Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
annnebelle

annnebelle

15-06-2011 om 19:10

Tussendoortjes- pauzehapje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

18-06-2011 om 11:28

Guera

Bowl is lekker, maar bevat veel suiker. Zo "slank" is het niet. Momenteel is in dit land fruit voor kinderen zaligmakend, zoals dat vroeger voor melk gold. Ik ben daar toch wat kritischer in. ook teveel fruit is niet goed.

Nely

Nely

18-06-2011 om 12:13

Niks mee naar school

onze zoon, 12 jaar, neemt zelden iets mee voor tijdens de pauzes. Vaak heeft hij daar gewoon geen tijd voor (druk met spelen enzo) of geen zin in.

amk

amk

18-06-2011 om 12:17

Misschien

heeft ons fruitgedrag op het werk ook te maken met het feit dat het een levensmiddelentoeleveringsbedrijf is.
De afdeling is gemengd, maar ook op andere plekken in het gebouw wordt er veel gefruit. Het is heel gebruikelijk om je fruit mee te nemen naar vergaderingen, boterhammen ook overigens.
Patat is niet meer te verkrijgen in de kantine (excuus, het bedrijfsrestaurant)andere snacks nauwelijks.

Het met de hele afdeling koffiedrinken kennen wij dan weer niet. Dat zijn steeds 1 of 2 mensen tussen vergaderingen door of als onderbreking van het burowerk.

Maar het is wel gebruikelijk even naar je collega te lopen omdat je weet dat die nog een mandarijntje heeft, terwijl je zelf alleen nog druiven hebt liggen en je trek hebt in een mandarijntje.

Fianna

Fianna

18-06-2011 om 12:28

Cobi

Ik vind een verbod op het meenemen van pakjes van een heel andere orde dan een verplichting tot fruit. Voor sommige kinderen (kinderen die bijv niet ontbijten of heel vroeg of heel weinig) is het vaak zelfs beter als ze om 10 uur een sultana krijgen of een boterham. De afvalberg vergroten is nooit een goed idee. Bovendien zijn al die pakjes een directe overlast voor een school. Een kind wat om 10 uur een sultana eet niet.
Je hebt het over vervaging tussen snoep en eetmomenten. Hoe ver ga je daar dan in? Moet er ook gecontroleerd worden wat kinderen op hun brood hebben. Mag chocopasta, hagelslag en speculaas als broodbeleg dan nog wel?

Fianna

Fianna

18-06-2011 om 13:05

Cobi

ik vind de broodtrommels controleren net zo bespottelijk als het hele verbod op iets anders dan fruit om 10 uur. Omdat het zo veel werk zou opleveren voor een juf die in de trommels moet kijken is het ineens niet belangrijk meer.
en nogmaals, ik zou het voor een kind dat om wat voor reden niet of weinig ontbijt echt ongezond vinden als het om 10 uur niet wat substantielers mag eten dan fruit. Ik begrijp werkelijk niet waarom dat een probleem zou zijn,

Sera

Sera

18-06-2011 om 13:35

Nou

Ik wil best fruit meegeven voor de ochtendpauze. Het gevolg zal echter zijn dat zowel mijn zoon als jongste dochter het niet zullen eten. Daar gaan ze niet dood van maar ik vind het wel zonde van het fruit. De school dwingt kinderen niet te eten wat ze mee hebben. Dat begrijp ik enigszins hoewel wat meer zachte drang best goed zou zijn. Zolang de school geen controle uitoefent op het wel of niet eten van het fruit wil ik geen fruit meegeven omdat ik weet dat ze het gewoon niet gaan eten. Thuis eten ze het wel dus dan zorg ik er liever voor dat ze thuis fruit krijgen en op school dus iets anders als koek. Brood vind ik niet handig. Voor mijn jongste dochter zou een boterham veel te veel zijn. Ik geef haar ook echt geen twee grote koeken mee. Dat krijgt ze ook niet op. Een klein koekje werkt voor haar het beste.

