Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Turnen en gymles met bril

Mijn dochter van zes gaat na de zomervakantie naar groep 3 en mag van ons dan op een sport naar keuze. Nu wil ze heel graag gaan turnen. Maar aangezien ze een bril heeft betwijfel ik of dat handig/veilig is. Zonder bril gaan turnen is geen optie, dan ziet ze echt te weinig.
Op school bij de kleuters is gymles vooral spelletjes doen en bewegingsoefeningen. Hierbij is haar bril nooit een probleem geweest. Vanaf groep drie gaan ze naar de gymzaal en wordt er ook gewerkt met allerlei toestellen en komen er ook balspellen bij kijken. 
Hoe hebben andere ouders van brildragende kinderen dit opgelost? Een sportbril aanschaffen? Een oude bril gebruiken om te sporten? Bij de zwemles en ook als we zo gaan zwemmen heeft ze een oude bril op met zo'n sportkoord. 


Zowel ikzelf als kind hebben een bril vanaf jonge leeftijd. Sporten is geen probleem, zoals turnen, gymnastiek, voetbal, schoolgym, etc. Dat kan gewoon met de bril op.
Contactsporten zoals judo zijn misschien lastiger.

Er kan eens iemand tegen de bril aanstoten of een bal komt op de bril. Daar kunnen kinderbrillen wel tegen toch. Misschien moet je af en toe maar de opticien om de bril weer goed te stellen.

Kijk gewoon hoe het gaat en/of vraag aan de leerkracht van groep 3 wat de ervaringen zijn. 

De wereldkampioen turnen van 2017 heeft een bril. Lijkt me geen probleem dus. Zelf ook een bril gehad en geturnd trouwens, turnen was met bril geen probleem. Je kunt eventueel een bandje/elastiek aan de bril doen zodat hij echt goed blijft zitten. Bij mij was goed afstellen al voldoende. 

MamaE

MamaE

11-06-2021 om 11:50 Topicstarter

De school geeft hier het advies om brillen af te zetten tijdens de gymles, tenzij een kind echt te weinig zicht heeft. In ieder geval is school niet aansprakelijk voor eventuele schade aan de bril want dat valt volgens hun verzekering onder 'risico van sport- en spelactiviteiten'. Turnen is geen contactsport maar je gaat wel regelmatig 'over de kop' zeg maar. Dat sportkoordje voor het zwemmen kan ze dan ook voor turnen gebruiken als dat nodig is. Ik denk wel dat ik haar een oude bril laat gebruiken om te sporten. Dan is het niet zo'n ramp als er wat kapot gaat of beschadigd raakt. 
Mijn man draagt ook een bril, maar pas vanaf zijn twaalfde en deed/doet aan mountainbiken en heeft zijn bril daarbij altijd opgehouden. 
Het was misschien een beetje een gekke vraag, maar ik merk dat ik best onzeker kan zijn over dit soort dingen. Enerzijds wil ik haar geen dingen ontzeggen vanwege haar bril, maar anderzijds heb ik ook weinig zin in om de haverklap bezoekjes aan de opticien te moeten brengen voor reparaties. Ze is in haar klas het enige kind met een bril dus heb ook niet echt vergelijkingsmateriaal.

Mijn oudste heeft altijd met bril gegymd. Zij voelt zich echt niet veilig zonder. Jongste deed hem tot een jaar of 10 altijd af, maar zij heeft een minder sterke afwijking (+4,5). De oude brillen gebruikten we vaak als sportbril dus dan is het niet zo erg als er iets mee gebeurt.

Zelf had ik als kind een sportbril voor gymnastiek en turnen.   Het was meen ik een montuur met super flexibele poten, en ook de overgang van zeg maar voorkant naar poten was flexibel. Bril zat helemaal om je oren. Montuur is wel eens kapot gegaan, maar de dure glazen konden dan zo in een ander sportbril montuur gezet worden.

Hier had zoon een sportbril. Die deed hij eigenlijk elke dag gewoon op ook al hadden we het met name voor sport en judo. Maar zoon was motorisch onhandig en die bril zat goed, met een brede leren zijkant, soepel en ik dacht verder geen pootjes of zo.

Dochter had destijds altijd haar bril op. Enkele keer af tijdens gymnastiek op de vereniging en dan zag je echt dat ze het dan allemaal erg eng vond, vooral lopen op de balk. 

Een bril die goed past, valt niet zo gauw af. 

Destijds nooit iets van school gezien over het adviseren van bril af tijdens sport/gym. 

Ik zeg dus - gewoon ophouden

MamaE

MamaE

11-06-2021 om 13:51 Topicstarter

Zonder bril is sowieso geen optie, ook niet voor de gymles. Ik was vooral bang dat haar bril om de haverklap van haar neus zou vallen of door de lucht zou vliegen bij radslagen, handstanden etc. Dat leek me bepaald niet handig.
Ze draagt haar bril al vanaf het begin de hele dag en doet er alles mee. Ze zet hem 's ochtends uit zichzelf op en pas als ze gaat slapen weer af. Ze klaagt of zeurt er nooit over dat ze een bril heeft en weet dondersgoed dat ze die hard nodig heeft.
Met zwemmen gaf ze zelf al direct aan dat ze haar bril op wilde omdat ze niks zag.
Haar oude bril zit ook wat strakker dan de huidige bril omdat ze natuurlijk groeit. De sterktes in haar oude brillen zijn hetzelfde, want haar sterkte is tot nu toe heel stabiel. Dus dat komt goed uit voor dit soort dingen.
We gaan het gewoon proberen. We kunnen nog altijd een sportbril kopen als dat nodig zou zijn. Ik vertrouw er ook wel op dat ze er zelf wel een weg in vindt. 

