Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 12:02

Vakantieboeken tips

Ben voor de zomervakantie al een stapel boeken aan het maken voor dochter, Ze leest veel en snel, ik heb dus een aardige stapel nodig. wie heeft nog leuke tips.

Ik heb 5 boeken van waanzinnig om te weten klaar liggen, de andere heeft ze al gelezen, ik heb de kinderkaravaan in gedachten, Hart van Inkt ligt al klaar.
Recent heeft ze gelezen, Ronja de Roversdochter, spiderwick chronicles en heel veel van Ellen Tijsinger.
Voor ruim twee weken heb ik toch zeker 14 boeken nodig als het niet meer is. Een gedeelte hiervan kan ze lenen bij de bieb, ze mag extra lenen bij de schoolbieb maar dan nog wil ik wat extra tweedehands scoren

ze houdt niet van 'populaire' boeken, HP en grijze jager weigert ze om te lezen, dat leest iedereen al vind ze.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik weet er vast één

"Levende bezems" van Lisa Tetzner":
Levende bezems (Duits: Die schwarzen Brüder) is een boek van de Duitse kinderboekenschrijfster Lisa Tetzner. Het verscheen in 1941 en gaat over de lotgevallen van een Zwitserse jongen in de 19e eeuw die als hulpje van een schoorsteenveger in Milaan moet werken. Kinderhandel, kinderarbeid en soortgelijke praktijken kwamen (en komen) zeer veel voor en niet alleen in Milaan. Het is een van de meestgelezen kinderboeken ter wereld.

Ik las het toen ik 9 was denk ik, weet het niet zeker. Hoe oud is je dochter? Wil ze wel boeken van Cornelia Funke lezen? (die wordt ook veel gelezen en blijkbaar is dat een contra

O sorry (funke)

Zie dat je Funke al op de lijst hebt staan. Heeft ze de hele Biegel al gehad?

Ise

Ise

12-06-2012 om 12:57

Vervolg

Ik zou ook het vervolg op het hart van inkt meenemen (web van inkt en nacht van inkt).
Maar waarom laat je je dochter zelf niet rondsnuffelen bij de bieb of op bol.com (ook tweedehands)?
Zoon die net naast me zit mee te lezen vraagt waar jullie naartoe gaan, want die ziet een beeld voor zich van een meisje dat 2 weken voor de tent zit te lezen en niets van het land of de omgeving ziet . Als ze ongeveer een boek per dag leest (en dan heeft hij het hart van inkt voor zich), wat doet ze verder dan nog? Lijkt me wel heerlijk een kind dat zo van lezen houdt.

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 13:07

Ha leuk

al wat tips, ik noteer ze. Dochter gaat zeker mee naar de bieb alleen het moeilijke bij haar is dat ze vaak niet kan uitzoeken, ze ziet te veel. Komt dan vaak weer met lege handen uit de bieb. Voor haar werkt het het beste als ik met een soort voorselectie kom waaruit zij weer kan kiezen, is wat overzichtelijker.

Ze zit zeker niet alleen voor de caravan te lezen maar lezen is voor haar een rustpunt. Thuis leest ze bijvoorbeeld van die waanzinnig om te weten boeken twee per dag en dat is dan op 1 middag.
En ze heeft niet alleen formaat hart van inkt bij zich, die andere boekjes passen daar zo ongeveer 3 keer in

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 13:08

Niet te eng

Geen kinderhorror, kippenvel of de griezelbus vind ze te eng.
Boeken met een thema mag wel, (kinderarbeid, hongersnood etc etc)

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 13:09

Anneque

Van Biegel heeft ze er al veel gelezen, dat heeft ze dus een beetje gehad.

