Ber7808
25-06-2026 om 18:39
Update kleuterverlenging vanwege sociaal emotionele redenen
Lieve mensen, enkele maanden geleden heb ik op dit forum gepost over de mogelijke kleuterverlenging van mijn herfstkleuter. Ik heb toen veel lieve reacties van jullie gehad. Vandaag is de beslissing door de school genomen en hij moet inderdaad nog een keer groep 2 doen. Ik merk toch dat ik het even van me af moet schrijven.
In maart speelde zijn koppige gedrag. Daar heeft hij nu een goede sprong in gemaakt volgens de juf. Alleen is zijn concentratie nog steeds niet leeftijdsadequaat, net zoals het kritische luisteren. Het gesprek met de juf, IB'er en de adviseur passend onderwijs was goed en ik begrijp hun afwegingen. Voorbereidend rekenen is volgens hen goed genoeg. Alleen laat hij thuis veel meer zien, dan op school (maar dat terzijde). Hakken en plakken en rijmen, gaat nu wel. Maar begin en eindklank benoemen, daar heeft hij nog moeite mee. Groep 3 draait voornamelijk om leren lezen. Dus als je dan en moeite hebt om je gedachtes bij de les te houden, plus je aandacht bij een werkje te houden en ook nog niet alle voorwaardes beheerst voor het leren lezen gaat het zwaar worden. Maar goed, onze dochter (die wel haar kleuterjaren tijdens de coronajaren deed), kon ook helemaal niks met begin en eindklank benoemen begin eind groep 2 en las eind groep 3 op E5. Maar haar concentratie en kritisch luisteren waren volgens de juf wel goed genoeg. En haar fijne motoriek was veel beter.
Waar ik toch zelf gevoelsmatig een beetje moeite mee hebt, is dat mijn zoon zo vaak door mensen met kennis omschreven is als " heel slim" (juffen van de creche, bevriende kinderpsychologen). Maar goed het enige wapenfeit dat ik echt daarvoor kan aandragen is dat hij zichzelf Engels heeft leren praten. Hij kan hele gesprekken voeren in het Engels en het ook in het Nederlands kan vertalen (het is niet napraten). Het voelt nu net alsof ik een ruwe diamant had als moeder, die ik niet kon slijpen. En natuurlijk ken ik ook de feiten. Goede executieve functies zijn een betere voorspeller van goede schoolpresentaties dan pure intelligentie. Maar het blijft toch raar voelen. Omdat je dan ziet hoeveel hij kan in een rustige thuisomgeving.
Ber7808
25-06-2026 om 22:58
Rekenenisleuktaalook schreef op 25-06-2026 om 22:41:
[..]
Dat uitgerijpen kan vanzelf gaan, en dan was het in groep drie misschien toch ook wel gelukt. Maar stel nu dat het niet uitrijpt? Stel dat je volgens jaar om deze tijd nog steeds op dit niveau zit met dit kind. Dan moet kind alsnog naar groep drie.
Ik ken er één ooit in groep vijf, die nog steeds de aandachtsspanne van een kleuter had. Dat extra jaar kleuteren heeft niet voorkomen dat er ooit een ADHD-diagnose gaat komen. Ouders lieten het toen niet onderzoeken.
ja school zegt dit. En dat zijn fonemisch bewustzijn nog niet op niveau is helpt niet. Misschien als we hem op ADHD hadden laten onderzoeken en dat kwam eruit dan was hij wel naar groep 3 gegaan " want het ligt aan de ADHD". Maar omdat zijn concentratie ging gewoon ineens lekker vooruit, dus ik wacht hier nog even mee. We hebben de beslissing zo ver mogelijk naar achteren geschoven. Ik had eigenlijk nog wel een klein beetje de verwachting dat hij toch nog naar groep 3 zou gaan, omdat ik hem sinds de meivakantie echt met de week zag groeien. En als ik heel eerlijk ben, denk ik omdat er vooral in groep 1 niks uit hem kwam, eind groep 1 al de beslissing is genomen. En dat er echt een wonder had moeten gebeuren in groep 2, hadden ze hem wel naar groep 3 willen laten gaan.
