Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vanaf welke leeftijd zelf ontbijt en lunch klaarmaken?

Peiling

Mijn kinderen smeerden zelf hun brood vanaf
64 stemmen
27%
8%
20%
9%
11%
5%
8%
3%
5%
2%
3%

voor de 4 jaar. Als ze eten mee naar school willen, zullen ze zelf moeten smeren. Als ze dat aan tafel kunnen bij ontbijt, kunnen ze ook eigen lunchtrommel maken. Ik ben erg voor zelfstandigheid. Leren ze het meeste van. Niet alleen praktisch gezien, maar ook dat dingen niet vanzelf gebeuren en je ouders er niet zijn om alles voor je te doen. Wat je zelf kunt, doe je zelf (grotendeels, ik stel het zwart witter dan de praktijk, maar is wel onze visie). 

Kind is 9.

Lunchtrommel doe ik omdat ik dat handiger vind. Het is al gedoe genoeg om alles 's morgens op tijd klaar te hebben, dus dat doe ik 's avonds laat even. Doe ik tegelijk mijn eigen lunch als ik een kantoordag heb. 
Als hij gewoon thuis eet, smeert hij uiteraard zelf zijn brood. Hij woont bij ons sinds hij 5 is (bijna 6) en heeft dat altijd gedaan.
Ik kan me prima voorstellen dat ik zijn lunchtrommel blijf maken tot hij naar de middelbare school gaat. Dan zien we wel weer.

Ik deed het zelf vanaf de 3e middelbare. Want toen kreeg ik ideeën over wat ik er zelf op wilde. En mijn moeder deed voor die tijd nog wel eens een gebakken ei op brood of zo. :-p

Courage schreef op 17-08-2023 om 15:05:

Nee, niet combineren met een echtscheiding kan ik je uit ervaring vertellen. Mijn moeder moest altijd vroeg de deur uit, dus vanaf 8-9 jaar moest ik alles zelf doen inclusief lunchtrommel. Eenzame tijd wel.

Even een aanvulling: als jullie wel gewoon samen ontbijten, dan kan je wel leren dat kind zelf ontbijt maakt (muesli dus bij jullie). Ik had het vooral over de lunchtrommel c.q. alleen eten. Zoals dat bij mij was. Niet helemaal vergelijkbaar dus.

Maar dan nog zou ik dat soort wijzigingen niet helemaal laten samenvallen met een echtscheiding.

Ontbijten doen we aan tafel met zn allen en dan maakt ieder voor zich zijn ontbijt klaar. De kinderen vanaf een jaar of 4/ vanaf dat ze naar de basisschool gingen.

Lunchtrommels maak ik meestal de avond ervoor klaar. Dat is praktischer dan dat iedereen dat voor zich doet. Wij zijn geen broodeters.

Bij de oudste met autisme heb ik het ontbijt wel langer gedaan voor hem omdat hij anders echt niks at en hij was al erg mager. Hij ging het vanaf groep 8 doen.

zoon is bijna 18 maar als het zo uitkomt maak ik zijn lunch klaar of hij de mijne.
Ontbijten doen we liever niet samen ivm ons ochtendhumeur, we ontwijken elkaar beter om het nog een beetje gezellig te houden.

Op de basisschool aten ze tijdens de lunch bij de bso warm dus hoefde er niets mee. En op de middelbare regelde hij het wel zelf als het nodig was. 

Apiejapie schreef op 17-08-2023 om 16:46:

voor de 4 jaar. Als ze eten mee naar school willen, zullen ze zelf moeten smeren. Als ze dat aan tafel kunnen bij ontbijt, kunnen ze ook eigen lunchtrommel maken. Ik ben erg voor zelfstandigheid. Leren ze het meeste van. Niet alleen praktisch gezien, maar ook dat dingen niet vanzelf gebeuren en je ouders er niet zijn om alles voor je te doen. Wat je zelf kunt, doe je zelf (grotendeels, ik stel het zwart witter dan de praktijk, maar is wel onze visie).

Dit is exact ook mijn visie en zo doen we het dus ook vanaf dag 1 op de basisschool.

Natuurlijk doen we echt wel eens een keer iets voor haar, bijvoorbeeld als ze ziek is of pijn heeft, zoals op het moment. Dan is eten toch al best een uitdaging.

ik zou zeker de link met scheiding niet leggen. Heeft al genoeg impact.

Mijn kind kon wel zelf brood smeren, maar in de ochtend en voor lunchtrommel deden wij dat ivm tijd. Toen ze met sport op kamp ging  was een mooi moment voor meer zelf doen: op kamp moet je zelf brood smeren, haren kammen, douchen en afdrogen etc. Dat lukte dan ook prima. 

Ze is nu 10 en lunch doen wij meestal ivm tijd in de ochtend. Vanaf dit schooljaar gaat ze zelf haar fruit doen ☺️ 

Wow, nog best veel mensen die samen ontbijten. Dat doe en deed ik nooit, dus ze stonden in de keuken hun brood te pakken voor de schooldag als ze overbleven, wat 1x per week voorkwam. Meestal wilden ze er dan niks op, en dan kocht ik van die mini kuipjes pindakaas en hagelslag en dan aten ze dat apart op. Boter lustten ze niet. En een stuk komkommer. Als het al lukte om dat op te eten, want ze deden sowieso te lang over hun lunch dus ze aten eigenlijk pas na 15:00 uur als ze uit school kwamen, en dan eet ik warm dus zij ook.

