Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tips voor een nieuw beugelbekkie?

Dochter krijgt morgen een slotjesbeugel. Meerdere kinderen uit de klas hebben er al eentje en hebben de wildste verhalen verteld over pijn en niet meer slapen. Heeft iemand een tip hoe ik haar door die eerste dagen kan loodsen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

17-05-2009 om 18:17

Comfort food

Hoi,
Onze twee oudste zonen hadden vooral in de eerste nachten pijn. We hebben ze paracetamol gegeven om de klachten wat te verminderen. En wat eenvoudig naar binnen te slobberen voedsel die eerste dagen is ook wel aardig
M.

Pennetje

Pennetje

17-05-2009 om 18:57 Topicstarter

Zoals...

Puree, appelmoes, soep? Wat nog meer?
Als je een flinke (uiteraard toegestane) dosis paracetamol geeft, lukt het slapen dan wel? Ik doe tegen dochter net of het allemaal de normaalste zaak van de wereld is - er lopen duizenden kinderen met beugels rond - maar stiekem vind ik het een beetje zielig...

Jade

Jade

17-05-2009 om 19:00

Stoepkrijt,

mijn zoon heeft nauwelijks pijn gehad, het voelde wel vreemd, maar heeft nooit een paracetamol nodig gehad.

Het eten ging ook prima, de grotere stukken vlees (groenten en fruit) werden in kleine stukjes gesneden.

Ook het bijstellen van de ijzerdraadjes boven en onder hebben geen noemenswaardige klachten opgeleverd.

Jade

Jade

17-05-2009 om 19:01

Te snel:

het hoéft dus geen klachten op te leveren, maar mocht dat al het geval zijn dan is het slikken van paracetamol een optie en het klein snijden van het eten.

Pennetje

Pennetje

17-05-2009 om 19:02 Topicstarter

Kijk...

Dat zijn verhalen waar ik blijer van word. Dochter is wel gevoelig voor stemmingmakerij, als ik ach en wee ga roepen heeft ze gegarandeerd vreselijke pijn. Dat doe ik dus niet, maar ik wil wel een beetje meeleven, mocht ze echt last krijgen. Maar blijkbaar is het dus niet altijd zo dat kinderen pijn hebben.

Yta Chalne

Yta Chalne

17-05-2009 om 20:00

Hier..(2x)

..een paar uur wennen, en de eerste twee dagen was het wat gevoelig met hard kauwen. Geen pijn, prima geslapen. Als het echt heel zeer doet zou ik even teruggaan naar de ortho, en het een beetje bij laten stellen. Da's dan wel erg grote stappen- snel thuis.

Hier ook...

sinds een maand een vaste beugel bij oudste. Een paar dagen wat gevoelige plekjes in de mond, en verder zo goed als geen last. Eitje volgens zoon (die inderdaad vooraf ook veel spookverhalen had gehoord)

Ingrid

Talia

Talia

17-05-2009 om 22:38

Spookverhalen

Hmmm als ik die klasgenoten hoor, kan het voor je dochter alleen maar meevallen straks!
Het is wel gevoelig, hoor, en ze kunnen ook hoofdpijn krijgen, bij een bovenbeugel trekt dat zo "lekker" aan de kaak en dus het hele gezicht. Ik heb dochter destijds die dag paracetamol gegeven, gewoon eentje van 250 en na 4 uur nog een. Daarna was het grootdeels over, meen ik me te herinneren. We aten het afgelopen jaar standaard zachte witte broodjes bij de lunch als ze naar de ortho geweest was, dat is wel even fijn, maar meer was niet nodig.
Succes ermee!

Groet, Talia

Helse pijn

Wat ik me herinner van mijn beugel is vooral de helse pijn die ik elke 4 weken minstens een week had als ie weer aangedraaid werd. En dan heb ik het ECHT over helse pijn! Anderhalf jaar lang.

De pijn was zo erg dat ik een jaar later een wortelkanaalontsteking heb laten uitlopen in een abces, omdat dat MINDER pijn deed als de beugel, en ik dacht dat het misschien napijn was.

Toen ik aan het bevallen was herinnerde ik me die beugelpijn opeens weer - ik vond het qua intensiteit te vergelijken.

Als het enigzins niet nodig is hoeven mijn kinderen van mij niet aan een beugel. Alleen als ze het echt zelf willen.

Hier amper pijn

Oudste heeft een beugel, een blokjes. Elke 4 weken wordt ie aangedraait. En niks geen pijn. Zelfs de eerste dag niet en zij had ook al die spookverhalen gehoord. Zelfs van haar best vriendin (die stikte van de pijn). Oudste eet ook alles. Ze hapt zelfs appels als het zo uit komt (mesje vergeten b.v.). Dus maak je niet druk voordat het zover is.Het kan héél verschillend uitpakken.
groeten albana

Vic

Vic

18-05-2009 om 09:37

Pijn

Ik kan me de pijn ook nog herinneren, zo'n 24 jaar na dato. Niet zozeer de pijn van het plaatsen, maar vooral iedere keer als de boel werd aangedraaid (1x per maand). Ik at wel alles, want je kunt toch moeilijk 1,5 jaar vloeibaar eten.

