Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

08-07-2021 om 17:38

Vanaf welke leeftijd een smartphone?


BlueHeart schreef op 08-07-2021 om 18:20:

[..]

hij is 4 dagen/nachten per maand bij mij, en elke woensdagmiddag, meestal facetimed hij mij met zijn moeders telefoon als zij weer eens volledig van de rambam af in haar bed ligt bij te komen. Ik zou graag willen dat hij me al belt als hij ziet dat het fout gaat.

Dat zou zijn taak niet moeten zijn, hij is 6!

6, jeetje! Ik zag van de week nog een kind op straat met twee vriendjes en die jongste leek me ook niet veel ouder dan 6. Het enige waarmee ze bezig waren was die smartphone. 

Ik vind zelf in groep 8/ brugklas een mooie tijd. Rond de 12 jaar dus. In groep 8 wellicht alleen een beltelefoon voor bereikbaarheid ofzo. O, ik voel me gewoon oud als ik dat lees, zo jong al een telefoontje. oeps.

Mijn dochter is 6, en heeft sinds vorig jaar mijn oude smartphone. Wel zonder simkaart. Ik moest zelf een nieuwe en wil gewoon niet elke keer mijn telefoon afgeven. 

Als de moeder dusdanige problemen heeft dat hij iemand moet bellen, dan is het tijd om daar eens met de moeder over te praten. Ze heeft blijkbaar een probleem en de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij haar en niet bij een kind van zes. Het kind een telefoon geven is ook geen oplossing. De moeder heeft voor het kind te zorgen en de verantwoordelijkheid voor hem te dragen.
Wij willen ook niet om de haverklap onze telefoon afgeven, maar toch mag dochter er niet mee spelen. Het is geen speelgoed, we hebben er ook geen spelletjes op staan. Als ze een vriendinnetje wil bellen om te spelen of een vriendinnetje belt een van ons, mag ze onze telefoons gebruiken, verder belt ze niemand. Ik krijg ook echt de kriebels als ik lees dat ouders hun kind gaan bellen tijdens het buitenspelen en gaan volgen met een app. Ik vind dat geen gezonde ontwikkeling. Kinderen moeten ook leren op zichzelf te vertrouwen zonder technologie. Het is goed voor kinderen als hun ouders niet alles weten wat ze doen en ze niet continu bereikbaar moeten zijn en gevolgd moeten worden. Zelfstandig naar de basisschool gaan heb je echt geen telefoon voor nodig. 

Ik vind 6 ook erg jong. Mijn zoontje is nu 10. Heeft al wel jaren telefoons maar altijd zonder simkaarten. Kon dus alleen op de wifi voor spelletjes. 

sinds zomer 2020 (9 jaar) heeft hij een telefoon met Sim kaart en neemt hij deze ook mee naar buiten.

Vind 6 echt erg jong. Ook niet zijn taak om zijn moeder in de gaten te houden. Triest dat dat zo zou moeten.

MamaE schreef op 08-07-2021 om 20:51:

Als de moeder dusdanige problemen heeft dat hij iemand moet bellen, dan is het tijd om daar eens met de moeder over te praten. Ze heeft blijkbaar een probleem en de verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij haar en niet bij een kind van zes. Het kind een telefoon geven is ook geen oplossing. De moeder heeft voor het kind te zorgen en de verantwoordelijkheid voor hem te dragen.
Wij willen ook niet om de haverklap onze telefoon afgeven, maar toch mag dochter er niet mee spelen. Het is geen speelgoed, we hebben er ook geen spelletjes op staan. Als ze een vriendinnetje wil bellen om te spelen of een vriendinnetje belt een van ons, mag ze onze telefoons gebruiken, verder belt ze niemand. Ik krijg ook echt de kriebels als ik lees dat ouders hun kind gaan bellen tijdens het buitenspelen en gaan volgen met een app. Ik vind dat geen gezonde ontwikkeling. Kinderen moeten ook leren op zichzelf te vertrouwen zonder technologie. Het is goed voor kinderen als hun ouders niet alles weten wat ze doen en ze niet continu bereikbaar moeten zijn en gevolgd moeten worden. Zelfstandig naar de basisschool gaan heb je echt geen telefoon voor nodig.

dat zijn wij, die ouders waar jij kriebels van krijgt. Dank daarvoor.

