Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?

Peiling

Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?
121 stemmen
60%
36%
4%

Ik vind het vooral jammer dat er een intolerantie is ontstaan voor alles wat niet direct in het eigen straatje past en dat het collectieve verdwijnt. Het trakteren op school is daar een voorbeeld van in het klein, maar dat geldt ook voor Sinterklaas, mensen die zichzelf soeverein noemen en dergelijke. Het lijkt praktisch en verstandig om het trakteren af te schaffen, maar ik ben er niet voor. 

Wat is het nou moeilijk om iedereen lekker te laten trakteren wat hem goeddunkt, en dan de traktatie beleefd af te slaan als je hem niet wilt/mag. Ik lust geen kaas, vroeger werd er vaak getrakteerd op prikkertjes met een kaasblokje, een worstje e.d; die nam ik nooit, of ik ruilde mijn kaasje met een worstje of een druifje van iemand anders. En zo ging dat ook met andere traktaties. Ik heb de indruk dat het vroeger zeldzamer was dan nu, maar ik kan me van 1 kind vroeger herinneren dat die een speciaal dieet had (zal wel coeliakie geweest zijn) die in haar laatje een eigen koekje had liggen voor als er een traktatie was die ze niet mocht.  Niemand die daar een punt van maakte, als de jarige wat overhield was dat helemaal niet erg want dan had hij zelf meer. 

Lena55 schreef op 14-12-2025 om 07:47:

Jaren 80 en ook traktaties met snoep, chips, ijs, etc...Het verschil is dat zakjes met meerdere dingen of speelgoed niet uitgedeeld werden.

Op de basisschool van de kinderen is er geen gezond traktatiebeleid. Wij doen al jaren 'gewoon een zakje chips'. Ik heb een hekel aan dat geknutsel met eten en volgens de kinderen is een zakje chips altijd favoriet. Lekker makkelijk.

Zakjes worden hier veel uitgedeeld. Dan mogen ze 1 ding uitkiezen en de rest gaat mee naar huis. Ik vind het niet nodig zo'n zakje, maar op deze manier heb ik er ook geen probleem mee. Ik denk in al die jaren dat we slechts een keer een absurde hoeveelheid kregen (soort grote jaminzak vol snoep en chocolade).

Ik vind al die speeltjes van de action veel erger. Dat gaat bij ons direct de prullenbak in, zo zonde. Het blijft voor mij echt een raadsel waarom ouders denken dat kinderen zitten te wachten op een plastic tol, mini potloodjes, een jojo van 30 cent of een mini boter kaas en eier spelletje.

Omdat heel veel kinderen dat ook gewoon leuk vinden. Omdat er kinderen zijn die niet zo vaak iets krijgen. Omdat er ouders zijn die dat niet aan hun kinderen geven om wat voor reden ook. Of zoals de kinderen die niet of nauwelijks mogen snoepen en dat bij de ouders in de buurt weghalen.

Max88 schreef op 15-12-2025 om 09:51:

[..]

Omdat heel veel kinderen dat ook gewoon leuk vinden. Omdat er kinderen zijn die niet zo vaak iets krijgen. Omdat er ouders zijn die dat niet aan hun kinderen geven om wat voor reden ook. Of zoals de kinderen die niet of nauwelijks mogen snoepen en dat bij de ouders in de buurt weghalen.

Dit snoep en zoet hadden we thuis onbeperkt want lekker goedkoop en makkelijk ' maar school ging ik met een etui die stonk naar kattenpis en een paar potloden en pennen die gratis bij de puzzelboeken van mijn oma kwamen... door trakterende kinderen had ik een prachtige verzameling dierengummen en glitterpennen en een puntenslijper van harry potter ' de snoepjes ruilde ik met iemand die niet op een walvisgum zat te wachten enz. 

Lena55 schreef op 14-12-2025 om 07:47:

Jaren 80 en ook traktaties met snoep, chips, ijs, etc...Het verschil is dat zakjes met meerdere dingen of speelgoed niet uitgedeeld werden.