Aviendha
25-06-2026 om 23:09
Ber7808 schreef op 25-06-2026 om 22:58:
[..]
ja school zegt dit. En dat zijn fonemisch bewustzijn nog niet op niveau is helpt niet. Misschien als we hem op ADHD hadden laten onderzoeken en dat kwam eruit dan was hij wel naar groep 3 gegaan " want het ligt aan de ADHD". Maar omdat zijn concentratie ging gewoon ineens lekker vooruit, dus ik wacht hier nog even mee. We hebben de beslissing zo ver mogelijk naar achteren geschoven. Ik had eigenlijk nog wel een klein beetje de verwachting dat hij toch nog naar groep 3 zou gaan, omdat ik hem sinds de meivakantie echt met de week zag groeien. En als ik heel eerlijk ben, denk ik omdat er vooral in groep 1 niks uit hem kwam, eind groep 1 al de beslissing is genomen. En dat er echt een wonder had moeten gebeuren in groep 2, hadden ze hem wel naar groep 3 willen laten gaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niks zou verbazen als dit bij ons het geval gaat zijn. Daarom ben ik van plan om in de zomervakantie te oefenen met taalzee en rekentuin. Zodat hij hopelijk wat meer kan laten zien straks. Heb het nu één keer tien minuutjes met hem gedaan en hij vond het super leuk. Want ook al maakt het me in principe niet uit als hij drie jaar kleutert, het moet wel écht in zijn best interest zijn en niet omdat het beeld van hem allang vaststaat (ze gaan dus wel een mdo doen, observaties enz dus ik heb wel vertrouwen in de school). Ik begrijp het dus wel als je hiervan baalt!
Ber7808
25-06-2026 om 23:11
Aviendha schreef op 25-06-2026 om 22:45:
[..]
Onze zoon is in de zomer 4 geworden en de juf wil hem als herfstleerling gaan behandelen, want het eerste half jaar was hij echt alleen maar fysiek aanwezig😂 dus we zien t allemaal wel volgend jaar. Over "heel slim": mijn zoon zingt geen alfabet
hij leert alleen wat hij zelf boeiend vindt. Ik gaf de voorbeelden alleen maar om te illustreren dat dat geen directe indicatie is voor succes op school op kleuterleeftijd. Voor de rest van de schooltijd/uiteindelijk niveau zal het vast wel een beetje een indicatie zijn.
Het klinkt alsof de juf een goede beslissing heeft gemaakt en het helemaal goed gaat komen met jouw zoon♥️
Dank je voor die bemoedigende woorden! Het komt er inderdaad op een gegeven moment wel uit. Maar zoonlief kwam als peuter altijd heel sterk of eigengereid ofzo. Iig had ik altijd het gevoel: waar je hem ook neerzet, die redt zich wel. Maar op school komt dat er niet echt uit.
Ber7808
25-06-2026 om 23:16
Aviendha schreef op 25-06-2026 om 23:09:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niks zou verbazen als dit bij ons het geval gaat zijn. Daarom ben ik van plan om in de zomervakantie te oefenen met taalzee en rekentuin. Zodat hij hopelijk wat meer kan laten zien straks. Heb het nu één keer tien minuutjes met hem gedaan en hij vond het super leuk. Want ook al maakt het me in principe niet uit als hij drie jaar kleutert, het moet wel écht in zijn best interest zijn en niet omdat het beeld van hem allang vaststaat (ze gaan dus wel een mdo doen, observaties enz dus ik heb wel vertrouwen in de school). Ik begrijp het dus wel als je hiervan baalt!
ja mijn zoontje moest wel huilen toen we het hem aan hem vertelden vandaag omdat hij hoopte dat hij volgend jaar ging leren lezen. Ik heb met hem afgesproken, dat ik in de vakantie maar met wat ga beginnen. Misschien met samenlees boeken ofzo.
