Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Straf / corrigeren op school


Philou schreef op 05-06-2023 om 12:52:

[..]

Dat iemand, Jilz of jij of ik, zeggen dat iets gegaan is oo een bepaalde manier, wil niet zeggen dat het ook zo is. To weet dat beter dan wie dan ook. To komt op mij niet over als iemand die in een gedachtengang zit en vervolgens blijft zitten omdat die niet meer bij te sturen is. Haar bijdragen in dit topic staan bol van afwegingen waarin zij deels kan meegaan, deels niet. Ik denk dus dat zij juist heel goed is in de contekst voor haar zoon te zien en dat zij, als er een andere geopperd wordt, die met de hare kan vergelijken. Als ze dan toch bij haar eerdere contekst van het geheel blijft, wie zijn wij dan om daar aan te gaan twijfelen of zelfs to te verwijten dat zij het niet goed (genoeg) door heeft. Wij waren er helemaal niet bij.

Ik zeg helemaal niet dat iets op een bepaalde manier gegaan is. Ik beticht TO er ook niet van dat ze geen afwegingen maakt.

Het enige wat ik deed is reageren op een bericht van jou waarin je schreef dat als een kind een heel weekend van de leg is van een (straf)maatregel dat de juf/school dan te ver is gegaan.

Daarmee zeg ik niks over TO, over haar zoon etc. Het enige wat ik zeg is dat er nog wel meer opties zijn.

TO weet volgens mij best dat het gedrag van zoon ook niet goed te praten valt. En natuurlijk kan ze over het ingrijpen een gesprek aan gaan met juf om beter te begrijpen wat er gebeurd is, dat kan ook helpen om het haar zoon beter uit te leggen. Daar oordeel ik dus niet over.

TO is hier niet degene die heel stellig tegen school/juf is. Maar jouw reacties zijn dat wel en daar reageer ik op.

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 13:25:

[..]

Nee hoor, mensen doen niet alsof het kind een zware probleemleerling is. Je moet van even op de gang zitten niet zo’n mega-ding maken.

Jawel dat gebeurt wel, slachtoffer, bully, overgevoelige moeder die kind wel zal verwennen, zeuren, niks gewend, moet maar leren enz enz. Ik zei niet voor niets dat hij 4.5 is en geen halve psychopaat, ik proefde dat net zo als Lena dat deed.

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 12:57:

[..]

Niemand beweert dat haar eigen interpretatie de waarheid is.

Ik snap alleen jouw zin niet, waarin to blijkbaar over van alles afwegingen maakt, er ruimte is voor van alles maar ‘juist heel zeker over de context over haar zoon’ is.

Ik zie geen reden om aan te nemen waarom to’s interpretatIe niet de waarheid is. 

Je hebt wel eens mensen die een mening vormen en daar niet meer vanaf te brengen zijn zelfs al komen andere feiten aan het licht. Laat staan het overwegen van een andere interpretatie dan de eigen, overwegen en dan genuanceerd vertellen waarom de een beter past dan de ander. To komt op mij over als iemand die dat juist wel kan, dwz flexibel genoeg. Voor mij dus reden om aan te nemen dat zij haar vinger op de juiste contekst legt: ze is best bereid die bij te stellen als het nodig is, maar daar ismvoor haar geen reden toe. Dus, mi is he heel goed mogelijk dat dit jongentje van slag af is door school. 

Max88 schreef op 05-06-2023 om 13:38:

[..]

Jawel dat gebeurt wel, slachtoffer, bully, overgevoelige moeder die kind wel zal verwennen, zeuren, niks gewend, moet maar leren enz enz. Ik zei niet voor niets dat hij 4.5 is en geen halve psychopaat, ik proefde dat net zo als Lena dat deed.

Op een paar uitzonderingen na vind ik dit wel heel erg uit zijn verband gerukt.

Dader/slachtoffer benoemen is gewoon om de situatie te schetsen, we weten geen namen hè dus hoe maak je het anders duidelijk over wie je het hebt. Zoon van TO is de dader van zand gooien naar een ander kind dat daarmee het slachtoffer is. Maar het vergrijp blijft daarmee wat het is, gewoon iets dat kinderen elkaar zo nu en dan aandoen. Vandaag doet zoon van TO het en morgen doet zijn slachtoffer het en zijn de rollen omgedraaid. Als je dat direct al leest alsof hij wordt weggezet als psychopaat dan vind ik dat wel behoorlijk overgevoelig overkomen. 

