan bespreken jullie eerst samen of dat wel kan. Zoals je waarschijnlijk ook al doet als JIJ een keertje wat anders wilt doen.

Jeda

Jeda

29-08-2011 om 15:44

Eens met ijsvogeltje

Wat ik hier wel opvallend vind is dat vooral de mama\'s de l*l zijn met dit soort dingen."

Nee hoor, dat doe je zelf. Linda, wil je man op de zaterdagen dan niet bij ee wedstijd van zijn zoon kijken? Anders idd. overleggen of hij wel of niet weg kan. Kan hij die woensdag ook niet wat eerder naar huis? Wat ik wil zeggen. Maak het niet alleen jouw probleem maar betrek je man hierbij. Laat hem ook nadenken over oplossingen.

Primavera

Primavera

29-08-2011 om 17:18

Verdelen met man

Jij kan toch jullie zoontje (al of niet met zusje erbij alleen brengen) en gelijk weer naar huis gaan en je man kan vervolgens je zoontje wel van voetballen naar zwemles brengen?
Vervolgens blijft hij of erbij of komt weer naar huis om er voor het zusje te zijn en eten klaar te maken, terwijl jij zoontje weer ophaalt.
Ik snap echt niet waarom alleen jij van hot naar her zou moeten fietsen als er vanaf 18.15 ook een vader beschikbaar is.
Groeten Primavera

Merel

Merel

29-08-2011 om 19:09

Andere ouder

Ik zou voorlopig, tot de zwemles voorbij is vragen of een andere ouder hem naar voetbal kan brengen. Er gaat een heel team naar die training die dag, er is vast wel een ouder die hem mee wil nemen. Daardoor is je dochtertje niet alleen en kan jij, of papa zoon wel ophalen van trainen en meteen door naar zwemmen.

Guinevere

Guinevere

29-08-2011 om 20:46

Inderdaad primavera

Het is toch inderdaad nergens voor nodig om gedurende die hele voetbaltraining en/of zwemles aan de kant te blijven wachten? Breng zoon weg, al dan niet in gezelschap van dochter, ga terug naar huis en dan kun je altijd nog bekijken wie verantwoordelijk is voor de zwemles.
En als je persé wilt blijven kijken bij de voetbaltraining en je dochter niet alleen thuis wilt laten, dan neem je haar mee en laat je man haar rond 18.15 ophalen bij het voetballen. Of doe haar ook op voetbal?

Thursday Next

Thursday Next

29-08-2011 om 21:14

Herkenbaar...

die neiging om alles zelf te willen regelen als moeder. Hier is woensdag een logistieke uitdaging, met vaak speelafspraken, jongste die naar zwemles moet en oudste die naar orkest moet, wel zelf er heen kan maar haar instrument zelf niet mee kan nemen. Ik werk woensdag en man is thuis. Ik had de neiging om het helemaal te gaan regelen, en man nog even te vertellen 's ochtends wie wanneer waar moest zijn. Maar ik heb me ingehouden, en het gaat helemaal goed. Ach ja, waarom ook niet.

Minke

Minke

30-08-2011 om 10:55

Het heilige b diploma

Mijn kinderen hebben hun b diploma met schoolzwemmen gehaald, nou ja de oudste de jongste heeft dat niet gehaald. En als er geen schoolzwemmen was geweest dan hadden ze ook alleen hun A gehad. Ik vind het flauwekul dat er een B diploma gehaald moet worden voor de veiligheid. A is genoeg en als je dan 1 keer in de 14 dagen als gezin gezellig naar het zwembad gaat en wat baantjes trekt dan is je kind veilig genoeg.
Voor een kind van 7 is het toch veel te zwaar om na een drukke schooldag te gaan voetballen van 18-19 en dan nog eens te gaan zwemmen van 19-20. Ik vind dat waanzin. Voor zusje ook veel te vermoeiend. Voor een kind van die leeftijd is een sport genoeg dus of voetballen of zwemmen.

