Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Straf / corrigeren op school


Philou schreef op 05-06-2023 om 14:18:

[..]

Deels wel: het weekend met zoon, ze kent haar zoon, gesprek met de juf… ze weet hoe andere wekend normaliter gaan etc.

Ja maar het cruciale moment heeft ze gemist, en het lijkt mij eigenlijk alleen maar goed als ie er zo van onder de indruk is. Een tweede keer zal hij zich dit herinneren.

AppleTree schreef op 05-06-2023 om 14:16:

Volgens mij worden veel dingen nu uit zijn verband getrokken.

Zand gooien, duwen en nat spuiten is pesten, het kan soms ook dollen zijn maar gezien het verhaal is dat in deze situatie niet zo. Dan zijn er ook slachtoffers van zijn gedrag. Dat maakt het kind geen rot kind en niet een psychopaat (heeft toch ook niemand zo gezegd), maar wel dat je er iets mee moet. Want als deze kleuter een weekend van slag zou zijn van 5 minuten op de gang zijn broodje moeten eten ipv in de klas kan je je ook bedenken wat de impact is van met zand bekogeld worden, geduwd worden en/of nat gespoten worden doet met een klasgenoot zeker als dat steeds met een gesprekje 'opgelost' wordt en het gedrag gewoon door gaat.

Het is incidenteel, zowel het gedrag als de gebruikte consequentie. Kind was heel moe van de avond vierdaagse en gedroeg zich zowel thuis als school niet als zichzelf en onkarakteristiek vervelend, slecht luisterend en pesterig richting andere kinderen. Normaal is hij sociaal en valt goed in de groep. Door eenmalig buiten de klas te eten na pestgedrag van zijn kant valt hij huis niet opeens buiten de groep en zijn gedrag dit weekend thuis zal niet alleen komen door dat even buiten de klas zitten maar ook door de vermoeidheid. Immers voor dat buiten de klas zitten was hij ook niet zichzelf.

To kan best het gesprek aan gaan, maar kan beter dan daar voor zich ook even inleven in de andere posities naast die van haar zoon. Want ja zijn positie was niet leuk. Moe naar school moeten, door vermoeidheid je misdragen en minder impulscontrole hebben en dan straf krijgen, nog steeds moe zijn maar dan ook wat verdrietig want hij was niet lief. Maar de positie van de klasgenoten was ook niet leuk, moe van de avond vierdaagse en dan op school moeten opletten want x doet vervelend dus je moet weg rennen, hem ontwijken, kan niet in de zandbak want hij gooit met zand, y is al geduwd en dan wordt je ook nog eens nat gemaakt en moet je je om kleden of in natte kleren blijven zitten en hij gaat maar door. Tot x even uit de klas moet en dan wordt het weer rustig en dat blijft het tot school uit is. Klinkt ook niet fijn toch?
Of die van de juf. De halve klas is moe, een paar kinderen luisteren slecht, andere zijn huilerig en je bent steeds spreekwoordelijke brandjes aan het blussen. X maakt het wel bond en gooit met zand, duwt en spuit andere nat. De sfeer in de klas wordt slecht, sommige kinderen willen niet meer bij x zitten en je moet een nat kind troosten, omkleden en wat dingen droog maken. Je haalt x even uit de situatie en laat hem rustig op de gang eten. Hij wordt rustiger en misschien zelfs war terneergeslagen. De hele klas wordt weer rustig en z droog en wel weer naast x zijn werkje af te maken. Bij het ophalen spreek je de moeder even aan want normaal ken je x niet zo als een kind dat kliert en pest en dan weet ze wat er gespeeld heeft op school. Oom niet een hele fijne dag toch? En ze heeft een hele klas waar ze het goed voor moet doen en hoewel dit misschien niet het fijnste was voor x was het wel wat nodig was om de sfeer in de klas weer goed te krijgen.

@to En ik was er niet bij, dus ik weet niet hoe lang hij buiten de klas zat, of de deur open was, of de juf af en toe keek of het goed ging, hoe ze hem eerder aan had gesproken ed, maar ik denk dat je te veel de schuld van zijn niet lekker in zijn vel zitten legt bij de straf en niet het moe zijn van de vierdaagse en te weinig oog hebt dat het op school niet alleen om jou kind draait en het niet altijd voor hem perfect pedagogisch volgens jou beeld kan en soms de belangen van de groep boven die van jou kind gaan.

