Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Straf / corrigeren op school


Nick90 schreef op 04-06-2023 om 18:51:

[..]

Ik denk dat je als juf er na 8x waarschuwen wel klaar mee bent.

😂 Beter niet als docent gaan werken dan maar. Als ik 8x per kind per dag hoef te corrigeren kom ik uitgerust thuis. 

Lena55 schreef op 04-06-2023 om 18:55:

[..]

😂 Beter niet als docent gaan werken dan maar. Als ik 8x per kind per dag hoef te corrigeren kom ik uitgerust thuis.

Nee daar moet ik ook niet aan denken maar ik vind alleen op de gang eten dan wel een gepaste straf. Zo doen ze het op de school van m’n zoon ook. 

Muppet3640

Muppet3640

04-06-2023 om 19:05 Topicstarter

2 keer in een halfjaar is niet aan de orde. Hij zit al bijna een jaar op school en eerlijk gezegd raakt het mij enorm dat mijn kind direct als anti-sociaal wordt bestempeld. Hij heeft veel vriendjes in de klas en met deze kinderen speelt hij ook veel op de BSO en buiten school bij ons in de wijk. Toen hij geopereerd was hebben hier meerdere klasgenootjes aan de deur gestaan om te vragen hoe het met hem ging. 

Hij is overigens niet de enige van de klas die regelmatig gecorrigeerd wordt. 

Ik maak er verder volgens mij geen drama van zoals iemand hier suggereert. Ik vroeg me alleen oprecht af of dit soort corrigerende maatregelen nog van deze tijd zijn en of ze wel effect hebben. En of er geen andere manieren zijn om dit op te lossen. 

 

Lena55 schreef op 04-06-2023 om 18:34:

Ik verbaas me enorm over deze reacties. Zetten jullie je kind dan ook nog voor straf op de trap om zonden te overdenken? Of is het vooral wel normaal zolang het maar over iemand anders zijn kind gaat?

Er zijn tig onderzoeken die aantonen dat straffen niet werkt. Niet bij kleuters, niet bij oudere kinderen, niet bij pubers. Zonde overdenken? Kind is 4,5 jaar oud! Kinderen van 8 vinden het nog lastig om terug te vertellen en oorzaak/gevolg te koppelen. Sorry, maar dan heb je geen kaas gegeten van ontwikkelingspsychologie als je denkt dat een kind van 4,5 hiertoe in staat is of überhaupt iets leert van alleen op de gang eten.

Kinderen van deze leeftijd zijn nog zeer minimaal in staat om hun gedrag te sturen. Beter gaat de juf met TO om de tafel te zitten en in gesprek over wat er gebeurt op school. Samen zoeken naar mogelijke oorzaken en samen nadenken over positieve oplossingen. Dat is wat je hoort te doen als docent. Niet klagen over 8x corrigeren (waar hebben we het over) en een kind op de gang alleen laten eten.

Nee mijn kind zit nooit voor straf op de trap. In principe voed ik op met belonen van goed gedrag en duidelijk consequent met zo min mogelijk aandacht corrigeren van slecht gedrag. Zo hebben we dat altijd gedaan en dat werkt heel goed bij ons.

Soms is ze wel overprikkeld en dan halen we haar wel fysiek uit de situatie. Dan is het doel niet straffen, maar de ruimte geven om tot zichzelf te komen. Vrijwel altijd zitten we dan met haar op schoot in een andere ruimte, maar soms is dat te veel en schreeuwt ze dat we weg moeten. Dan laten we haar alleen in de kamer met deur open, vertellen we waar we zijn (op de gang) en wachten we tot ze rustig is.

Wat precies het achterliggende doel van de juf is geweest weten we niet (straf of ontprikkelen). Maar ik denk dat acht keer een ander kind pijn doen, nat of vies maken nog voor de lunch wel aangeeft dat het voor de veiligheid van de groep van belang was om het zoontje van TO bij hen weg te halen. Zodat de groep rustig en in veiligheid iets kon eten en drinken. Of zoontje daar dan wel of niet iets van leert is denk ik van ondergeschikt belang. Als mijn dochter zoiets zou uithalen dan mag ze van mij ook buiten de groep geplaatst worden.


Lena55 schreef op 04-06-2023 om 18:55:

[..]

😂 Beter niet als docent gaan werken dan maar. Als ik 8x per kind per dag hoef te corrigeren kom ik uitgerust thuis.

We hebben het over waarschuwen voor dingen als zand over andere kinderen gooien, duwen en in een flesje water van een ander kind knijpen die zo nat wordt. Ik kan me er niets bij voorstellen dat je een rustige dag hebt als je ieder kind daar acht keer voor moet waarschuwen.

Dit bevestigt alleen maar mijn vermoeden dat juf of meester zijn al moelijk genoeg is zonder dat je voor iedere actie steeds weer tekst en uitleg moet geven aan een ouder.

Moxxie schreef op 04-06-2023 om 19:09:

[..]

We hebben het over waarschuwen voor dingen als zand over andere kinderen gooien, duwen en in een flesje water van een ander kind knijpen die zo nat wordt. Ik kan me er niets bij voorstellen dat je een rustige dag hebt als je ieder kind daar acht keer voor moet waarschuwen.

Dit bevestigt alleen maar mijn vermoeden dat juf of meester zijn al moelijk genoeg is zonder dat je voor iedere actie steeds weer tekst en uitleg moet geven aan een ouder.

