Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

07-09-2009 om 10:09

Uurtje alleen thuis (10 en 4 jaar)

Ik moet deze week twee keer naar een informatie-avond op school en ben dan ongeveer 5 kwartier van huis. Mijn jongste dochter ligt dan al op bed en mijn oudste is al vaker alleen thuis geweest overdag. Zouden jullie een 10- en een 4-jarige een uurtje alleen laten 's avonds?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

07-09-2009 om 10:40

Lastig

Zelf zou ik het niet doen. Maar dat zou best overbezorgdheid kunnen zijn Stel namelijk dat er brand uitbreekt ofzo.....

Overdag laat ik de oudste soms wel eventjes alleen thuis (max. 30 minuten) maar dan wel met de voordeur op slot en de achterdeur open. Zo kan er niemand naar binnen als ze weer eens vergeet dat ze de voordeur niet open moet doen maar kan ze wel het huis uit als er bijvoorbeeld brand is.

Trouwens, bij ons op school vind men het geen probleem als je bij gebrek aan oppas de kinderen meeneemt. Moeten ze wel op de gang of het schoolplein blijven.

Waarschijnlijk vrij vroeg op de avond

Moet kunnen denk ik, er vanuit gaande dat je uiterlijk om een uur of 9 a half 10 thuis kunt zijn. Misschien een buurvrouw vragen als achterwacht voor als er iets aan de hand is. Jongste gaat opeens overgeven of zoiets, dan is het fijn als oudste iemand kan bellen (of je hebt zelf je mobiel mee en aan staan)

Vic

Vic

07-09-2009 om 11:01

Tijdstip

Ik ben denk ik van 19.15 tot 20.30 uur van huis. Oudste ligt dan nog niet in bed. Helaas zijn de buren op vakantie, maar ik was wel van plan mijn mobiel aan te laten staan. Verder de deur op slot en de normale afspraken maken die overdag ook gelden als oudste alleen thuis is. Mijn grootste twijfel ligt erin dat ik jongste nog niet alleen thuis zou laten (ook niet overdag), en nu oudste in feite de verantwoordelijkheid geef om op haar zusje te passen. Normaal gesproken gebeurt er nooit iets 's avonds. Jongste ligt er om 19.00 uur in en die hoor je dan niet meer tot 07.15 uur.

Oei

Zelf zou ik het niet doen. De redenering er gebeurt nooit iets, die ken ik! Zo heb ik ook gedacht en ik had 's avonds geen sigaretten meer (ja, lang lang geleden rookte ik nog, gelukkig nu niet meer). Hmm, wat te doen? Kinderen in bed, de friettent is 5 minuten als ik de auto pak, ben echt binnen een kwartier terug. Bij de kinderen gekeken (6 en 8 ofzo waren ze), allebei heerlijk te slapen. Ach, er gebeurt nooit wat!!! Dus ik in de auto die verrekte sigaretten halen.

Kom je weer thuis, 2 kinderen in de woonkamer, allebei rood aangelopen van het huilen en helemaal in paniek. De oudste was wakker geworden, moest plassen, keek uit het raam, auto weg...hee waar is mama. Mama zoeken, mama weg...paniek! Zusje wakker gemaakt, nog meer paniek, ach wat een drama.

Je moet goed overwegen of je 10-jarige zoiets aan zou kunnen. Vooral als er geen buurvrouw in de buurt is waar ze zo naartoe kunnen lopen..ai, ik zou het niet doen.

Alle deuren op slot, hou je het gevaar buiten. Maar wat als er brand uitbreekt, dan zitten je kinderen als ratten in de val. Zo kun je ook weer denken. Ik zou er niet gerust op zijn!

Vespucci, verschil

Het verschil is hier natuurlijk wel dat de oudste weet dat moeder weg is en na een uurtje weer terug komt. Hier hadden we in zo'n geval de voordeur op slot en de achterdeur open, met wel weer de poortdeur van de tuin op slot. Ik neem aan dat de school ook echt in de buurt is zodat moeder ook heel snel thuis is in geval van nood.
Nadenken over risico's is goed, maar het is ook niet nodig om alle mogelijke ongelukken in je gedachten in dat uurtje te proppen.
Wat vindt het betreffende kind er zelf van om dat uurtje alleen thuis te zijn met zusje??

liora

liora

07-09-2009 om 14:43

Doen

Hoi,

Ik zou het zeker doen! De jongste slaapt, en als de jongste toch wakker wordt, weet de oudste dat je er niet bent en dat je belbaar bent. Zie het probleem niet.
Als ze je vier keer bellen in een uur voor iets onbelangrijks dan kun je concluderen dat ze er nog niet helemaal aan toe zijn.

Wel even bespreken naar welke buurvrouw of zo ze kunnen gaan als er iets geks gebeurt (brand of zo).

