Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

08-07-2021 om 17:38

Vanaf welke leeftijd een smartphone?


En een waarschuwing aan ouders dat er altijd 'beschermers' klaarstaan die te onervaren zijn om te begrijpen wat echt onveilig is en wat gewoon de gebruikelijke kwetsbaarheid in het leven kan zijn waar we allemaal, als ouders, wel eens wat mee hebben.

Perfect wordt het nooit maar goed genoeg is prima. En het alternatief is traumatisch.

Nou, ik ben het in deze toch wel eens met Rosehip. Mij lijkt de situatie waarin dit jochie verkeerd allesbehalve fijn en veilig.

Dit is wel een situatie waarbij wegkijken onjuist is.

AnneJ schreef op 10-07-2021 om 19:44:

En een waarschuwing aan ouders dat er altijd 'beschermers' klaarstaan die te onervaren zijn om te begrijpen wat echt onveilig is en wat gewoon de gebruikelijke kwetsbaarheid in het leven kan zijn waar we allemaal, als ouders, wel eens wat mee hebben.

Perfect wordt het nooit maar goed genoeg is prima. En het alternatief is traumatisch.

Jij mag het normaal vinden maar in mijn omgeving gaan er geen (alleenstaande) ouders knock out terwijl hun kleuter het vervolgens zelf op mag lossen.

Ik trek me maar terug uit deze discussie.

Ik hoop dat geen één juf dit ooit hoort over moeder, want vroeg of laat belt er eens één Veilig Thuis.

"Hoe gaat het in zo´n situatie met eten en naar bed gaan? Dat mag hij ook zelf opknappen" 

Spontaan erbij verzonnen, zo gaat dat.

Zoon heeft zijn vader en wordt niet aan zijn lot overgelaten. In die zeldzame situatie dat het niet meer verantwoord zou zijn is vader er. Dat heb je toch echt liever dan zelfroddelende 'beschermers'.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

11-07-2021 om 05:59

AnneJ schreef op 10-07-2021 om 23:47:

"Hoe gaat het in zo´n situatie met eten en naar bed gaan? Dat mag hij ook zelf opknappen"

Spontaan erbij verzonnen, zo gaat dat.

Zoon heeft zijn vader en wordt niet aan zijn lot overgelaten. In die zeldzame situatie dat het niet meer verantwoord zou zijn is vader er. Dat heb je toch echt liever dan zelfroddelende 'beschermers'.

het is niet zo dat ze elke dag ladderzat op de bank ligt te slapen terwijl hij thuis is hoor, dit gebeurt hooguit 1 a 2 keer per maand, die ene keer dat ik vond dat ik hem beter even op kon halen heeft ze mij zelf op de hoogte gesteld, ze is verder een goede moeder, mn zoon komt niks te kort ofzo. 

1 a 2 keer per maand is in mijn optiek geen zeldzaamheid meer.

Er is hier wel degelijk sprake van terugkerende nalatigheid.

En dat is een vorm van nalatigheid die een klein kind fataal kan worden. Nog los van de gevolgen op lange termijn voor dit kind.


Wanneer kind op die momenten bij iemand anders logeert is er niets aan de hand. Kind logeert dan echter thuis en moet het zelf zien te rooien.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

11-07-2021 om 07:01

Giggly schreef op 11-07-2021 om 06:52:

1 a 2 keer per maand is in mijn optiek geen zeldzaamheid meer.

Er is hier wel degelijk sprake van terugkerende nalatigheid.

En dat is een vorm van nalatigheid die een klein kind fataal kan worden. Nog los van de gevolgen op lange termijn voor dit kind.


Wanneer kind op die momenten bij iemand anders logeert is er niets aan de hand. Kind logeert dan echter thuis en moet het zelf zien te rooien.

dat zal best maar dat was niet mijn vraag, ik vroeg nl of 6 jaar te jong is voor een eigen telefoon en niet of iemand hier even de opvoedkundige kwaliteiten van zijn moeder kan beoordelen. 

BlueHeart schreef op 11-07-2021 om 07:01:

[..]

dat zal best maar dat was niet mijn vraag, ik vroeg nl of 6 jaar te jong is voor een eigen telefoon en niet of iemand hier even de opvoedkundige kwaliteiten van zijn moeder kan beoordelen.

op die vraag heb jij antwoord gekregen. Meer dan eenmaal.

Als ik jou was zou ik blij zijn dat mensen meedenken aan het welzijn van het kind.

Jij maakt je er zelf ook zorgen om, anders zou je dit topic niet geopend hebben oftewel zou je die telefoon niet beschikbaar willen stellen met een bepaald doel.

We veroordelen jou niet. Ik tenminste niet. Maar ik ben wel begaan met het jongetje en als moeder doet het me pijn. Dat zeg ik eerlijk.

"Als ik jou was zou ik blij zijn dat mensen meedenken aan het welzijn van het kind."

Zo gaat dat Bluehart. Pas in elk geval op dat je dit soort vragen niet deelt met ongeacht wie, want we leven tegenwoordig in een klikmaatschappij en inderdaad, voor je het weet wordt je gemeld bij de instanties.