Aviendha
25-06-2026 om 23:27
Ber7808 schreef op 25-06-2026 om 23:16:
[..]
ja mijn zoontje moest wel huilen toen we het hem aan hem vertelden vandaag omdat hij hoopte dat hij volgend jaar ging leren lezen. Ik heb met hem afgesproken, dat ik in de vakantie maar met wat ga beginnen. Misschien met samenlees boeken ofzo.
Ach wat zielig, dat maakt het verhaal wel een beetje anders hoor. Nu begrijp ik je gevoelens hierover ook beter. Er zijn hele leuke samenleesboeken te vinden, leuk om samen te doen in de zomer.
Ber7808
25-06-2026 om 23:44
Aviendha schreef op 25-06-2026 om 23:27:
[..]
Ach wat zielig, dat maakt het verhaal wel een beetje anders hoor. Nu begrijp ik je gevoelens hierover ook beter. Er zijn hele leuke samenleesboeken te vinden, leuk om samen te doen in de zomer.
Dank je wel voor je medeleven! Ja ook omdat ik sommige dingen echt op recht niet begrijp, zoals met dat kritisch luisteren. Mijn dochter, een introvert meisje, kreeg m.i. heel weinig mee van het groepsgebeuren in groep 1 (groep 1 was wel drie maanden onderbroken door een corona lockdown). Toch scoorde ze veel beter op " kritisch luisteren" dan zoonlief. Die na een week al zijn eerste speelafspraakje had geregeld, en precies me wist te vertellen wat er allemaal was gebeurd in de klas die dag. Hij kon vorig jaar (eind groep 1) een goede samenvatting geven van de groep 8 musical. Alleen als de juf dan een verhaal voorleest in de klas, dan kan hij haar inziens niet zijn aandacht bij het verhaal houden. Dan vraagt ze: wat heeft de kat in het verhaal gedaan. En dan begint hij een heel betoog over katten, maar niet wat er in het verhaal is gebeurd. Dat is dan nog teveel groep 1 kleuter niveau en niet groep 2. We hebben dit verschillende malen proberen te bespreken en onze visie proberen uit te leggen. Maar dit is wat het is.
Ber7808
26-06-2026 om 06:43
Renmuis schreef op 25-06-2026 om 20:58:
Ik snap dat je even van je af wil schrijven - en leuk dat je nog even terugkomt en ons update.
Het advies van de school betekent niet dat ze zijn intelligentie niet zien, of hem dom vinden. Kleuters ontwikkelen ze zich met sprongen, en soms maken ze net een ander sprongetje dan het sprongetje dat ze nodig hebben om succesvol te zijn in groep 3. Jullie gunnen hem een stevige basis door hem een extra jaar te laten rijpen. Een extra kleuterjaar is geen falen, niet van jou en niet van hem, maar een cadeau, echt waar. Het is niet per se leuk om de jongste van de klas te zijn, zeker als je een jongen bent. Sterker nog: statistisch grotere kans op problemen, depressies, ADHD diagnose, te laag schooladvies etc. Grote kans dat je slimme kind een goede leerling wordt, die sterk in zijn schoenen staat omdat hij niet op zijn tenen hoeft te lopen.
Probeer jezelf in ieder geval niets te verwijten, want kleuters leren op hun eigen manier, in hun eigen tempo, en volgens hun eigen interesse, heel erg van binnenuit. Daar komt weinig slijpen van ons aan te pas.