Op de basisschool van de kinderen is er geen gezond traktatiebeleid. Wij doen al jaren 'gewoon een zakje chips'. Ik heb een hekel aan dat geknutsel met eten en volgens de kinderen is een zakje chips altijd favoriet. Lekker makkelijk.

Zakjes worden hier veel uitgedeeld. Dan mogen ze 1 ding uitkiezen en de rest gaat mee naar huis. Ik vind het niet nodig zo'n zakje, maar op deze manier heb ik er ook geen probleem mee. Ik denk in al die jaren dat we slechts een keer een absurde hoeveelheid kregen (soort grote jaminzak vol snoep en chocolade).

Ik vind al die speeltjes van de action veel erger. Dat gaat bij ons direct de prullenbak in, zo zonde. Het blijft voor mij echt een raadsel waarom ouders denken dat kinderen zitten te wachten op een plastic tol, mini potloodjes, een jojo van 30 cent of een mini boter kaas en eier spelletje.

Omdat heel veel kinderen dat gewoon erg leuk vinden en er echt wel mee spelen. Mijn jongste heeft inmiddels een flinke verzameling en speelt er vaak mee; ook in combi met haar andere speelgoed, en de boter kaas en eieren is een succes bij lange autoritten met haar broer. 

Zelf was ik vroeger ook heel blij met dit soort dingen. Mijn ouders gaven niet zo snel iets (lang verhaal) dus een gum, jojo, button ( voor de jongere mensen onder ons, google maar) of pen was een cadeau van onschatbare waarde voor mij, blijer kon je me niet maken. Ik heb nog steeds een doos met speeltjes van vroeger en kan er nog steeds geen afstand van doen omdat het zoveel voor me betekent heeft als kind in een moeilijke thuissituatie.

En ik snap helemaal dat mensen er tegen zijn en hier allerlei principes in hebben vanwege; rommel, plastic, milieu etc. Maar vergeet a.u.b. niet dat het voor sommige kinderen van groot belang is, vergeet die kant van het verhaal niet mensen!!!

Gingergirl schreef op 15-12-2025 om 10:28

En ik snap helemaal dat mensen er tegen zijn vanwege; rommel, plastic, milieu etc. Maar vergeet a.u.b. niet dat het voor sommige kinderen van groot belang is, vergeet die kant van het verhaal niet mensen!!!

Maar dat is dus het punt, die kinderen krijgen het nu dus niet meer. Maar er zal wel tal van ouders die vervolgens roepen dat die kinderen niet zelf kunnen trakteren wat gezien alle toeslagen die die gezinnen binnentrekken natuurlijk onzin is want een traktatie ook met rommel speeltjes kan heel goedkoop. 

Decembermamma schreef op 15-12-2025 om 10:43:

[..]

Maar dat is dus het punt, die kinderen krijgen het nu dus niet meer. Maar er zal wel tal van ouders die vervolgens roepen dat die kinderen niet zelf kunnen trakteren wat gezien alle toeslagen die die gezinnen binnentrekken natuurlijk onzin is want een traktatie ook met rommel speeltjes kan heel goedkoop.

Hier op school is trakteren een paar jaar geleden afgeschaft. Dit kwam door een klein groepje ouders die veelvuldig bleef klagen over "niet gezond en milieu"; hun goed recht natuurlijk. Toen werd ook het financiële aspect erbij gehaald door de directie, terwijl die groep juist voorstander was voor het behoudt van trakteren. Maar goed toen werd trakteren afgeschaft en vieren ze het in de klas met een soort vier kwartiertje rondom de kleine pauze. Inmiddels heeft de leerlingenraad al meerdere keren aangegeven dat de kinderen toch echt liever willen trakteren want het vier kwartier vinden ze niet leuk maar goed daar gaat de directie niet in mee. Verder zie je nog wel veel uitdeelzakjes met iets lekkers en een speeltje bij kinderfeestjes dat doet hier nagenoeg iedereen. Maar inderdaad; juist door trakteren af te schaffen benadeel je ook weer een groep kinderen en dat wordt weleens vergeten.

