Ber7808
25-06-2026 om 18:39
Update kleuterverlenging vanwege sociaal emotionele redenen
Lieve mensen, enkele maanden geleden heb ik op dit forum gepost over de mogelijke kleuterverlenging van mijn herfstkleuter. Ik heb toen veel lieve reacties van jullie gehad. Vandaag is de beslissing door de school genomen en hij moet inderdaad nog een keer groep 2 doen. Ik merk toch dat ik het even van me af moet schrijven.
In maart speelde zijn koppige gedrag. Daar heeft hij nu een goede sprong in gemaakt volgens de juf. Alleen is zijn concentratie nog steeds niet leeftijdsadequaat, net zoals het kritische luisteren. Het gesprek met de juf, IB'er en de adviseur passend onderwijs was goed en ik begrijp hun afwegingen. Voorbereidend rekenen is volgens hen goed genoeg. Alleen laat hij thuis veel meer zien, dan op school (maar dat terzijde). Hakken en plakken en rijmen, gaat nu wel. Maar begin en eindklank benoemen, daar heeft hij nog moeite mee. Groep 3 draait voornamelijk om leren lezen. Dus als je dan en moeite hebt om je gedachtes bij de les te houden, plus je aandacht bij een werkje te houden en ook nog niet alle voorwaardes beheerst voor het leren lezen gaat het zwaar worden. Maar goed, onze dochter (die wel haar kleuterjaren tijdens de coronajaren deed), kon ook helemaal niks met begin en eindklank benoemen begin eind groep 2 en las eind groep 3 op E5. Maar haar concentratie en kritisch luisteren waren volgens de juf wel goed genoeg. En haar fijne motoriek was veel beter.
Waar ik toch zelf gevoelsmatig een beetje moeite mee hebt, is dat mijn zoon zo vaak door mensen met kennis omschreven is als " heel slim" (juffen van de creche, bevriende kinderpsychologen). Maar goed het enige wapenfeit dat ik echt daarvoor kan aandragen is dat hij zichzelf Engels heeft leren praten. Hij kan hele gesprekken voeren in het Engels en het ook in het Nederlands kan vertalen (het is niet napraten). Het voelt nu net alsof ik een ruwe diamant had als moeder, die ik niet kon slijpen. En natuurlijk ken ik ook de feiten. Goede executieve functies zijn een betere voorspeller van goede schoolpresentaties dan pure intelligentie. Maar het blijft toch raar voelen. Omdat je dan ziet hoeveel hij kan in een rustige thuisomgeving.
Ber7808
25-06-2026 om 22:58
Rekenenisleuktaalook schreef op 25-06-2026 om 22:41:
[..]
Dat uitgerijpen kan vanzelf gaan, en dan was het in groep drie misschien toch ook wel gelukt. Maar stel nu dat het niet uitrijpt? Stel dat je volgens jaar om deze tijd nog steeds op dit niveau zit met dit kind. Dan moet kind alsnog naar groep drie.
Ik ken er één ooit in groep vijf, die nog steeds de aandachtsspanne van een kleuter had. Dat extra jaar kleuteren heeft niet voorkomen dat er ooit een ADHD-diagnose gaat komen. Ouders lieten het toen niet onderzoeken.
ja school zegt dit. En dat zijn fonemisch bewustzijn nog niet op niveau is helpt niet. Misschien als we hem op ADHD hadden laten onderzoeken en dat kwam eruit dan was hij wel naar groep 3 gegaan " want het ligt aan de ADHD". Maar omdat zijn concentratie ging gewoon ineens lekker vooruit, dus ik wacht hier nog even mee. We hebben de beslissing zo ver mogelijk naar achteren geschoven. Ik had eigenlijk nog wel een klein beetje de verwachting dat hij toch nog naar groep 3 zou gaan, omdat ik hem sinds de meivakantie echt met de week zag groeien. En als ik heel eerlijk ben, denk ik omdat er vooral in groep 1 niks uit hem kwam, eind groep 1 al de beslissing is genomen. En dat er echt een wonder had moeten gebeuren in groep 2, hadden ze hem wel naar groep 3 willen laten gaan.
Aviendha
25-06-2026 om 23:09
Ber7808 schreef op 25-06-2026 om 22:58:
[..]
ja school zegt dit. En dat zijn fonemisch bewustzijn nog niet op niveau is helpt niet. Misschien als we hem op ADHD hadden laten onderzoeken en dat kwam eruit dan was hij wel naar groep 3 gegaan " want het ligt aan de ADHD". Maar omdat zijn concentratie ging gewoon ineens lekker vooruit, dus ik wacht hier nog even mee. We hebben de beslissing zo ver mogelijk naar achteren geschoven. Ik had eigenlijk nog wel een klein beetje de verwachting dat hij toch nog naar groep 3 zou gaan, omdat ik hem sinds de meivakantie echt met de week zag groeien. En als ik heel eerlijk ben, denk ik omdat er vooral in groep 1 niks uit hem kwam, eind groep 1 al de beslissing is genomen. En dat er echt een wonder had moeten gebeuren in groep 2, hadden ze hem wel naar groep 3 willen laten gaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niks zou verbazen als dit bij ons het geval gaat zijn. Daarom ben ik van plan om in de zomervakantie te oefenen met taalzee en rekentuin. Zodat hij hopelijk wat meer kan laten zien straks. Heb het nu één keer tien minuutjes met hem gedaan en hij vond het super leuk. Want ook al maakt het me in principe niet uit als hij drie jaar kleutert, het moet wel écht in zijn best interest zijn en niet omdat het beeld van hem allang vaststaat (ze gaan dus wel een mdo doen, observaties enz dus ik heb wel vertrouwen in de school). Ik begrijp het dus wel als je hiervan baalt!
