Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tanden komen maar niet door na wisselen

hoi allemaal,

Onze zoon van 7 heeft in januari en februari zijn 2 voortanden bovenkant gewisseld. Hierdoor heeft hij een enorm gat. Aan de onderkant is de voortand ook weg.

Nu groeien er aan de bovenkant maar geen nieuwe tanden. Er zit zelfs geen puntjes. Ik weet van de eerdere tanden dat er binnen 1a2 weken wel iets begon te groeien.

is dit normaal? Het is nogal lastig met eten en hij slist behoorlijk .

Dit vond ik op internet:

Na het verliezen van een melktand verwacht je misschien snel een nieuwe tand. Toch laat die zich soms even op zich wachten. Gemiddeld duurt het vier weken tot drie maanden voor de nieuwe tand doorkomt. Die marge is breed, omdat ieder gebit zich anders ontwikkelt. Bij sommige kinderen zie je al snel witte puntjes, terwijl anderen maandenlang een lege plek houden.

Factoren zoals leeftijd, voedingsgewoonten en kaakgroei spelen mee. Ook het verschil tussen onder- en boventanden kan invloed hebben. Vaak breken de onderste snijtanden eerder door dan de bovenste. Dat komt doordat de wortelvorming daar sneller verloopt. Kinderen die al vroeg beginnen met wisselen, hebben soms ook eerder een compleet blijvend gebit. Toch geeft dat geen garantie.

Het gebit volgt zelden een vast patroon. Het helpt om het proces met rust te laten. Extra poetsen of frunniken met vingers vertraagt het soms juist. De tand zoekt zelf het juiste moment. Heb je toch twijfels over de timing? Dan kan een korte controle bij de tandarts geruststelling geven, zeker als je geen veranderingen ziet na meerdere maanden.”
https://hoe-lang.nl/hoe-lang-duurt-het-voordat-een-nieuwe-tand-doorkomt/

Van mijn eigen kinderen is het zo lang geleden dat ik het niet meer weet. Ik weet wel dat ik zelf lang zonder boventanden heb gelopen, maar die was ik eruit gevallen. Heeft nog lang een soort stompje gezeten.

Als je er zorgen over maakt dan zou ik het aan de tandarts vragen. Is het bijna tijd voor zijn halfjaarlijkse controle? (en als hij die pas heeft gehad, dan zou de tandarts er vast iets over hebben gezegd als er in aanleg geen nieuwe tanden onder zouden zitten).

Als logopedist zeg ik, obv van wat je schrijft: het is waarschijnlijk dat de tong bij hem te ver naar voren ligt/duwt (in rust, in spraak=slissen, en bij het slikken) en daarmee de tanden tegenhoudt. Ik zou naar een logopedist gaan voor een OMFT-traject, 7 is ook een ideale leeftijd om hieraan te werken en gaat mogelijk ook voorkomen dat hij later een beugel moet, of de duur daarvan bekorten. Ik heb al vaak meegenomen dat zodra de OMFT-technieken begonnen te wennen, de tanden opeens wél doorkwamen!

Delfine

Delfine

06-05-2026 om 21:07 Topicstarter

hij loopt bij een logopedist omdat hij niet goed slikte (infantiele slikbeweging als ik het goed zeg).
Hij moet nu inderdaad elke keer 5x “goed” slikken wanneer zijn tong naar buiten komt bij het slikken. Kan dit echt zijn tanden tegenhouden?

over een maand hebben we weer controle bij de tandarts. Zal het hierna even vragen inderdaad.

Bij onze jongste van 7 duurde het maanden voor ze doorkwamen. Ik heb nooit gedacht dat ik daar 'iets' mee moest. Na maand of 4 kwamen voortanden ineens wel door. 

Oudste daarentegen begon pas na 8e verjaardag met wisselen. 

Naar mijn idee is tanden wisselen nou net zo'n proces waar je geen invloed op hebt. 

Bij onze 8- jarige komen de boventanden ook maar niet door. Al zeker een jaar niet. Hij loopt idd de hele dag met z'n mond open en tong uit z'n mond. Bedankt voor de tip van OMFT. Daar ga ik eens achteraan. 

Delfine schreef op 06-05-2026 om 21:07:

hij loopt bij een logopedist omdat hij niet goed slikte (infantiele slikbeweging als ik het goed zeg).
Hij moet nu inderdaad elke keer 5x “goed” slikken wanneer zijn tong naar buiten komt bij het slikken. Kan dit echt zijn tanden tegenhouden?

over een maand hebben we weer controle bij de tandarts. Zal het hierna even vragen inderdaad.

Ja kan echt, ik heb het meerdere malen gezien dat ze richting eind van de OMFT-behandeling dus wel opeens doorkwamen!

De tong is een van de sterkste spieren van het lichaam, je slikt 1200-1500x per dag, waarbij dus bij een infantiele slik de tong steeds een opwaartse druk tegen het tandvlees geeft… dat kan die tanden echt tegenhouden.

Bij mijn jongste (11) kwam zijn ene boventand ook maanden niet door, de tandarts gaf een limiet van 6 maanden / volgende controle. Dan pas zou ze iets een sneetje maken om te helpen, maar dat was uiteindelijk niet nodig. En nu heeft hij een hoektand die ook loszit, maar de nieuwe al aan het duwen is, moeten we ook komende periode in de gaten houden, anders trekken van de melktand.  

Oudste had op zijn 13e 3 kiezen die maar niet eruit wilde, terwijl de nieuwe al echt aan het duwen waren. Die heeft de tandarts na een periode zelf getrokken, was echt heel nihil trekken nog. 
Wij zijn nooit zelf gaan prutsen of iets, en de tandarts geeft duidelijk aan wat prima is en wat termijnen zijn voor doorkomen / of juist er uit moeten.

Als er niets zou zitten, zouden ook de melktanden er niet uit zijn gevallen. Mijn vriend mist twee tanden en daar zitten dus zijn melktanden nog gewoon in, op zijn 57e.

Ik zou me hier niet direct heel veel zorgen om maken, maar omft zou ik wel overwegen als er sprake is van infantiel slikken.

Bij mijn kind zijn de voortanden boven getrokken toen ze 4,5 was vanwege een ontsteking. Hierdoor zijn andere tandjes gaan schuiven, dus geen enorm gat.
Wel een te smalle kaak. En later is ze wel verkeerd gaan slikken na het trekken van alle melkkiezen, blijkbaar een soort traumarespons. En toen ontwikkelde ze een open beet.
Verder is mijn kind op gebitsgebied verre van standaard en wisselt er bijna niks normaal. 

MMcGonagall schreef op 06-05-2026 om 23:22:

Als er niets zou zitten, zouden ook de melktanden er niet uit zijn gevallen. Mijn vriend mist twee tanden en daar zitten dus zijn melktanden nog gewoon in, op zijn 57e.

Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Onder 1 van mijn melkkiezen zat ook geen nieuwe kies. Maar de kies ging wel los rond mijn 16e, en toen moest daar echt een oplossing voor komen door destijds een brug. Tandarts heeft bij mijn kinderen dan ook extra goed gekeken of alles ontwikkeld is ivm ook wisselen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.