Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
verhuislust

verhuislust

23-06-2009 om 13:57

Vaak verhuisd met 7 jarige- effecten?

Hai, ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die met jonge kinderen(onder de 7 jr) vaak (meer dan 3 keer ) van stad verhuisd zijn (ik wil me beperken tot ervaringen met kinderen en twee ouders voor een goed beeld!)- heeft het denken jullie op de lange duur effect op hen? Wij zijn als gezin 4 verhuisd van stad (incl twee keer van werelddeel) voordat onze oudste 5 jaar was- en ik denk dat er wel effect nog te meten is - maar ik kan het niet precies benoemen. Het heeft misschien met vriendjes maken te maken en met interne morele vorming. Herkennen ouders dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

23-06-2009 om 18:51

Als kind

Ik ben als kind tot mijn twaalfde zes keer verhuisd. Dat was vier keer tot mijn zesde. Toen vond ik het niet erg, later wel. Het voelt alsof mijn hele jeugd, al die huizen, vrienden, scholen versnipperde herinneringen zijn en dat vind ik nu als volwassende toch eigenlijk helemaal niet leuk. Ik ben jaloers op mensen die hun hele jeugd op 1 school hebben gezeten, in 1 huis zijn opgegroeid en nog steeds hun oude kamertje kunnen bekijken (kan ik ook niet meer, mijn ouders hebben de verhuisziekte )
Maar dit was denk ik helemaal niet wat je horen/lezen wilde. Tja, als het niet anders kan dan moet het wel.

Saartje

Saartje

24-06-2009 om 08:42

Wel herkenning

Hoi verhuislust

Ook mijn dochter is vaak verhuisd voor haar 7e ongeveer 6 keer verhuisd waarbij ook van land en werelddeel. Wij zijn nu al een aantal jaren heel bewust niet verhuisd.

Ik moet zeggen dat ze wel op de lagere school niet zoveel vriendinnen had. verder is zo heel zelfstandig en is niet zo gevoelig voor meningen van anderen. Dit heeft zowel zijn positieve als negatieve kanten. Nu zit ze op de middelbare school en heeft ze wel veel meer contacten.

Mijn zoon is minder verhuisd (3 keer) en bij hem is het minder duidelijk aanwezig.

groet

Saar

picobello

picobello

24-06-2009 om 11:10

Hier ook 3 kinderen

die een aantal keer verhuisd zijn, de oudste 5 keer en de jongste pas 2 keer. De oudste 2 ook van land.

Wat wij merken is vooral het "kat uit de boom" kijken. Wel het leuk vinden van andere omgeving, huis, kamer op nieuw inrichten ect, maar naar mensen toe. Meer oppervlakkig contact dan diepgaand. Mensen ook wat sneller doorzien, met die kan ik wat en die vindt het alleen interressant dat ik nieuw ben.
De oudste heeft vaak een vriendin die meestal of ook veel verhuisd is of een lastige thuissituatie heeft. Lijkt wel of die kinderen elkaar beter aanvoelen.
Bij ons is ook de sterke saamhorigheid tussen de kinderen. Het is echt een 3-eenheid.

Op school was het soms lastig als de scholen met andere leermethoden werkten, maar ook dat went.

Mathilde

Mathilde

26-06-2009 om 13:13

Twee kanten aan

Ik ben als kind vier keer verhuisd voor mijn zesde en in de periode tot mijn twaalfde twee keer van school gewisseld (zonder te verhuizen). Plus: je wordt er heel zelfstandig van en je weet dat je jezelf kunt redden in elke situatie. Min: je raakt ontworteld en je weet dat er geen zekerheden zijn in het leven.
Rond 19 jaar heb ik een paar vriendschappen voor het leven gesloten en nu zou ik het wel erg prettig vinden als die vrienden om de hoek zouden wonen, net zoals sommige familieleden. Het lijkt me heel apart om in hetzelfde huis in hetzelfde dorp op te groeien, daar een gezin te stichten en daar ook al je vrienden te hebben. Maar volgens mijn man moet ik dat niet idealiseren .
Mijn dochter zou trouwens dolgraag verhuizen. Ze heeft ons huis wel gezien, zegt ze, en de straat trouwens ook. Zij houdt sowieso van afwisseling en kan op vakantie na een paar dagen hetzelfde hotel al vragen wanneer we nou ergens anders heen gaan. Maar mijn zoon doe je daar geen plezier mee, die wil het liefst alles altijd hetzelfde. Dus ik denk ook dat het karakter van je kind meespeelt in hoe het reageert op verhuizingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.