Ber7808
25-06-2026 om 23:11
Aviendha schreef op 25-06-2026 om 22:45:
[..]
Onze zoon is in de zomer 4 geworden en de juf wil hem als herfstleerling gaan behandelen, want het eerste half jaar was hij echt alleen maar fysiek aanwezig😂 dus we zien t allemaal wel volgend jaar. Over "heel slim": mijn zoon zingt geen alfabet
hij leert alleen wat hij zelf boeiend vindt. Ik gaf de voorbeelden alleen maar om te illustreren dat dat geen directe indicatie is voor succes op school op kleuterleeftijd. Voor de rest van de schooltijd/uiteindelijk niveau zal het vast wel een beetje een indicatie zijn.
Het klinkt alsof de juf een goede beslissing heeft gemaakt en het helemaal goed gaat komen met jouw zoon♥️
Dank je voor die bemoedigende woorden! Het komt er inderdaad op een gegeven moment wel uit. Maar zoonlief kwam als peuter altijd heel sterk of eigengereid ofzo. Iig had ik altijd het gevoel: waar je hem ook neerzet, die redt zich wel. Maar op school komt dat er niet echt uit.
Ber7808
25-06-2026 om 23:16
Aviendha schreef op 25-06-2026 om 23:09:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niks zou verbazen als dit bij ons het geval gaat zijn. Daarom ben ik van plan om in de zomervakantie te oefenen met taalzee en rekentuin. Zodat hij hopelijk wat meer kan laten zien straks. Heb het nu één keer tien minuutjes met hem gedaan en hij vond het super leuk. Want ook al maakt het me in principe niet uit als hij drie jaar kleutert, het moet wel écht in zijn best interest zijn en niet omdat het beeld van hem allang vaststaat (ze gaan dus wel een mdo doen, observaties enz dus ik heb wel vertrouwen in de school). Ik begrijp het dus wel als je hiervan baalt!
ja mijn zoontje moest wel huilen toen we het hem aan hem vertelden vandaag omdat hij hoopte dat hij volgend jaar ging leren lezen. Ik heb met hem afgesproken, dat ik in de vakantie maar met wat ga beginnen. Misschien met samenlees boeken ofzo.
Aviendha
25-06-2026 om 23:27
Ber7808 schreef op 25-06-2026 om 23:16:
[..]
ja mijn zoontje moest wel huilen toen we het hem aan hem vertelden vandaag omdat hij hoopte dat hij volgend jaar ging leren lezen. Ik heb met hem afgesproken, dat ik in de vakantie maar met wat ga beginnen. Misschien met samenlees boeken ofzo.
Ach wat zielig, dat maakt het verhaal wel een beetje anders hoor. Nu begrijp ik je gevoelens hierover ook beter. Er zijn hele leuke samenleesboeken te vinden, leuk om samen te doen in de zomer.
Ber7808
25-06-2026 om 23:44
Aviendha schreef op 25-06-2026 om 23:27:
[..]
Ach wat zielig, dat maakt het verhaal wel een beetje anders hoor. Nu begrijp ik je gevoelens hierover ook beter. Er zijn hele leuke samenleesboeken te vinden, leuk om samen te doen in de zomer.
Dank je wel voor je medeleven! Ja ook omdat ik sommige dingen echt op recht niet begrijp, zoals met dat kritisch luisteren. Mijn dochter, een introvert meisje, kreeg m.i. heel weinig mee van het groepsgebeuren in groep 1 (groep 1 was wel drie maanden onderbroken door een corona lockdown). Toch scoorde ze veel beter op " kritisch luisteren" dan zoonlief. Die na een week al zijn eerste speelafspraakje had geregeld, en precies me wist te vertellen wat er allemaal was gebeurd in de klas die dag. Hij kon vorig jaar (eind groep 1) een goede samenvatting geven van de groep 8 musical. Alleen als de juf dan een verhaal voorleest in de klas, dan kan hij haar inziens niet zijn aandacht bij het verhaal houden. Dan vraagt ze: wat heeft de kat in het verhaal gedaan. En dan begint hij een heel betoog over katten, maar niet wat er in het verhaal is gebeurd. Dat is dan nog teveel groep 1 kleuter niveau en niet groep 2. We hebben dit verschillende malen proberen te bespreken en onze visie proberen uit te leggen. Maar dit is wat het is.

hij leert alleen wat hij zelf boeiend vindt. Ik gaf de voorbeelden alleen maar om te illustreren dat dat geen directe indicatie is voor succes op school op kleuterleeftijd. Voor de rest van de schooltijd/uiteindelijk niveau zal het vast wel een beetje een indicatie zijn.