Ik vind juist dat de juf eerder verketterd wordt hier door uitspraken als "pedagogisch onverantwoord" "onveilig" "ouderwets" en "gaat veel te ver". Er wordt vanuit gegaan dat de acht waarschuwingen niet op de juiste manier zijn gedaan etc, terwijl dat is veel minder feitelijk want dat weten we niet.

Al wat we weten is dat zoon van TO zich afgelopen vrijdag vervelend gedroeg richting andere kinderen. Dat zegt niks over hoe zoon normaal is en volgens mij wordt daar ook niet over geoordeeld.

Verder weten we dat juf direct open kaart heeft gespeeld en dat dit dus ook voor juf bijzonder genoeg was om te vermelden. Verder weten we dat ze acht keer gewaarschuwd heeft, maar niet hoe. Aannames dat juf dus ook gewoon zoon naast zich had kunnen laten zitten en zo voorts terwijl ze dat misschien al bij de vijfde waarschuwing had gedaan. We waren er niet bij.

Jillz schreef op 05-06-2023 om 13:52:

[..]

Op een paar uitzonderingen na vind ik dit wel heel erg uit zijn verband gerukt.

Dader/slachtoffer benoemen is gewoon om de situatie te schetsen, we weten geen namen hè dus hoe maak je het anders duidelijk over wie je het hebt. Zoon van TO is de dader van zand gooien naar een ander kind dat daarmee het slachtoffer is. Maar het vergrijp blijft daarmee wat het is, gewoon iets dat kinderen elkaar zo nu en dan aandoen. Vandaag doet zoon van TO het en morgen doet zijn slachtoffer het en zijn de rollen omgedraaid. Als je dat direct al leest alsof hij wordt weggezet als psychopaat dan vind ik dat wel behoorlijk overgevoelig overkomen.


Het jochie is 4, hoe kan je op die leeftijd dan een afweging maken tussen plagen of pesten. De hele kleuterschool gaat over het leren onderdrukken van oprispingen ten behoeve van leren (leren spelen, leren samen spelen, je plas ophouden) zodat in groep 3 je kan leren lezen etc.

Als je hem als “dader” wegzet, dan ga je uit van een bewuste actie. Dat is helemaal niet aan de orde. 

Philou schreef op 05-06-2023 om 14:01:

[..]

Het jochie is 4, hoe kan je op die leeftijd dan een afweging maken tussen plagen of pesten. De hele kleuterschool gaat over het leren onderdrukken van oprispingen ten behoeve van leren (leren spelen, leren samen spelen, je plas ophouden) zodat in groep 3 je kan leren lezen etc.

Als je hem als “dader” wegzet, dan ga je uit van een bewuste actie. Dat is helemaal niet aan de orde.

Dit inderdaad, ik heb niets tegen correcties, maar hij is net kleuter, en dan zijn dader en vergrijp grote woorden.

Philou schreef op 05-06-2023 om 14:01:

[..]

Het jochie is 4, hoe kan je op die leeftijd dan een afweging maken tussen plagen of pesten. De hele kleuterschool gaat over het leren onderdrukken van oprispingen ten behoeve van leren (leren spelen, leren samen spelen, je plas ophouden) zodat in groep 3 je kan leren lezen etc.

Als je hem als “dader” wegzet, dan ga je uit van een bewuste actie. Dat is helemaal niet aan de orde.

Ik zeg er nog bewust bij dat hij vandaag de dader kan zijn en morgen het slachtoffer. Het gaat ook helemaal niet om een kind van 4 weg te zetten als een monster. Het is gewoon een beschrijving van de situatie van dat moment. En op dat moment gedroeg zoon van TO zich onacceptabel tegenover andere kinderen. Waarmee ik niet wil zeggen dat zoon met 4,5 anders had moeten weten. Die dacht misschien gewoon een grapje te maken en krijgt dus een waarschuwing om te leren dat het geen leuk grapje is.

We moeten het niet groter maken dan het is. Zoon heeft zich één keer slecht gedragen (kan gebeuren) en heeft daarvoor even en eenmalig op de gang gezeten (kan ook een keer gebeuren).


