Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
cecile_s

cecile_s

14-12-2008 om 23:59

Uitnodigen op partijtje...

Wat vinden jullie?

Dochter wordt 9. Er zitten 11 meisjes (incl. zijzelf) in haar klas. Zij wil er 8 uitnodigen en 2 niet. Die twee hebben haar ook niet uitgenodigd en daar speelt ze verder ook niet mee (en om die laatste reden wil ze ze ook niet uitnodigen). Komt ons goed uit, want we willen ergens met de auto heen gaan en dat past net, dus we hebben ook een praktisch probleem als ze allemaal worden uitgenodigd. Kan je dat maken volgens jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom niet?

Brianna F

Brianna F

15-12-2008 om 07:34

Natuurlijk

Je hoeft toch geen kinderen uit te nodigen omdat ze toevallig in de klas zitten. Ook is je dochter daar niet op het feestje geweest, ze heeft er verder niks mee, dus lekker laten zitten zo. Het komt mooi uit qua vervoer.
Veel plezier en gefeliciteerd met je dochter

Maylise

Maylise

15-12-2008 om 11:20

Niet kunnen

Ik vind twee meisjes niet uitnodigen (zeker als je daar zelf ook bent geweest) eigenlijk niet kunnen. Het lijkt dan veel meer op een bewuste vorm van buitensluiten. Als ik dat naar een werksituatie zou vertalen zou ik het ook raar vinden als er op een feestje bijna alle collega's worden uitgenodigd en dan twee of drie helemaal niet. Als er maar vijf collega's worden uitgenodigd en de helft dus niet komt vind ik het een ander verhaal.

Sociaal gezien vind ik in dit wat op het randje en zelf zou ik er niet voor kiezen om dat zo te doen. Er is een groot verschil tussen X mensen wel uitnodigen of juist X mensen niet uitnodigen. Dat laatste is toch vrij kwetsend.

Maylise

Maylise

Maylise

15-12-2008 om 11:24

Oh sorry

Ik dacht dat je dochter wel was uitgenodigd door die betreffende meisjes maar dat had ik dus verkeerd gelezen.
Dat veranderd de situatie wel enigszins. Alsnog vind ik het geen erg prettig idee om een paar kinderen bewust niet uit te nodigen maar als het niet de gewoonte in de klas is om steeds alle kinderen uit te nodigen en het dus wel vaker gebeurd dat een of twee kinderen niet mogen komen is het een andere situatie. Dan is de sociale mores van de groep blijkbaar dat dit wel geaccepteerd is. Ik vind dat het dan in deze specifieke situatie wel zou kunnen. Het zou niet mijn persoonlijke keuze zijn maar als dit vaker gebeurd dan kan het wel opzich.

Maylise

suus36

suus36

15-12-2008 om 14:21

Hmmm

Hoi,

Mijn eerste impuls is, dat ik het toch niet zo netjes vind. Je nodigt zeg maar 80% van de meisjes uit om het maar zakelijk uit te drukken. Die twee niet, lijkt wat buitensluiterig, maar ik ken die meiden niet. Het leven is soms gewoon hard.

Mijn dochter is een stil verlegen meisje. Is ook een keer niet uitgenodigd terwijl (op 2 na) alle meisjes waren uitgenodigd. dat was nog even een schop na zeg maar. Maar goed het is aan jou. Maar je voelt denk ik al een beetje aan dat het niet helemaal aardig is. Anders zou je het hier niet posten toch?

Groeten,
Suus

Sandra

Sandra

15-12-2008 om 16:43

Precies

"De auto zit vol, dus klaar. Zo simpel is het toch."

Precies! Waarom maken sommigen het zo onnodig ingewikkeld? Dochterlief heeft acht meiden op haar lijstje staan, met die meisjes wil ze haar feestje vieren. De andere meiden zijn haar vriendinnen niet, ze hebben dochter ook niet voor hun feestjes uitgenodigd, dus... Jammer voor die twee meiden, maar dat zijn tegenslagen waar ze moeten leren omgaan, hoe hard het wellicht ook is.

Roos

Roos

15-12-2008 om 22:03

Nee

Ik vind het niet leuk om maar twee meisjes niet uit te nodigen en de rest van de meisjes wel. Daar zou ik me niet goed bij voelen.
Roos

Bastet

Bastet

16-12-2008 om 07:19

Welke kant.....