En dan wordt het leven voor je zoon en jullie als ouders er beslist niet veiliger op.

Giggly schreef op 11-07-2021 om 07:40:

[..]

op die vraag heb jij antwoord gekregen. Meer dan eenmaal.

Als ik jou was zou ik blij zijn dat mensen meedenken aan het welzijn van het kind.

Jij maakt je er zelf ook zorgen om, anders zou je dit topic niet geopend hebben oftewel zou je die telefoon niet beschikbaar willen stellen met een bepaald doel.

We veroordelen jou niet. Ik tenminste niet. Maar ik ben wel begaan met het jongetje en als moeder doet het me pijn. Dat zeg ik eerlijk.

Waarom kun je dit niet met rust laten als je weet dat vader zelf al zorgt dat de mogelijke kwetsbaarheid dier er is gedekt wordt, bijvoorbeeld door het gebruik van een eigen smartphone? En dan heeft het jongetje ook altijd nog de smartphone van moeder.

Waarom zouden andere mensen moeten meedenken aan het welzijn van het kind? Wat verwacht je daarvan? Hoe denk je dat het leven van dit jongetje 'veiliger' zou worden van het 'meedenken'  door 'mensen'?

Waarom respecteer je de eigenheid van dit gezin niet? Denk je dat een jongetje elders geen risico loopt? Denk je dat je alle risico's uit het leven van kinderen moet bannen? En hoe dan? Denk je dat er nog meer VT medewerkers aangesteld moeten worden om dit soort 'risico's' bij elk gezin waarin zich zoiets voordoet te 'monitoren'?

En wat wordt het leven van zo'n gezin daar dan beter van? Wat verwacht je van 'betrokkenheid' van 'mensen'? Dat ouders dankbaar hun leven beteren? En wat als ze dat niet doen?

AnneJ schreef op 11-07-2021 om 09:34:

"Als ik jou was zou ik blij zijn dat mensen meedenken aan het welzijn van het kind."

Zo gaat dat Bluehart. Pas in elk geval op dat je dit soort vragen niet deelt met ongeacht wie, want we leven tegenwoordig in een klikmaatschappij en inderdaad, voor je het weet wordt je gemeld bij de instanties.

En dan wordt het leven voor je zoon en jullie als ouders er beslist niet veiliger op.

Poeh, heb ik me even vergist in je zeg. In een eerder bericht complimenteerde ik je. Inmiddels zie ik in dat je slechts 1 mening als dé waarheid verkondigd. Namelijk die van jou.

On topic....ik schrijf nergens dat een instantie moet worden ingeschakeld. Ik uit mijn zorg.

Dat komt door persoonlijke ervaring, zoals steeds meer mensen, en zeker ook hier, hebben met die ongewenste 'bezorgdheid' van derden.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

11-07-2021 om 10:27

Giggly schreef op 11-07-2021 om 10:14:

[..]

Poeh, heb ik me even vergist in je zeg. In een eerder bericht complimenteerde ik je. Inmiddels zie ik in dat je slechts 1 mening als dé waarheid verkondigd. Namelijk die van jou.

On topic....ik schrijf nergens dat een instantie moet worden ingeschakeld. Ik uit mijn zorg.

maar wat precies verwacht je dat ik eraan kan doen, ik kan niet meer doen dandat ik nu doe. Ik denk eerlijk gezegd dat er wel ergere gevallen zijn om je zorgen om te maken. Hij wordt gewoon goed verzorgd en ja zijn moeder houdt van een drankje. Ze slaat hem niet, ze schreeuwt niet tegen hem, hij wordt aan beide kanten zo ongeveer bedolven met liefde, wat kan ik nog meer doen? Moeders zeggen dat ze in haar eigen huis niet mag doen wat ze zelf wil, als ze nou dagelijks een snuif, zou pakken was het een ander verhaal. Zelf ben ik ook geen brave Hendrik maar zoon is nu eenmaal meer dagen bij haar ivm de afstand. 

Ik ken ook zat kindjes die het thuis niet zo fijn hebben en daar komt nog druppel alcohol aan te pas. Dus zij mag gewoon lekker een wijntje of 4 na het eten pakken en als ze in slaap valt weet hij dat hij moet kijken of de deuren op slot gedraaid zijn en dan vind ie het leuk om even te facetimen met mij, tis niet dat zijn moeder in haar eigen kots ligt te stikken of een kwade dronk heeft. 

Ik ben 1 van die kindjes dat graag had gezien dat iemand voor mij had gezorgd. Dat iemand zich druk had gemaakt om mijn welzijn. Dat iemand mijn ouder(s) had aangesproken op hun gedrag.

Wat jij zou kunnen doen? Moeilijk lijkt het me, ook voor jou. Je wil er voor hem zijn, wil het goed doen, en realiseert je waarschijnlijk dat te veel bemoeienis juist afstand creeert. 

Jij bent degene die moeder zou kunnen aanspreken op gedrag en houding.

Ik ga er van uit dat iemand niet van 3 of 4 glaasjes wijn uitgeteld op de bank in elkaar zakt. Het voelt alsof de daadwerkelijke gang van zaken afgezwakt wordt, vergoelijkt wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.