Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen met zwemles, wie nog meer?


Clau1982 schreef op 02-04-2022 om 15:08:

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik voel me opgelucht als ik ze lees. Het voelt nu alsof we wel de juiste keus maken. Badmeester zei toen dat A en B bij de opvoeding hoort, dus ik voelde me wel een beetje een faalmoeder als ik er niet in slaag mijn kind normaal naar zwemles te krijgen.

Motorisch lijkt ze erg op mij. Ik was laat met fietsen, zwemmen,... dat soort dingen. Ik heb alleen mijn A diploma en heb die ook pas gehaald met schoolzwemmen. Hoe ik het gehaald heb weet ik niet, want ik vond schoolzwemmen verschrikkelijk.

Dat zou ik ook zeggen als ik zwemlessen verkocht 😉.

Goed kunnen zwemmen is echt wel belangrijk. Nog belangrijker is dat je het bijhoudt. Want anders verleer je het en val je terug in niveau. 
Maar elke keer huilend naar de les en huilend naar huis zou ik ook niet willen. 
Ik zou wel kijken naar eventueel een andere zwemschool, hoeft niet meteen nu, kan ook over een half jaar of zo. 
Wat doet de badmeester om het onder water zwemmen wel te laten lukken? Want in principe is het toch hetzelfde als voor A alleen wat verder. 

Valeria schreef op 02-04-2022 om 15:10:

Op het andere forum zijn ook best veel suggesties gedaan. Wat moet hier dan nog voor nieuws uit komen?

Ga lekker op "het andere forum" daarover zeuren joh.

Clau1982 schreef op 02-04-2022 om 15:08:

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik voel me opgelucht als ik ze lees. Het voelt nu alsof we wel de juiste keus maken. Badmeester zei toen dat A en B bij de opvoeding hoort, dus ik voelde me wel een beetje een faalmoeder als ik er niet in slaag mijn kind normaal naar zwemles te krijgen.

Motorisch lijkt ze erg op mij. Ik was laat met fietsen, zwemmen,... dat soort dingen. Ik heb alleen mijn A diploma en heb die ook pas gehaald met schoolzwemmen. Hoe ik het gehaald heb weet ik niet, want ik vond schoolzwemmen verschrikkelijk.

Ik was zelf ook laat met fietsen. En gym was ook een drama. Bij jou ook?
Bokspringen, in zo'n rek klimmen . Terwijl ik als volwassene sporten heerlijk vind, maar niet dat soort dingen. 

Clau1982

Clau1982

02-04-2022 om 15:20 Topicstarter

Valeria schreef op 02-04-2022 om 15:10:

Op het andere forum zijn ook best veel suggesties gedaan. Wat moet hier dan nog voor nieuws uit komen?
Ik denk dat je eigenlijk wel weet dat ze nu nog niet goed genoeg zwemt en dat je daarom blijkbaar geen knoop kan doorhakken.

Ik vind het lastig en ik weet niet waar ik goed aan doe. Stom je dat zoveel mogelijk ervaringen e.d. zoekt, maar dat het je gevoelsmatig toch niet echt verder helpt (ik ben wel blij dat iedereen reageert!) Vooral omdat je veel tegenstrijdige dingen leest en de reacties als 'kinderen hebben ook echt een B diploma nodig' blijven natuurlijk het meest hangen. 

Clau1982 schreef op 02-04-2022 om 15:20:

[..]

Je hoeft je niet te verantwoorden voor wat je op een ander forum zegt. Wat raar dat dat überhaupt in de gaten gehouden wordt!

WickedCurlew89

WickedCurlew89

02-04-2022 om 15:30

Als ik zie wat ze bij A moeten kunnen en bij B vind ik dat B diploma best belangrijk. A is echt alleen de basis.

Wil niet zeggen dat jullie niet zelf aan de slag kunnen, dat papiertje kun je dan laten zitten maar wel spelenderwijs een aantal vaardigheden oefenen.

Voor nu zou ik het laten rusten. Eventueel later naar een ander zwembad met kleinere klasjes. Of een zwemklas waar de leraren echt ìn het water zijn met de kinderen, dat maakt m.i. echt veel verschil met iemand die aan de kant staat te schreeuwen wat ze moeten doen.

Er stoppen wel vaken kinderen met B. Vooral als dat gat maar niet wil lukken. Belangrijkste is nu dat ze blijft zwemmen. Dus ga zelf regelmatig naar het zwembad en dan niet lekker spelen in het ondiepe maar ook echt (saai) zwemmen. Het gaat uiteindelijk niet om het behalen van een zwemdiploma maar om het kunnen zwemmen. 

Hou het goed bij en je kan altijd later alsnog je dochter haar B laten halen. 

