Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
angel3

angel3

21-07-2009 om 09:27

Vakantie ritme. ik vind het toch lastig

Ik lees en merk in mijn omgeving vaak dat kinderen in e vakantie lekker laat naar bed mogen/kunnen en dan iets langer slapen en go with the flow en relax en niet om 6 uur eten etc.
Prima, helemaal leuk. Toch heb ik een dilemma...
Hoeven jullie kinderen in de vakantie dan niet naar de bso/opvang?
Als ik gewoon werk dan moet zoon van 6 toch 2 dagen vroeg op voor de BSO. Nu heeft hij ook nog de pech dat er 1 a 2 keer per week zwemles is om half 9 (hij doet al 13 maanden over A, dus enige ritme erin houden is wel aan te raden).
En buiten dat als hij in de vakantie bijv om half 10 naar bed gaat is hij rond 8 uur wel weer wakker, terwijl hij normaal bijna klokje rond slaapt. Tijdens de vakantie loopt hij dan dus een slaapgebrek op. Ik zag dat afgelopen week toen we weg waren ook gebeuren. Na een week loopt ie met wallen van hier tot tokio. Deze week moet ie weer naar de BSO.
Ik loop echt te klooien met een vakantie ritme.....

Ook kwam na de mei vakantie een vriendje van hem maandags niet op school. Totaal oververmoeid geraakt tijdens de vakantie. Ik vind dat raar. Volgens ouders was vakantie om te 'feesten'. Ik vind vakantie om uit te rusten ha ha , maar goed, zoveel mensen zoveel meningen.
Hoe doen jullie dat dan als kind tijdens schoolvakanties wel gewoon naar opvang gaat?
groet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

21-07-2009 om 10:49

Op zich niks

maar ik lees ook op dit forum dat kinderen nog laat buiten spelen etc. Ik vind het lastig om binnen een tijdsbestek van 6 weken elke keer het ritme weer om te gooien. Dan weer een tijdje weg, dan weer weekend, dan weer werken en opvang. OOk al zou ik niet hoeven werken dan nog lopen de kinderen uiteindelijk een slaapgebrek op.... Hoe doen anderen dit? geen slaapgebrekken tijdens de vakantie?

Jawel hoor

Hier gaan mijn kinderen dan wel niet naar opvang of BSO, maar ze lopen wel degelijk slaapgebrek op als ze laat naar bed gaan. Dit omdat ze weer gewoon vroeg wakker worden. Afgelopen week was mijn vader over uit buitenland, mijn zus trouwde, dus de kinderen zijn bijna een week schandalig laat naar bed gegaan. De laatste dagen sliepen ze wel iets langer in de ochtend, maar niet lang genoeg.
Hier gaat het verder zo: enkele avonden per week mogen ze na het eten buiten spelen, maar de rest niet. Dan moeten ze op tijd naar bed.

Hier ook hoor

Hoi,
hier ook hetzelfde probleem hoor. later naar bed, want het is vakantie. nog buiten spelen, filmpje kijken. smorgens toch weer vroeg op.
ze worden moe en sjagerijnig. soms probeer ik ze een dagje op tijd in bed te hebben, dat helpt dan wel weer even,maar het blijft lastig.

Hier van alles wat

Hier nu de derde week vakantie ingegaan en echt laat naar bed zijn ze hier nog niet gegaan op een film avond met ons na.
Ze gaan wel later dan anders maar dat is ook maar een half uurtje. mijn kinderen zijn ruim 8 en zo goed als 12 en gaan rond 20.30 en 21.00 naar bed. Nu scheelt het dat bijna alle kinderen in de buurt op vakantie zijn.. bso hoeven ze niet want ik ben overdag thuis(werk in de avonduren) en uitslapen doet alleen de oudste en de jongste is rond achten wakker hoe laat hij er ook in ligt. mocht ik toch aan ze merken dat ze het niet trekken dan gaan ze gewoon even eerder geen gezuer maar het is vakantie jammer dan het is voor je eigen bestwil en die van mij de volgende dag.
volgende week gaan we zelf weg en ja dan word het laat, maar daarna hebben we nog een week thuis om weer in het ritme te komen.

Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ze met geen stok naar buiten zijn te krijgen, het liefst tot de middag voor de tv hangen of pc. Die doe ik gewoon uit hoor maar toch pff nu zit de eerste pas buiten nadat ze eerst de halve middag heeft gedanst op haar kamer.

gr Ingmyr

Talia

Talia

21-07-2009 om 16:20

Ik zie het zo

Doordat ze niet naar school hoeven en weinig hobby's "moeten", zijn ze automatisch minder vermoeid. Ook op de bso moet er minder en kunnen ze ook kiezen voor rustige dingen om te doen. Ik zou het bij een 6-jarige niet te laat laten worden en inderdaad, ingrijpen (lees: een paar keer op tijd naar bed) als je wel merkt dat ze moe worden. Dat is het voordeel dan weer van 6 weken vakantie, je hebt tijd om uit te rusten, jezelf te vermoeien en dan weer uit te rusten!.

Groet, Talia

Idd

hoi,
hier ook moeilijk naar buiten te krijgen. smorgens mogen ze blijven tv kijken of computeren,maar na de middag gaan we absoluut de deur uit.

maar wel later naar bed..geregeld half 10, soms 10 uur. mijn fout, ze mogen savonds film kijken op de laptop in mijn kamer...het is tenslotte vakantie

Vic

Vic

21-07-2009 om 19:25

Geen vakantieritme

Mijn oudste (10) ligt altijd rond 20.45 uur in bed en moet om 21.30 uur het licht uit doen. Op vrijdag en zaterdag mag ze opblijven tot een uur of 22.00 uur. Jongste (4) moet altijd rond 19.00 uur in bed liggen omdat ze anders niet te genieten is 's morgens. Ik wijk alleen af van de normale tijden als we op vakantie zijn, maar niet als we gewoon thuis zijn (en ze 3x per week naar de bso gaan).

Geen echt ritme

Maar ze zijn bij mij juist niet binnen te krijgen. Spelen de hele dag buiten en lijken dan nog niet moe. De jongste van 3, krijgt nu wel extra middagslaapjes en de oudste 2 (7 en 8) liggen er om 20.00 in, en mag de oudste tot half 9 lezen. Verplicht anders zakt ze af in het lezen.
Erg schools als ik ben; ik ergerde me van de week wel aan ze, doordat ze constant op elkaars huid zitten en heb een planbord gemaakt. Eerst moeten ze een half uurtje alleen spelen, daarna gaan we wat drinken of zo en kunnen ze wat anders kiezen. En het werkt. Wat een opluchting. Anders slaan de 2 broers (3 en 7) elkaar soms de hersens in.
Als jij ziet dat hij er best vermoeid van raakt, dan zou ik me lekker houden aan je eigen ritme hoor. En dat kan je ook naar hem benoemen zo. Succes, en laat het een beetje aanwaaien overdag. Anders duurt de vakantie erg lang.

picobello

picobello

24-07-2009 om 21:35

Bedtijden

in de vakanties gaan ze altijd laat naar bed, ook de jongste regelmatig om 23.00 en is dan eigenlijk nog niet erg moe, de middelste kruipt wel regelmatig vroeg in bed en slaapt dan klokje rond, de oudste (puber) is een echt avondmens en is dus in de vakanties op haar best, laat naar bed en niet al te vroeg op. Nadeel, je hebt bijna geen avond voor je zelf.dus af en toe gaat de tv op de slaapkamer aan zodat ik beneden mijn programma kan kijken.
Ik vind het zelf ook lekker om 's avonds nog een stuk te gaan fietsen met ze of een lekkere wandeling te maken ( of mijn nieuwe hobbie geocaching)
Als ze weer naar school gaan passen we de tijden weer gewoon aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.