Misschien als het hele systeem anders was en de school zelf fruit verzorgde in de pauze dat het dan beter zou zijn. Ik schat in dat mijn jongste dochter dan wel fruit zou eten als er wat druk van de school achter zou zitten om dat wel te doen.

Is dat echt zo?

Vraag ik mij dan af. Mijn jongste eet thuis noooit fruit, lust ie niet. Maar op het KDV waar alle kindjes fruit eten, eet meneer mooi braaf zijn fruit op. Dat zou voor andere kinderen - onder peer pressure - ook kunnen gelden.

Mijn oudste is trouwens dol op fruit en krijgt dit elke dag mee, samen met een lekkere vette koek (roze koek, gevulde koek o.i.d.) omdat hij flink ondergewicht heeft en moet aankomen. Helpt overigens voor geen meter maar dat terzijde.

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2011 om 15:46

Doorslaan

Het nadeel van alle regeltjes en controle is dat men zo kan doorslaan. Ik herinner me een boze zoon die op zijn mieter kreeg van een overblijfjuf, omdat hij een krentenbol in zijn trommel had ipv een boterham. Want dat was een traktatie volgens haar en dat mocht niet, want dat was zo zielig voor de andere kinderen. Ik voelde acuut sterk de neiging opborrelen om hem volgende keer een dubbele patat oorlog mee te geven.

*bella*

*bella*

18-06-2011 om 15:50

Poeh

Als we niet lezen dan is het lastig communiceren hoor. Er wordt me vanalles toegedicht, vervelend.
Ik ben overigens niet voor strikte regels op school. Juist omdat kinderen zo verschillen. En ik weet hoe het is als je kind echt geen fruit eet. Nu zijn die van mij dol op fruit, maar eten weer andere dingen absoluut niet. Ik ben er ook van overtuigd dat veel kinderen doorgaans best goed weten wat goed voor ze is. Als een kind absoluut geen fruit lust, dan ga ik ervan uit dat daar een goede reden voor is, wrs verdraagt een kind dan ook minder goed fruit. Een volgzaam kind kan dan toch fruit gaan eten terwijl het misschien helemaal niet zo goed voor kind is. Ik denk echt dat niet voor iedereen hetzelfde voedingspatroon goed is.
Hoe het wel moet, weet ik niet. Maar zoals het nu gaat, dat vind ik jammer en ik denk dat we kansen laten liggen om onze kinderen voldoende mee te geven over gezonde voeding.
Pelle, juist hetgeen jij suggereert duidt wat mij betreft op die vervaging van de scheidslijn. Jij suggereert dat een tussendoortje synoniem staat voor iets 'lekkers'.

Sera

Sera

18-06-2011 om 16:41

Gonniegans

Inderdaad is het vaak zo dat kinderen in een groep beter eten dan thuis. Bij mijn jongere zoontje op het KDV zie ik dat ook. Hij eet daar beter dan thuis. Echter dat geldt weer niet voor alle kinderen.

Mijn jongste dochter bijvoorbeeld komt op school met veel meer weg dan ze thuis mee weg komt. De school wil de kinderen niet dwingen te eten. Daar kan ik wel een beetje inkomen maar bij mijn dochter werkt wat zachte drang wel. Op school kan ze ongelovelijk zeuren als iets te eten er ook maar een beetje anders uitziet dan ze wil en dan eet ze het dus niet. Thuis komt ze daar echt niet mee weg maar op school dus wel.

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2011 om 17:56

Bella

"ik denk dat we kansen laten liggen om onze kinderen voldoende mee te geven over gezonde voeding."
En waar baseer je dat op? Op alleen hetgeen mensen hier vertellen over dat ene tussendoortje? Ik vind dat nogal een bewering, eigenlijk. En ik moet dan gelijk denken aan mijn dochter, die vertelde over een project op school: Alweeeeer over gezonde voeding.