Ik heb alleen A. Partner heeft alleen A. Zoon ging vrij laat op zwemles, kreeg op een gegeven moment een slechte zwemleraar, wisselde uiteindelijk van zwemschool en haalde op zijn 8e zijn A en vond het meteen welletjes. Dochter is de enige die A t/m C heeft.
Je kind heeft A, wat moeilijker is dan het A dat wij vroeger haalden. Ze zal vanzelf meer kunnen als ze groter en sterker wordt, als ze maar regelmatig gaat vrij zwemmen. En op een gegeven moment vraagt er geen hond meer naar die diploma's.
Ik zou haar direct van les afhalen en er ook niet meer op aandringen dat ze ooit B haalt. Je kan het voorstellen, maar ik zou niet aandringen. A alleen is al best wat. 

Stel, een vriendinnetje van je dochter is jarig en ze gaan met het kinderfeestje zwemmen. Vind je dan dat je dochter goed genoeg zwemt om mee te gaan?

wat kinderen nu met A allemaal moeten kunnen, was vroeger zo'n beetje A, ,B en C. Is veel strenger geworden. Dus alleen A en dan stoppen als het anders drama wordt. Wel regelmatig samen blijven zwemmen, zou ik aanraden

Wij zijn ook gestopt voordat zoon zijn B diploma haalde. Hij vond zwemles vreselijk en mocht voor de zomervakantie net niet afzwemmen om een, in onze ogen, onzinnige reden. Wij gingen wel elke zondagochtend vrij zwemmen en zijn dat nog best lang blijven doen om het in elk geval bij te houden. Uiteindelijk zwom zoon een stuk beter dan andere kinderen die wel hun B diploma hadden gehaald maar daarna bijna niet meer in het zwembad kwamen. 
Een diploma is uiteindeljjk maar een papiertje. Het gaat er om of je kind zich goed kan redden in het water. Is dat nog niet het geval dan zou ik overigens wel doorgaan. Goed kunnen zwemmen is echt heel belangrijk. 

Ik denk dat het zo niet verder kan. Ik zou nu ook stoppen met zwemles bij deze zwemschool. Dochter even "rust" gunnen, maar wel samen gewoon recreatief zwemmen, puur voor de leuk. Daarna (bijv na de zomervakantie) op zoek naar een andere zwemschool.

Mijn ervaring: mijn middelste kind: op dezelfde zwemschool als mijn oudste die daar gewoon alle diploma's haalde. Eerst vond ze het leuk, maar toen ze in "het diepe" moest begon het drama. Eerst zenuwachtig, maar daarna steeds angstiger. Huilen en zelf overgeven van angst op weg naar de zwemles. Dit was nog haar A...
Toen gestopt, rust genomen en gezocht naar een andere zwemschool, kleinschalig, met kleine groepjes en veel aandacht voor de kinderen. Ook uitgelegd hoe bang dochter was. Daar weer even helemaal opnieuw begonnen, bij een rustige leraar met veel geduld, in het ondiepe, vanaf het begin en ze vond het heerlijk! Eerst geleerd met haar hoofd onder water te gaan in het ondiepe en langzaam uitgebreid. Binnen 6 maanden had ze haar A. En daarna ook vlot haar B en C er achteraan.

Kortom, zoek een andere zwemschool en een leraar waarmee het klikt, en begin weer rustig op een moment dat je dochter er weer aan toe is. Ik denk wel dat een B diploma belangrijk is, maar ik vind ook dat je nu echt moet stoppen om je dochter even tot bedaren te laten komen. Voor mijn dochter was het ook een hele overwinning toen ze het later juist niet meer eng vond en "gewoon" haar diploma's haalde. 

Onze kinderen doen mee met easy swim. Is een methode waarbij het niet gaat om diploma's en kwalificaties. 
De kinderen zwemmen gemengd in kleine groepen. Er wordt niet ingedeeld op niveau, maar iedereen heeft een gekleurd bandje zodat de instructeurs weten wat je al kan. Je vriendjes gaan dus ook niet ineens naar een andere groep als ze een nieuw niveau halen en jij niet. De methode is heel speels, waardoor ze het gevoel hebben gewoon een uurtje te gaan spelen in het water en dat ze ondertussen iets leren hebben ze nauwelijks in de gaten. Er wordt maar 1x af gezwommen aan het eind van de rit, dus er is ook geen abc druk. 
Zoals je kunt lezen ben ik enorm fan. Ik weet nog hoe naar ik de abc methode vond (had er zelf ook moeite mee), maar mijn kinderen hebben iedere keer heel veel zin in hun zwemles. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

02-04-2022 om 16:55

ik vind dat je het goed doet TO
Even stoppen 
Je neemt je kind serieus en je blijft lekker zwemmen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.