Monique

Monique

18-05-2009 om 12:18

Ik vond het ook best pijnlijk

Inmiddels is het bij mij ook alweer zo'n 27 jaar geleden (waar blijft de tijd?) maar ik kan me nog goed herinneren dat ik niet stond te springen om naar de ortho te gaan iedere maand.
De eerste dagen na het aandraaien waren gewoon pijnlijk. En eigenlijk had ik ook altijd blaren in m'n mond. Ik heb er toch nog vrij lang mee gelopen (3 jaar) en het is het allemaal wel waard geweest maar toch....Als ik het over zou mogen doen zou ik er vriendelijk voor bedanken.

Pennetje

Pennetje

18-05-2009 om 13:36 Topicstarter

Hij zit erin...

Vanmorgen is het ding geplaatst en we wachten maar af wat het gaat worden. Ik heb paracetamol, ibuprofen, zachte broodjes, puree, appelmoes en soep in huis, dus we zijn op alles voorbereid. Ik hoop dat het gaat meevallen, dochter is nu gewoon weer lekker naar school.

Jade

Jade

18-05-2009 om 19:27

Stoepkrijt,

ik ga vreselijk off-topic, maar wat voor kleur elastiekjes heeft ze??

Sommigen hebben van die leuke gekleurde en ook mijn zoon koos gekleurde elastiekjes uit (nou ja, 1x zwart, want hij droeg zwarte kleren en ja, dan horen daar natuurlijk bijpassende elastiekjes bij

In ieder geval veel sterkte voor vannacht en hopelijk gaat het goed met het eten (maar met wat je in huis hebt gehaald moet het wel lukken

Pennetje

Pennetje

18-05-2009 om 20:54 Topicstarter

Geen elastiekjes

Volgens de ultramoderne praktijk hier zijn elastiekjes en buitenboordbeugels hopeloos ouderwets. Geen elastiekjes dus hier, tot dochters opluchting.
Tot nu toe gaat het wel goed, dochter ligt nu in bed met een preventief paracetamolletje, want het voelde alsof iemand tegen haar tanden stond te duwen, aldus dochter, maar echt helse pijn heeft ze (nog) niet. Ze wilde zelfs pasta eten, met rode saus en tonijn. De rauwkost die daar normaal verplicht bijhoort hebben we vandaag maar overgeslagen en er appelmoes voor in de plaats gedaan. Daar kan dochter wel aan wennen!
Hilarisch, dat tacoverhaal, ooooohhhh wat ben jij een slechte moeder
Ik hoop dat we een rustige nacht hebben.

Vic

Vic

19-05-2009 om 09:03

Elastiekjes

Dat scheelt wel veel, denk ik, geen elastiekjes. Ik had vroeger een buitenboordbuigel die in het begin 20 uur per etmaal in moest. Het was zo'n opluchting als hij dan uit mocht om te eten of poetsen. En tig elastiekjes die de boven- en onderkant met elkaar verbonden, dus niet om het draadje vast te zetten.

Hier ook geen elastiekjes

De elastiekjes zijn hier ook verleden tijd. Ik heb nog nooit gevraagd waarom en wat het verschil is om eerlijk te zijn. Maar alles blijft gewoon 'vast' zitten hoor.
groeten albana

Pennetje

Pennetje

19-05-2009 om 12:47 Topicstarter

Ringen om de kiezen

Volgens mij zitten er een soort ringen om de kiezen waaraan die draad vast zit. Maar zeker weten doe ik het niet. Het zit in ieder geval muurvast.
Gelukkig heeft dochter goed geslapen en ze is vanochtend monter weer naar school gegaan. Ze had zelfs zin om na school met een vriendinnetje mee te gaan. Ik denk dat het wel losloopt!

Jade

Jade

19-05-2009 om 15:32

Oh?

geen elastiekjes om de blokjes om het draadje vast te houden?? Nog nooit van gehoord (maar dat zegt natuurlijk niks

In ieder geval fijn dat ze goed heeft geslapen.....

Jade

Jade

19-05-2009 om 15:37

Even gegoogled,

het schijnt het Damon systeem te zijn. De blokjes zijn ook wat kleiner dan bij een "ouderwetse" slotjesbeugel. Het lijkt net of zit er een klepje op elk blokje, wat het draadje op z´n plaats houdt. Het ziet er wel mooi uit.

Ik ga eens vragen of ze het ook bij ons orthodontist hebben.

Pennetje

Pennetje

19-05-2009 om 21:06 Topicstarter

Even in mondje gekeken

Geen ringen om de kiezen, wel een blokje met een klepje op iedere tand. Dochter vertelde dat de draad er echt ingeklikt werd, klepje voor klepje. De draad is van een soort metaal (aldus dochter) dat in een bepaalde, gewenste vorm wordt gebogen en dan altijd zal proberen die vorm weer terug te krijgen en daarbij de tanden en kiezen meetrekt.
Het ziet er keurig uit en valt hier in ieder geval niet tegen qua pijn.

Pennetje

Pennetje

19-05-2009 om 21:16 Topicstarter

Ook gegoogled

Het lijkt inderdaad het Damonsysteem te zijn. Met anderhalf tot twee jaar moet het helemaal klaar zijn!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.