Ja de discussie of iets wel of niet betaalbaar is blijft een lastige. In mijn werk kom ik dat ook tegen: geen geld voor een rekenmachine maar wel op een fatbike rijden in dure merkkleding en naar Dubai op vakantie gaan. De gezinnen waar het echt niet goed gaat komen juist vaak zelf met oplossingen valt op. Mara goed dat is weer een andere discussie dan trakteren.

Gingergirl schreef op 15-12-2025 om 10:28:

[..]

Omdat heel veel kinderen dat gewoon erg leuk vinden en er echt wel mee spelen. Mijn jongste heeft inmiddels een flinke verzameling en speelt er vaak mee; ook in combi met haar andere speelgoed, en de boter kaas en eieren is een succes bij lange autoritten met haar broer.

Zelf was ik vroeger ook heel blij met dit soort dingen. Mijn ouders gaven niet zo snel iets (lang verhaal) dus een gum, jojo, button ( voor de jongere mensen onder ons, google maar) of pen was een cadeau van onschatbare waarde voor mij, blijer kon je me niet maken. Ik heb nog steeds een doos met speeltjes van vroeger en kan er nog steeds geen afstand van doen omdat het zoveel voor me betekent heeft als kind in een moeilijke thuissituatie.

En ik snap helemaal dat mensen er tegen zijn en hier allerlei principes in hebben vanwege; rommel, plastic, milieu etc. Maar vergeet a.u.b. niet dat het voor sommige kinderen van groot belang is, vergeet die kant van het verhaal niet mensen!!!

Ik snap jouw verhaal, ik vraag me alleen af of we met de hele klas het gemis voor één kind kunnen oplossen. En of we zoveel zooi de wereld in moeten slingeren voor die ene waarvoor het zo waardevol is. 

Als er nooit iemand begonnen was met die zooi te trakteren dan zou geen kind zoiets missen. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 15-12-2025 om 11:29:

[..]

Ik snap jouw verhaal, ik vraag me alleen af of we met de hele klas het gemis voor één kind kunnen oplossen. En of we zoveel zooi de wereld in moeten slingeren voor die ene waarvoor het zo waardevol is.

Als er nooit iemand begonnen was met die zooi te trakteren dan zou geen kind zoiets missen.

Dit inderdaad. Het is heel schrijnend als een kind thuis nooit liefde, aandacht en spullen krijgt. Maar een traktatie kan dat niet écht goed maken. Zo'n traktatie is ook voor de hele klas hetzelfde, niet eens zorgvuldig uitgezocht speciaal voor jou. Ik vind het heel verdrietig dat zulke troepjes de enige lichtpuntjes in het leven van een kind zijn. Maar het lost natuurlijk de thuissituatie niet op.

[..]

Mee eens.

Trakteren heeft MI vooral als doel dat de jarige in het middelpunt staat. En dan hebben we hier het gebruik om anderen te trakteren. Zoals je thuis je bezoek op taart trakteert als je jarig bent. Ter discussie staat of je die jarige ook op een andere manier in de schijnwerpers kunt zetten. De vraag dient MI te zijn of er andere manieren zijn die net zo leuk zijn voor de járige. 

Dat kinderen die thuis geen speelgoed krijgen door traktaties ook eens een prulletje krijgen is leuke bijvangst. Maar kan niet het doel zijn van trakteren. 

Ik weet niet of ik het goed verwoord krijgt. Ik wil niks afdoen aan de ervaringen van mensen die het thuis heel slecht hadden en opleefden van de traktaties. Ik vind het schrijnend om te lezen dat ouders kennelijk nog geen 50ct kunnen vrijmaken om hun kind een plezier te doen. Tegelijk vind ik niet dat het doel van trakteren kan zijn om schrijnende gezinssituaties te verlichten. Ondanks dat ik het mooi vind als dat wel zo is vind ik niet dat je trakteren om díe reden in stand moet houden.