Vanaf hun twaalfde moesten ze het brood smeren zelf doen en ik weet nog dat ze een keer bij mijn moeder logeerden op een schooldag en verzuchtten tegen oma dat die zo heerlijk voor ze zorgde met een ontbijt van een gesmeerd half broodje pindakaas, kop thee en halve appel in partjes want “dat deed mama nooit” 

Vanaf dat ze hun mes konden vasthouden/min of meer gebruiken: zelf smeren.
Zelf eigen lunchtrommel klaarmaken vanaf 6 jaar/groep 3.
De middelste heeft jaren en jaren boterhamworst op brood meegenomen omdat hij te 'lui' was om echt brood te smeren. Misschien wel zijn hele schooltijd (basis + voortgezet).

Nog een tip voor mensen met tijdgebrek: maak op een moment dat je wel tijd hebt vast lunchpakketjes en leg die in de vriezer. Dan hoef je 's ochtends alleen een pakje uit de vriezer in de broodtrommel te doen en dan is het ontdooid en smaakt lekker vers met lunchtijd. (Kan niet met elk beleg). Een van onze kinderen smeerde zo op vrijdag met vers brood gelijk een serie voor de hele week - dat was makkelijker omdat hij ook 5 boterhammen met elk ander beleg wilde elke dag.

Ik vertrek al jaren rond 7u30 naar mijn werk. Mijn man is eigen baas, en verliet voordat we kinderen hadden zo rond 9u het huis. Met kinderen in principe ook. Ik vind dat hij meer tijd heeft ‘s ochtends, dus deed hij de ochtendshift.
Mijn man kan dat soort dingen niet plannen, dus die staat op op een tijd dat, als alles meezit, hij zelf zo rond 9u klaar zou kunnen zijn om te vertrekken. Maar dan moeten er ook nog schoenen aangetrokken worden, tassen ingepakt, gezichten gewassen, haren gekamd. Het kdv vond het niet handig als onze kinderen pas tegen 9u30 kwamen, en later op de basisschool was dat ook geen optie. Dus moest mijn man zich aanpassen. Dat is nooit helemaal gelukt, dus onze kinderen kwamen jarenlang net op tijd of net te laat. Daar waren ze op een gegeven moment, ik denk dat de oudste in groep 7 zat en de jongste in groep 5, zo klaar mee dat ze zelf zorgden dat ze opstonden, boterhammen smeerden en naar school fietsten. 

Zelf brood smeren bij het ontbijt (en dus ook dingen als zelf muesli en yoghurt in een kom doen) al vanaf een jaar of 5. Zoon is nu 7 en gaat altijd alleen vast ontbijten beneden, terwijl ik me aankleed en m’n haren doe. Lunchtrommels maakt man voor het hele gezin (inclusief de pubers en mijzelf .  

Toen man een periode steeds heel vroeg op z’n werk moest zijn, legde ik het brood gewoon op tafel en maakte iedereen het zelf (inclusief de 7-jarige, al hielpen z’n oudere broers dan nog wel even met bijvoorbeeld plakjes worst snijden). 

Tjonge, wat veel reacties als : als ze het zelf kunnen, moeten ze het zelf doen.
Hier 4 kinders, jongste nu 11. Ik smeer brood voor de 2 jongsten en zoon van 21 als ik tijd over heb en hij bijv haast.
Ik vind het ook horen bij 'zorgen voor'.
Tenminste, het brood om mee naar school te nemen dan hè. Wat hier aan tafel wordt gegeten doen ze vanaf n jaar of 5 zelf. Of eerder/later, net wat ze wilden.

Lunchtrommel doe ik. Ontbijt kunnen ze prima zelf maar doen ze denk ik helft van de tijd zelf. 4 en 6.

Ruitje schreef op 17-08-2023 om 19:23:

Tjonge, wat veel reacties als : als ze het zelf kunnen, moeten ze het zelf doen.
Hier 4 kinders, jongste nu 11. Ik smeer brood voor de 2 jongsten en zoon van 21 als ik tijd over heb en hij bijv haast.
Ik vind het ook horen bij 'zorgen voor'.
Tenminste, het brood om mee naar school te nemen dan hè. Wat hier aan tafel wordt gegeten doen ze vanaf n jaar of 5 zelf. Of eerder/later, net wat ze wilden.

Waarom hoort dat bij jou bij 'zorgen voor'? Oprechte vraag? Wat een kind zelf kan, daar hoef je als ouder toch niet meer voor te zorgen? Of veeg je met negen jaar ook nog billen af omdat het ook 'zorgen voor' is? 

Ook snap ik dat tijdgebrek niet zo, wat ik al meermaals hoor. Als je voor kinderen alles oplost (ik smeer het brood wel want anders kom je te laat), dan houd je gedrag ook in stand. Je kunt ook eerder de wekker zetten en kinderen de rust geven om rustig te ontbijten en lunch te maken. 

Nu weet ik dat ik ze zelfstandiger opvoed (in hun kindertijd, ik weet dat als kinderen eenmaal volwassenen zijn dat het dan echt niet alles zegt in verhouding tot kinderen die thuis veel meer in de watten gelegd werden) dan de meesten. Mijn opvoeding heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen, ik moest bijv alleen naar de kleuterschool aan de andere kant van het dorp toen ik vier was, had een bijbaantje toen ik tien was om eens te kunnen gaan zwemmen enz. Zo streng ben ik niet voor onze kinderen. Maar het heeft waarschijnlijk wel mijn visie gecreëerd dat kinderen écht veel zelf kunnen. En verbaas me er dan ook regelmatig over wat ouders allemaal voor hun kinderen doen. Zo hoort stofzuigen, vaatwasser in/uit ruimen/ een wasje draaien er hier bij de kinderen ook bij. Ook voor de jongste van acht. Kinderen vinden het over het algemeen prima om te helpen (mits ouders kunnen accepteren dat het niet allemaal op hun manier gaat), als je uitlegt dat als je samen woont, ook samen in huis bezig bent met de taken. Ieder op eigen niveau. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.