Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

08-07-2021 om 17:38

Vanaf welke leeftijd een smartphone?


Blueheart, dit is echt wel een onveilige situatie voor je kind. Een kind van die leeftijd heeft een ouder nodig die altijd beschikbaar is. En ook al weet hij dat hij de deur op slot moet doen, dat is een veel te grote verantwoordelijkheid voor hem. 

Wat jij kunt doen? Bijvoorbeeld de omgangsregeling aanpassen, zodat moeder in haar eentje dronken in slaap kan vallen. Of meedenken over een oplossing voor dit probleem, want het is echt niet normaal dat dit twee keer in de maand gebeurt. Waarom drinkt zij zoveel dat ze niet meer voor haar kind kan zorgen? Wat zit daar achter? Je doet alsof dit de normaalste zaak van de wereld is, maar dat is gewoon niet zo. Het is behoorlijk onverantwoordelijk om je zo te gedragen in bijzijn van je kind. Dus neem de tips hier ter harte in plaats van ze af te wijzen, ze zijn bedoeld om de situatie voor je zoon te verbeteren. 

Giggly schreef op 11-07-2021 om 11:05:

Ik ben 1 van die kindjes dat graag had gezien dat iemand voor mij had gezorgd. Dat iemand zich druk had gemaakt om mijn welzijn. Dat iemand mijn ouder(s) had aangesproken op hun gedrag.

Wat jij zou kunnen doen? Moeilijk lijkt het me, ook voor jou. Je wil er voor hem zijn, wil het goed doen, en realiseert je waarschijnlijk dat te veel bemoeienis juist afstand creeert.

Jij bent degene die moeder zou kunnen aanspreken op gedrag en houding.

Ik ga er van uit dat iemand niet van 3 of 4 glaasjes wijn uitgeteld op de bank in elkaar zakt. Het voelt alsof de daadwerkelijke gang van zaken afgezwakt wordt, vergoelijkt wordt.

Het spijt me erg voor je dat je hierdoor geen zorgeloze jeugd hebt gehad. Want dat komt niet meer terug. Echter je weet ook niet hoe het alternatieve scenario, opgehaald en elders ondergebracht uitgepakt had, daardoor kun je daar nog over dromen van 'had ik maar'. En natuurlijk is er een kans dat je fijne pleegouders had getroffen.

De realiteit is anders. Lees eens een rapport van de Kinderombudsman, en de huidige is echt een lieverdje die zeer beleefd is naar alle partijen. Bijvoorbeeld het rapport uit 2019 Pleegkinderen aan het woord. De vele doorplaatsingen van instelling naar gezin, naar ander gezin, de vele wisselingen van gezinsvoogd, het te weinige contact met het herkomstgezin.

Na de commissie De Winter weten we van het geweld in de pleegzorg. Een groot risico voor alle pleegkinderen nog erger als een kind een handicap heeft.

Nee, voor veel kinderen, hoe tragisch ook is een jeugd thuis verreweg te preferen. Veel meer dient ingezet op het ondersteunen van gezinnen zodat de stress afneemt en mensen de kans krijgen om zich beter met hun kinderen te verhouden.

Of betere en toegankelijker ggz-zorg, waar je je nu ook moet invechten om iets gedaan te krijgen. Daar zou de focus moeten liggen.

AnneJ, het gaat hier helemaal niet over pleegzorg. TO is de vader, als hij meer tijd gaat besteden aan de zorg voor zijn zoon, is het probleem voor het kind misschien al opgelost. Of misschien kunnen opa's en oma's afentoe inspringen, er zijn allerlei andere oplossingen mogelijk dan jouw doemscenario's.

RosaMontana schreef op 11-07-2021 om 11:37:

AnneJ, het gaat hier helemaal niet over pleegzorg. TO is de vader, als hij meer tijd gaat besteden aan de zorg voor zijn zoon, is het probleem voor het kind misschien al opgelost. Of misschien kunnen opa's en oma's afentoe inspringen, er zijn allerlei andere oplossingen mogelijk dan jouw doemscenario's.

Je hebt het over tips Rosamontana, welke tips. Moeder dwingen tot een andere omgangsregeling? De goede relatie die het gezin met elkaar heeft is een betere bescherming. Vader kent de kwetsbaarheid van moeder, zoon zoekt altijd zijn vader op, en zelfs als moeder zichzelf niet vertrouwt meldt ze zich bij vader.

