Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen met zwemles, wie nog meer?


Ik zou inderdaad niet helemaal stoppen daar ze nog niet goed genoeg zwemt. Een pauze en andere zwemschool en ondertussen regelmatig blijven zwemmen lijkt me wel een goed idee.
Voor zwemverenigingen ligt het vaak aan de locatie of ze kinderen met alleen A accepteren. Hier in de buurt huurt de zwemvereniging het bad van de zwemlesaanbieder dus zij mogen geen ABC zwemlessen verzorgen ivm concurrentie. Kinderen mogen daar pas lid worden als ze minimaal diploma B hebben. 

Mijn zoon heeft heel lang over het A diploma gedaan in eerste instantie duurde het watervrij worden erg lang (half jaar) en dat was erg vervelend want zoon was al watervrij bij start (had zijn babyzwemjuf zelf gezegd) en de juf van het eerste badje ook alleen zwom hij via school en moest eerst de hele groep watervrij zijn om door te kunnen gaan.

We hebben toen besloten hem op een ander moment te laten zwemmen en hij mocht direct naar het volgende badje. Daarna duurde het een jaar en was er nog steeds geen uitzicht op een diploma.en.heb toen aan de bel getrokken. Na goed bekijken door de hoofd van het zwemgebeuren bleek er een schaarslag te zijn die door de badmeesters niet gezien was. Het eerstvolgende afzwemmen kreeg meneer zijn diploma.

Daarna 1 zwemles b en zijn volgende diploma.was daar!

Vervolgens c en daar ging het mis badjuf keek niet en er waren 3 kids op hem gesprongen hij van slag en een week later weer een indident. We stopten.

Een half jaar later, ander zwembad, andere methode en meer rust rond de zwemmende kinderen. Meneer was helemaal in zijn element.

Soms is even rust en een nieuwe start op een nieuwe plek voor een kind heel goed.

MamaE schreef op 03-04-2022 om 16:53:

Ik zou inderdaad niet helemaal stoppen daar ze nog niet goed genoeg zwemt. Een pauze en andere zwemschool en ondertussen regelmatig blijven zwemmen lijkt me wel een goed idee.
Voor zwemverenigingen ligt het vaak aan de locatie of ze kinderen met alleen A accepteren. Hier in de buurt huurt de zwemvereniging het bad van de zwemlesaanbieder dus zij mogen geen ABC zwemlessen verzorgen ivm concurrentie. Kinderen mogen daar pas lid worden als ze minimaal diploma B hebben.

Dat wist ik niet. Mijn kinderen hebben in twee verschillende steden op een NaamstadWatervriendenvereniging gezeten, en bij beiden kon je voordelig lessen. Bij vrijwilligers van de vereniging die een opleiding tot zweminstructeur hadden gedaan. Prima lessen, goede sfeer.

Dat was weer een heeeeel lange tijd geleden.

Ik kan me niet meer herinneren of dit al was genoemd, maar laatst besteedde Radar aandacht aan zwemdiploma's en zwemlessen. Wel goed om te weten voor ouders lijkt me:

"In Nederland is er geen wetgeving omtrent het uitgeven van een zwemdiploma. Iedereen mag zelf eisen bedenken en een zwemdiploma uitschrijven. Ook hoeft een zwemonderwijzer in Nederland geen diploma te hebben behaald om zwemles te mogen geven."
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/nederlands-zwemonderwijs-onder-de-maat/

kenfan schreef op 04-04-2022 om 16:41:

[..]

Dat wist ik niet. Mijn kinderen hebben in twee verschillende steden op een NaamstadWatervriendenvereniging gezeten, en bij beiden kon je voordelig lessen. Bij vrijwilligers van de vereniging die een opleiding tot zweminstructeur hadden gedaan. Prima lessen, goede sfeer.

Dat was weer een heeeeel lange tijd geleden.

Dat is ook niet overal zo, maar wel iets om rekening mee te houden.

De vrijwilligers van de zwemvereniging hier hebben ook een opleiding tot zweminstructeur, maar omdat zij het bad huren van een commerciële aanbieder met betaalde krachten, mogen zij geen diensten aanbieden die de commerciële partij ook aanbiedt, want dan maakt bijna niemand daar meer gebruik van vanwege het prijsverschil. 

Als ik jou was zou ik nu iig een pauze inlassen en kind bij tot rust komen. Bij ons in de familie is er een kind dat ook B niet redde, er zat een onderdeel tussen wat ze gewoon niet voor elkaar kreeg. Bij die zwemschool was het mogelijk om af te zwemmen voor certificaten voor de onderdelen die ze wel onder de knie had. Dus nog wel even doorgelest, maar het 'onmogelijke' onderdeel laten zitten. En toch met de rest afgezwommen. 

MamaE schreef op 03-04-2022 om 16:53:

Ik zou inderdaad niet helemaal stoppen daar ze nog niet goed genoeg zwemt. Een pauze en andere zwemschool en ondertussen regelmatig blijven zwemmen lijkt me wel een goed idee.
Voor zwemverenigingen ligt het vaak aan de locatie of ze kinderen met alleen A accepteren. Hier in de buurt huurt de zwemvereniging het bad van de zwemlesaanbieder dus zij mogen geen ABC zwemlessen verzorgen ivm concurrentie. Kinderen mogen daar pas lid worden als ze minimaal diploma B hebben.