Nog meer antiquiteiten

Nu ik in het draadje hierboven al een stokoud boek heb aanbevolen doe ik dat hier ook, met een voorbehoud. Heeft je dochter de boeken van Rosemary Sutcliff al gelezen? Dat zijn wel historische boeken (de meeste althans, ze heeft ook volksverhalen bewerkt), ik weet niet of ze daar van houdt want de boeken die jij noemt zijn (voor zover ik ze herken) een ander genre.

Ik weet trouwens ook niet of die boeken nog in de bieb te vinden zijn. In mijn tijd wel, maar dat is ook al weer 30 jaar geleden. Maar goed, Beckmann staat ook nog steeds op de plank.

Groeten,

Temet

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 13:15

Historisch mag

ze is dol op geschiedenis

Mama 5

Mama 5

12-06-2012 om 13:19

Mijn dochters zijn gek op de chrestomanci serie van Diana Whynna Jones. Dat zijn vier boeken of zo.

Brief voor de koning

Zeker voor een kind dat van geschiedenis houdt lijkt me Brief voor de koning van Tonke Dragt heel leuk. Net als De Zevensprong enz van haar. Biegel-boeken inderdaad, en Roald Dahl. Meester van de Zwarte Molen, superspannend vond ik die. En van Jan Terlouw, als je ervan houdt: Koning van Katoren en Zoektocht in Katoren, Pjotr.

Oja, weet er nog een paar

De trilogie over het Benedict Genootschap. Over 3 ieder op hun manier hoogbegaafde kinderen die worden uitgezonden op speciale missies. Spannend, niet eng, soms grappig. Schrijver: Trenton Lee Stewart.
Maarre...hoe oud is ze nou? Want vanaf een jaar of 9 mét interesse in geschiedenis, zeg ik: Thea Beckman! De Geef me de ruimtetrilogie, Stad in de storm, etc. etc.

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 14:05

Leuk leuk

brief van de koning heb ik in de kast staan, die zal ik naar haar boekenkast verhuizen.

Bij de zevensprong en meester van de zwarte molen twijfel ik, niet te spannend?

Jan Terlouw noteer ik, goeie ouwe koning van katoren

Thea Beckman, twijfel, ze is net 8, goede lezer wel maar Thea Vind ik wel zware kost

Net 8

Dan zou ik idd ff wachten met De meester vd zwarte molen en ook met Beckman. Dat Benedict Genootschap kan denk ik wel. Als de Brief vd koning aanslaat, kan ze ook het vervolg lezen: Geheimen vh Wilde Woud.
Kruistocht in spijkerbroek kan misschien al wel? (ook van Beckman).

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 14:14

Trouwens

over graag lezen, dochter (en ik ook trouwens) kunnen echt genieten van lezen. Dochter nestelt zich dan met een boek op de bank, deken over zich heen, daarop de kat als het enigzins mogelijk is.
Op een krukje naast zich een glaasje drinken en wat lekkers en ze zit op die bank vast geplakt voor een middag of een avond. Alleen al vanwege die 6 kilo zware kat die bovenop haar ligt

Als ik dat zie krijg ik spontaan ook leeszin en ik nestel me dan vaak bij hara met een boek. de pot op met het huishouden

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 14:15

Oh ja

die moet ik terugvragen, die ligt bij nichtje.

en als ze ronja de roversdochter leuk vond vind ze de gebroeders leeuwenhart dan ook leuk?

Zielig!

Moet ze wel tegen kunnen, mijn zoon (net 9) trekt de gebroeders Leeuwenhart nét. Prachtig verhaal, maar wel wat zwaar (en zielig dus). Wat ligt er nou bij je nichtje? Ben nieuwsgierig

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 14:22

Kruistocht in een spijkerbroek

ik was in mijn jeugd zelf lid van de lemniscaatclub en heb dus een hele rij lemniscaat boeken. waaronder heel veel van Thea Beckman, Jan Terlouw en Evert Hartman.
Tot mijn grote verdriet zijn er een paar verdwenen, ooit uitgeleend en ik weet niet meer aan wie.