Het is maar net hoe je het bekijkt.Als ouder zeg ik: moet kunnen.Mijn dochter zou het minder geslaagd vinden.Een meisje uit haar klas deelde kerstkaarten uit,aan alle meiden,behalve aan twee meiden,mijn dochter en mijn oppaskind.De dames waren best een beetje van slag,ze vonden het oneerlijk.
Groetjes,Bastet

Tango

Tango

16-12-2008 om 09:15

Ik vind

Dat het wel kan hoor. Ik laat mijn dochter meestal zelf kiezen wie ze wil. Meestal stuur ik een beetje bij (zou je die ook niet vragen, want die heeft jou toen ook gevraagd etc.). Ze mag altijd maximaal 7 kinderen vragen, zodat we in totaal met 8 zijn. Inderdaad vanwege het vervoer, maar ik vind het ook wel voldoende. Dat er dan toevallig 2 meisjes overblijven die niet worden gevraagd, tja, dat is dan zo. Als het er 3 of 4 waren geweest zou het geen probleem zijn. Waar ligt dan de grens.
Wat ik pas zielig vond is dat mijn dochter de laatste keer niet gevraagd werd door een vriendje waardoor ze voorheen altijd werd uitgenodigd en die zij ook altijd uitnodigde. Dat vond ze echt niet leuk. Maar goed dat is weer een ander verhaal.
Overigens nodigt mijn dochter altijd ook wel 2 of meer jongens uit. Vindt ik wel leuk, want meestal zie je inderdaad dat ze alleen het eigen geslacht vragen op die leeftijd (7 jaar).

Kan wel

Er zit toch gewoon een limiet aan hoeveel kinderen je kan uitnodigen? Niet schuldig over voelen hoor.
Mijn dochter wordt bij meer kinderen uitgenodigd dan dat ze terug kan/mag vragen. Het is nou eenmaal zo, er past een bepaald aantal in de auto/ of in huis

Roos

Roos

17-12-2008 om 13:25

Pelle

Ik zou niet weten waarom ik het Cecile moeilijk maak? Ze vraagt toch om meningen? Nou dat is mijn mening, mag toch?
Die meisjes hebben haar dochter niet gevraagd, maar die hebben haar dochter waarschijnlijk niet als enige niet gevraagd. Ik heb er geen moeite mee dat alle jongens niet gevraagd worden nee, dat vind ik iets anders. Maar twee meisjes dan als enige van de klas niet, nee daar zou IK me niet goed bij voelen, om er twee zo duidelijk uit te sluiten. Daar zou ik mijn feestje op aan passen.
Roos

Joos

Joos

17-12-2008 om 21:15

Niet symphatiek

Ik vind het ook niet zo aardig en behoorlijk Hollands, die wel uitnodigen, die niet. Ik heb in een aantal landen gewoond waar er heel wat relaxter en gastvrijer met het aantal kinderen wordt omgegaan, en als je kan voorkomen dat je kinderen verdriet doet doe je er toch 2 meer? De reden van de auto vind ik ook een enorme drogreden. Als je te weinig plek hebt zijn er 3 mogelijkheden:
1. met het openbaar vervoer (doet de BSO ook met hele klassen)
2. je huurt een busje of een grotere auto
3. (deze gebruiken wij altijd) vraag een goed bevriende ouder om ook mee te rijden. Ik zou dat zelf ook voor een ander doen.
Als je echt wil kan het wel. Het betekent alleen iets meer moeite en inderdaad, om niet precies te doen waar JIJ zin in had. Is dat nou zo erg? (dat zeg ik niet tegen jou hoor Cecile, ik erger me aan de toon van sommige antwoorden)

suus36

suus36

17-12-2008 om 22:39

Onzin pelle

Hoi o.a. Pelle,

dat vind ik nou echt grote onzin... "jullie dwingen haar een feestje te geven op een manier die ze niet wil". Ik dwing niemand tot iets. Zij vraagt wat wij ervan vinden als twee meisjes niet worden uitgenodigd en de rest wel. Ik vind dat niet aardig om zo maar te zeggen. ja, wat zij met mijn mening doet, moet zij weten.

Overigens lees ik ook een reactie van "mijn dochter wordt door meer kinderen uitgenodigd dan ze zelf kan uitnodigen". Dan zit je in een situatie dat jouw kind dus niet bepaald het buitenbeentje is. Ik heb er een die dat wel is. Die ook met kerstkaarten, feestjes en van alles, als een van de weinigen naast de pot pist. ja, dat vind ik heel sneu. En dan het argument dat ze daar maar alvast aan moeten wennen. Tja, zo weet ik er nog wel een paar. Tuurlijk is het leven hard. maar als ouder kun je je kind leren dat buitensluiten nogal lullig is. Misschien dat ze daar ook wat socialere mensen van worden. Maakt het grote-mensen-leven misschien wat minder hard.

Mijn middelste wordt ook op alle feestjes uitgenodigd en wordt nooit buitengesloten, maar op feestjes zorg ik bij het uitnodigingenbeleid dat er niet één of twee jongens buiten de boot vallen. Dat betekende dit jaar dat ik met drie auto's op pad ging. Het argument dat 15 meisjes niet mee kunnen, vind ik echt een ander verhaal. dat is nu eenmaal zo dat er vaak een scheiding is van sexen.

Nogmaals ik weet niet wie die twee meisjes zijn en hun situatie. Maar als ik op Cecile's info afga, vind ik het gewoon niet aardig. Maar dat is een mening.

Tot slot, ik snap het ook echt niet als er zo makkelijk wordt gezegd dat ze er maar tegen moeten kunnen. Ik krijg het gewoon niet over mijn hart. Werkelijk niet. Ik vind het zo sneu dan voor dat soort kinderen. Dan maar een ander soort feestje, maar ik kan nu nog invloed op mijn kinderen uitoefen en dat betekent dat ik niet bijdraag aan het kwetsen van kinderen. Daar heb ik genoeg van gezien/meegemaakt.

