Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen hobbyclub door anderen

Mijn dochter, pre-tiener, zit op een sportvereniging/hobbyclub. In een groep voor meisjes van ongeveer 10 tot 14 jaar. 

Er kan periodiek worden opgezegd, wat inhoudt dat als een meisje wil stoppen er nog een bepaalde periode doorbetaald moet worden. 

Bij mijn dochter in de groep zitten (blijkbaar) veel meisjes die het er niet meer zagen zitten en niet meer komen opdagen. Dochter vond een paar weken geleden haar sport nog de leukste die er is. Nu wil zij ook ineens stoppen. Als ik zeg dat dat niet per direct kan, zegt ze dat andere meisjes dat wel mogen en zij het dan ook mag. 

Ik heb de club zelf erover gesproken, en zij erkennen dat er weleens periodes zijn waarin veel meisjes, die waarschijnlijk al langer willen stoppen, ineens tegelijk niet meer komen opdagen. Zij lopen tegen uitdagingen aan zoals groepen die daardoor eigenlijk niet rendabel zijn maar die door de statuten pas eind van het jaar opgeheven kunnen worden. Maar eigenlijk komt er van hun kant geen oplossing voor mij en mijn dochter. Ik zie zelf ook dat de huidige groep nog maar uit minder dan 10 meisjes bestaat, die wel komen. 

Mijn vraag is wat jullie zouden doen? Meegaan met dochter en haar laten stoppen "want anderen mogen dat ook"? Of haar vriendelijk verzoeken de laatste periode uit te zingen?

Dat je verplicht bent om te betalen tot het einde van het jaar betekent toch niet dat je ook verplicht bent om tot het einde van het jaar op te dagen? Ik denk dat het je helpt om jr eigen standpunt verder te onderzoeken: waarom vind je het belangrijk dat je dochter er toch heen zou gaan? Wat levert dat op?
Betalen moet je toch, dus wat voegt het ‘erheen gaan’ nog toe?
Als je daar voor jezelf het antwoord op weet, dan kun je over die “goede redenen” met je dochter in gesprek zonder dat het een “wel/niet” discussie wordt. 

Het zou er voor mij een beetje aan liggen wat voor hobby het is.
Hier doen de kinderen een teamsport. Ze weten dat ze ieder jaar vóór de team-indeling door moeten geven als ze willen stoppen. Ze snappen ook goed dat het voor de rest van het team heel irritant is als er mensen tijdens het seizoen stoppen. Zij zitten dan iedere week met een tekort aan spelers. Tussentijds stoppen is er dus niet bij. Althans, niet voor onze kinderen. Wij willen ze bij de opvoeding meegeven dat dit zo werkt. Een van de kinderen heeft wel eens meegemaakt dat dat wél gebeurde in zijn team. Is gewoon niet zoals het hoort. 
Zou het paardrijden/knutselclub oid zijn, dan mocht stoppen wel. 
Is het een toneelclub/dansgroep, waarmee al toegewerkt wordt naar een voorstelling/show, dan weer niet. 

Wat vind je belangrijk?

Wil je je dochter leren dat je groepsgenoten niet in de steek laat? 
Wil je je dochter leren dat je een gemaakte afspraak nakomt?

Of denk je mogelijk dat je dochter toch weer plezier in haar hobby gaat krijgen als ze wel blijft gaan?

Ik ben geen voorstander van Halverwege stoppen maar ik heb met mijn zoon meegemaakt dat het hem zo tegen ging staan hij van alles ging verzinnen om te niet hoeven en dat vond ik ook super sneu hij viel helemaal buiten het team en ging met lood in zijn schoenen. Ik zou dat nu dus wel anders doen,  even afkijken mss tot de kerstvakantie en kijken welke kant het opgaat? 

Hier is het in principe seizoen afmaken. 

Afhankelijk van hoe lang ik nog moet betalen zou ze wat mij betreft toch echt nog minstens tot Kerst het moeten uitzingen.

Ik ga ervan uit dat de boel gewoon een schooljaar beslaat.
En dat het nieuwe jaar dus in augustus à september begonnen is. Dan stop je dus niet na amper 2 maanden of enkel omdat een aantal anderen gestopt zijn.

Wil ze met Kerst nog altijd persé stoppen ... ook goed.
Maar je hobby het ene moment de hemel inprijzen en een paar weken later willen kappen ... nope, toch echt niet zo instant.

veel stoppen tegelijk, en de club kampt vaker met dat probleem. 
Dat lijkt me niet helemaal in de haak. Is het zo saai? Wordt de training zo slecht gegeven? Of is er nog iets ergers helemaal mis, waar de meiden niet over praten maar wel achter elkaar staan?

Ze hoeft niet te gaan. Dat is niet verplicht. Heb ik ook wel vaker gehad: schreef ik in voor een cursus maar dan verloor ik gaandeweg mijn belangstelling. En dan ben je je geld kwijt. 