Voor het zwemmen zou je nog een zwembril met geslepen glazen kunnen proberen, vooral als haar ogen toch stabiel zijn. Mijn (gewone) bril is wel eens op de bodem terechtgekomen bij het in het water plonsen aan het eind van de glijbaan..Gelukkig wel heelhuids teruggevonden. 😁

Zelf heb ik al heel lang een bril, en nooit problemen gehad met afvallen, ook niet als ik weer eens onderste boven hing.

het risico van een oude bril gebruiken voor gymlessen is dat ze na afloop vergeet in de goede bril weer op te zetten, en in plaats daarvan in de gymzaal laat liggen. Probeer 'm dan maar eens terug te vinden...

Ik heb als kleine jongen ( 20 jaar geleden nu alweer ) op de middelbare school gewoon met turnen en gym mijn bril op gehad. Ik lette wel op dat een bepaalde oefening niet mijn bril deed afzakken. Ik weet nog goed dat ik een touwtje aan mijn bril had voor het geval hij bij het ondersteboven hangen aan de ringen niet naar beneden zou kletteren.

Zorg ervoor dat de neusvleugels goed aansluiten op de neus en dat de pootjes niet al te flexibel zijn of snel kunnen dichtklappen. Zo kun je je bril goed op je neus houden

MamaE

MamaE

11-06-2021 om 20:32 Topicstarter

Een zwembril op sterkte zou ik wel overwegen als ze zou besluiten om zwemmen als sport te gaan beoefenen. Voor nu met zwemles en af en toe recreatief zwemmen werkt een oude bril met een sportkoordje ook prima. Het ging me vooral om het op de kop hangen en over de kop gaan, dat haar bril dan niet steeds af valt.
Ze is op zich heel netjes met haar spullen, dus ik ben niet zo bang voor het kwijtraken van dingen. Haar broodtrommel, beker, tas, jas etc. zijn ook nog nooit kwijt geweest. Ik denk dat ik haar dan haar oude bril in een brillenkoker in de gymtas laat doen zodat ze die standaard mee heeft en de goede bril tijdens de gymles in de koker in de tas bewaart. Mocht ze dan na de gymles vergeten te wisselen, dan zit haar goede bril in ieder geval nog in de gymtas. 
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga haar in ieder geval aanmelden bij de turnclub en dan proberen we het eerst gewoon met een oude bril met eventueel een sportkoordje en anders gaan we samen een andere oplossing verzinnen.

Nyx

Nyx

12-06-2021 om 00:28

Ook bril gedragen vanaf kleuterschool, nooit problemen gehad. In de speeltuin hing ik ook geregeld ondersteboven aan een klimrek te bungelen.

Een keer is mijn bril van mijn neus gegooid, tijdens een sneeuwballengevecht op het schoolplein. Bril was heel, maar ik een beetje in paniek omdat ik niets meer goed zag en de ballen om mn oren vlogen. 

Verder geen probleem. Heb jarenlang aan wedstrijdzwemmen gedaan en in het water zwom ik met een gewoon zwembrilletje. Op de kant zette ik direct mijn bril op. Dit hangt natuurlijk van de sterkte af. Ik ben geëindigd met een dikke min 6 aan beide kanten, rond die tijd ging ik aan de lenzen. 

MamaE schreef op 11-06-2021 om 20:32:

Een zwembril op sterkte zou ik wel overwegen als ze zou besluiten om zwemmen als sport te gaan beoefenen. Voor nu met zwemles en af en toe recreatief zwemmen werkt een oude bril met een sportkoordje ook prima. Het ging me vooral om het op de kop hangen en over de kop gaan, dat haar bril dan niet steeds af valt.
Ze is op zich heel netjes met haar spullen, dus ik ben niet zo bang voor het kwijtraken van dingen. Haar broodtrommel, beker, tas, jas etc. zijn ook nog nooit kwijt geweest. Ik denk dat ik haar dan haar oude bril in een brillenkoker in de gymtas laat doen zodat ze die standaard mee heeft en de goede bril tijdens de gymles in de koker in de tas bewaart. Mocht ze dan na de gymles vergeten te wisselen, dan zit haar goede bril in ieder geval nog in de gymtas.
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal. Ik ga haar in ieder geval aanmelden bij de turnclub en dan proberen we het eerst gewoon met een oude bril met eventueel een sportkoordje en anders gaan we samen een andere oplossing verzinnen.

precies, ik heb zelf geen ervaring met brillen maar ik heb wel eens bij andere kinderen een bril met bandje je gezien, ik weet niet precies hoe dat heet een soort elastiek inderdaad waarmee de bril vastzit.. miss is dat zo een zwembril heb geen idee maar lijkt me wel handig tijdens het turnen.

MamaE

MamaE

12-06-2021 om 12:49 Topicstarter

Mijn dochter is zes dus lenzen zijn echt nog geen optie, daar is ze gewoon nog te jong voor. En ze moet het t.z.t natuurlijk ook echt zelf willen. 
Rachel, dat heet een sportkoordje en dat heeft ze voor de zwemles, want dan moet ze ook onder water zwemmen, dingetjes opduiken, koprol in het water maken etc. Als het nodig is kan ze dat voor het turnen ook gebruiken inderdaad.
Ik kwam op het internet ook nog krultips/oorhaakjes tegen. Die kun je achter op de poten van de bril schuiven zodat die met sporten beter blijft zitten. Dat lijkt me op zich ook wel handig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.