annnebelle

annnebelle

18-06-2011 om 18:39

Reactie

Dank voor al jullie reacties!
Hier wil school graag dat er 'gezond' gegeten wordt, dus geen snoep of taart. Maar koeken dat mag wel. Gelukkig maar. Ik vind ook dat school het fruit beter niet kan verplichten. Vaak is fruit onhandig mee te nemen (oudste wil absoluut geen beurs of bruin plekje) en je moet ook het ook maar net elke dag vers in huis hebben terwijl ik maar 2x per week boodschappen doe. Fruit is vaak ook flink duur (aarbeien, meloen, ananas dat hebben wij bijna nooit ivm de prijs).
Ik kan het nu beter relativeren, ze eet thuis genoeg gezond dus zo'n koek kan dan best erbij op school. En ze is niet te dik. Daarbij drinkt ze altijd water en niet een pakje met zoete limonade-achtig iets.

Voor traktaties vind ik ook dat een snoepje of koekje best mag, maar geen zak of pak snoep/ koek/ cake. School vindt dat ook en schrijft dat ook in haar beleid, maar veel kinderen delen toch bergen snoep uit, of een beker met snoep, of een cadeautje. Jammer is dat, vind ik, mijn oudste is soms wel blij met zoveel snoepsoorten die we thuis nooit hebben.

Annnebelle

Die gezondheidsinformatie

Om eerlijk te zijn, mag die van mij ook achterwege blijven. Zeker sinds tijdens het nationaal schoolontbijt geroepen werd dat vruchtenhagel een gezond zoet beleg was. Alsjeblieft hee... Dat is gewoon leuke suiker en het mag best als beleg op brood, zolang ze maar niet denken dat je er ook maar een halve grein noodzakelijke voedingsstof uit haalt.

Vic

Vic

20-06-2011 om 10:53

Ehm genista

Vruchtenhagel is toch ook 'een soort van' fruit?

Euh vic...

Een half procent appelsap - en dat heet frúit? Want knipoog of niet, zo kwam het dus bij de kinders wel over: er zit toch fruit in?

Vic

Vic

20-06-2011 om 12:06

Jaa

Ik maakte echt maar een grapje, en kan kan me dus ook niet voorstellen dat er mensen zijn die dat echt geloven. Ik zal eens checken bij mijn kinderen of ze me geloven als ik een grapje maak over de ketchup i.c.m. twee ons groente

amk

amk

20-06-2011 om 12:10

Suiker = plantaardig

dus gezond toch☺
Net als m&m's overigens.

Maar ik denk soms wel dat gekleurde hagelslag een beter alternatief is als kaas of worst of andere vette smeersels.

Het gaat om het totaalplaatje wat er gedurende een lange periode gegeten wordt, in hoeveelheden en in samenstelling.

Puck

Puck

20-06-2011 om 12:29

Precies amk

... en al die vette dingen te vermijden geef ik mijn kinderen graag een lolly als tussendoortje, bevat 0% vet en ook fruit volgens de verpakking.
En Genista: ik denk dus dat er zat mensen zijn die dat soort misleidende wervingsteksten wel degelijk voor waar aannemen van de fabrikant.

Fiorucci

Fiorucci

20-06-2011 om 12:39

Dus

Alles met mate, is mijn motto. En ik laat me door geen voedingbureau of school daar vanaf brengen.

Fianna

Fianna

20-06-2011 om 12:42

Lege calorien

Ik heb liever dat mijn kinderen worst op hun brood hebben dan vruchtenhagel. In worst zitten hele belangrijke voedingsstoffen (Vit B, eiwitten, ijzer) in vruchtenhagel niks! dan maar iets meer calorien, maar wel met waarde. Overigens vult worst ook meer.
Hoe kun je nou iets gezonds noemen als er niks in zit!!

Fianna

Fianna

20-06-2011 om 12:44

Vruchtenhagel

'En Genista: ik denk dus dat er zat mensen zijn die dat soort misleidende wervingsteksten wel degelijk voor waar aannemen van de fabrikant.'

Tuurlijk, ben ik van overtuigd, er staat toch op dat het gemaakt is van vruchtensap! Dat klinkt zo gezond.
Er zijn ook mensen die geloven dat jam gezond is en fruitbreaks (is toch ook gemaakt van fruit?)

