Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen met zwemles, wie nog meer?


Decembermamma schreef op 05-04-2022 om 12:30:

[..]

Klopt maar dat weet iedereen toch wel? Daarom moet je ook regelmatig gaan zwemmen zeker mer jonge kinderen. Zoonlief zit op snorkelles en regelmatig laat de zwemjuf de kinderen nog wat baantjes schoolslag zwemmen (de belangrijkste slag).en dan krijgen ze op basis van techniek regelmatig nog wat opmerkingen naar de hoofd geslingerd.

Waarom zou schoolslag belangrijkste slag zijn? Zover ik weet is dat de borstcrawl. Als je in de zee tegen de golven in moet zwemmen kom je met borstcrawl verder dan met schoolslag. Onze zwemschool begint ook met die slag.

Due-scimmie schreef op 05-04-2022 om 13:09:

[..]

Waarom zou schoolslag belangrijkste slag zijn? Zover ik weet is dat de borstcrawl. Als je in de zee tegen de golven in moet zwemmen kom je met borstcrawl verder dan met schoolslag. Onze zwemschool begint ook met die slag.

Omdat de schoolslag een slag is die je veel langer volhoudt dan de borstcrawl. Daarnaast is de borstcrawl technisch behoorlijk lastig om correct uit te voeren.

Overigens is drijven de basis en daarna komt op de rug zwemmen (alleen beenslag) en dan schoolslag met armen erbij.

MamaE schreef op 05-04-2022 om 13:14:

[..]

Omdat de schoolslag een slag is die je veel langer volhoudt dan de borstcrawl. Daarnaast is de borstcrawl technisch behoorlijk lastig om correct uit te voeren.

Overigens is drijven de basis en daarna komt op de rug zwemmen (alleen beenslag) en dan schoolslag met armen erbij.

Dan verschillen daarover de meningen

Due-scimmie schreef op 05-04-2022 om 13:20:

[..]

Dan verschillen daarover de meningen .

Dat kan. Zwemscholen zijn ook vrij in hoe ze het aanbieden. Maar beginnen met borstcrawl vind ik echt onverstandig. Een kind van vijf houdt de borstcrawl echt geen vier banen achter elkaar vol. De schoolslag of de rugslag wel. 
En hoe vaak zwemt een kind van vijf/zes jaar nu werkelijk in zee met golven? De kans dat ze in de sloot vallen is groter. 

Neemt niet weg dat leren zwemmen en blijven zwemmen belangrijk is.

lang geleden, mijn oudste kon gekleed 3x heen en weer het zwembad zwemmen (25 meter bad), maar weigerde door het gat te zwemmen, terwijl hij wel onderwater kon zwemmen. Op een zeker moment zijn we gestopt. Alle doelen waren immers bereikt.

Due-scimmie schreef op 05-04-2022 om 13:20:

[..]

Dan verschillen daarover de meningen .

Onder de zwemonderwijzers niet hoor! Schoolslag houd je simpelweg lang vol. 


Due-scimmie schreef op 05-04-2022 om 13:20:

[..]

Dan verschillen daarover de meningen .

Ik probeer het te googelen maar kan het niet vinden: als je lang moet zwemmen, welke zwemslag houd je dan het langste vol? Ik denk zelfs de rugslag maar daar doe je dan ook weer het langste over dus dat maakt het lastig. 

Decembermamma schreef op 05-04-2022 om 13:53:

[..]

Onder de zwemonderwijzers niet hoor! Schoolslag houd je simpelweg lang vol.


Ja maar is het slim om die als eerste aan te leren? Het is een hele moeilijk te leren slag: https://beterocr.nl/soorten-zwemslagen/ kijk maar eens naar de fasen en de contrabeweging. 

Overigens is er een modernere methode voor de schoolslag, beter voor je nek: https://swiminbalance.nl/informatie/schoolslag/

Aiden schreef op 05-04-2022 om 14:06:

[..]

Ja maar is het slim om die als eerste aan te leren? Het is een hele moeilijk te leren slag: https://beterocr.nl/soorten-zwemslagen/ kijk maar eens naar de fasen en de contrabeweging.

Overigens is er een modernere methode voor de schoolslag, beter voor je nek: https://swiminbalance.nl/informatie/schoolslag/

De rugslag is makkelijker aan te leren, omdat je dan alleen de benen gebruikt. Later komen de armen er dan bij bij de schoolslag. Een technisch goed uitgevoerde borstcrawl is echt heel lastig, zeker voor jonge kinderen. Die maaien vooral met hun armen door het water, het kost veel energie maar zo snel komen ze dan echt niet vooruit.

