Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anneke

Anneke

23-11-2012 om 16:27

Te veel hobbies

Onze oudste zit op voetbal (1 x training, 1 x wedstrijd), schaatsen (1 x training, soms wedstrijd) en op gitaarles (1 x per week plus iedere dag een kwartier oefenen). Hij heeft dyslexie dus 'moet' iedere dag een half uurtje lezen (voordat hij gaat slapen). Vanaf januari zal hij ook op typeles moeten. Is dit teveel? School is iedere dag om 2 uur uit. Hij zit niet op de BSO; we hebben een (soort van) au-pair.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jillian

Jillian

23-11-2012 om 16:41

Niet teveel

Ik vind het niet teveel maar de belangrijkste vraag lijkt me of je zoon het zelf te veel vindt. Als ik naar mijn kinderen kijk dan zie dat ze daar niet op dezelfde manier instaaan. Een van mijn zoons bijvoorbeeld heeft veel structuur nodig in zijn vrije tijd en vindt georganiseerde activiteiten heel prettig. Ook is hij erg sociaal dus activiteiten met anderen samen vind hij juist heel leuk en daar krijgt hij energie van. Een andere zoon heeft juist graag veel tijd voor zichzelf en is graag op zichzelf en vermaakt zich prima met zijn eigen dingen. Hij zou dus niet zoveel buitenshuis willen doen.

Zolang je zoon het allemaal leuk vindt lijkt me er niks aan de hand.

Anneke

Anneke

23-11-2012 om 17:24

Jillian

Zoon zou liefst ook nog op kookcursus en techniekcursus gaan. Hij vindt spelen met andere kinderen leuk, maar zelf spelen vind hij ook prima. Als er nog een training bij komt zal hij wel moeten kiezen... want anders trek ik het niet (nog 2 andere kinderen)

Kaatje

Kaatje

23-11-2012 om 18:39

Ik vind.....

het niet te veel zolang je zoon heel graag wil. Als het met tegenzin is dan is het niet meer leuk. Mijn zoon zat eerst op judo. Op een gegeven moment ging het met tegenzin dus gestopt. Nu zit hij op voetbal 3x per week. Als het niet doorgaat ligt meneer verveeld op de bank met een sip gezicht want hij wil zo graag voetballen. Verder doet hij schaak 1x per week. Soms wedstrijd in het weekend. Pianoles 1x per week elke dag oefenen 10 minuten. Hij heeft niet altijd zin om te oefenen maar vind het wel heel leuk als hij kan spelen voor anderen en zowaar het wordt steeds leuker als je meer kan. Ik zie het dus als positief, lekker bezig zijn. Ik deed vroeger helemaal niets en het was voor mij juist wel goed geweest om een teamsport te doen, ik ben sociaal niet de handigste. Zat ik bij gym niet zo zielig te wachten tot ik eindelijk gekozen werd want als je niet vaak sport ben je er vaak ook niet zo goed in. Ik vind het dus zeker goed ook voor zijn zelfvertrouwen.

P

P

23-11-2012 om 23:23

Typeles

Ik zou de typeles in de zomer doen als hij geen voetbal heeft en waarschijnlijk ook geen schaatsles. Mijn zoon is in mei begonnen en heeft vorige week zijn diploma gehaald. Het was best zwaar voor hem elke dag typen (ook dyslexie) maar wel goed omdat hij zo in aanraking met woorden kwam, na een paar weken zou hij dan zelfs het verplichte lezen kunnen laten vallen (als hij zinnen gaat typen) voor zolang de typeles nog duurt. Allemaal tegelijk en beginnen in januari vind ik best wel veel maar hier had zoon er ook nog zijn gewone dyslexiehuiswerk bij en huiswerk van school.

... wel veel!

Maar ja, het hangt af van je kind natuurlijk. Als hij zelf wel graag op nog meer dingen wil, dan zal hij het wel leuk vinden en niet als te druk ervaren. Komt ie nog wel toe aan zelf spelen thuis, of met vriendjes? Want als ik het zo lees heeft hij 4 à 5 keer in de week al wat te doen. En hebben jullie in het weekend nog vaak uitjes of familiebezoek? Het lijkt me ook heel belangrijk dat een kind zichzelf kan vermaken (ook voor als je later groot bent).

