Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
hesi

hesi

14-01-2009 om 22:18

Straffen

Ik ben benieuwd hoe jullie straffen.

Hier is het de trap en evt bij regelmatig hetzelfde een door ons te kiezen stuk speelgoed inleveren of geen tv meer mogen kijken.

Maar wat nu: in september heeft dochterlief (5.5) haar pony superkort geknipt en broerte ook een beetje geknipt. Een dikke week geleden deed ze het alleen weer! waarop we haar een dag tv ontnomen hebben en alleen nog knippen met een groot mens erbij. In de dagen erna ging het goed. Vandaag knipt ze een gat in haar maillot en met stift er op!!
Beide keren stevig gesproken en het antwoord is eerst, weet ik niet, dan omdat ik het mooi vind....
Nu dus helemaal geen schaar meer en 2 dgn geen tv.

Redelijk? tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

14-01-2009 om 23:35

Hoe wij straffen?

Nou eigenlijk bijna niet.
Alleen de jongste (van 4) moet soms even op de gang/bank/boven om af te koelen voor hij weer voor rede vatbaar is, maar dat is meer om hem uit de situatie te halen. O ja, de oudste (van 8) is vorige week ook even naar boven gestuurd.
Ik hanteer verder geen bepaalde tijd hiervoor (aantal minuten), meestal wel een waarschuwing.
O ja, en als er ergens ruzie over gemaakt wordt, dan gaat dat stuk speelgoed weg als ze er niet uit komen. Er wordt geen 'niet gerelateerd' speelgoed weggehaald en met 'geen tv kijken' heb ik eigenlijk voornamelijk mezelf vrees ik .
Denk je zelf dat het helpt om haar geen tv te laten kijken, dat ze dan een volgende keer niet meer met de schaar in dingen knipt die daar niet voor bedoeld zijn?
Jesse (3 jongens van 8, 6 en 4)

Zeuren: negeren.
Vervelend gedrag: aangeven dat hier de grens ligt, met het vooruitzicht van een time out: aantal minuten van leeftijd op de trap in ons geval. Als de time out niet helpt, iets leuks ontnemen: geen tv kijken is niet zo praktisch, want dan wordt de ander ook gestraft. Bij ons is het vooral: vroeg naar bed, of met het licht uit gaan slapen, dus niet lezen. Maar het kan ook direct in relatie staan met wat die dag aan de orde is: wangedrag bij het afspreken: niet afspreken. Ruzie maken om een speelgoedje: inleveren bij mama.
Overigens zijn er een aantal standaard gedragingen die geen waarschuwing behoeven, maar direct tot een time-out of gerelateerde 'straf' leiden: schelden, slaan. Dit systeem is mij door een gedragsdeskundige aangeraden en het werkt prima op onze kinderen, vooral onze temperamentvolle 7-jarige meid. Het idee is dat zij haar gedrag wenselijk gaat aanpassen en 'straf' op den duur niet meer nodig is. Ik gebruik liever het woord consequentie dan straf trouwens. Maar goed, dit werkt bij ons, andere kinderen kunnen weer hele andere handleidingen hebben.
En die schaar, die zou ik achter slot en grendel opbergen. Hier is de nieuwe hit: kauwgum verduisteren. Leuk, die kleren die uit de was komen met plakken kauwgum erop omdat ze het verstoppen in een broekzak of zoompje

ayla

ayla

15-01-2009 om 10:01

Hesi

Dochter van 4 heeft hier meerdere keren haar haren afgeknipt, na de derde keer is de schaar maanden achter slot en grendel gegaan, ze mocht hem alleen als ik erbij was en wist dat ik erbij kon blijven, anders niet.
Nu moet ik wel zeggen dat dochter pas 3 was toen ze dat deed.
Een kind van 5,5 moet snappen dat je niet in eigen haren of andermans haren mag knippen, doe je dat dan kun je niet met scharen omgaan en gaat de schaar weg.

Straffen?

ik straf eigenlijk nooit. Als ik boos ben dan uit ik dat en leg ik uit waarom ik boos ben geworden. Als ze iets pakt wat ik net verboden heb dan pak ik het af en leg ik het op een plek waar ze niet bij kan zonder het te vragen (kauwgom bijvoorbeeld). Bij geklier aan tafel worden we dus ook gewoon even boos en dreigen we met dat ze dan maar meteen moet gaan slapen. Toen ze 3 en 4 was zette ik haar nog wel eens op de gang maar dat doe ik nu ook niet meer.

De schaar heb ik niet afgepakt toen ze daar een vriendinnetje mee knipte, ik heb gewoon gezegd dat ik het echt heel stom van haar vond en dat ik niet had verwacht dat ze dat nog zou doen, is daarna nooit meer gebeurt.

Hes@

Hes@

15-01-2009 om 14:38

Niet gerelateerde overtredingen

Ik kan me voorstellen dat dit in de ogen van een kleuter heel verschillende dingen zijn. Haren knippen is voor een kind verleidelijk. September is al heel lang geleden. Dat komt niet meer spontaan bij haar boven op het moment dat ze weer wil gaan knippen.

In maillot knippen en tekenen is weer heel iets anders dan haren knippen. Ik zou haar niet zo streng straffen. Gewoon niet alleen laten met een schaar maar dan wel een beetje subtiel

Starry Night

Starry Night

16-01-2009 om 19:04

In dit geval...

Ik vind het toch wel intrigerend waarom ze dat doet. Het komt, zoals je het beschrijft, eerder over dat ze heel nieuwsgierig is naar het effect en dan achteraf pas beseft wat de gevolgen zijn. Dat blijkt ook een beetje uit haar antwoord. Straf heeft dan volgens mij niet zoveel zin. Straf hoort bij bewust iets stouts doen.

Kun je niet toch eens uit haar proberen te krijgen waarom ze dit doet en dan aangeven dat ze er iets heel lelijk en kapot door maakt en dat dat onomkeerbaar is (ander woord gebruiken? En dan proberen die knipbehoefte of nieuwsgierigheid in andere richtingen te leiden?

Als dat niet helpt inderdaad een lange tijd de schaar afpakken. Niet zozeer als straf, maar gewoon om aan te geven dat je haar niet vertrouwt. Hetgeen je namelijk ook niet doet natuurlijk, met een schaar althans.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.