Precies dit. Als we het normaal vinden dat een kind acht keer gecorrigeerd moet worden nog voor lunchtijd. Komt dat neer op 8x20 kinderen is 160 waarschuwingen voor de lunch. Dat is dus uitgaande van starttijd half negen en lunch twaalf uur. 160 waarschuwingen in 3,5 uur dat is dus minstens elke twee minuten een waarschuwing uitdelen, een kind troosten, schoonmaken en verschonen. Dan kun je toch niet zeggen dat dat er bij hoort?! En dat een juf dat maar zonder zeuren moet doen?

Sorry hoor maar dan snap ik wel dat we een lerarentekort hebben. Ouders die vinden dat een juf dat wel zou moeten aankunnen zou ik willen uitnodigen om dan zelf lekker voor de klas te gaan staan.

Je kind heeft iets gedaan en moest 8 keer aangesproken worden, dan kan hij een consequentie verwachten, zeker als andere kleuters dat ook weleens moeten. Alleen eten lijkt mij dan een goede oplossing, als dat een paar keer gebeurt is dat echt nog niet traumatisch. Laat de consequentie aan juf over, misschien kun je het er met je zoon nog een keer over hebben zonder de juf af te vallen. Waarom moeten we tegenwoordig gelijk denken dat iets traumatisch is voor een kind of dat ze psychisch last van zullen krijgen, kom op, kleuter is vervelend of stout, daar volgt een straf of consequentie op, prima toch, duidelijk dat zijn gedrag niet goed is. Waar ik mij ook spreid over verbaas is dat zulke jonge kleuters al mee moeten doen met de avond vierdaagse, dan kun je verwachten dat je kind moe is en ander gedrag dan normaal vertoont.

Het gaat niet om wat we willen. Het gaat om wat realistisch is en wat helpt. Als je jouw correcties naar beneden wilt krijgen, is dit niet de manier om dit voor elkaar te krijgen. Denk je nu echt dat een kind van 4,5 jaar dan de volgende dag denkt 'ohh gister moest ik alleen eten, dus nu ga ik me goed gedragen?' 

Muppet3640 schreef op 04-06-2023 om 19:05:

2 keer in een halfjaar is niet aan de orde. Hij zit al bijna een jaar op school en eerlijk gezegd raakt het mij enorm dat mijn kind direct als anti-sociaal wordt bestempeld. Hij heeft veel vriendjes in de klas en met deze kinderen speelt hij ook veel op de BSO en buiten school bij ons in de wijk. Toen hij geopereerd was hebben hier meerdere klasgenootjes aan de deur gestaan om te vragen hoe het met hem ging.

Hij is overigens niet de enige van de klas die regelmatig gecorrigeerd wordt.

Ik maak er verder volgens mij geen drama van zoals iemand hier suggereert. Ik vroeg me alleen oprecht af of dit soort corrigerende maatregelen nog van deze tijd zijn en of ze wel effect hebben. En of er geen andere manieren zijn om dit op te lossen.

Ik lees nergens dat zijn leerkracht die mening is toegedaan. Mocht iemand op het forum dit geschreven hebben; ach, die kent je kind niet eens persoonlijk dus niet nodig daar gewicht aan te hangen.

Verder zijn kinderen rond de laatste maanden van het schooljaar vaker van de leg; kijk het even aan en stuur hem anders wat vroeger naar bed. Slaap doet wonderen.

Muppet3640

Muppet3640

04-06-2023 om 19:31 Topicstarter

Mijn kind moet niet meedoen met de avondvierdaagse, dat wilde hij zelf. Zou mijn kind nooit dwingen om aan zoiets mee te doen. Het werd dik gepromoot op school, ook in de kleuterklas. Moet ik mijn kind dan zeggen dat ie niet mee mag? 

Muppet3640

Muppet3640

04-06-2023 om 19:32 Topicstarter

@Flanagan: dat heeft de leerkracht niet gezegd, maar die conclusie wordt hier getrokken.

Lena55 schreef op 04-06-2023 om 19:27:

Het gaat niet om wat we willen. Het gaat om wat realistisch is en wat helpt. Als je jouw correcties naar beneden wilt krijgen, is dit niet de manier om dit voor elkaar te krijgen. Denk je nu echt dat een kind van 4,5 jaar dan de volgende dag denkt 'ohh gister moest ik alleen eten, dus nu ga ik me goed gedragen?'

Kind zal toch moeten leren dat aan bepaald gedrag consequenties zitten? En daarbij zijn andere kinderen erbij betrokken, leer je die dan dat dit gedrag wel oké is en er verder niks gebeurd?  Op school van zoon moeten de strafklantjes sorry zeggen tegen een evt slachtoffer en de klas. En dat werkt verrassend goed. 

Muppet3640

Muppet3640

04-06-2023 om 19:40 Topicstarter

@Nick, sorry zeggen moeten ze hier op school ook doen. Vind ik ook niet meer dan logisch. Dat leren wij hem ook thuis. Net als dat pesten etc. niet ok is.

Muppet3640 schreef op 04-06-2023 om 19:40:

@Nick, sorry zeggen moeten ze hier op school ook doen. Vind ik ook niet meer dan logisch. Dat leren wij hem ook thuis. Net als dat pesten etc. niet ok is.

Hier is het wel pas sorry zeggen na evt straf. Ook om andere kinderen te laten zien dat pesten niet onbestraft blijft. 

Muppet3640

Muppet3640

04-06-2023 om 19:56 Topicstarter

@Nick: eens, ik heb ook niets tegen corrigerende maatregelen, ik stel alleen de vorm ter discussie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.