Hoe oud is je zoon eigenlijk? Voor een kind van 7/8 vind ik het teveel, maar ik kan niet goed inschatten hoe dat is bij 10-12 jaar.

En ik ben maar een leek blijkbaar, maar waarom moet hij op typles? Is dat een vereiste voor school ofzo?

Annet

Annet

24-11-2012 om 08:43

Het is pas te veel als.....

het te veel is, voor jou of je kind.
Ik weet niet of je veel moet brengen/halen of veel betalen voor die clubjes. Genoeg redenen waarom het voor jou te veel kan zijn.
Je zoon moet zelf bepalen wat voor hem te veel is, waarbij jij zeker ook een stem hebt. Jij ziet hoe hij thuis is.

Heerlijk toch!

En hij leert er zoveel van voor 'later'.
Discipline, kracht, sociaal gedrag (team).
Klinkt alleen maar goed.
Als het tevee nwordt, merk je het vanzelf.

Anneke

Anneke

24-11-2012 om 13:05

Mamahippie

School is om 14.00 uur uit en hij kan altijd spelen (bij ons of bij vriendje). Sporten muziekles is niet eerder dan half vijf. Dus er blijft ruimte over om te spelen. Maar ook om niets te doen, maar dat 'niets' doen van 10-jarigen dat is meestal Ipodgebeuren.

Soms zijn de weekenden druk (zoals dit weekend: voetbalwedstrijd, verjaardag, schaatswedstrijd, zondag doopfeest) maar vaak hebben we zondsags niets.

Anneke

Anneke

24-11-2012 om 13:06

Vorig jaar zomer geprobeerd maar te weinig discipline om het thuis te doen, denk ik. Welke methode hebben jullie gedaan???

Afhankelijk...

Mijn oudste heeft evenveel trainingen etc en die redt het prima. Ze vindt het sporten en de muziekles leuk en wil niet stoppen met een van de clubjes. Prima. Ook goed voor haar niet zo sterke motoriek, en voor haar sociale ontwikkeling.

Jongste heeft 'alleen ' 1 sport en 1 keer per week muziekles. Ze zou ook nog wel op dansles willen. Dat hebben we afgehouden, want voor haar is het teveel. Zij redt dat niet naast school, afspreken en de huidige clubjes. Is ze het gelukkig mee eens.

Ik vind het daarom verschillen per kind of het te veel is.

gruffalo

bibi63

bibi63

24-11-2012 om 15:09

Typeles liever in de winter...

Onze dochter heeft toentertijd (groep 7) typeles gestart in maart ofzo. Nou, dat was geen succes, wat een gedoe om haar aan die 20/30 min p/d typen te krijgen. Buurtkinderen stonden constant aan de deur om buiten te spelen of ze wilde zelf naar buiten gaan. En ook na het eten, want dan was het nog licht. Dat zou ik nu anders doen: lekker in de winter, dan is het na en voor het eten donker, buitenspelen niet aan de orde, dus mooi typemomentje,
Gr. Bibi

Typeles

Mijn twee meiden zijn in de meivakantie van dit jaar begonnen aan typetopia. Ze hebben in september hun diploma gehaald. Ik vond het een ideale tijd: Niet t veel trainingen en wedstrijden meer dus wat rustiger, en in de zomervakantie hadden ze alle tijd om elke dag een oefening te doen (ipv 5 per week).

Typetopia vond ik een prima programma maar het blijft een typecursus: veel oefenen met letters en woorden. Je kunt bijna niet voorkomen dat kinderen het saai gaan vinden, en dat ze moeten doorzetten. Ben wel blij dat ze het gedaan hebben, scheelt veel met schoolwerk.

gruffalo

P

P

24-11-2012 om 17:00

Neuh

Typeles ging hier altijd 's ochtends. Werkt prima want ze kunnen hier ook uren aan een computerspel zitten of tv kijken en buitenspeeltijd is er nog genoeg. Juist omdat er in de zomer geen voetbal en schaatsen is heb je tijd over.

