Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tand duwen met stokje?

Zoon (7) moest vorige week naar orthodontist. Deze man zei dat zijn voorste tanden op elkaar gaan groeien (definitieve tanden beginnen door te komen). Ik kan zien dat dat inderdaad zo is. Om slijtage tegen te gaan (door het schuren van de onderste en bovenste tanden), gaf hij mij de volgende raad:

laat je zoon gedurende een paar jaar elke dag 5 keer, 10 minuten met een stokje (van een ijsko/frisko) achter zijn tand wrikken, zodat de tand uiteindelijk naar voren geduwd zal worden. (stokje moet dan achter bovenste tand - uit zijn mond en dan moet zoon op stokje duwen...).

Buiten het feit dat dit totaal niet praktisch is (ja, 's morgens, om 10 uur, 's middags, om 16 uur en 's avonds); lijkt dit mij gewoon een raar advies. Ik weet niet of dit normaal is en of ik zoon dat maar moet laten doen of volgende keer bij een andere orthodontist gaan.

Weet iemand of dit "gebruikelijk" is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje66

kaatje66

02-03-2009 om 13:53

Neefje

Ons neefje heeft nu een beugel. Maar 2 jaar geleden is hij begonnen met het wrikken. Hij moest toen ook een paar keer per dag wrikken. Hij had trouwens een onderbeet. Het heeft wel iets geholpen
groetjes kaat(66)

marie

marie

02-03-2009 om 15:12

Knijper

Hallo
jaaaren geleden kende ik een meisje dat elke dag een poosje op een knijper moest bijten met haar voortanden, omdat die dwars in de kaak stonden. Op die manier moesten ze weer recht komen te staan. Geloof wel dat het gelukt is.
Groetjes

Jade

Jade

02-03-2009 om 18:36

Paar jaar?

een poosje (paar weken/maanden) kan ik me nog voorstellen, maar een paar jaar? Overigens heb ik nog nooit van dat advies gehoord, maar dat zegt natuurlijk niks

Mijn dochter van 10 heeft een losse beugel, die o.a. een tand (naast een snijtand) naar voren moet drukken.

Nou ja, in ieder geval is het een goedkope oplossing

bertje1

bertje1

03-03-2009 om 08:18

Ja, onze tandarts ook

mijn zoon heeft 1 tand (hoek) flink naar achter staan; wij kregen ook het advies. Naast dat het heel lastig is vol te houden, betwijfel ik of het helpt (ja, vast als je het consequent doet!) en inderdaad, ook met een ijsstokje

Sasvangent

Sasvangent

03-03-2009 om 09:13 Topicstarter

Dus toch

het is dus toch niet iets dat de man ter plekke uitvond. Ik zal eens zien of zoon te bewegen is toch het uitproberen van de stokjestruk. Al zal het zeker geen 5 keer per dag zijn. En dan zien we wel.

Goedkoop is het inderdaad .

Ilva

Ilva

05-03-2009 om 14:44

Ook gehoord

Ik hoorde hier pas ook over. Ik geloof dat ze het een maand of twee gedaan hadden en het had gewerkt. Ik had er ook nog nooit van gehoord maar het komt dus vaker voor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.