Echt als hij een weekend van slag kan zijn volgens jou puur van een straf, denk je dan niet dat de avond vierdaagse ook langer door werkt? En dat ook het misdragen en de reactie van zijn klasgenoten ook door kunnen werkenden? Want op de gang zitten is vervelender als je het gevoel hebt dat de klas jou er niet bij wil hebben omdat ze je zo vervelend vonden op dat moment. En het dus maar voor een deel mogelijk de straf was? En het is een kleuter dus hij overziet zijn eigen gedrag niet altijd, maar hij heeft dus ook niet het inzicht in wat hij nou precies voelt, waarom en wat er allemaal mee speelt. Op de gang zitten is dan makkelijker te verwoorden dan schuldgevoel voor boze of huilende klasgenoten, bang om buiten de groep te vallen omdat de andere hem niet meer leuk vonden na zijn gedrag en vermoeidheid van iets leuks dagen eerder.
Er niet met een gestrekt been in gaan is ook niet het gesprek in gaan zoals hier met dat dit onpedagogisch en achterhaald is als je nog niet weer wat er precies speelt en niet open staan voor een andere visie op die dag dan die van je 4 jarige. Bespreek het dan met de juf door te vragen wat er nou precies aan de hand was en vooral veel open en rustige vragen te stellen zonder allemaal oordelen daar al in door te laten sijpelen.

je hebt prachtig verwoord, wat ik dacht.

Ik hoop dat To een goed gesprek had op school.

Ik zou het vooral allemaal niet overdrijven. Je kind was vervelend (dat zijn alle kinderen weleens) en ging te lang door, luisterde niet naar de juf en kreeg dus straf. Geen ramp en zo zou ik het ook zeker niet brengen. Geen ramp voor de kinderen die water/zand over zich kregen (vervelend maar komt voor) en geen ramp om straf te krijgen (dan moet je maar je beter gedragen.) Ik zou er vooral niet met de juf over gaan spreken, geen wonder dat er in een lerarentekort is als ze zich voor elk incident moeten verantwoorden.
Ik zou duidelijk zijn naar kind 'ja vervelend dat je op de gang moest eten maar als je niet naar de juf luistert dan kan dat gebeuren want je was niet aardig tegen de andere kinderen.' 
Vooral niet al te veel aandacht aanbesteden.

Hoe ging het gesprek, Muppet? 

Mijn zoon moest toen die net 1 was al een keer apart zitten op een stoel. Hij had iets van een ander kindje afgepakt. Hij werd toegesproken en moest dus een paar tellen op die stoel. Moest heel hard huilen.
Ik vind er eigenlijk niet zoveel van. Hij zit in een groep met kids van 0-4 en het hoort er wmb bij.
Inmiddels bijna twee en thuis moet hij alleen op de stoel als hij de tv slaat (wat hij ook dondersgoed weet).

Aviendha schreef op 05-06-2023 om 19:47:

Mijn zoon moest toen die net 1 was al een keer apart zitten op een stoel. Hij had iets van een ander kindje afgepakt. Hij werd toegesproken en moest dus een paar tellen op die stoel. Moest heel hard huilen.
Ik vind er eigenlijk niet zoveel van. Hij zit in een groep met kids van 0-4 en het hoort er wmb bij.
Inmiddels bijna twee en thuis moet hij alleen op de stoel als hij de tv slaat (wat hij ook dondersgoed weet).

Dan heb je ze niet alle 24 in het kratje hoor, als je baby’s als hondjes behandelt. Ik mag toch hopen dat ze dit niet zo op hun opleiding krijgen. Mijn dochter is in groep 1 wel eens op de gang gezet, eenmaal omdat ze haar trui uit trok en eenmaal omdat ze bij het raam naar haar zus ging zwaaien, tijdens haar speelkwartier. Dat vond ik al héél bijzonder. De motivatie van de juf was ‘anders zitten ze straks alle 25 zonder trui.’ Ja en dan?

MMcGonagall schreef op 05-06-2023 om 19:53:

[..]

Dan heb je ze niet alle 24 in het kratje hoor, als je baby’s als hondjes behandelt. Ik mag toch hopen dat ze dit niet zo op hun opleiding krijgen. Mijn dochter is in groep 1 wel eens op de gang gezet, eenmaal omdat ze haar trui uit trok en eenmaal omdat ze bij het raam naar haar zus ging zwaaien, tijdens haar speelkwartier. Dat vond ik al héél bijzonder. De motivatie van de juf was ‘anders zitten ze straks alle 25 zonder trui.’ Ja en dan?

Doen wij hier alleen als je met één vinger zwaait. Echt niet als je met alle vijf zwaait hoor. 😉

MMcGonagall schreef op 05-06-2023 om 19:53:

[..]

Dan heb je ze niet alle 24 in het kratje hoor, als je baby’s als hondjes behandelt. Ik mag toch hopen dat ze dit niet zo op hun opleiding krijgen. Mijn dochter is in groep 1 wel eens op de gang gezet, eenmaal omdat ze haar trui uit trok en eenmaal omdat ze bij het raam naar haar zus ging zwaaien, tijdens haar speelkwartier. Dat vond ik al héél bijzonder. De motivatie van de juf was ‘anders zitten ze straks alle 25 zonder trui.’ Ja en dan?