Als je een kind hebt wat van 's morgens vroeg tot 's avonds laat wil buitenspelen kun je het inderdaad beter in de wintertijd doen.

Als je kind in de zomer geen discipline heeft heeft het dat in de winter ook niet. Daar moet je dus een oplossing voor verzinnen, daar kun je de tijd van het jaar niet voor gebruiken.

P

P

24-11-2012 om 17:02

Typecursus

Oudste heeft het met de cdrom van 10 euro gedaan van typeexpert (mag iemand zo van mij hebben tegen verzendkosten).

Jongste heeft het met typetopia gedaan vanwege zijn dyslexie (als iemand wil kan ik daar een code voor opsturen zodat je 10% korting krijgt).

[email protected]" target="_blank" rel="nofollow">[email protected]

ilonka

ilonka

25-11-2012 om 11:08

Type les?

Hierboven werd al door iemand gevraagd, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waarom kinderen typeles moeten hebben?
Is dat verplicht voor school? of moet ik dat zien als "zwemles"?

Hier hebben de kinderen zelf leren typen. En ze typen snel én goed. Gewoon door veel te typen (en dat doen kinderen toch best veel tegenwoordig)

P

P

25-11-2012 om 13:13

Ilonka

Er zijn maar weinig kinderen die zichzelf met 10 vingers leren typen zonder typeles.

P

P

25-11-2012 om 13:14

En ja

Ik vind het belangrijker dat mijn kind goed kan typen dan schrijven (maar dat komt omdat mijn kind van 11 nog steeds heel onleesbaar schrijft).

Ik snap ook werkelijk waar niet dat scholen nog steeds geen standaard typeles aanbieden en dat er nog steeds scholen zijn die hun tijd verdoen met de zwemles. Volledig ouderwets.

Ilonka

Als je veel typt zul je het uiteindelijk vast wel sneller gaan doen. Maar door zo'n typecursus in groep 7 of 8 leer je het goed (met 10 vingers + blind) en snel en dan heb je die vaardigheden al op het moment dat je ze goed kunt gebruiken op het VO. Wat niet alleen voor alle verslagen en werkstukken enzo handig is, maar ook voor bijvoorbeeld programma's als wrts.

Egel

Egel

25-11-2012 om 14:30

Hier ook typeles

Dochter deed het in groep 6, zoon nu in groep 6 ook, ook typetopia en bijna iedere dag, thuis. Ja, net als zwemles. Is fijn als ze dat kunnen, snel en blind typen. Ik vind het ook erg jammer dat het niet via school kan. Ben het dus helemaal eens met P. Het is druk voor mijn zoon (twee instrumenten plus typen, voor iedere activiteit zo'n 25 minuten per dag, dus haast anderhalf uur 'klusjes' per dag).

Ely

Ely

26-11-2012 om 06:44

Zwemles ouderwets?

Waarom is zwemles ouderwets?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vera*

Vera*

26-11-2012 om 08:34

Ely

Zwemles zélf is niet ouderwets maar dat het onder schooltijd moet is nogal overdreven. Het kost meestal heel veel tijd doordat het zwembad ver weg is en is maar voor een enkeling nuttig.

amk

amk

26-11-2012 om 12:48

Zwemles = natte gymles

en voor kinderen die zwemmen als sport leuk vinden ook een zeer welkome afwisseling van dat droog bewegen.
Van gymles kun je je in hetzelfde rijtje afvragen wat het nut is. Want ook niet alle scholen hebben een eigen gymzaal. Lopen naar de gymzaal neemt hier net zo veel tijd als het lopen naar het zwembad (ze zitten in 1 gebouw)

Ely

Ely

26-11-2012 om 21:31

Hmmmm

Los van de logistieke uitdaging vind ik zwemles juist wel nuttig. Ti's een waterrijk landje zeg maar
Maar ik geloof dat de Oo community (even generaliseren) niet zo into zwemles is, viel me al eerder op

Tango

Tango

26-11-2012 om 22:24

Goed lezen, ely

Niemand zegt hier dat zwemles niet nuttig is. Het ging in deze draad om schoolzwemmen dat als niet nuttig wordt ervaren omdat het zoveel tijd kost en de meeste kinderen toch al wel zwemles krijgen. Ik vond het overigens wel nuttig omdat mijn zoon daardoor tweemaal per week zwom en toen ook sneller vooruit ging.
OO-community tegen zwemles? Heb ik nooit zo ervaren hoor.