Groetjes,
Suus

Rosa

Rosa

18-12-2008 om 02:57

Cecile

IK zou die 2 meisjes gewoon niet uitnodigen hoor, je dochter speelt er nooit mee, is ook niet op hun feestje geweest, waar maak je je dan druk om. Gewoon je feestje doen zoals je het wilde doen hoor!
Je gaat je feest toch niet veranderen voor 2 meisjes die niets aan het feestje toevoegen? Je dochter wil het toch ook niet, auto zit vol, klaar toch.
Kijk waar moet je anders de grens gaan trekken, 3 niet uitnodigen is ook weer ´zielig´, 4 niet uitnodigen is ook weer zielig, ja zo blijf je toch aan de gang.

Ik nodig op mijn verjaardag ook geen mensen uit waar ik niets mee heb hoor!!

Groetjes Rosa

suus36

suus36

19-12-2008 om 09:53

Hoe ik erbij kom?

Hoi Pelle,

Om te beginnen...als er 2 jongens wel uitgenodigd zijn en 4 meisjes niet vind ik anders. Dan zou je mij nu niet horen denk ik. Maar dit argument van jou vind ik wel heel correct. Er is geen verschil tussen meisjes en jongens wat jou betreft. In theorie heel mooi, maar in de praktijk is het vaak toch anders. Kijk maar... Cecile's dochter nodigt alleen maar meisjes uit! 2 van de 11 meisjes niet uitnodigen vind ik buitensluiten. En zelfs kwetsend inderdaad. Kinderen zijn kinderen en ook al zijn ze geen buitenbeentjes (dat weet ik inderdaad niet), dan is het toch rot als alle meiden naar een feest mogen behalve die twee niet. Sterker nog. Op zo'n manier worden het nog buitenbeentjes. En waar de grens ligt? Dat weet ik ook net. Ik vind 2 in ieder geval een grens.

Dat die twee Cecile's dochter niet hebben uitgenodigd vind ik eigenlijk ook geen hout snijden. Hebben die haar dochter niet uitgenodigd als enige? Of met z'n tweeën? Dan zou ik het nog niet terug doen.

Mijn oudste is vorig jaar ook als enige, samen met een ander meisje, niet uitgenodigd op een feest van een klasgenootje. Mijn dochter had haar het jaar ervoor ook niet uitgenodigd. Ik geloof dat er toen 5 meisje van de 13 wel waren. Het klasgenootje gaf een heel groot feest. Mijn dochter heeft moeite met contacten leggen. Ze is sociaal niet handig. Haar verlegenheid maskeert ze met raar gedrag (wild doen of juist overdreven timide). In een gesprek kwam met de juf kwam naar voren wat er gebeurd was. Ze zei ook dat ze van dit soort dingen baalt. Als leerkracht doe je er alles aan om pesten/buitensluiten te lijf te gaan. Ouders kunnen dat in één keer teniet doen. Ik ben zelf ook leerkracht en zie dat ook gebeuren.

Mijn dochter heeft dit jaar alle meisjes uitgenodigd. Ook dat meisje. Ze spelen nu trouwens veel met elkaar.

Mijn middelste die het andere uiterste van de oudste is wilde dit jaar ook één jongetje niet uitnodigen. No way dat dat gebeurt. Dat jongetje is ook wilde en onbehouwen. Maar hij was zo blij dat hij ook eens op een feestje mocht komen......zielig gewoon.

Ik verbaas me hier in draadjes wel vaker over deze discussie en vooral de hardheid naar kinderen toe. In andere landen is het heel gewoon om de hele klas of alle meisjes of alle jongens uit te nodigen. Wat zou dat veel ellende schelen zeg.

Groetjes Suus

even anoniem

even anoniem

19-12-2008 om 10:01

Gewoon doen

Cecile ik vind het wel kunnen. Het is je dochter haar verjaardag en als je dan 2 meiden niet uitnodigd om , voor jezelf, goede redenen, moet je dat doen.

Ik heb zelf bij het feestje van mijn zoontje 1 jongen niet uitgenodigd. (de andere 5 wel)
Hij mocht hier thuis al niet meer komen omdat hij zeer grof taalgebruik had, de boel sloopte en vooral iedereen opstookte (zo heel geniepig) dat er altijd ruzie was.
Dit heeft het jongtje erg tot nadenken gezet en het ging op andere feestjes een paar keer goed. Laatste feestje sloeg hij met een tak een jonger zusje keihard op haar hoofd, gooide iemand van het klimrek enz.

Ik ben dan in sommige mensen hun ogen niet goed bezig, maar dat kind komt er niet in en mijn zoontje gaat daar niet naartoe.

Een leuk en veilig kinderfeestje voor mijn kind gaat boven sociale reacties van andere moeders.

Dus Cecile doe gewoon wat je voor jezelf verantwoorden kan.

even anoniem

even anoniem

19-12-2008 om 10:03

Te snel

Sorry voor de typfouten.
Ik was te snel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.