Mijn kruistocht in de spijkerbroek boek heb ik zovaak gelezen, dat de kaft ervan af valt, ik heb het met plakband moeten vastplakken.

Lisbeth

Meester van de Zwarte Molen zou ik beslist afraden voor een achtjarige. Te duister; wel (zie bovenstaand draadje) een geweldig boek.
Gebroeders Leeuwenhart zou voor mij op die leeftijd ook te zielig zijn geweest. Het enige boek waar ik echt tranen om gehuild heb, in mijn herinnering (Alleen op de Wereld ben ik nooit doorheen gekomen).

Ik noemde net Sutcliff, die heeft vooral geschreven voor tieners, in mijn herinnering, maar ook wel voor iets jongere kinderen, dus misschien maar gewoon eens per boek kijken. Een andere favoriet van mij vroeger was Leon Garfield (ook geschiedenis), maar ik weet niet of die ook voor jongere kinderen geschreven heeft.

Tonke Dragt lijkt me wel behapbaar eigenlijk. Koning van Katoren was ook leuk, en ook andere boeken van Terlouw - muv Oorlogswinter misschien - kunnen best de moeite waard zijn.

O ja, en ik verslond vroeger van Lindgren de serie over Superdetective Blomquist, maar die boeken hebben een andere titel gekregen in het Nederlands, zag ik laatst. Drie boeken, als ik me wel herinner, over een groepje kinderen dat een geheime club heeft en dan per ongeluk echte zaken tegenkomt. (wat me eraan doet denken dat ze ook altijd De Vijf nog op kan pakken. Kan ze nog even vooruit!).

Even een uitstapje op internet - die avonturen van Blomkwist (met kw) zijn kennelijk gebundeld verschenen onder de titel "De Bende van de Witte roos".

En ik zag de naam Diana Wynne Jones langskomen, daar las ik vroeger ook alles van wat ik in de bieb tegenkwam. Dan zitten we weer meer in het griezel- en mysteriegenre.

Je sjouwt je wel een breuk straks

Groeten,

Temet

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 15:12

Temet

nee geen zin in een huilend kind op vakantie. Die slaan we denk ik dan maar over.

oorlogswinter twijfelde ik ook over, ze is wel een fan van de WOII en heeft er ook al heel veel over gelezen maar sommige boeken zijn toch vrij heftig. Witte Zwanen Zwarte zwanen van Ida Vos werd ook te heftig op een bepaald ogenblik.
Oorlogsgeheimen van J Vriens daar en tegen heeft ze verslonden.

Ik kan in iede rgval even vooruit, dat wordt een middagje bieb.

Sjouwen zijn we wel gewend, ik neem gemiddeld zo'n 14 boeken mee, idem voor dochter, dan nog boeken voor man en wat boeken voor kleuterzoon. Ik denk dat ik dit jaar het dakkoffer reserveer voor de boeken :-0

cqcq

cqcq

12-06-2012 om 18:59

Leuk boeken

Als de historische romans van Thea Beckman nog een beetje zwaar zijn, begin dan met zwerftocht met Korilu of wonderkinderen.

Verder als ze van historische boeken houdt de boeken van Arend van Dam. Verder worden de boeken van Corien Oranje hier graag gelezen.

Verder als ze graag weetboeken leest zijn 'De telduivel' (over wiskunde) en 'Met sterre op reis door ruimte en tijd' (over de theorieën van Einstein) wellicht ook leuke leesboeken.

Verder in het zelfde genre als Hart van Inkt: De kleine Odessa en de Stravaganza boeken.

(hier gaat er trouwen ook rustig een boek per dag doorheen, dus ik ken het probleem..).

Henriette123

Henriette123

12-06-2012 om 20:06

Geen titel

Geen titel, maar onze dochter die ook wel de 14 boeken per vakantie haalde, las veel informatieve boeken. Dus bijvoorbeeld wel ongeveer bij haar leeftijd passende geschiedenisboeken.