Overdrijven is ook een kunst. En kan lelijke consequenties hebben.

Ik heb een broer die opgroeide in een gezinsvervangend tehuis. Ik heb een zus die opgroeide bij een oom en tante. Ikzelf ben opgegroeid bij vader en moeder.


Wij zijn alledrie getraumatiseerd. Wij hebben alledrie geen contact met onze verwekkers.

Er bestaat niet 1 oplossing die in alle situaties en voor elk levend wezen de juiste is.

Giggly schreef op 11-07-2021 om 12:17:

Ik heb een broer die opgroeide in een gezinsvervangend tehuis. Ik heb een zus die opgroeide bij een oom en tante. Ikzelf ben opgegroeid bij vader en moeder.


Wij zijn alledrie getraumatiseerd. Wij hebben alledrie geen contact met onze verwekkers.

Er bestaat niet 1 oplossing die in alle situaties en voor elk levend wezen de juiste is.

Dat waren dan vermoedelijk niet de liefdevolle ouders zoals Blueheart zichzelf en de moeder beschrijft.

En zeker, er zijn vreselijke ouders, of ouders die het vreselijk niet kunnen, ik heb zelf zo'n ex waar beide kinderen op dit moment geen enkel contact mee hebben. 

Het valt soms echt niet mee, maar om daar Blueheart en zijn gezin mee te vergelijken gaat veel te ver.

Ik vergelijk hem met niemand.

Ik leg hem geen woorden in zijn mond.

Ik schrijf hem niet voor wat te doen en hoe te handelen.

Ik zie overigens niemand pushen om de insteek van pleegzorg waarvoor jij schrijft huiverig te zijn Anne.

Het lijkt erop dat jij blijft hameren op iets vanuit eigen referentiekader, terwijl er ook andere invalshoeken zijn.


Ik denk dat we niet verder zullen komen op deze wijze.

Ik duim voor het kleine jongetje. Dat het goed met hem moge gaan. En dat goed met hem moge blijven gaan.
Succes en sterkte BlueHeart.

Ik zou je kind gewoon een telefoon geven als dit jou geruststelling geeft. Met een kaartje, zodat de telefoon enkel met WiFi te gebruiken is.

Daarnaast lees ik (naast de hele discussie) heel veel reacties van forummers die hun kind pas eind groep 8, of op de middelbare een mobiel geven. Ik zou mijn kind (zoals het er nu voorstaat) in groep 7 zeker weten al een telefoon geven. Want niets is vervelender (en dat kan ik als juf helaas vertellen), dan dat jouw kind als enige geen telefoon heeft. En ik geef nog wel eens les waarbij het gebruik van mobiel erg handig is (kan ook op de schoollaptop).

AnneJ schreef op 11-07-2021 om 09:48:

[..]

Waarom kun je dit niet met rust laten als je weet dat vader zelf al zorgt dat de mogelijke kwetsbaarheid dier er is gedekt wordt, bijvoorbeeld door het gebruik van een eigen smartphone? En dan heeft het jongetje ook altijd nog de smartphone van moeder.

Waarom zouden andere mensen moeten meedenken aan het welzijn van het kind? Wat verwacht je daarvan? Hoe denk je dat het leven van dit jongetje 'veiliger' zou worden van het 'meedenken' door 'mensen'?

Waarom respecteer je de eigenheid van dit gezin niet? Denk je dat een jongetje elders geen risico loopt? Denk je dat je alle risico's uit het leven van kinderen moet bannen? En hoe dan? Denk je dat er nog meer VT medewerkers aangesteld moeten worden om dit soort 'risico's' bij elk gezin waarin zich zoiets voordoet te 'monitoren'?

En wat wordt het leven van zo'n gezin daar dan beter van? Wat verwacht je van 'betrokkenheid' van 'mensen'? Dat ouders dankbaar hun leven beteren? En wat als ze dat niet doen?

We hebben het hier over iemand die 2 keer per maand dronken op de bank ligt.

En jij vraagt waar maak je je druk om?