[..]

Maar wie zegt dat het om 1 kind gaat. Dat is een voorbarige conclusie. Ook bij gezinnen die het ogenschijnlijk "goed" hebben weet je niet hoe ze thuis met hun kind omgaan. Ik werk zelf in het VO en zie hier al dat het echt niet om maar 1 kind per klas gaat.

Natuurlijk hoeft speelgoedjes trakteren geen norm te zijn, dat zeg ik ook niet. Maar door trakteren af te schaffen missen die kinderen naast wat lekkers (wat ze thuis ook vaak al nooit krijgen) dus soms ook een cadeautjes waar ze heel blij van worden. 

Dat besef mag er ook zijn en ik merk dat velen dat compleet over het hoofd zien omdat ze in een bubbel zitten waar dat niet speelt of het simpelweg niet bij ze opkomt. Het feit dat velen het "zooi" noemen geeft al aan dat er weinig bij stil gestaan wordt hoe het voor een ander is: namelijk geen zooi. Maar er ontstaat: ik vind het zooi dus is het zooi. 

Tja dat laatste kun je zo stellen: als er nooit iemand een speelgoedje zou trakteren zal inderdaad nooit iemand het gemist hebben. En als er nooit iemand "het trakteren" had ingevoerd hadden we het ook niet gemist. Maar ja, dat is nou eenmaal niet aan de orde en daardoor een beetje een dooddoener vind ik.

MamaE schreef op 15-12-2025 om 11:37:

[..]

Dit inderdaad. Het is heel schrijnend als een kind thuis nooit liefde, aandacht en spullen krijgt. Maar een traktatie kan dat niet écht goed maken. Zo'n traktatie is ook voor de hele klas hetzelfde, niet eens zorgvuldig uitgezocht speciaal voor jou. Ik vind het heel verdrietig dat zulke troepjes de enige lichtpuntjes in het leven van een kind zijn. Maar het lost natuurlijk de thuissituatie niet op.

Het lost inderdaad de thuissituatie niet op. Maar een traktatie kan echt heel veel goed maken hoor: nivea: niet invullen voor een ander. 

Waar het mij vooral om ging: er zijn tal van redenen te noemen waarom trakteren afgeschaft kan/moet worden. En die punten zijn ook heel reëel: want ja er is al veel afval in de wereld, en het milieu gaat ons allemaal aan en we willen niet mensen op kosten jagen als ze het financieel moeilijk hebben. 

Maar ik vind het wel heel jammer en treurig dat het punt van " hoe iets voor een kind is" daar eigenlijk nooit in meegenomen wordt als er zo'n beslissing genomen wordt, puur omdat mensen daar niet bij stil staan, ook de beslissingsnemers niet.

Gingergirl schreef op 15-12-2025 om 12:22:

[..]

Het lost inderdaad de thuissituatie niet op. Maar een traktatie kan echt heel veel goed maken hoor: nivea: niet invullen voor een ander.

Waar het mij vooral om ging: er zijn tal van redenen te noemen waarom trakteren afgeschaft kan/moet worden. En die punten zijn ook heel reëel: want ja er is al veel afval in de wereld, en het milieu gaat ons allemaal aan en we willen niet mensen op kosten jagen als ze het financieel moeilijk hebben.

Maar ik vind het wel heel jammer en treurig dat het punt van " hoe iets voor een kind is" daar eigenlijk nooit in meegenomen wordt als er zo'n beslissing genomen wordt, puur omdat mensen daar niet bij stil staan, ook de beslissingsnemers niet.