He Renmuis, sorry dat ik je stalk hoor. Maar ik meen me te herinneren dat jij kleuterjuf bent. Vandaar dat ik nog wat vragen heb. Die observatielijsten die worden ingevuld door de juf geven aan waar een kind staat op diverse onderdelen en of het leeftijdsadequaat is. Op een aantal cruciale onderdelen kwam mijn zoon dan net een paar maanden tekort. Ik dacht ook dat kleuters zich in sprongen ontwikkelen en dat je de grootte van sprong ook niet echt kan voorspellen. Dat verschilt weer per sprong (iig ging het bij mijn dochter wel zo). Toch deed de juf me voorspiegelen alsof het een lineair proces is. Net alsof mijn zoon in groep 1 op -4 maanden is gestart en dat nooit meer had kunnen inhalen. Of zijn die observatielijsten zo opgesteld dat deze sprongen in een lineair proces worden gefit? En een aanvullende vraag: in hoeverre sluiten die lijsten subjectiviteit uit? Mijn zoontje is een gezellige kletser, maar ook eentje die de grenzen opzoekt. Die stoer kan doen en brutaal. Dingen als concentratie en volgehouden aandacht zijn natuurlijk meetbaar, dus objectief. Maar dingen als "omgang met de leraar", is dan anders (lijkt me).
Ber7808
26-06-2026 om 06:49
Aviendha schreef op 25-06-2026 om 23:09:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niks zou verbazen als dit bij ons het geval gaat zijn. Daarom ben ik van plan om in de zomervakantie te oefenen met taalzee en rekentuin. Zodat hij hopelijk wat meer kan laten zien straks. Heb het nu één keer tien minuutjes met hem gedaan en hij vond het super leuk. Want ook al maakt het me in principe niet uit als hij drie jaar kleutert, het moet wel écht in zijn best interest zijn en niet omdat het beeld van hem allang vaststaat (ze gaan dus wel een mdo doen, observaties enz dus ik heb wel vertrouwen in de school). Ik begrijp het dus wel als je hiervan baalt!
In jouw geval heeft de school/juf denk ik wel wat meer vertrouwen in je zoon dan vooral de juf van groep 1 in mijn zoon had. Die noemde hem op een gegeven moment zelfs " niet leerbaar". Omdat hij op een gegeven moment elke dag vroeg : heb ik weer juf xxx (op vrijdag hadden ze een andere juf) en dan verdrietig werd als we zeiden "ja", is hij toen na de herfstvakantie van dit schooljaar naar een andere groep gegaan. Ook omdat ik van ouders uit mijn dochters klas begreep dat als juf xxx een kind niet echt mag (terwijl ze echt ook heel veel goede kwaliteiten heeft), ze toch minder hard voor zo'n kind gaat rennen. Er is toen een pedagogisch ondersteuner (geen orthopedagoog ofzo) een paar keer met hem gaan werken en die hing al zijn problemen op aan " korte concentratie". Bij de nieuwe juffen is hij wel echt meters gaan maken. Maar niet genoeg dus.
Ber7808
26-06-2026 om 07:24
Roos57 schreef op 26-06-2026 om 06:32:
Sluit deze school dan wel bij jou zoon aan ?
ja dat vraag ik me ook af. Zoals ik ook al tegen anderen had gezegd, ging het vooral mis in groep 1. Juf die mijn zoon niet zag zitten. Een oud Klosser die m.i. al heel snel had besloten-> herstkleuter die druk is-> langer kleuteren. Als ik een niet een ander kind op die school had, dan waren we denk ik na groep 1 al naar een andere school gegaan. Ze moeten volgend jaar natuurlijk met een OPP komen en we gaan kijken hoe nog een jaar groep 2 uitpakt. En dan na een half jaar evalueren.
kenfan
26-06-2026 om 11:05
:
Renmuis schreef op 25-06-2026 om 20:58:
Ik snap dat je even van je af wil schrijven - en leuk dat je nog even terugkomt en ons update.
Het advies van de school betekent niet dat ze zijn intelligentie niet zien, of hem dom vinden. Kleuters ontwikkelen ze zich met sprongen, en soms maken ze net een ander sprongetje dan het sprongetje dat ze nodig hebben om succesvol te zijn in groep 3. Jullie gunnen hem een stevige basis door hem een extra jaar te laten rijpen. Een extra kleuterjaar is geen falen, niet van jou en niet van hem, maar een cadeau, echt waar. Het is niet per se leuk om de jongste van de klas te zijn, zeker als je een jongen bent. Sterker nog: statistisch grotere kans op problemen, depressies, ADHD diagnose, te laag schooladvies etc. Grote kans dat je slimme kind een goede leerling wordt, die sterk in zijn schoenen staat omdat hij niet op zijn tenen hoeft te lopen.