Op het kdv moesten ook 2 kindjes regelmatig op de gang. Niet omdat ze hun trui uittrokken of naar een zus gingen zwaaien, maar omdat ze andere kinderen knepen, sloegen, schopten, bespuugden, dat soort werk. Mijn dochter was maar wat blij dat die 2 kinderen toen steeds even weggehaald werden uit dat wat ze wild maakte.

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 20:15:

[..]

Op het kdv moesten ook 2 kindjes regelmatig op de gang. Niet omdat ze hun trui uittrokken of naar een zus gingen zwaaien, maar omdat ze andere kinderen knepen, sloegen, schopten, bespuugden, dat soort werk. Mijn dochter was maar wat blij dat die 2 kinderen toen steeds even weggehaald werden uit dat wat ze wild maakte.

Zonder toezicht?

Max88 schreef op 05-06-2023 om 20:26:

[..]

Zonder toezicht?

Het was een klein gangetje en er zat een glazen pui tussen. De deur naar buiten was sowieso niet te openen.

MMcGonagall schreef op 05-06-2023 om 19:53:

[..]

Dan heb je ze niet alle 24 in het kratje hoor, als je baby’s als hondjes behandelt. Ik mag toch hopen dat ze dit niet zo op hun opleiding krijgen. Mijn dochter is in groep 1 wel eens op de gang gezet, eenmaal omdat ze haar trui uit trok en eenmaal omdat ze bij het raam naar haar zus ging zwaaien, tijdens haar speelkwartier. Dat vond ik al héél bijzonder. De motivatie van de juf was ‘anders zitten ze straks alle 25 zonder trui.’ Ja en dan?

Waarschijnlijk was het maar een paar seconden en na waarschuwingen. En aangezien het een groep van 0-4 is en hij het liefst met/bij de grote kindjes speelt, begreep ik het wel. Van mij hoeft de juf dit soort voorvallen ook helemaal niet te vertellen. Ik vertrouw ze en zoon is elke keer blij bij het brengen. 

Aviendha schreef op 06-06-2023 om 09:18:

[..]

Waarschijnlijk was het maar een paar seconden en na waarschuwingen. En aangezien het een groep van 0-4 is en hij het liefst met/bij de grote kindjes speelt, begreep ik het wel. Van mij hoeft de juf dit soort voorvallen ook helemaal niet te vertellen. Ik vertrouw ze en zoon is elke keer blij bij het brengen.

Het zal niet direct schade opleveren maar het heeft ook echt helemaal geen nut.

MMcGonagall schreef op 06-06-2023 om 17:03:

[..]

Het zal niet direct schade opleveren maar het heeft ook echt helemaal geen nut.

Ik begrijp niet dat er tegenwoordig gedacht wordt dat lichte straffen zoals even apart gezet worden niet helpen. Ik weet echt nog wel dat als ik als kleuter een waarschuwing en zo'n soort straf kreeg (zwaar woord, maar ik weet even niks anders) het helemaal niet leuk vond en me dan ook best een beetje schaamde, omdat ik, hoe klein ik ook was, best doorhad dat ik vervelend was geweest.

MMcGonagall schreef op 06-06-2023 om 17:03:

[..]

Het zal niet direct schade opleveren maar het heeft ook echt helemaal geen nut.

Het heeft wel nut voor de andere kindjes . En ondanks dat hij zijn zonden echt nog niet gaat overdenken, geloof ik wel dat hij oorzaak-gevolg begrijpt. Toen die net 1 was misschien niet, maar inmiddels wel. En de 4,5 jarige van TO zeker wel.

het is gewoon echt best een achterhaalde methode. 
Een kind op het kdv afzonderen zou bij mij de laatste dag geweest zijn, wat een onmacht.
Natuurlijk heeft het effect. 
Als ik jou een harde klap geef dan helpt dat vast.
Maar wil je dat een kind het snapt en iets mee doet of reageert uit angst/ontzag?
Je moet zorgen dat ze het anders wíllen doen en dat kan, maar veel mensen vinden dat maar lastig.
 
Niet om het door te trekken  of te vergelijken, je wilt bv dat een hond iets níet doet en dan kun je 2 dingen doen:
1. Je blijft hangen in oude inzichten die resultaat hebben uit angst en je schreeuwt ff, geeft m een zet, zondert hem af  trekt flink en buldert hem toe want luisteren zal hij....
2. Je volgt nieuwe inzichten die zorgen dat de keuze vrijwillig wordt gemaakt en vanuit een positieve benadering. 
Gevolg is dat zonder ellende nog steeds iedereen het gewenste resultaat krijgt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.