Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vanaf welke leeftijd zelf ontbijt en lunch klaarmaken?

Peiling

Mijn kinderen smeerden zelf hun brood vanaf
64 stemmen
27%
8%
20%
9%
11%
5%
8%
3%
5%
2%
3%

voor de 4 jaar. Als ze eten mee naar school willen, zullen ze zelf moeten smeren. Als ze dat aan tafel kunnen bij ontbijt, kunnen ze ook eigen lunchtrommel maken. Ik ben erg voor zelfstandigheid. Leren ze het meeste van. Niet alleen praktisch gezien, maar ook dat dingen niet vanzelf gebeuren en je ouders er niet zijn om alles voor je te doen. Wat je zelf kunt, doe je zelf (grotendeels, ik stel het zwart witter dan de praktijk, maar is wel onze visie). 

Kind is 9.

Lunchtrommel doe ik omdat ik dat handiger vind. Het is al gedoe genoeg om alles 's morgens op tijd klaar te hebben, dus dat doe ik 's avonds laat even. Doe ik tegelijk mijn eigen lunch als ik een kantoordag heb. 
Als hij gewoon thuis eet, smeert hij uiteraard zelf zijn brood. Hij woont bij ons sinds hij 5 is (bijna 6) en heeft dat altijd gedaan.
Ik kan me prima voorstellen dat ik zijn lunchtrommel blijf maken tot hij naar de middelbare school gaat. Dan zien we wel weer.

Ik deed het zelf vanaf de 3e middelbare. Want toen kreeg ik ideeën over wat ik er zelf op wilde. En mijn moeder deed voor die tijd nog wel eens een gebakken ei op brood of zo. :-p

Courage schreef op 17-08-2023 om 15:05:

Nee, niet combineren met een echtscheiding kan ik je uit ervaring vertellen. Mijn moeder moest altijd vroeg de deur uit, dus vanaf 8-9 jaar moest ik alles zelf doen inclusief lunchtrommel. Eenzame tijd wel.

Even een aanvulling: als jullie wel gewoon samen ontbijten, dan kan je wel leren dat kind zelf ontbijt maakt (muesli dus bij jullie). Ik had het vooral over de lunchtrommel c.q. alleen eten. Zoals dat bij mij was. Niet helemaal vergelijkbaar dus.