Probeer jezelf in ieder geval niets te verwijten, want kleuters leren op hun eigen manier,
Als ik een voorbeeld mag geven, voor wat het waard is: hier een decemberkind die de CB-arts de uitspraak deed ontlokken: "zo, dat is een schrander kereltje". Hij heeft zonder problemen de volle mep gekleuterd vond genoeg uitdaging in het constructiemateriaal en fantasiespel, juf in groep 3 gaf hem wel een extra rekenboek dat hij 's avonds onder zijn kussen legde. Bij leerkrachten die hem wat minder uitdaging boden, wilde hij nog wel eens de clown uithangen. Omdat ik gedragsproblemen uit verveling voorzag met de docent van groep 7 besproken om evt de eindcito een jaar te vervroegen. Dat vergat de school, zoon toch wel blij dat ie met kamp en musical kon meedoen . Schoolresultaten op basisschool altijd heel goed. Middelbare was vooral een vehikel voor zijn sociale leven, hij heeft het nog wel een paar keer spannend gemaakt in juni, maar de geest gekregen toen hij de zinnen op geneeskunde had gezet. Uiteindelijk school en studie zonder vertraging met goede resultaten afgerond. Altijd blakend van zelfvertrouwen geweest, goed in zijn vel gezeten, fijne vriendschappen. Dit itt tot het kind dat wel versneld is, die wel goed terechtgekomen is, maar van wie de schoolloopbaan en de puberteit moeizaam was.
Ber7808
26-06-2026 om 11:54
kenfan schreef op 26-06-2026 om 11:05:
:
[..]
Als ik een voorbeeld mag geven, voor wat het waard is: hier een decemberkind die de CB-arts de uitspraak deed ontlokken: "zo, dat is een schrander kereltje". Hij heeft zonder problemen de volle mep gekleuterd vond genoeg uitdaging in het constructiemateriaal en fantasiespel, juf in groep 3 gaf hem wel een extra rekenboek dat hij 's avonds onder zijn kussen legde. Bij leerkrachten die hem wat minder uitdaging boden, wilde hij nog wel eens de clown uithangen. Omdat ik gedragsproblemen uit verveling voorzag met de docent van groep 7 besproken om evt de eindcito een jaar te vervroegen. Dat vergat de school, zoon toch wel blij dat ie met kamp en musical kon meedoen . Schoolresultaten op basisschool altijd heel goed. Middelbare was vooral een vehikel voor zijn sociale leven, hij heeft het nog wel een paar keer spannend gemaakt in juni, maar de geest gekregen toen hij de zinnen op geneeskunde had gezet. Uiteindelijk school en studie zonder vertraging met goede resultaten afgerond. Altijd blakend van zelfvertrouwen geweest, goed in zijn vel gezeten, fijne vriendschappen. Dit itt tot het kind dat wel versneld is, die wel goed terechtgekomen is, maar van wie de schoolloopbaan en de puberteit moeizaam was.
Hi kenfan, bedankt voor dit mooie voorbeeld! Ik heb zelf een geweldig basisschoolperiode gehad. En je hebt ook gelijk. Het is geweldig dat dit mijn zoontje gegund wordt ipv dat hij volgend jaar enorm op zijn tenen moet lopen om de focus en concentratie te behouden om bij de les te blijven.
Due-scimmie
26-06-2026 om 13:05
Ber7808 schreef op 25-06-2026 om 21:48:
[..]