Dat laatste wordt juist vaak wel aangekaart. Heel veel scholen schermen ermee dat het voor een kind niet leuk is als de rest van de klas wel kan trakteren en dat kind juist niet. Ik ken ook mensen uit mijn zoons basisschoolklas die het financieel slecht hadden, moeder werkte bewust niet en vader had een klein baantje, allemaal net genoeg om geen bijstand te krijgen en volle pond toeslagen te krijgen. 

Maar goed de moeder ging gewoon altijd na het wegbrengen van de kinderen op pad om alle aanbiedingen af te gaan, daar had ze de tijd gewoonweg voor want ze werkte toch niet dus ook die op=op aanbiedingen had zijn altijd. Dus de traktatie was ook nooit een probleem, altijd wel ergens een zak snoep of koek in de aanbieding.

Misschien kan er op school een "tractatie-potje" neergezet worden in de klas waar ouders dan anoniem een geldbedrag ingestopt wordt gedurende het schooljaar en dat daar dan de snoep/koek en prulletjes van betaald worden. 

Decembermamma schreef op 15-12-2025 om 12:34:

[..]

Dat laatste wordt juist vaak wel aangekaart. Heel veel scholen schermen ermee dat het voor een kind niet leuk is als de rest van de klas wel kan trakteren en dat kind juist niet. Ik ken ook mensen uit mijn zoons basisschoolklas die het financieel slecht hadden, moeder werkte bewust niet en vader had een klein baantje, allemaal net genoeg om geen bijstand te krijgen en volle pond toeslagen te krijgen.

Maar goed de moeder ging gewoon altijd na het wegbrengen van de kinderen op pad om alle aanbiedingen af te gaan, daar had ze de tijd gewoonweg voor want ze werkte toch niet dus ook die op=op aanbiedingen had zijn altijd. Dus de traktatie was ook nooit een probleem, altijd wel ergens een zak snoep of koek in de aanbieding.

Dat bedoel ik niet.

Ik schreef namelijk dat scholen inderdaad het financiële stuk mee laten spelen, wat op zich een heel goed punt is. 

Maar hoe iets in de praktijk voor een kind is: hoe een kind zo'n traktatie ervaart wordt niet over nagedacht want dat heeft vaak niet met financiën te maken.

Gingergirl schreef op 15-12-2025 om 12:07:

[..]

Maar wie zegt dat het om 1 kind gaat. Dat is een voorbarige conclusie. Ook bij gezinnen die het ogenschijnlijk "goed" hebben weet je niet hoe ze thuis met hun kind omgaan. Ik werk zelf in het VO en zie hier al dat het echt niet om maar 1 kind per klas gaat.

Natuurlijk hoeft speelgoedjes trakteren geen norm te zijn, dat zeg ik ook niet. Maar door trakteren af te schaffen missen die kinderen naast wat lekkers (wat ze thuis ook vaak al nooit krijgen) dus soms ook een cadeautjes waar ze heel blij van worden.

Dat besef mag er ook zijn en ik merk dat velen dat compleet over het hoofd zien omdat ze in een bubbel zitten waar dat niet speelt of het simpelweg niet bij ze opkomt. Het feit dat velen het "zooi" noemen geeft al aan dat er weinig bij stil gestaan wordt hoe het voor een ander is: namelijk geen zooi. Maar er ontstaat: ik vind het zooi dus is het zooi.

Tja dat laatste kun je zo stellen: als er nooit iemand een speelgoedje zou trakteren zal inderdaad nooit iemand het gemist hebben. En als er nooit iemand "het trakteren" had ingevoerd hadden we het ook niet gemist. Maar ja, dat is nou eenmaal niet aan de orde en daardoor een beetje een dooddoener vind ik.

Het is geen hoogstaande kwaliteit en wordt vaak gemaakt in fabrieken waar men de mensenrechten niet hoog heeft staan. Ook dat neem ik mee in mijn overweging het zooi te noemen. 

Mensen hebben eeuwenlang zonder al die prullen gekund. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.