Jij denkt dat wij elke stap van kind volgen? Zo is het niet.

Waar wij vroeger de afspraak hadden dat kind elke 15 minuten even zijn snoet liet zien, gaat kind nu verder weg spelen. Wel zo handig om contact te kunnen hebben als er iets is. 
Daarnaast speelt kind veelal met vriendjes in uitgestrekt en onoverzichtelijk gebied. 
Voor onze gemoedsrust is het echt heel erg fijn om enig idee te hebben waar precies. Vergelijk het met een tracker-app waarin veel ouders zich in verdiepen. 
Wij controleren niet voortdurend, maar kunnen als we willen wel zien waar kind is. Ik kan het ouders aanraden. Overigens hoeft dat niet, in mijn omgeving doen velen het. Een promotour hoeven we dus niet te plannen.

Giggly schreef op 09-07-2021 om 06:19:

[..]

dat zijn wij, die ouders waar jij kriebels van krijgt. Dank daarvoor.

Jij denkt dat wij elke stap van kind volgen? Zo is het niet.

Waar wij vroeger de afspraak hadden dat kind elke 15 minuten even zijn snoet liet zien, gaat kind nu verder weg spelen. Wel zo handig om contact te kunnen hebben als er iets is.
Daarnaast speelt kind veelal met vriendjes in uitgestrekt en onoverzichtelijk gebied.
Voor onze gemoedsrust is het echt heel erg fijn om enig idee te hebben waar precies. Vergelijk het met een tracker-app waarin veel ouders zich in verdiepen.
Wij controleren niet voortdurend, maar kunnen als we willen wel zien waar kind is. Ik kan het ouders aanraden. Overigens hoeft dat niet, in mijn omgeving doen velen het. Een promotour hoeven we dus niet te plannen.

hier ook hoor. Dochter heeft sinds haar 7e een telefoon en vooral op de camping vind ik het fijn om te kunnen zien waar ze uit hangt. Soms zit ze bij iemand in de tent/caravan, dan zie ik d'r niet zo 123. En de camping is vrij groot. Als ik die af moet om haar te zoeken en de loopt zelf ook telkens rond, dan kan het best een tijd kosten om haar te vinden. Is de app een stuk handiger. En ze weet ook dat we hem soms gebruiken als we haar al een tijd niet langs hebben zien komen. Vind ze prima. 

Hier vanaf een jaar of 7 een telefoon. Vooral voor TikTok filmpjes, kan ze heerlijk mee bezig zijn! 6 Is misschien nog net wat jong. En als ik lees waarom je hem wil geven, lijkt dat me niet de juiste reden. Als er problemen zijn bij de moeder, moeten jullie die oplossen en niet kind daarbij betrekken.

De oudste toen ze 10 was en in groep 7 zat. 

De jongste met 9 jaar, maar dat komt omdat de tablet te oud en traag werd en ik nog een telefoon had liggen.

Irregular_Choice schreef op 09-07-2021 om 06:38:

[..]

hier ook hoor. Dochter heeft sinds haar 7e een telefoon en vooral op de camping vind ik het fijn om te kunnen zien waar ze uit hangt. Soms zit ze bij iemand in de tent/caravan, dan zie ik d'r niet zo 123. En de camping is vrij groot. Als ik die af moet om haar te zoeken en de loopt zelf ook telkens rond, dan kan het best een tijd kosten om haar te vinden. Is de app een stuk handiger. En ze weet ook dat we hem soms gebruiken als we haar al een tijd niet langs hebben zien komen. Vind ze prima.