Sommige dingen kan je niet zo goed voorspellen. Als je geen geld hebt word je wel voorzichtiger en zoek je je cursussen zorgvuldiger uit. Maar ook dan maak je vergissingen. Een cursus bevat maar een bepaald percentage leuke dingen maar de rest is noodzakelijke inzicht en training om de vaardigheden op te doen. Soms merk je ineens dat het je niet zo ligt. Ook al houd je vol, dan krijg je er een hekel aan.

Stimpie schreef op 25-10-2025 om 23:43:

Het zou er voor mij een beetje aan liggen wat voor hobby het is.
Hier doen de kinderen een teamsport. Ze weten dat ze ieder jaar vóór de team-indeling door moeten geven als ze willen stoppen. Ze snappen ook goed dat het voor de rest van het team heel irritant is als er mensen tijdens het seizoen stoppen. Zij zitten dan iedere week met een tekort aan spelers. Tussentijds stoppen is er dus niet bij. Althans, niet voor onze kinderen. Wij willen ze bij de opvoeding meegeven dat dit zo werkt. Een van de kinderen heeft wel eens meegemaakt dat dat wél gebeurde in zijn team. Is gewoon niet zoals het hoort.
Zou het paardrijden/knutselclub oid zijn, dan mocht stoppen wel.
Is het een toneelclub/dansgroep, waarmee al toegewerkt wordt naar een voorstelling/show, dan weer niet.

Hier sluit ik me bij aan. Met als uitzondering dat als kind echt gepest zou worden en het doodongelukkig is, ik met de vereniging zou overleggen of er nog andere oplossingen zijn dan het hele seizoen afmaken. "Anderen mogen dat ook" is dus relatief, want de ouders van de gestopte kinderen zullen ook door moeten betalen als ze niet op tijd hebben opgezegd.

Maar het hangt er voor mij dus wel van af wat het is. Bij een echt individuele hobby ben ik wel iets makkelijker, betalen moet je toch en als kind dan niet met plezier gaat, terwijl er verder niemand nadeel van ondervindt als het niet gaat, dan is eerder stoppen wel bespreekbaar.

als het enkel ‘geen zin meer’ is dan moeten ze het seizoen afmaken.  Ik zie het dan ook als een levensles; bedenk goed waar je aan begint, maar ook, maak het af als het tegen zit.   Stel je zegt je baan op, dan werk je ook netjes je contract nog uit ipv ziek melden oid

Uitzondering als ze gepest wordt van leden of leiding en er is sprake van een toxische omgeving.  Dan direct wegwezen (en dat is ook een levensles in feite)

Ik ben over het algemeen geen voorstander van halverwege stoppen (tenzij gepest, diepongelukkig of langdurige blessure oid). Niets vervelender dan dat mensen zich opgeven, wij een teamindeling maken, mensen een maand de tijd hebben om alsnog op te zeggen, teams definitief in te schrijven en we na de zomer de eerste week in het nieuwe seizoen toch weer opzeggers hebben en teams moeten terugtrekken. Heel vervelend voor de teamgenoten die plots geen team meer hebben of bij andere teams geplaatst moeten worden waardoor die teams eigenlijk te groot worden of het niveauverschil.

Maar het zou ook wel afhangen van:
- hebben anderen er last van als ze stopt? Kan de rest zonder problemen door?
- heeft het stoppen van de anderen haar plezier verminderd waardoor ze nu wil stoppen? Want dat vind ik wel een onvoorziene omstandigheid waar ik nog wel rekening mee zou willen houden. 

Wat voor mij ook nog wel meetelt: wil ze dan ook iets anders? Want ik kan me voorstellen dat je geen twee soorten tegelijkertijd gaat betalen (eentje waar ze niet naartoe gaat en een waar ze wel naartoe gaat).

Ik snap dat het voor je dochter niet leuk is als al haar leeftijdsgenoten/vriendinnen stoppen, maar als dit van het ene op het andere moment komt, zou ik er niet 'zomaar' in meegaan. Ik vind het ook bijzonder dat er zoveel mensen nu stoppen terwijl het seizoen eigenlijk pas net begonnen is. Clubs maken een begroting per jaar, dus je moet wel enigszins weten hoeveel leden je hebt en wat er binnenkomt aan contributie.

Je kunt het er ook over hebben wat de consequentie is. Als je bijvoorbeeld moet betalen tot het einde van het jaar, kan dat betekenen dat ze tot die tijd niks anders kan gaan doen en kan kiezen tussen toch gaan of niet gaan. 
Je kunt ook zeggen 'als we ergens voor betalen, ga je ook gewoon'. 
Bij een teamsport zou ik het groepsbelang wel meewegen. Bij pesten zou ik het wel accepteren als je kind direct stopt. 
Maar omdat dit zomaar uit het niks komt, zou ik wel door willen vragen over de reden.

Dat anderen mogen stoppen van hun ouders, zegt niet per se iets over wat zij mag van jullie. Verplichten om te komen kan een club niet, verplichten te betalen wel als dat in de voorwaarden zo staat. Daar zijn jullie dan ooit mee akkoord gegaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.