Ik vind zelf mijn kind niet hoogbegaafd. Het komt wel opvallend veel voor in de directe familie (van zijn directe grootouders is alleen mijn moeder niet H
. Ik bedoel met " heel slim", gewoon slim. We hebben natuurlijk een ouder kind en je ziet dan in de pre basisschool periode wat zij kon en hij, en hoe makkelijk hij nieuwe zaken oppikte en dan zie je een verschil. Het schept dan verwachtingen hoe een kind het gaat doen in de kleuterjaren. En die verwachtingen bleken ongegrond.
Ik had mijn eigen kinderen ook niet ingeschat als hb. Mijn oudste leek ook sneller dan de jongste. Dat bleek in groep 3 een illusie toen jongste als een speer door alle lesstof heenschoot.
Maar dit is ook gewoon stuk referentiekader. Dit werd vroeger minder getest maar ik verwacht dat hb meer voorkomt in mijn familie dan getest en hebben we gemiddeld gezien een hoger iq dan gemiddeld. Daardoor vinden wij dingen 'normaal' die toch wel bijzonder zijn met hun huidige leeftijd.
Er is trouwens behoorlijk wat overlap tussen adhd en hoogbegaafdheid in 'symptomen'.
Alias1
26-06-2026 om 13:14
Ber7808 schreef op 26-06-2026 om 06:49:
[..]
Die noemde hem op een gegeven moment zelfs " niet leerbaar". Omdat hij op een gegeven moment elke dag vroeg : heb ik weer juf xxx (op vrijdag hadden ze een andere juf) en dan verdrietig werd als we zeiden "ja",
Oeps, doet me denken aan mezelf, 4e klas dus nu groep6 - ik was de enige in de klas die niet in de gaten had dat we dinsdag na de pauze altijd geschiedenis hadden.... was ik dan ook niet leerbaar?
Heb n universitaire beta opleiding voltooid en enkele post HBO, dus vgm viel dat best mee. Misschien wat lichte ASS?
kenfan
26-06-2026 om 17:40
Dit werd vroeger minder getest maar ik verwacht dat hb meer voorkomt in mijn familie dan getest en hebben we gemiddeld gezien een hoger iq dan gemiddeld. Daardoor vinden wij dingen 'normaal' die toch wel bijzonder zijn met hun huidige leeftijd.
Er is trouwens behoorlijk wat overlap tussen adhd en hoogbegaafdheid in 'symptomen'.
Een hoop diagnoses zijn feitelijk beschrijvingen zijn van persoonlijkheidskenmerken. Een hoop diagnoses vallen onder gedrag dat vroeger ' goed kunnen leren ' 'snel afgeleid, dromerig of juist druk' 'eenzelvig' of 'opstandig' werd genoemd.
Nu zul je mij niet horen zeggen dat vroeger alles beter was. Integendeel. Wat nu een zorgleerling is, was toen een probleemkind. Wel denk ik dat het goed zou zijn kinderen de juiste begeleiding te kunnen bieden, zonder hun gedrag direct te medicaliseren en ze van een blijvend stempel te voorzien. Want de bandbreedte wat we als normaal beschouwen wordt steeds kleiner. En iedereen werpt zich op als amateurpsychiater. Zoon was een reteslim, maar druk baasje. Een meester en een juf hebben ook wel eens de woorden adhd en hb geopperd. Het was mijn derde kind, ik zat zelf in het onderwijs, ik had er vertrouwen in dat het wel losliep, het was geen weg die ik wilde bewandelen.

hij leert alleen wat hij zelf boeiend vindt. Ik gaf de voorbeelden alleen maar om te illustreren dat dat geen directe indicatie is voor succes op school op kleuterleeftijd. Voor de rest van de schooltijd/uiteindelijk niveau zal het vast wel een beetje een indicatie zijn.

. Ik bedoel met " heel slim", gewoon slim. We hebben natuurlijk een ouder kind en je ziet dan in de pre basisschool periode wat zij kon en hij, en hoe makkelijk hij nieuwe zaken oppikte en dan zie je een verschil. Het schept dan verwachtingen hoe een kind het gaat doen in de kleuterjaren. En die verwachtingen bleken ongegrond.