Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen met zwemles, wie nog meer?


MoederBarberin schreef op 05-04-2022 om 17:12:

[..]

Ik heb hem ook nooit goed geleerd/onder de knie gekregen. Paar weken geleden een YouTube filmpje opgezocht waarbij een zwemmer stap voor stap uitlegt hoe je je armen moet bewegen, hoe hard je benen moeten bewegen en hoe het technisch met je ademhaling gaat. Ben begonnen met heel langzaam zwemmen en me bewust te zijn van de besproken technieken. Nu zwem ik als een tierelier.

Voor je gevoel waarschijnlijk Hoe lang doe je dan nu over een kilometer borstcrawl?

MoederBarberin schreef op 05-04-2022 om 15:12:

[..]

Grappig. Die houd ik dus echt amper een baan vol. Veel te veel beweging voor de meters die je ervoor terug krijgt. Maar een borstcrawl zie ik mijn net gestarte zwemmers inderdaad nog niet zo snel onder de knie krijgen

Dan zul je nog geen goede techniek hebben!

Ik heb alleen A gehaald en ben daar zeker niet de enige mee in mijn omgeving. We hebben er niets aan overgehouden dat we zelfs nooit een les van B hebben gehad.

LunaIsabel schreef op 17-04-2022 om 20:34:

Ik heb alleen A gehaald en ben daar zeker niet de enige mee in mijn omgeving. We hebben er niets aan overgehouden dat we zelfs nooit een les van B hebben gehad.

Degenen die er wel iets aan over hebben gehouden die zullen het niet vertellen. Mijn vaders oom is met alleen a diploma verdronken in de zee.

Decembermamma schreef op 17-04-2022 om 22:10:

[..]

Degenen die er wel iets aan over hebben gehouden die zullen het niet vertellen. Mijn vaders oom is met alleen a diploma verdronken in de zee.

Dat heeft er niets mee te maken. Zwemmen in de zee is geen onderdeel van het curriculum.

LunaIsabel schreef op 17-04-2022 om 20:34:

Ik heb alleen A gehaald en ben daar zeker niet de enige mee in mijn omgeving. We hebben er niets aan overgehouden dat we zelfs nooit een les van B hebben gehad.

Geen idee hoe oud je bent maar ik had zwemles in een tijd zonder golfslagbaden en waterglijbanen en nog erger. A is echt te weinig om je daar te handhaven.

Bij zwemles leer je überhaupt niet om in zee of golven te zwemmen. Dat vergt ook best wel wat conditie. Daarom is het ook belangrijk om na je diploma's regelmatig te blijven zwemmen. In de zee zwemmen doe je bij voorkeur ook niet alleen. En zeker jonge kinderen niet, daar blijf je bij in de buurt. Geldt ook voor het zwembad, maar voor de zee nog extra.

MoederBarberin schreef op 02-04-2022 om 16:35:

Onze kinderen doen mee met easy swim. Is een methode waarbij het niet gaat om diploma's en kwalificaties.
De kinderen zwemmen gemengd in kleine groepen. Er wordt niet ingedeeld op niveau, maar iedereen heeft een gekleurd bandje zodat de instructeurs weten wat je al kan. Je vriendjes gaan dus ook niet ineens naar een andere groep als ze een nieuw niveau halen en jij niet. De methode is heel speels, waardoor ze het gevoel hebben gewoon een uurtje te gaan spelen in het water en dat ze ondertussen iets leren hebben ze nauwelijks in de gaten. Er wordt maar 1x af gezwommen aan het eind van de rit, dus er is ook geen abc druk.
Zoals je kunt lezen ben ik enorm fan. Ik weet nog hoe naar ik de abc methode vond (had er zelf ook moeite mee), maar mijn kinderen hebben iedere keer heel veel zin in hun zwemles.

Dat doen ze hier ook sinds een paar jaar, ik had dat mijn kinderen ook graag gegund. Had veel frustratie gescheeld! Deze methode is er ook veel meer op gericht om je te kunnen ‘redden’ in een noodsituatie in plaats van een bepaalde slag perfect uitvoeren. Wat in mijn ogen ook het belangrijkste is met leren zwemmen. 

mijn dochter vertelde dat ze de "borstkriebel" had geoefend (ze bedoelde de borstcrawl )

LunaIsabel schreef op 17-04-2022 om 23:16:

[..]

Dat heeft er niets mee te maken. Zwemmen in de zee is geen onderdeel van het curriculum.

Klopt maar als je 4 banen volledig gekleed incl regenlaarzen en winterjas kunt zwemmen zul.je het op zee ook beter uithouden als iemand die twee baantjes heeft leren zwemmen in korte broek en T-shirt. 

Apiejapie schreef op 18-04-2022 om 08:45:

mijn dochter vertelde dat ze de "borstkriebel" had geoefend (ze bedoelde de borstcrawl )

Borstkrabbel noemden ze die hier.

GinnyTwijfelvuur schreef op 18-04-2022 om 10:18:

[..]

Borstkrabbel noemden ze die hier.

Ja dat zei ze net ook. Maar ik kon het hier niet meer veranderen.

Bij mijn dochter was het ook een ramp, ze oefende in een klein wam bad maar moest afzwemmen in een groot koud bad en daar durfde ze niet meer door het gat!

A diploma, eerst gezakt, 2e ronde geslaagd.

Bij B ging het weer de verkeerde kant op. Besloten dat ze het gat over mocht slaan en dan geen diploma kreeg maar een certificaat.

Nu is ze 12 en ze zwemt echt heel erg goed. Onder water zwemmen, daar houdt ze nog steeds niet van, alleen met duik bril.

Blijf vooral zwemmen, ook al hebben ze a, b en c. Tot een jaar of tien moesten ze bij mij eerst een baan schoolslag en een baan rugslag zwemmen als we naar een zwembad gingen. Ergens tijdens het zwemmen nog duiken en onder mij door zwemmen. Vooral onze jongste had dit echt nodig om goed te kunnen blijven zwemmen. 

Ik heb ooit, lang geleden, de zwemdiploma's t/m F gehaald. Daar leerden we o.a. de "zeemansslag". Er werd ons destijds verteld dat je dat lang kunt volhouden in open water. 

En om even on-topic te blijven. Zwemkilometers maken is belangrijker dan een papiertje met een letter erop. 

En over dat zwemlessen tegenwoordig meer gericht zijn op je het kunnen redden, vind ik zelf een beetje jammer. Er wordt te weinig aandacht besteed aan de zwemtechniek. Ik zie veel kinderen die als een "dobber" (rechtop dus) aan het "ploeteren" zijn. 
Ik houd m'n hart soms vast als ik die in een zwemparadijs zie. Ouders zitten lekker op de kant, want ze hebben toch een diploma? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.