Fiorucci

Fiorucci

20-06-2011 om 14:20

Fianna

Ook voor worst geldt: teveel is niet goed. Mijn dochter eet liever niks anders dan kaas en worst, die leer ik toch om af te wisselen. Desnoods met iets met loze calorieen,ja.

Ja jemig.

'Qua voedingsstoffen hebben ze aan een boterham met kaas en vlees voldoende'

'vruchtenhagel is alleen maar suiker, loze calorieeen'

Wat moet je dan in hemelsnaam op je brood doen? Alleen maar tomaat en komkommer? Of weet je wat, zullen we het brood ook maar weglaten, want koolhydraten zijn tegenwoordig ook helemaal 'uit'...

Pfff. Iemand nog een idee hoe je dan wel verantwoord aan die paar duizend calorieeen per dag moet komen die een mens gewoon ndig heeft?

Ingrid (sorry voor de pinnige toon, is allemaal PMS. Is overmorgen over)

guera

guera

20-06-2011 om 18:39

Ingridt

Het maakt nogal uit of je je calorieen haalt uit voeding als kaas, worst, brood ed of uit koek en vruchten hagel. Qua calorieen kan je op zelfde uitkomen alleen zijn het lege calorieen. Je hebt er niks aan. Dus niks mis met kaas, worst appelstroop oid...

Rembrand

Rembrand

20-06-2011 om 18:47

Ingridt

Neem gewoon een lekker stuk kaas, en daarna nog een flinke reep chocolade !
Wedden dat al die loze calorieeen jou lekker van je PMS af gaan helpen
Dikke knuf,
M.

Fianna

Fianna

20-06-2011 om 19:00

Pelle en fio

'qua voedingsstoffen hebben ze aan 1 boterham met kaas en 1 met vleeswaren al voldoende hoor.'
ik beweer nergens het tegendeel. Als een van mijn kinderen maar 2 boterhamen op een dag eet heb ik liever dat het niet 2 boterhammen met vruchtenhagel zijn. Komt wel voor hoor, zo streng en moeilijk ben ik nou ook weer niet

Fio, tuurlijk, alles met mate. Heb een dochter wat weinig tot geen vlees eet, dan liever toch worst op brood.

Fianna

Fianna

20-06-2011 om 19:10

Ingridt

''vruchtenhagel is alleen maar suiker, loze calorieeen\'

Wat moet je dan in hemelsnaam op je brood doen? '

Joh, wat je zelf goeddunkt. Ik zeg dat alleen over vruchtenhagel omdat ik werkelijk niet begrijp dat het voedingscentrum beweert dat suiker op brood een gezonde keuze is. Maar met trakteren graag iets zonder suiker. Ik volg dat allemaal niet meer... Maar weet wel dat weinig calorien niet per se gezond is en andersom...

amk

amk

20-06-2011 om 20:52

Dat zeggen ze ook niet

ze zeggen alleen dat het een gezondere keuze is als kaas en worst. En dat is volledig gebaseerd op het vetgehalte. En op dat punt hebben ze wel gelijk.

Worst en kaas worden hier niet op brood gegeten. Yuk!!, de rillingen lopen me over de rug bij het idee. Maar zo een lekker stukje camembert uit het vuistje heerlijk.

Maar nogmaals: het gaat niet om 1 voedingsmiddel het gaat om het volledige pakket over langere tijd.

Fianna

Fianna

20-06-2011 om 20:57

Amk

en dat ben ik dus niet met hen eens. Ik vind worst een gezondere keuze, zeker bij een peuter dat nauwelijks vlees eet maar wel al genoeg suiker naar binnen krijgt. Mijn ervaring is trouwens dat als je iets eet met een hoger vetgehalte je ook sneller verzadigd bent en het langer blijft.

Guinevere

Guinevere

20-06-2011 om 21:26

Ik ook hoor fianna

Hier krijgt kleuter 2 boterhammen met dik kipfilet erop mee naar school. Krijgt ie tenminste nog wat eiwitten binnen. En een koek erbij. Krijgt ie tenminste nog wat suikers en ongezonde vetten binnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.