Euhm dat "dus mogen" is onzin.....moet zijn "en omdat daar afspraken over zijn gemaakt mogen"

De meeste zwembaden bieden zelf zwemlessen aan en verhuren hun bad aan hun concurrenten. In het zwembad bij ons in de buurt kun je lessen vanuit het zwembad zelf, van de zwemvereniging en van zeker nog 2 zwemscholen volgen. Het is zelfs zo dat de kinderen van de zwemvereniging tegelijk afzwemmen met de kinderen van het zwembad van

Decembermamma schreef op 05-04-2022 om 07:12:

[..]

Euhm dat "dus mogen" is onzin.....moet zijn "en omdat daar afspraken over zijn gemaakt mogen"

De meeste zwembaden bieden zelf zwemlessen aan en verhuren hun bad aan hun concurrenten. In het zwembad bij ons in de buurt kun je lessen vanuit het zwembad zelf, van de zwemvereniging en van zeker nog 2 zwemscholen volgen. Het is zelfs zo dat de kinderen van de zwemvereniging tegelijk afzwemmen met de kinderen van het zwembad van

Nee het is geen afspraak. Het is eenzijdig opgelegd door de commerciële uitbater van het zwembad. Het is een keiharde voorwaarde om het bad überhaupt te mogen huren. 

MamaE schreef op 05-04-2022 om 08:08:

[..]

Nee het is geen afspraak. Het is eenzijdig opgelegd door de commerciële uitbater van het zwembad. Het is een keiharde voorwaarde om het bad überhaupt te mogen huren.

Ja precies bij het huren van het zwembad ga je akkoord met die regel. Dat is dus een afspraak die je daar dan over maakt 

Decembermamma schreef op 05-04-2022 om 09:17:

[..]

Ja precies bij het huren van het zwembad ga je akkoord met die regel. Dat is dus een afspraak die je daar dan over maakt

Als je er niet mee akkoord gaat, valt er überhaupt niks te huren en bestaat heel je zwemvereniging niet. 

Mijn oudste dochter was niet klaar voor B en ik heb gewacht tot de jongste haar B diploma ging halen. Samen 4 weken lang twee keer in de week zwemles gehad en toen was het klaar. je Kon daar trouwens elke maand afzwemmen. Als het veel stress geeft lekker zelf gaan zwemmen en zorgen dat je dochter zich kan redden in het water. 

Volgens mij is er een tijdje geleden aandacht besteed in het nieuws. "Zwemmen kun je verleren". De zwemvaardigheid kan afnemen als je het niet regelmatig doet. Ze hebben onderzoek hier naar gedaan met kinderen die diploma B al hadden. Je moet het zwemmen dus onderhouden, om de vaardigheid niet te verleren.

Goedregelen schreef op 05-04-2022 om 11:53:

Volgens mij is er een tijdje geleden aandacht besteed in het nieuws. "Zwemmen kun je verleren". De zwemvaardigheid kan afnemen als je het niet regelmatig doet. Ze hebben onderzoek hier naar gedaan met kinderen die diploma B al hadden. Je moet het zwemmen dus onderhouden, om de vaardigheid niet te verleren.

Klopt. Dat is met alles. Vraag me nu niet om eindexamen Frans of wiskunde te gaan doen of zo. 

Dat onderzoek waren kinderen die B hadden gehaald en na 1,5 jaar vrijwillig nog een keer afzwemmen. 1/3 voldeed niet meer aan de eisen en voor de onderdelen met kleren voldeed de helft niet meer aan de eisen. Blijven zwemmen is dus echt wel belangrijk.

En nu hebben we ook nog lockdowns gehad. Toen was er gewoon minder mogelijkheid om te blijven zwemmen. 

Goedregelen schreef op 05-04-2022 om 11:53:

Volgens mij is er een tijdje geleden aandacht besteed in het nieuws. "Zwemmen kun je verleren". De zwemvaardigheid kan afnemen als je het niet regelmatig doet. Ze hebben onderzoek hier naar gedaan met kinderen die diploma B al hadden. Je moet het zwemmen dus onderhouden, om de vaardigheid niet te verleren.

Klopt maar dat weet iedereen toch wel? Daarom moet je ook regelmatig gaan zwemmen zeker mer jonge kinderen. Zoonlief zit op snorkelles en regelmatig laat de zwemjuf de kinderen nog wat baantjes schoolslag zwemmen (de belangrijkste slag).en dan krijgen ze op basis van techniek regelmatig nog wat opmerkingen naar de hoofd geslingerd.

MamaE schreef op 05-04-2022 om 09:34:

[..]

Als je er niet mee akkoord gaat, valt er überhaupt niks te huren en bestaat heel je zwemvereniging niet.

Klopt wij wilden een klimvereniging starten maar hadden geen geld voor een klimwand een andere vereniging met sporthal en klimwand wilde ons hun kostbare trainingsruimte niet verhuren dus geen bestaansrecht voor onze klimvereniging.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.