Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tips dikke voorleesboeken

Hoi,
Ik ben op zoek naar dikke voorleesboeken voor mijn 4-jarige dochter. We wonen in het buitenland en ik kan maar een beperkt aantal boeken per jaar deze kant op krijgen, vandaar mijn vraag voor dikke voorleesboeken. Dan kunnen we weer even vooruit. Toen ze jonger was beviel de verzamelbundel van Jip en Janneke goed. Afgelopen maanden was "Hier komt de boze heks" van Hanna Kraan zeer geliefd. En nu zijn we door de aanwezige boeken en boekjes heen. Ik heb laatst Pluk geprobeerd, maar dat was (nog?) geen succes, ik weet niet of ze al toe is aan een boek met een lang doorgaand verhaal. Weet iemand een dik boek met losse verhalen die je voor het slapen gaan kan lezen? De verhaaltjes dienen liever niet te kort te zijn, dus niet in de serie van 365 verhaaltjes voor het slapen gaan.

Dank voor het meedenken, het is af en toe zo frustrerend niet even een nederlandse kinderboekenzaak binnen te kunnen lopen!

Amaryllis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kikker en pad

ik zag toevallig afgelopen vrijdag een heel dik boek van kikker en pad in de bibliotheek. Onze dochter vond dat altijd erg leuk.

Liselotje en pietertje pet

Hier zijn versleten de omnibussen/ verzameloeken van Liselotje en de boeken van Pietertje Pet. Geschreven door Busser en zeer herkenbaar voor kleuters.

Jesse_1

Jesse_1

13-09-2009 om 19:53

Of...

De andere boeken over de boze heks ("oeioeioei!!!"), of boeken over Saskia & Jeroen.
Jesse

Amaryllis

Amaryllis

13-09-2009 om 20:42 Topicstarter

Leuk!

Kikker en Pad hebben we en is recent ook geheel gelezen, en herlezen. Van Lieselotje hebben we de verzamelbundel, ikken Pietertje Pet niet, maar als dat net zo herkenbaar is dan hoop ik dat daar ook een verzamelbundel van bestaat.
De andere boeken over de boze heks zouden zeker al gelezen zijn als we in nederland woonden. Ze zijn echter niet zo dik en een deeltje wordt dan in 1 a 2 dagen verslonden. Ik zoek nu boeken die wat langer gaan duren om te lezen.
Ik zal eens kijken of er een verzamelband van Saskia en Jeroen is.
Dank voor jullie suggesties tot dusver!

Amaryllis

Virgilius

Misschien Virgilius van Tuil (Paul Biegel). Kan zijn dat je dochter er net te jong voor is, maar dat zou je kunnen uitproberen (en anders ff laten liggen). Ik denk dat het qua lengte precies goed is (ieder hoofdstuk is ongeveer 3 blz., en daar zit dan nog wel een tekeningetje bij). Het zijn grappige, onschuldige, onderhoudende verhaaltjes over Virgilius, één van de honderdenéén dwergjes van Tuil (die dwergjes van Tuil hebben ook een eigen bundel, óók heel leuk!).
Verder weet ik het niet goed als het geen doorlopend verhaal "mag" zijn. O, Virgilius is eigenijk ook doorlopend bedenk ik me nu, maar vlgs. mij ooit in feuilleton verschenen, en ieder hoofstuk grijpt even terug op 't vorige. Tis een dikke bundel en je kunt wel even vooruit.
Ik denk nog even verder!

Amaryllis

Amaryllis

14-09-2009 om 15:08 Topicstarter

Anneque

Dank je wel voor de tip! Paul Biegel is 1 van mijn favoriete kinderboekenschrijvers en Virgilius lijkt me precies wat ik zoek. Ook die andere bundel ziet er leuk uit.
Als je nog meer weet, graag! Het mag wel een doorlopend verhaal zijn, als de hoofdstukken ook afzonderlijk gelezen kunnen worden als verhaal voor het slapen gaan.

Amaryllis

Busser & schröder

Die hebben verschillende bundels met verhalen voor kleuters geschreven. Ik hou er zelf niet zo van, maar "Het grote dierenverhalenboek" deed het hier heel goed:
"Het doel van deze verhalenbundel met dertig dierenverhalen is om op voor kleine kinderen begrijpelijke manier te schrijven over emoties en sociale vaardigheden als ruzie, jaloezie, voor jezelf opkomen enzovoort. Het schrijversduo heeft gekozen voor dieren omdat het onderwerp dan wat verder van het kind afstaat en daardoor veiliger is. De verhalen zijn twee a drie bladzijden lang en de tekst staat in twee kolommen. De kleurige paginagrote en kleinere tekeningen hebben een vrolijk en vriendelijk karakter; ze tonen dieren die zijn aangekleed en leven als kinderen. De schrijfstijl is eenvoudig met veel dialoog. De thema's komen op een begrijpelijke en speelse manier aan bod. Maar omdat ieder verhaaltje weer een nieuwe emotie aansnijdt is het achter elkaar (voor)lezen niet zo geschikt. Achterin het boek staat een index die thematisch is ingedeeld; bijvoorbeeld "verdrietig zijn", "vriendschap", "doorzetten", enzovoort. Deze verzorgde verhalenbundel is met name geschikt om te gebruiken in groepsverband (kinderopvang, onderbouw basisschool) omdat ieder verhaal op zich gespreksstof biedt. Vanaf ca. 3 jaar."(Biblion recensie)
Op Bol.com kun je ook zien welke boeken door anderen besteld werden, zo doe je soms ook ideeën op. Of via de bieb online, kan dat waar jij woont? Dan voer je een auteur in, en krijg je op basis daarvan leesadvies.
Of sprookjesboeken, is dat al wat voor haar? Die heb je ook vaak in een bundel.

De Kijkbijbel (kun je wel even mee vooruit). Wij zijn niet gelovig, maar ik heb hem gekregen van een goedbedoeldende tante. En ik denk erover om hem toch maar voor te gaan lezen. Als verhalen die voor veel mensen heel belangrijk zijn, zoiets. Maar als jij wel gelovig bent, doe je dat ws. al lang

Rafelkap

Rafelkap

15-09-2009 om 19:08

Ben net virgilius

aan het lezen en voorlezen. Met dank aan Anneque. Echt geweldig boek!

Aha!

Leuk dat-ie bevalt! Biegel is met stip mijn favoriete jeugdschrijver.

Amaryllis

Amaryllis

16-09-2009 om 15:02 Topicstarter

Anneque en rafelkap

Anneque: die Kijkbijbel lijkt mij ook wel wat, met precies dezelfde insteek als jij (niet kerkelijk thuis, maar wel interesse dat mijn kinderen kennis hebben over de verhalen van de bijbel). Het lijkt mij een mooie uitgave.
Rafelkap: wat leuk dat je even meldt dat Virgilius zo goed bevalt! Ik zal nog even geduld moeten hebben tot ik het hier in handen heb, maar dat valt me zwaar. Ik heb er enorme zin in dit boek te gaan voorlezenen en te zien wat mijn dochtertje er van vindt.
Amaryllis

Mark en eefje

Hoi,

Kijk eens op bol.com bij de boeken van Carry Slee. Wij lezen momenteel "Het grote kwispelstaartjesboek van Eefje, Mark en Boef". Een heel dik boek met losse verhaaltjes van 4-5 pagina's. Dus net effe langer dan Jip en Janneke.
Er staan niet zo heel veel plaatjes in (ong. 1 zwart/wit tekening per pagina). Maar erg leuke en aansprekende verhaaljes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.