Volgens mij worden veel dingen nu uit zijn verband getrokken. 

Zand gooien, duwen en nat spuiten is pesten, het kan soms ook dollen zijn maar gezien het verhaal is dat in deze situatie niet zo. Dan zijn er ook slachtoffers van zijn gedrag. Dat maakt het kind geen rot kind en niet een psychopaat (heeft toch ook niemand zo gezegd), maar wel dat je er iets mee moet. Want als deze kleuter een weekend van slag zou zijn van 5 minuten op de gang zijn broodje moeten eten ipv in de klas kan je je ook bedenken wat de impact is van met zand bekogeld worden, geduwd worden en/of nat gespoten worden doet met een klasgenoot zeker als dat steeds met een gesprekje 'opgelost' wordt en het gedrag gewoon door gaat. 

Het is incidenteel, zowel het gedrag als de gebruikte consequentie. Kind was heel moe van de avond vierdaagse en gedroeg zich zowel thuis als school niet als zichzelf en onkarakteristiek vervelend, slecht luisterend en pesterig richting andere kinderen. Normaal is hij sociaal en valt goed in de groep. Door eenmalig buiten de klas te eten na pestgedrag van zijn kant valt hij huis niet opeens buiten de groep en zijn gedrag dit weekend thuis zal niet alleen komen door dat even buiten de klas zitten maar ook door de vermoeidheid. Immers voor dat buiten de klas zitten was hij ook niet zichzelf. 

To kan best het gesprek aan gaan, maar kan beter dan daar voor zich ook even inleven in de andere posities naast die van haar zoon. Want ja zijn positie was niet leuk. Moe naar school moeten, door vermoeidheid je misdragen en minder impulscontrole hebben en dan straf krijgen, nog steeds moe zijn maar dan ook wat verdrietig want hij was niet lief. Maar de positie van de klasgenoten was ook niet leuk, moe van de avond vierdaagse en dan op school moeten opletten want x doet vervelend dus je moet weg rennen, hem ontwijken, kan niet in de zandbak want hij gooit met zand, y is al geduwd en dan wordt je ook nog eens nat gemaakt en moet je je om kleden of in natte kleren blijven zitten en hij gaat maar door. Tot x even uit de klas moet en dan wordt het weer rustig en dat blijft het tot school uit is. Klinkt ook niet fijn toch?
Of die van de juf. De halve klas is moe, een paar kinderen luisteren slecht, andere zijn huilerig en je bent steeds spreekwoordelijke brandjes aan het blussen. X maakt het wel bond en gooit met zand, duwt en spuit andere nat. De sfeer in de klas wordt slecht, sommige kinderen willen niet meer bij x zitten en je moet een nat kind troosten, omkleden en wat dingen droog maken. Je haalt x even uit de situatie en laat hem rustig op de gang eten. Hij wordt rustiger en misschien zelfs war terneergeslagen. De hele klas wordt weer rustig en z droog en wel weer naast x zijn werkje af te maken. Bij het ophalen spreek je de moeder even aan want normaal ken je x niet zo als een kind dat kliert en pest en dan weet ze wat er gespeeld heeft op school. Oom niet een hele fijne dag toch? En ze heeft een hele klas waar ze het goed voor moet doen en hoewel dit misschien niet het fijnste was voor x was het wel wat nodig was om de sfeer in de klas weer goed te krijgen.

@to En ik was er niet bij, dus ik weet niet hoe lang hij buiten de klas zat, of de deur open was, of de juf af en toe keek of het goed ging, hoe ze hem eerder aan had gesproken ed, maar ik denk dat je te veel de schuld van zijn niet lekker in zijn vel zitten legt bij de straf en niet het moe zijn van de vierdaagse en te weinig oog hebt dat het op school niet alleen om jou kind draait en het niet altijd voor hem perfect pedagogisch volgens jou beeld kan en soms de belangen van de groep boven die van jou kind gaan.