LindaJ

LindaJ

30-08-2011 om 10:58 Topicstarter

2 discussies- interessant

Dag allen,

Dank voor jullie reacties. Het is 'fijn' te horen dat iedereen aan het puzzelen is. Gedeelde smart is halve smart

Dat de training en zwemlessen voorlopig even samenvallen daar is nu eenmaal niet aan te doen. Omdat het tijdelijk is, is het heen-en-weer gecross te doen. Ik blijf wel 'kijken' bij trainen en zwemmen. Als ik terug naar huis zou fietsen kan ik direct wéér op de fiets stappen. (Hoewel, dat zou man dus kunnen doen.... hmmmm).

Nou ja, als het zwemmen afgelopen is, wordt het weer een stuk overzichtelijker. En inderdaad, zusje zou af en toe eens mee moeten. Pech, zal ze wel vaker hebben in haar leven. Maken we er een leermomentje van

De andere discussie die zich hier onpopt is die van de rol van de vader. Hier wordt ik weer even pijnlijk met mijn neus op de feiten gedrukt. Hij is een btje een afwezige vader die er met de haren bij moet worden gesleurd. Prima vader hoor, maar als ik er ben en ik regel de zaken, dan laat hij zich dat lekker aanleunen. Ik moet, net als wat Lorwyn ook heeft, echt zijn aandeel opeisen. En daar heb ik het wel eens moeilijk mee.

Vooral ook omdat als ik hem een 'oplossing' presenteer, hij heel erg beledigd kan zijn dat hij 'met de kloten voor het blok wordt gezet'. Maar als ik hem probeer te betrekken bij een oplossing, houdt hij zich afzijdig waardoor er dus ook niet gebeurd.

Bv het wedstrijdschema. Ik had alles al uitgedacht (ik doe thuis, hij doet uit met de auto). Maar dan duw ik hem dus de uitwedstrijden door de strot. Als ik hem vraag naar zijn oplossing (zo dacht ik), komt hij waarschijnlijk tot dezelfde oplossing, maar dan heeft hij heft in handen. Maar goed, hij heeft dus nooit antwoord gegeven... gewoon negeren.

Hij was dus ook al heel boos dat IK had besloten dat zoon op voetbal mocht. Terwijl we dat weldegelijk besproken hadden, maar hij gewoon niet reageerde. Of alles voor zich uit schoof. Dus hij vindt waarschijnlijk dat als zoon van mij op voetbal mocht, ik het zelf maar moet oplossen. Inmiddels is hij overigens bijgetrokken want hij ziet hoe enthousiaste voetballer zoonlief is geworden (op school en op het plein).

Ik moet zeggen... hierbij vallen de logistieke problemen een beetje in het niet.

Dank voor al jullie oplossing. Ik puzzel rustig verder met het idee dat ik niet alleen aan het puzzelen ben. Het zal ook allemaal wel op zijn pootjes terecht komen. En daarnaast zal ik inderdaad manlief weer even aan zijn jasje trekken. Nog even puzzelen op die strategie.

Groetjes,
Linda

LindaJ

LindaJ

30-08-2011 om 11:04 Topicstarter

@minke

Tja... makkelijker zou zijn dat B diploma te skippen. Ik heb ook alleen maar A dank zij het schoolzwemmen en met veel gedoe.

Toch zie ik wel dat B nuttig kan zijn. Er wordt gewoon iets meer op kracht en ervaring getraind. En bij dochter zie ik dat ze er echt beter van is gaan zwemmen. Ze voelt zich vooral zekerder.

Maar het gaat nu gewoon om de afspraak. Die was/ is: "B moet, C mag". Dus moet ik me daaraan vasthouden. Zeker ook omdat dochter haar B ook gewoon heeft moeten halen (maar dat was een eitje). Ik kan het echt niet verkopen aan haar dat zoon zijn B niet hoeft omdat mama geen zin heeft om op woensdag heen en weer te fietsen.

LindaJ

LindaJ

30-08-2011 om 11:07 Topicstarter

Oh ja

excuses voor alle typfouten *schaam*

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.