Hier vanaf een jaar of 7 een telefoon. Vooral voor TikTok filmpjes, kan ze heerlijk mee bezig zijn! 6 Is misschien nog net wat jong. En als ik lees waarom je hem wil geven, lijkt dat me niet de juiste reden. Als er problemen zijn bij de moeder, moeten jullie die oplossen en niet kind daarbij betrekken.

Prima redenatie.

Nou meen ik mij te herinneren dat jullie ook al vroeg een IPad voor jullie kind hadden. Hier net zo. Kind kreeg met 4 een IPad van Sint. 
Oei oei, zal vast wederom iemand kriebels krijgen. 

Giggly schreef op 09-07-2021 om 06:56:

[..]

Prima redenatie.

Nou meen ik mij te herinneren dat jullie ook al vroeg een IPad voor jullie kind hadden. Hier net zo. Kind kreeg met 4 een IPad van Sint.
Oei oei, zal vast wederom iemand kriebels krijgen.

hier ook al met 3 of 4 een ipad hoor. Ideaal!! 

En voordat zoon een telefoon had hadden we een GPS horloge. Misschien is dat iets TO?

Kan hij toch bellen als er iets is. Naast het facetimen.

Giggly schreef op 09-07-2021 om 06:56:

[..]

Prima redenatie.

Nou meen ik mij te herinneren dat jullie ook al vroeg een IPad voor jullie kind hadden. Hier net zo. Kind kreeg met 4 een IPad van Sint.
Oei oei, zal vast wederom iemand kriebels krijgen.

klopt, iPad heeft ze al heel lang 1. Ik zie het probleem niet zo. Tijden veranderen nou eenmaal en dit is iets wat gewoon bij deze tijd hoort vind ik. Net zoals wij vroeger ook meteen een commodore 64 hadden toen die uit kwam. Wij hadden toen we echt klein waren ander speelgoed. Maar dat kwam ook gewoon omdat dit er toen niet was. Ik snap dat moeilijk doen erover nooit zo. Het is nogal lastig als kind op de middelbare komt, daar met een laptop of iPad aan de slag moet en nog nooit met zo'n ding heeft gewerkt. Hier is dochter soms al sneller met de iPad dan wij  

Zelf vind ik 6 ook nog jong. Mijn dochter wordt in aug 9 en heeft er van de week 1 gekregen (oude van mij). Zelf vind ik dat ook nog jong maar ze gaat vanaf morgen een week op kamp met scouting en ja dan is het toch ook wel handig.

Verder mag ze hem alleen thuis gebruiken omdat ik het nog echt te jong vind als ze hem nu al overal mee naar toe zou nemen.

Mijn 6 jarige gebruikt mijn oude telefoon voor spelletjes, maar kan daarmee niet bellen en het zit gewoon in zijn schermtijd. Als vader en ik uit elkaar zouden zijn, dan krijgen ze absoluut een goedkope telefoon waar ze alleen mee kunnen bellen ongeacht de leeftijd. Ik vind altijd je moeder of vader even kunnen bellen nou niet echt een overbodige luxe voor een 6 jarige. 

Ik vind 6 jaar veel te jong. Groep 7/8 lijkt me vroeg genoeg voor een telefoon.

Als je zoon bij zijn moeder is, is zij verantwoordelijk, dus ook voor het contact met jou. En zo te lezen gaat dat prima.

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "ze kan geen maat houden" en "ze heeft haar uitspattingen". Wat heeft dat met een mobiel voor jullie zoon te maken?

Zes is wel erg jong hoor, dan kan het kind amper lezen. Je zoon kan nu toch zijn moeders telefoon gebruiken om met jou te facetimen?

Zelf kreeg ik in groep 5 (8 jaar) mijn eerste telefoon, een hele simpele, omdat ik toen zelf met de bus naar huis moest. Dat was de oude nokia van mijn moeder.

Ik vind groep 7 een goed moment voor de eerste smartphone, wel nog met veel begeleiding van de ouders. Mocht het kind eerder écht een telefoon nodig hebben om bijvoorbeeld de ouders te bereiken bij zelf naar school fietsen oid, dan voldoet een simpele telefoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.