KGO

KGO

12-06-2012 om 23:28

Kinderbijbel?

Zoonlief heeft net voor z'n communie een kinderbijbel gekregen ( woord voor woord). Die leest hij nu ( en ik lees ook voor).
Zo leert hij meteen allerlei verhalen kennen, nooit verkeerd vind ik.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lisbeth

lisbeth

13-06-2012 om 06:44

Reactie

Ik noteer alles, kijk dan even met haar op internet wat ze leuk vind en bij welke bieb we het kunnen krijgen.

Informatieboeken genoeg, over geschiedenis, aardrijkskunde biologie. Ze leest die heel graag.

Ik geloof dat we twee kinderbijbels en 1 kleuterbijbel in huis hebben, twee ervan heeft ze al gelezen.

Cqcq jouw tips noteer ik zeker, vooral de semi informatieve boeken lijken me wel iets

P , kleine huis staat genoteerd.

Iedereen bedankt, zo kom ik ergens

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Thursday Next

Thursday Next

13-06-2012 om 09:19

Ook nog...

Raven, van Jan Houdijk over een jagerszoon in het stenen tijdperk. Het kleine huis is idd ook heerlijk, en als ze straks engels kan lezen kan zo ook nog de series over Laura's moeder, grootmoeder en overgrootmoeder lezen. Die over haar dochter Rose is volgens mij al vertaald.
Verder boeken van Leonie Kooiker, zoals "het malle ding van bibbistiek" misschien? Of "de scheepsjongens van Bontekoe?" van Johan Fabricius?

Oh, en...

De Georgetrilogie van Lucy en Stephen Hawking. Die vonden ze hier helemaal prachtig.
De geheime sleutel naar het heelal, De schat in het heelal en de Knal in het heelal. Als ze in natuurkunde en ruimte geïnteresseerd is, vindt ze die vast leuk.

neteret mut

neteret mut

13-06-2012 om 15:16

Denk ook aan

marc de bell. Heeft bv Nelle, de heks van Cruysem geschreven. Mijn zoon heeft genoten van de serie "reis door de tijd"van Geronimo Stilton. De gewone serie over de muis kon hem niet boeien, maar bv wel weer de reis van Odyseus en de bewerkte klassiekers.

jan

jan

13-06-2012 om 22:19

Waarom niet eens "Alleen op de wereld" Of hebben ze die niet meer in de byb. Ik heb'm zelf 'gekocht' voor dochter en hoewel ik twijfelde, ze heeft er van genoten.
Wat ik ook ooit gekocht heb is "De geheime tuin" (The secret garden)

Als dit te moeilijk is van Astrid Lindgren 'De kinderen van Bolderburen'. Hartstikke leuk!
Mijn jongste leest nu: "Aafkes Tiental". Een oud kinderboek van mij. Wat ze ook net uit heeft (ook van mij van vroeger): 'Kinderen van het achtste woud" Vond ik vroeger een erg mooi boek. IK weet niet of het nog in de byb ligt.

Groet Jan!

lisbeth

lisbeth

14-06-2012 om 09:18

Begonnen aan

hart van inkt, dus de eerste pil is al weg voor de vakantie. maar hij valt in de smaak. Had toch die boeken moeten verstoppen
Respect als ze hem uitleest wel.

Geronimo stilton is geweest, ze heeft alle dikke delen al gelezen en dat is nu toch ook wat makkelijk.

alle andere titels staan genoteerd, maar meer is welkom

E-reader

Wordt het geen tijd voor een e-reader? Scheelt je een breuk aan boeken tillen!

Even nagevraagd bij mijn kroost

Mijn leesbeesten wilden wel kwijt wat zij momenteel graag lezen. De boeken van Snuf de hond, Coolman en ik, en mijn dochter is nu mijn hele Arendsoog-serie aan het doorploegen met veel plezier.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.