Echt als hij een weekend van slag kan zijn volgens jou puur van een straf, denk je dan niet dat de avond vierdaagse ook langer door werkt? En dat ook het misdragen en de reactie van zijn klasgenoten ook door kunnen werkenden? Want op de gang zitten is vervelender als je het gevoel hebt dat de klas jou er niet bij wil hebben omdat ze je zo vervelend vonden op dat moment. En het dus maar voor een deel mogelijk de straf was? En het is een kleuter dus hij overziet zijn eigen gedrag niet altijd, maar hij heeft dus ook niet het inzicht in wat hij nou precies voelt, waarom en wat er allemaal mee speelt. Op de gang zitten is dan makkelijker te verwoorden dan schuldgevoel voor boze of huilende klasgenoten, bang om buiten de groep te vallen omdat de andere hem niet meer leuk vonden na zijn gedrag en vermoeidheid van iets leuks dagen eerder.
Er niet met een gestrekt been in gaan is ook niet het gesprek in gaan zoals hier met dat dit onpedagogisch en achterhaald is als je nog niet weer wat er precies speelt en niet open staan voor een andere visie op die dag dan die van je 4 jarige. Bespreek het dan met de juf door te vragen wat er nou precies aan de hand was en vooral veel open en rustige vragen te stellen zonder allemaal oordelen daar al in door te laten sijpelen.

Nick90 schreef op 05-06-2023 om 12:54:

[..]

TO zelf toch ook niet?

Deels wel: het weekend met zoon, ze kent haar zoon, gesprek met de juf… ze weet hoe andere wekend normaliter gaan etc.

Philou schreef op 05-06-2023 om 14:18:

[..]

Deels wel: het weekend met zoon, ze kent haar zoon, gesprek met de juf… ze weet hoe andere wekend normaliter gaan etc.

Precies, deels. 

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 14:20:

[..]

Precies, deels.

En dat is dan al meer dan jij, of ik.

Philou schreef op 05-06-2023 om 14:21:

[..]

En dat is dan al meer dan jij, of ik.

Ik zit niks in te vullen hoor. 

Je hoeft bij dit soort dingetjes ook niet heel veel te doen. Pas als er regelmatig iets speelt, of als er iets heel extreems aan de hand is ga je met de juf babbelen. Als beginnende schoolmoeder moet je ook leren loslaten, dat is moeilijk. 

Lena55 schreef op 05-06-2023 om 13:21:

[..]

Met mijn orde is gelukkig niks mis. Nooit nodig geweest om een kind op de gang te laten eten.

Tegen een ouder wie zich gewoon zorgen maakt om haar kind zeggen dat ze niet zo moet zeuren en veelvoorkomend kleutergedrag als 'vervelend' en 'stoorzender' kwalificeren. Je klinkt als een topaanwinst voor onderwijsland.

Ik vind dit topic echt op een hele nare manier ontsporen. Mensen doen net alsof het kind van to een zware probleemleerling is. Termen als straf, zonden overdenken, slachtoffers vliegen hier om de oren. En dan mensen die zich kritisch uiten over deze keuze van de juf wegzetten onder het mom van dat wij vinden dat kinderen alles maar mogen doen en er geen consequenties gesteld mogen worden. Niemand die dat heeft geschreven.

Als je 8x gecorrigeerd moet worden, stoor je de klas. Dat is geen ramp, maar apart gezet worden is dat ook niet. Dus als je daar als ouder bij de juf over komt klagen, ja, dan vind ik dat je zeurt. 

DeOnbekende schreef op 05-06-2023 om 14:24:

[..]

Als je 8x gecorrigeerd moet worden, stoor je de klas. Dat is geen ramp, maar apart gezet worden is dat ook niet. Dus als je daar als ouder bij de juf over komt klagen, ja, dan vind ik dat je zeurt.

is er sprake van klagen? Ik dacht juist informeren. 

Mevrouw75 schreef op 05-06-2023 om 14:23:

[..]

Ik zit niks in te vullen hoor.

Je hoeft bij dit soort dingetjes ook niet heel veel te doen. Pas als er regelmatig iets speelt, of als er iets heel extreems aan de hand is ga je met de juf babbelen. Als beginnende schoolmoeder moet je ook leren loslaten, dat is moeilijk.

Waarom vul je nu dat het om loslaten gaat?

Philou schreef op 05-06-2023 om 14:38:

[..]

is er sprake van klagen? Ik dacht juist informeren.

[..]

Waarom vul je nu dat het om loslaten gaat?

Lekker flauw. Ik vul niks in. 

Je kunt ook van een mug een olifant maken. To heeft allang haar antwoord. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.