IceTea schreef op 12-07-2021 om 14:17:

Want niets is vervelender (en dat kan ik als juf helaas vertellen), dan dat jouw kind als enige geen telefoon heeft. En ik geef nog wel eens les waarbij het gebruik van mobiel erg handig is (kan ook op de schoollaptop).

oké. . .. dat zal misschien een generatiedingetje zijn, dat jij een stuk jonger bent dan de ouders van de kinderen in je basisschoolklas? Want één van de opvoeddingetjes is natuurlijk dat je niet alles hoeft te hebben omdat een ander het heeft . Ik zou verwachten dat als het evt. ter sprake komt, dat een leerkracht een neutrale houding hierin aanneemt, afgezien van wat iemand persoonlijk zielig vindt of niet. Ik zeg niet dat jij je niet neutraal opstelt, want dat weet ik natuurlijk niet, maar als je dit in je hart denkt dan hoop ik niet dat veel (jonge) leerkrachten dit vinden.

voordeel is wel: het verandert vanzelf, het beeld hierover . . . (omdat de tijd voorbij gaat en de maatschappij verandert, bedoel ik)

gr Angela

Angela1967 schreef op 15-07-2021 om 14:05:

[..]

oké. . .. dat zal misschien een generatiedingetje zijn, dat jij een stuk jonger bent dan de ouders van de kinderen in je basisschoolklas? Want één van de opvoeddingetjes is natuurlijk dat je niet alles hoeft te hebben omdat een ander het heeft . Ik zou verwachten dat als het evt. ter sprake komt, dat een leerkracht een neutrale houding hierin aanneemt, afgezien van wat iemand persoonlijk zielig vindt of niet. Ik zeg niet dat jij je niet neutraal opstelt, want dat weet ik natuurlijk niet, maar als je dit in je hart denkt dan hoop ik niet dat veel (jonge) leerkrachten dit vinden.

voordeel is wel: het verandert vanzelf, het beeld hierover . . . (omdat de tijd voorbij gaat en de maatschappij verandert, bedoel ik)

gr Angela

Ik zie hoe een leerling vaak niet mee kan praten met de rest van de kinderen uit de klas. (vind ik wat van maar, laat ik niks van merken) Wel heb ik daarom ook de regel dat mobieltjes in pauze 1 verboden zijn.

Merk wel dat mijn generatie (25-35) anders tegen het gebruik van telefoons in de klas aankijkt dan de wat oudere leerkrachten. 

Het gebruik van een mobieltje is van deze tijd. Het past bij de moderne samenleving. Het hoeft niet een ultramodern ding met duur abbo te zijn, maar ermee leren omgaan is zeker geen overbodige luxe.

SentimentalPorpoise64

SentimentalPorpoise64

15-07-2021 om 16:23

Mijn zoon krijgt over een paar maanden een telefoon. Hij is 11 jaar.
6 vind ik wel heel jong. Zo een klein kind komt toch nog nergens alleen?

Giggly schreef op 15-07-2021 om 16:10:

Het gebruik van een mobieltje is van deze tijd. Het past bij de moderne samenleving. Het hoeft niet een ultramodern ding met duur abbo te zijn, maar ermee leren omgaan is zeker geen overbodige luxe.

Nee maar op welke leeftijd is up for debate en oordeel hierover zal sterk variëren. Kun je ook niet voor iemand bepalen, en hoef je ook niet te bevorderen als je denkt dat een kind het wél zou moeten hebben. Net zo min als je het moet veroordelen als iemand het als kraamcadeautje aan baby geeft 😭.

Gr Angela

Het topic is gestart vanwege de vraag vanaf welke leeftijd kinderen "doorgaans" een smartphone krijgen.
Logisch dat er dan uiteenlopende reacties komen op deze vraag.
En zoals jij het omschrijft is dus elke reactie waardevol en ter zake doende, want immers to debate.
Degene met een mening zal zijn of haar mening uiteraard ook bevorderen.
Zo vind ik het niet meer dan normaal dat we onze kinderen met de tijd mee laten gaan.
Op school werkt kind al sinds de kleuterjaren met een smartboard op school en heeft elk kind een eigen iPad om op school en thuis mee te werken. Zou vroeger, in mijn basisschooltijd, ondenkbaar zijn geweest.
En opdrachten op school worden spelenderwijs met behulp van internet uitgevoerd. Denk aan: zoek op Bol.com ter waarde van 50 euro een nieuwe outfit uit, of ter waarde van 25 euro knutselspullen bij Kruidvat.NL. Of zoek op wat een eikenprocessierups is en doet. Of bereid je spreekbeurt voor door via internet informatie en plaatjes te verzamelen en dit te verwerken om het via het smartboard te kunnen presenteren.

Ik vind dat zelf echt heel waardevol.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.