Liora

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-09-2009 om 15:42

Doen

Ik zou het ook doen. Op voorwaarde dat de jongste in slaap is, en de oudste wakker blijft. Zeker als je weet dat de jongste gewoon goed slaapt, lijkt mij het geen enkel probleem.

en dan de oudste instrueren dat ze meteen moet bellen (nummer duidelijk noteren) als er iets is.

En verder zou ik de buren vragen om even een oogje in het zeil te houden als dat kan, dat doen we over en weer en dat is soms echt een uitkomst.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-09-2009 om 19:40

Hier ook weleens

maar dan overdag (zoon bijna 11 op tweeling 6 jaar)....of ik het 's avonds zou doen weet ik eigenlijk niet, maar grenzen verleg je snel

Guinevere

Guinevere

07-09-2009 om 21:23

Nasha

Mijn net 7-jarige liet ik vorig jaar al alleen thuis, op zijn 6e dus. Wel op zijn eigen verzoek, een half uurtje als hij geen zin had om mee boodschappen te doen. Achterdeur van het slot als uitweg en geïnstrueerd de deur alleen open te doen voor zeer goede bekenden. Hij heeft zelfs al een keer een half uurtje op zijn broer van 2 gepast (ook op zijn verzoek).
Maar elk kind is anders, bij hem durfde ik het goed aan, omdat ik 'm nog nooit heb betrapt op vreemde acties als ik even uit beeld ben.

Nasha 1st

Nasha 1st

07-09-2009 om 21:50

Zoon

heeft in het verleden weleens minder prettige dingen uitgevreten, passend bij zijn ADHD Dus vandaar dat ik het toen nog niet durfde....nu langzaam aan doen we het weleens hoor....tweeling wil ook niet altijd overal mee naar toe, maar het is nooit lang dat hij moet "oppassen"

*bella*

*bella*

08-09-2009 om 11:23

Nee, niet

Ik zou het niet doen. Ik zou ook kijken of ik jongste alleen zou willen/kunnen laten. En zo nee, dan kijken of oudste de verantwoordelijkheid van oppassen aankan. En bij twijfel, zeker niet. Ik zou niet uitgaan van het meest positieve scenario, zelfs al is dat meestal de praktijk.
Hier liet ik oudste met 6 af en toe eens heel even alleen, jongste is nu 6 en zal dat dit jaar zeker ook wel kunnen. Maar wel overdag, niet als ze in bed liggen.

Vic

Vic

08-09-2009 om 12:07

Geprobeerd

Gisteravond was de eerste info-avond. Ik had jongste wel verteld dat ik weg ging, met als gevolg dat die om 19.15 uur nog vrolijk lag te zingen in haar bed. Mooi niet slapen dus Toen ik thuis kwam vertelde oudste dat jongste uit bed was gekomen en om een verhaaltje had gevraagd. Oudste vond het oppassen reuze interessant dus die heeft '1 verhaaltje en daarna slapen' gedaan, wat ook gelijk werkte. Ik had wel een mooi excuus om het praatje van de directie over te slaan, ik had immers geen oppas dus moest snel naar huis.

Mooi toch

dat het zo goed is gegaan. Kan me ook voorstellen dat jongste het een beetje uit ging proberen, maar ik vind dat oudste het keurig opgelost heeft.
En dat praatje van de directie, ach dat is toch bijna hetzelfde ieder jaar (hier wel tenminste) dus daar mis je niet veel aan denk ik.

Jesse_1

Jesse_1

09-09-2009 om 10:00

Praatje van directie (o.t.)

Praatje is hier niet elk jaar hetzelfde, omdat ze ieder jaar veranderingen doorvoeren (iig de afgelopen jaren) en die maken ze dan bekend!
Fijn dat het goed is gegaan Vic. En als de directrice iets belangrijks te vertellen had, komt je dat vanzelf nog wel ter ore.
Jesse

Pauline

Pauline

10-09-2009 om 15:55

Gedaan

Wij hebben het deze week ook twee keer gedaan.
Tegen de kinderen hadden we gezegd dat ze om 8 uur in bed moesten gaan liggen, en oudste (10) heeft ze ook om 8 uur naar bed gestuurd. Daar moest ik wel erg om lachen.
Toen we thuiskwamen was alleen oudste nog wakker, de rest lag heerlijk te slapen, in hun eigen bed.

Ik denk dat het erg belangrijk is om kinderen al vroeg zelfredzaam te maken. Er kan namelijk inderdaad altijd wat gebeuren, dus ook als je zelf thuis bent! Wat als je van de trap valt en bewusteloos in de gang ligt? Dan is het wel handig dat de kinderen weten wat te doen: leer ze dus om de telefoon te gebruiken, of naar de buren te lopen.

liora

liora

10-09-2009 om 16:42

Haha pauline

Hoi Pauline,

Ben het helemaal met je eens, maar als ik jouw berichtje snel lees, lijkt het net alsof het belangrijk is dat als jij bewusteloos onderaan de trap ligt, het goed is dat je kinderen in ieder geval op tijd in bed gaan liggen!

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.