P

P

27-11-2012 om 06:31

Ely en amk

Jammer Ely dat je niet leest en na de uitleg het nog steeds niet probeert te begrijpen.

De meeste kinderen hebben voor groep 4 hun zwemdiploma en de meeste scholen beginnen dan pas met zwemles. Veel te laat dus en ouders die wat minder geld hebben (en vaak allochtoon zijn) wachten te lang met alle gevolgen van dien want die kinderen komen wel in het zwembad of aan de waterkant.

AMK: er zijn veel en veel minder zwembaden in NL dan gymzalen dus de kans dat er een zwembad dichterbij of even ver weg is als een gymzaal is klein. Verder duurt het omkleden bij zwemmen altijd langer en op de één of andere manier moeten daar bijna altijd ouders mee of een extra leerkracht voor de veiligheid. Ouders werken en extra leerkrachten laat ik liever lees/rekenles geven.

Mijn oplossing: geef kinderen alleen gesubsidieerde zwemles als ze met 7,5 nog geen diploma hebben. Subsidie van de gemeente (in Amsterdam is zwemles ook veel goedkoper).

Verder: geen typeles op school.

Fiorucci

Fiorucci

27-11-2012 om 07:13

Hoewel ik het deels met je eens ben, toch een opmerking: Mijn kinderen hebben alledrie schoolzwemmen gehad, en zeker de helft van de klas had nog geen diploma bij de start van de lessen. En al helemaal niet in de klas van mijn dochter, omdat de tendens toen was: later beginnen met zwemles. Veel kinderen hadden weliswaar al les, maar nog geen diploma.

Tango

Tango

27-11-2012 om 14:13

Typeles op school

Zou wat mij betreft wel weer mogen. Ik zie mijn dochter nog niet zo gemotiveerd aan een typecursus na schooltijd starten. Zeker weten dat ze na een aantal weken afhaakt. Als het verplicht is op school en ze bijv. elke week 2 keer een halfuurtje typen, lijkt mij dat prima. Ieder kind heeft hier ook wat aan.
Schoolzwemmen hadden ze hier overigens in groep 3 (nu niet meer want werd niet meer gesubsidieerd door de gemeente). Sommige kinderen hadden dan al een diploma, maar het overgrote deel nog niet. Een must vond ik het niet, maar wel prettig omdat het met reguliere zwemles daarnaast allemaal wat sneller opschool, bij beide kinderen overigen. Maar wel altijd gezeur over ouders die mee moesten...

Ely

Ely

27-11-2012 om 17:20

Jeetje p

'Jammer Ely dat je niet leest en na de uitleg het nog steeds niet probeert te begrijpen.'

Deze reactie komt niet zo vriendelijk over, ik heb een andere mening én andere ervaring dan jij, dat geeft toch niks?

P

P

27-11-2012 om 20:01

Nou ely

Een mening of ervaring doet even niet ter zake als jij er van uit gaat dat ik zwemles niet nuttig vind, en dat ik niet into zwemles ben.

Het is toch duidelijk dat ik niet 'into schoolzwemles' ben? Ik vond jouw posting niet aardig overkomen maar ik snap de posting ook niet meer als jij het over een mening en ervaring hebt.

P

P

27-11-2012 om 20:02

Fio

Tja, als je WEET dat er schoolzwemles komt loop je misschien wat minder hard toch?

Zoals ik al zei: schoolzwemles wordt bijna altijd flink gesubsidieerd (waarom is het anders zo goedkoop) en ik heb liever dat ze DAT geld gebruiken voor de ouders die het echt krap hebben zodat hun kind kan leren zwemmen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.