Als je vrij gaat zwemmen met je kind is de schoolslag wel de slag die ze het meeste zullen gebruiken. Dus vind ik die het belangrijkste om goed te kunnen. 

Decembermamma schreef op 05-04-2022 om 13:53:

[..]

Onder de zwemonderwijzers niet hoor! Schoolslag houd je simpelweg lang vol.


Grappig. Die houd ik dus echt amper een baan vol. Veel te veel beweging voor de meters die je ervoor terug krijgt. Maar een borstcrawl zie ik mijn net gestarte zwemmers inderdaad nog niet zo snel onder de knie krijgen 

Aiden schreef op 05-04-2022 om 14:04:

[..]

Ik probeer het te googelen maar kan het niet vinden: als je lang moet zwemmen, welke zwemslag houd je dan het langste vol? Ik denk zelfs de rugslag maar daar doe je dan ook weer het langste over dus dat maakt het lastig.

Dat hangt van meerdere dingen af: moet je zien waar je heen gaat? hoe getraind ben je? wat is lang?

Als getraind zwemmer kan ik de borstcrawl wel uren volhouden, en ook kijken waar ik heen moet zonder dat het me energie kost. Een ongetraind zwemmer kan beter van het midden van een meertje in schoolslag naar de kant zwemmen. Vergeleken met borstcrawl blijft een ongetraind zwemmer makkelijker horizontaal drijven met zijn hoofd boven water met schoolslag; bij borstcrawl gaan de meesten toch bijna verticaal naar adem liggen happen. Enkelvoudige rugslag is alleen handig als je iets moet vervoeren; verder heeft op je rug zwemmen niet zoveel nut in het wild omdat je niet ziet waar je heengaat.

MamaE schreef op 05-04-2022 om 13:30:

[..]

Dat kan. Zwemscholen zijn ook vrij in hoe ze het aanbieden. Maar beginnen met borstcrawl vind ik echt onverstandig. Een kind van vijf houdt de borstcrawl echt geen vier banen achter elkaar vol. De schoolslag of de rugslag wel.
En hoe vaak zwemt een kind van vijf/zes jaar nu werkelijk in zee met golven? De kans dat ze in de sloot vallen is groter.

Neemt niet weg dat leren zwemmen en blijven zwemmen belangrijk is.

Borstcrawl is juist natuurlijker. Zwemmen als een hondje (wat kleine kinderen doen) lijkt meer op borstcrawl dan schoolslag

Ik kan zelf borstcrawl amper en wil dat juist binnenkort leren met opfriscursus. Ben blij dat onze kinderen het meteen goed leren.

Decembermamma schreef op 05-04-2022 om 13:53:

[..]

Onder de zwemonderwijzers niet hoor! Schoolslag houd je simpelweg lang vol.


Ken jij ze allemaal dan? In het buitenland zijn ook weer andere meningen dan hier.

Let's agree to disagree. 

Due-scimmie schreef op 05-04-2022 om 15:35:

[..]

Borstcrawl is juist natuurlijker. Zwemmen als een hondje (wat kleine kinderen doen) lijkt meer op borstcrawl dan schoolslag .

Ik kan zelf borstcrawl amper en wil dat juist binnenkort leren met opfriscursus. Ben blij dat onze kinderen het meteen goed leren.

Ik heb hem ook nooit goed geleerd/onder de knie gekregen. Paar weken geleden een YouTube filmpje opgezocht waarbij een zwemmer stap voor stap uitlegt hoe je je armen moet bewegen, hoe hard je benen moeten bewegen en hoe het technisch met je ademhaling gaat. Ben begonnen met heel langzaam zwemmen en me bewust te zijn van de besproken technieken. Nu zwem ik als een tierelier. 

Due-scimmie schreef op 05-04-2022 om 15:35:

[..]

Borstcrawl is juist natuurlijker. Zwemmen als een hondje (wat kleine kinderen doen) lijkt meer op borstcrawl dan schoolslag .

Ik kan zelf borstcrawl amper en wil dat juist binnenkort leren met opfriscursus. Ben blij dat onze kinderen het meteen goed leren.

Zwemmen als een hondje lijkt niet op een borstcrawl, althans niet op een technisch goede borstcrawl. Plus je gezicht ligt in het water, dus je ziet niet waar je heen zwemt en je moet steeds je adem inhouden. Maar oké, agree to disagree.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.